عرضه سنگین سنگ آهن در بورس کالای 20 آبان

 Vote: 1 person
عرضه سنگین سنگ آهن در بورس کالای 20 آبان

حجم بالای عرضه سنگ آهن در بورس کالای امروز 20 آبان ماه، می‌تواند تا حد زیادی به تقاضای خرید برای این محصول پایه صنعت فولاد، پاسخ دهد. بنابراین نقش مهمی در کنترل و جلوگیری از افزایش مجدد قیمت آن خواهد داشت. بازار آهن و فولاد کشور امروز شنبه بیستم آبان 1402، مانند اواخر هفته قبل معاملات آرامی داشته و با ثبات همراه است. این روزها بازار فولاد، بازاری با رکود است. عوامل و متغییرهای اثرگذار بر بازار هم عمدتا ثابت اند. ثبات نسبی نرخ ارز طی روزهای اخیر، یکی از دلایل ثبات بازار فولاد محسوب می‌شود.

دلار آزاد مدتی است که در قیمت۵۱ هزار تومان قرار گرفته و در همین حدود نوسان دارد. در این لحظه، هر دلار آزاد با قیمت ۵۱ هزار و ۴۶۱ تومان معامله می‌شود. این قیمت نسبت به روز کاری قبل حدود ۱۳۰ تومان افزایش داشته است. با توجه به ثبات عوامل اثرگذار بر نرخ ارز، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار طی روزهای آینده هم نوسان قابل توجهی را پیش رو نداشته باشد.

به دنبال ثبات نسبی نرخ ارز و سایر متغییرهای اثرگذار بر بازار آهن، اکثر مقاطع فولادی در روز جاری بدون تغییر قیمت عرضه شدند. نبشی، ناودانی، میلگرد آجدار، لوله‌های فولادی و ورق سیاه، محصولاتی هستند که در بازار امروز معاملات آرامی را به ثبت رساندند. البته در برخی برندهای این محصولات، تغییرات جزئی در قیمت مقاطع فولادی اعمال شد که تاثیر چندانی بر روند کلی بازار ندارد. برای مثال، نرخ فروش ورق گالوانیزه تقریبا در تمامی برندها با افت جزئي همراه شد. همچنین برخی سایزهای تیرآهن ذوبی، افت محدود قیمت را تجربه کردند. اصلاح قیمت این محصول در برخی سایزهای تیرآهن فایکو و یزد هم رخ داد.

به طور کلی، بازار آهن و فولاد کشور در برهه زمانی فعلی در یک چرخه ثابت گرفتار شده و خواب زمستانی زود هنگام را تجربه می‌کند. در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمال این روند طی روزهای آتی وجود خواهد داشت.

بورس کالای 20 آبان و عرضه سنگین سنگ آهنی‌ ها!

امروز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲، بازار بورس کالای ایران میزبان عرضه یک میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۴۷ تن انواع کالا و محصول بود. در این میان، شرکت‌های سنگ آهن با حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن، بیشترین میزان عرضه را به خود اختصاص دادند. حجم بالای عرضه سنگ آهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی و حراج باز بورس کالا، می‌تواند تا حد زیادی به تقاضای ایجاد شده برای این محصول پایه صنعت فولاد پاسخ دهد. بنابراین نقش مهمی در کنترل و جلوگیری از افزایش مجدد قیمت آن خواهد داشت. میزان عرضه امروز سنگ آهن و سایر مقاطع فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس، به شرح ذیل است:

  • ۶۴۲ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۹۷ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۲۳۸ تومان
  • ۸۴ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم با قیمت ۲۰ هزار و ۲۱۵ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۴۶ هزار و ۲۰۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۲۴ هزار و ۸۷۷ تن میلگرد
  • ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی
  • ۲ هزار و ۸۰۷ تن تیرآهن

علاوه بر تالار محصولات صنعتی و معدنی، بخش قابل توجهی از سنگ آهن هم طی روز جاری در تالار حراج باز عرضه شد. نوع و حجم عرضه سنگ آهن در تالار حراج بازار بورس کالا، عبارتند از:

  • ۳۹۰ هزار و ۸۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه
  • ۱۱۵ هزار تن سنگ آهن دانه بندی

بازار فرعی طی روز جاری سهم زیادی از عرضه فولادهای نداشته و تنها امکان معامله مقداری میلگرد کلاف و ضایعات فراهم شد. میزان عرضه هر یک از این محصولات، به شرح ذیل می‌باشد:

  • ۳ هزار تن میلگرد کلاف
  • ۲۵ تن ضایعات فلزی واگنی

تغییرات قیمتی برخی محصولات فولادی

امروز شنبه بیستم آبان ماه، مقاطع فولادی در اکثر مبادی با ثبات همراه بوده و نوسانات قیمتی قابل توجهی را ثبت نکردند. میلگرد آجدار از جمله محصولاتی است که طی روز جاری معاملات کاملا آرامی را پشت سر گذاشت. بیشتر برندهای مطرح، میلگرد خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند. تعداد محدودی از کارخانه‌ها هم افزایش یا کاهش جزئی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دادند. میلگرد آجدار ۱۴ نیشابور بدون تغییر قیمت با نرخ ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که میلگرد ۱۲ ابهر با افت ۹۰ تومانی، به قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۹۲۰ تومان عرضه شد.

تیرهای فولادی هم در معاملات امروز روندی ثابت را در پیش گرفته و تنها در برخی سایزها با افت قیمت همراه شدند. برای مثال، تیرآهن ۱۴ ظفربناب بدون تغییر، با قیمت ۳ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید. نرخ فروش تیر ۱۴ ذوبی هم از ۲۴ هزار و ۵۸۸ تومان به ۲۴ هزار و ۴۹۶ تومان رسید تا حدودی ۹۴ تومان کاهش داشته باشد.

ورق سیاه فولادی تقریبا در تمامی برندها و سایزهای مختلف با ثبات قیمت همراه بوده و بدون نوسان مورد معامله قرار گرفت. ورق سیاه ۲ میل و رول فولاد مبارکه با عرض ۱۰۰۰، امروز با قیمت ۳۴ هزار و ۹۶۰ تومان عرضه شد تا نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشته باشد. شیت‌های ۶ میل کارخانه فولاد گیلان با ابعاد ۲۰۰۰*۱۰۰۰ هم با نرخ ۳۰ هزار و ۷۵۳ تومان به فروش رسیدند. به این ترتیب، طی یک هفته اخیر هیچ گونه نوسانی نداشتند.

پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی و پروفیل Z نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. نرخ فروش پروفیل ۲*۲۰*۲۰ اصفهان در بازار امروز، ۳۴ هزار و ۵۹۰ تومان اعلام شد


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام