عملکرد و سود شرکت های سنگ آهن تا آبان ماه 1402

 Vote: 1 person
عملکرد و سود شرکت های سنگ آهن تا آبان ماه 1402

نمادهای سنگ آهنی بازار بورس اوراق بهادار که شامل چهار مورد کگل، کگهر، کنور و کچاد هستند، طی سال جاری معاملات خسته کننده‌ای بر تابلوی بورس داشتند. به گونه‌ای که بازدهی قیمت روی تابلوی آن‌ها تا این مقطع سال یعنی آبان ماه ۱۴۰۲، تقریبا صفر بوده است. کاهش تولید برخی واحدها به دلیل عیار پایین سنگ آهن و عدم رونق صنعت فولاد به دلیل کاهش تقاضای جهانی، از دلایل عدم ثبت بازدهی این نمادها محسوب می‌شود. از طرف دیگر، سود محقق شده و تقسیمی این نمادها هم چندان چشمگیر نبوده و در مقابل درصد بالای تورم، نمی‌تواند سهامداران را راضی کند. البته درآمد شرکت‌های سنگ آهنی به جز کچاد، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی داشته است. اما افزایش قیمت تمام شده و تصمیمات دولتی، باعث شده تا علیرغم افزایش درآمد، سود چندانی محقق نشود.

افزایش قابل توجه درآمد شرکت ‌های سنگ آهن

شرکت‌های سنگ آهن به واسطه افزایش قیمت‌ها در بازار بورس کالا (به دلیل رشد چشمگیر قیمت دلار در زمستان ۱۴۰۱) افزایش درآمد قابل توجهی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری داشتند. صنعت سنگ آهن در نیمه اول سال جاری حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. این عدد نسبت به نیمه اول سال قبل، رشد ۵۰ درصدی دارد. سود خالص این صنعت در بهار و تابستان، ۲۳ هزار میلیارد بوده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است. این موضوع با توجه به درصد بالای تورم، بر کاهش چشمگیر حاشیه سود صنعت سنگ آهن در ۶ ماهه ابتدایی سال دلالت دارد.

به طور کلی، درآمد شرکت‌های سنگ آهن در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بیش از تورم رشد کرده و می‌توان از این نظر امتیاز بالایی به آن‌ها داد. رشد درآمدی هر یک از این شرکت‌های صنعتی و معدنی به صورت زیر است:

  • گل گهر (کگل): 63%
  • سنگ آهن گهر زمین (کگهر): 50%
  • صبا نور (کنور): 206%

به جز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، سایر شرکت های سنگ آهن، رشد درآمد قابل توجهی داشته‌اند. یکی از دلایل رشد درآمدی بسیار خوب شرکت صبا نور (کنور)، افزایش میزان تولید گندله سنگ آهن است. با توجه به چشم انداز رو به رشد تولید آهن اسفنجی در کشور، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید گندله در آینده افزایش یابد. در نتیجه، واحدهای تولیدکننده مجبور به افزایش تولید خواهند بود که این امر، افزایش قیمت گندله و تعدیل ضریب نرخ گندله نسبت به شمش فولاد را در پی دارد.

سود شرکت های سنگ آهن چگونه بوده است؟

با وجود رشد چشمگیر درآمد شرکت‌های سنگ آهنی و حتی رکورد زنی‌ برخی از آن‌ها، گزارش شده که سود محقق شده این شرکت‌ها چندان قابل توجه نبوده است!

ابتدای سال دولت موضوع حقوق معادن و بهره مالکانه را مطرح کرد. گفته شده است که نرخ‌های بالای بهره مالکانه معادن باعث شده شرکت های سنگ‌ آهن رشد سود قابل توجهی را تجربه نکنند. رشد شدید بهای تمام شده، تاثیر مهمی بر افت حاشیه سود این صنعت داشته است. از سوی دیگر، ریسک دخالت‌های دولتی در کاهش سودآوری صنعت سنگ آهن بسیار بالا می‌باشد. با توجه به بهره برداری شرکت‌های این حوزه از معادن، ریسک افزایش مداخلات دولتی حتی نسبت به فولادی‌ها هم بالاتر است. در صورتی که سیاست‌های دولت در خصوص معادن تغییر نکند، در ادامه سال هم تغییری در حاشیه سود شرکت‌های سنگ آهن مشاهده نخواهد شد. مگر این که تغییرات نرخ دلار بتواند بهبود سودآوری سنگ‌ آهنی‌ها را به دنبال داشته باشد.

شرکت گل گهر در بهار امسال سود آور بوده اما در تابستان دچار زیان شده است. انتظار می‌رود با ایحاد سود بالا در دو فصل پایانی، سود هر سهم این شرکت به حدود ۶۲ تومان برسد. گل گهر وضعیت با ثبات تری داشته و سال مالی آن‌ در پاییز به پایان می‌رسد. این شرکت طی سه فصل گذشته به طور میانگین ۱۵۰ تومان سود داشته است. انتظار می‌رود تا پایان سال، حدود ۵۶۰ تومان سود به ازای هر سهم محقق کند. میزان سود شرکت‌های کچاد و کنور نیز به ترتیب زیر پیش‌بینی می‌شود:

  • کچاد: کمتر از ۱۰۰ تومان.
  • کنور: حدود ۲۲۷ تومان به ازای هر سهم.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام