جو آرام بازار فولاد در روزهای میانی آبان ماه

 Vote: 0 person
جو آرام بازار فولاد در روزهای میانی آبان ماه

امروز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲، اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمتی همراه بوده و نوسان خاصی را ثبت نکردند؛ شرایطی مشابه کلیت هفته اخیر. برخی محصولات مانند میلگرد هم در اولین روز هفته یک جهش ناگهانی را ثبت کردند. اما تقریبا تمام برندهایی که قیمت مقاطع فولادی خود را روز شنبه افزایش داده بودند، مجددا روز یکشنبه اصلاح قیمتی انجام دادند. به این ترتیب، معاملات روز جاری بازار آهن با یک ثبات کلی در مبادی مختلف فروش، برندها و مقاطع گوناگون همراه بود. ثبات نسبی نرخ ارز، عادی شدن اتفاقات جنگ اسرائیل و فلسطین و عدم انتشار مصوبه یا تصمیمات جدید از سوی نهادهای مربوطه، عوامل مؤثر بر وضعیت این روزهای بازار فولاد محسوب می‌شوند.

دلار آزاد در این لحظه با قیمت ۵۱ هزار و ۲۴۴ تومان معامله می‌شود. این رقم نسبت نرخ ۵۱ هزار و ۲۰۵ تومانی روز گذشته، تغییر خاصی نداشته است. با توجه به روند معاملات دلار در بازار آزاد طی روزهای گذشته، می‌توان انتظار داشت نرخ فروش آن برای روزهای آینده هم در کانال ۵۱ هزار تومان در نوسان باشد. بنابراین تاثیر جدی روی قیمت مقاطع فولادی نخواهد داشت.

اما موضوع مهم دیگر که ممکن است طی روزهای آتی منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی شود، افزایش نرخ فروش آهن اسفنجی است. عدم تناسب عرضه و تقاضای این محصول پایه مهم در زنجیره تولید فولاد، باعث افزایش قیمت آن در روزهای گذشته شده است. البته کارشناسان فولاد افزایش قیمت آهن اسفنجی را غیر منطقی دانسته‌اند. آن‌ها معتقدند این اتفاق به دلیل عدم تولید و عرضه آن به حد نیاز رخ داده است. به هر حال، ادامه افزایش قیمت این محصول پایه زنجیره فولاد، می‌تواند منجر به رشد قیمت مقاطع فولادی در روزهای آتی گردد.

وضعیت محصولات فولادی بورس کالا در نیمه آبان

امروز دوشنبه پانزدهم آبان 1402، بورس کالای ایران میزبان عرضه ۴۸۱ هزار و ۷۷۸ تن انواع کالا و محصول بود که بخش مهمی از آن را محصولات فولادی تشکیل می‌دادند. مقاطع فولادی و محصولات پایه زنجیره فولاد، در تالارهای محصولات صنعتی و معدنی، حراج باز و بازار فرعی بورس ارائه شدند. محصولات فولادی عرضه شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی، عبارتند از:

  • ۹۹ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۸ هزار و ۵۰۰ تن ورق رنگی
  • ۷ هزار تن ورق قلع اندود
  • ۷ هزار تن ورق سرد
  • ۵ هزار تن ورق گالوانیزه

علاوه بر تالار محصولات صنعتی و معدنی، تالار حراج باز هم میزان عرضه محصولات پایه و میانی زنجیره تولید فولاد بود. البته تنوع محصولات عرضه شده در این تالار نسبت به سایر بخش‌ها کمتر بوده و تنها یک محصول را در معاملات امروز پوشش می‌داد. تختال C تنها محصول حوزه زنجیره فولاد است که امروز با حجم ۸۲ هزار تن در تالار حراج باز بورس کالا، مورد دادوستد قرار گرفت.

بازار فرعی بورس کالا هم امروز شاهد عرضه فولادی‌ها بود که البته حجم بیشتر این محصولات را ضایعاتی‌ها تشکیل می‌دادند. بر اساس گزارشات سازمان بورس کالا، محصولات فولادی ارائه شده در بازار فرعی بورس، به شرح ذیل می‌باشند:

  • ۱۴۱ تن ضایعات فولادی
  • ۲۵ تن لوله فلزی درجه دو
  • ۲۰ تن ضایعات فلزی تاسیساتی
  • ۴ تن ضایعات فلزی لکوموتیو

تغییرات قیمت مقاطع فولادی

محصولات فولادی امروز در اکثر مبادی معاملات آرامی را پشت سر گذاشتند. تیرهای فولادی در اکثر برندها بدون نوسان قیمت مورد معامله قرار گرفتند. تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان با قیمت ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. تیرآهن ۱۴ فایکو هم با قیمت هر شاخه ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان عرضه شد.

میلگرد آجدار در اکثر برندها، بدون نوسان قیمت نسبت به روز کاری قبل عرضه شد. تنها یکی دو برند از جمله میلگرد نیشابور و امیرکبیر، به ترتیب تغییرات افزایشی و کاهشی در نرخ فروش میلگرد خود اعمال کردند. میلگرد آجدار ۱۲ ابهر در معاملات امروز، بدون تغییر قیمت با نرخ ۲۰ هزار و ۹۲۰ تومان به فروش رسید. میلگرد ۱‍۲ راد همدان هم با قیمت ۲۲ هزار و ۶۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد تا تغییر قیمتی خاصی نداشته باشد. شرایط برای میلگردهای آریان فولاد هم مشابه بوده و میلگرد ۱۲ این شرکت بدون تغییر قیمت، با نرخ ۲۱ هزار و ۱۰ تومان معامله شد.

ورق سیاه در اکثر سایزهای با ثبات همراه بوده و در برخی سایزها هم یک افزایش قیمت جزئی را تجربه کرد. برای مثال، ورق سیاه رول فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میل و عرض ۱۰۰۰، بدون نوسان با قیمت ۳۵ هزار و ۵۰ تومان عرضه شد. قیمت شیت‌های ۳ میل فولاد مبارکه با ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ از ۳۴ هزار و ۹۵۵ به ۳۵ هزار و ۴۱۳ تومان رسیده و رشد ۴۵۸ تومانی را ثبت کردند.

سایزهای مختلف لوله مانیسمان با ثبات قیمتی همراه بودند. برای نمونه، لوله مانیسمان شش متری ۱ اینچ اهواز، به ازای هر شاخه ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان عرضه شد تا طی یک هفته اخیر نوسانی نداشته باشد. هر شاخه لوله مانیسمان ۴ اینچی این برند هم بدون تغییر قیمت، با نرخ ۵ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان به فروش رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام