ایران کارخانه آهن اسفنجی در پرو احداث می کند

 Vote: 1 person
ایران کارخانه آهن اسفنجی در پرو احداث می کند

ایران قرار است یک کارخانه تولید آهن اسفنجی، با فناوری پرد (PERED) در کشور پرو احداث کند. پیش از این هم یک کارخانه دیگر با همین فناوری، توسط متخصصان ایرانی در چین بنا شده بود. ایران به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فولاد دنیا، در ساخت تجهیزات این حوزه پیشرفت های زیادی داشته است. امروزه تمام یا بخشی از کارخانه‌های جدید فولاد به صورت مستقل و با تکیه بر توان مهندسین داخلی ایجاد می‌شود. افزایش توان ایران در تولید تجهیزات، کوره و خطوط فولاد باعث شده تا کشورهای دیگر هم علیرغم تحریم‌ها، تمایل به استفاده از فناوری ایرانی داشته باشند. ساخت کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی با فناوری پرد و به روش گازی، از جمله تکنیک‌هایی است که مهندسان ایرانی در آن به مهارت بالایی دست یافته‌اند. روش پرد به فناوری بهینه سازی شده و بومی سازی شده میدرکس برای تولید آهن اسفنجی گفته می‌شود.

با توجه به گزارشات روابط عمومی ایمیدرو، ظرفیت کارخانه ای که قرار است در کشور پرو ساخته شود، سالانه یک میلیون تن آهن اسفنجی خواهد بود. محصولات تولیدی این کارخانه هم در واحدهای فولادسازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بخش کوره به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های این کارخانه فولاد کشور پرو، توسط شرکت مهندسی ایرانی MME طراحی گردیده است. حتی قسمتی از تجهیزات کوره و سایر بخش‌های کارخانه در کشور ایران تولید شده و در ادامه به پرو صادر خواهند شد. استقبال کشور پرو از فناوری ایرانی پرد در حالی رقم خورده که قبلا پنج کارخانه به صورت موفق با این شیوه ایجاد شده اند. در این میان چهار کارخانه در ایران و یک کارخانه در کشور چین ساخته شده است. سه طرح مگامدول داخلی دیگر یعنی فولاد کردستان، هرمزگان و سیمین هرمز هم با روش پرد در حال اجرا هستند.

وضعیت عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

امروز سه‌‌شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲، تالارهای مختلف بازار بورس کالای ایران میزبان عرضه حدود ۱۶۱ هزار و ۷۰۰ تن انواع مقاطع و محصولات پایه فولادی بودند. محصولات فولادی عرضه شده در بازار امروز بورس تنوع زیادی نداشته و تنها شامل ورق فولادی و گندله سنگ آهن می‌شوند. بر اساس گزارش سازمان بورس، کل محصولات و کالاهای عرضه شده در این بازار طی روز جاری، ۴۹۳ هزار و ۲۳۰ تن بوده که حدود یک سوم آن را محصولات و مقاطع فولادی به خود اختصاص داده اند.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا امروز میزبان عرضه ورق‌های فولادی بود. ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان ورق فولادی در این تالار برای فروش ارائه شد تا مشتریان جهت تامین این مقطع مهم فولادی، با محدودیتی در عرضه مواجه نباشند.

۱۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن هم در تالار صادراتی بورس عرضه شد تا طی روز جاری، ورق فولادی و گندله سنگ آهن تنها محصولات حوزه فولاد در بازار بورس باشند.

این میزان عرضه در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته یعنی دوشنبه هشتم آبان ماه، استقبال زیادی از محصولات فولادی ارائه شده در بورس کالا، انجام نگرفت. علیرغم این که در معاملات روز گذشته بورس کالا تقریبا ۵۶ درصد از تمامی محصولات و کالاهای عرضه شده به فروش رسید، سهم مقاطع و محصولات پایه فولادی کمتر از این میزان بود. برای مثال، از ۵ هزار تن ورق گالوانیزه عرضه شده، تنها ۸۵۰ تن آن به فروش رسید که حدود ۱۷ درصد می‌باشد. از سوی دیگر، حدود ۲۷۵ هزار و ۸۵ تن شمش بلوم در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شده بود که از این میزان تنها ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ تن آن معامله شد. یعنی چیزی حدود ۴۳ درصد که از میانگین معاملات کلی کالاها و محصولات پایین تر است.

ثبات در بازار فولاد همراه با نوسانات جزئی

اکثر کارخانه‌های فولادی امروز سه‌شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲، محصولات خود را با ثبات قیمتی یا نوسانات جزئي عرضه کردند. تقریبا اکثر مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته به فروش رسیدند. تنها برخی از برندهای میلگرد آجدار افت جزئی و برخی برندهای ورق گالوانیزه افزایش جزئی را ثبت کردند. قیمت فروش دلار آزاد هم در این لحظه ۵۱ هزار و ۶۲۳ تومان است. با توجه به قیمت ۵۱ هزار و ۴۵۰ تومان در روز قبل، حدود ۱۷۳ تومان افزایش داشته است.

میلگرد آجدار امروز در نیمی از بازار با ثبات و در نیم دیگر با افت جزئی قیمت‌‌ها همراه بود. برای مثال، کارخانه فولاد ابهر قیمت میلگرد آجدار ۱۲ خود را از ۲۱ هزار و ۴۶۸ تومان در روز قبل به ۲۱ هزار و ۱۹۳ تومان کاهش داد تا حدود ۲۷۵ تومان کاهش را ثبت کرده باشد. میلگرد میانه، نیشابور، امیرکبیر، فولاد سیرجان از جمله دیگر برندهایی هستند که افت قیمت را تجربه کردند. در حالی که میلگرد آجدار ۱۲ ظفربناب بدون تغییر قیمت با نرخ ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید.

ورق سیاه در بازار امروز با ثبات کامل همراه بود. ورق سیاه رول فولاد مبارکه با ضخامت ۲ و عرض ۱۰۰۰ میل، با قیمت هر کیلوگر ۳۵ هزار و ۷۸۰ تومان عرضه شد. اما ورق‌های گالوانیزه در بسیاری از مبادی با افزایش جزئی قیمت‌ همراه بودند. برای نمونه، ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲ و عرض ۱۲۵۰ میل، از ۳۷ هزار و ۶۱۵ تومان به ۳۷ هزار و ۷۰۷ تومان رسید و ۹۲ تومان افزایش داشت.

تیرهای فولادی هم تقریبا در همه برندها با ثبات همراه بودند. تنها برخی سایزهای تیرآهن ذوبی، نوسان کاهشی و افزایش را تجربه کردند. هر شاخه تیرآهن ۱۲ ذوب آهن در معاملات امروز با قیمت ۳ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام