کمبود تقاضا همچنان طلایه دار وضعیت بازار فولاد

 Vote: 1 person
کمبود تقاضا همچنان طلایه دار وضعیت بازار فولاد

معاملات مقاطع فولادی طی روز جاری یعنی ۳ آبان ماه ۱۴۰۲، در اکثر مبادی با ثبات همراه است. بیشتر کارخانه‌های فولادی محصولات شان را با همان نرخ روز کاری قبل عرضه کردند. اما برخی کارخانه‌ها و برندهای خاص هم نوساناتی را در قیمت فروش محصولات شان به ثبت رساندند. برای مثال، قیمت میلگرد در نیمی از بازار ثابت بوده و در تعدادی از برندها با کاهش همراه شد. افت تقاضای خرید محصولات فولادی، مهمترین عامل رکود و کاهش جزئي قیمت‌ها در بازار آهن محسوب می‌شود. این در حالی است که قیمت ارز به آهستگی حرکت رو به بالای خود را شروع کرده است. دلار که در آخرین روز هفته قبل کانال ۴۹ هزار تومان را هم لمس کرده بود، از ابتدای هفته وارد کانال ۵۰ هزار تومان گردیده و رشد خود را با یک روند نرم آغاز کرد.

در این لحظه دلار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۸۸۵ تومان معامله می‌شود تا نسبت به ابتدای هفته، نزدیک به هزار تومان افزایش را ثبت کرده باشد.

وضعیت عرضه مقاطع فولادی در بازار بورس کالا

امروز چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲، بورس کالای ایران میزبان عرضه ۸۰۵ هزار و ۸۱۹ تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بود. همانند اکثر روزهای کاری، امروز هم مقاطع فولادی و محصولات پایه زنجیره تولید فولاد، بخش قابل توجهی از کالاهای عرضه شده در بورس را به خود اختصاص دادند. بر اساس گزارش شرکت بورس کالای ایران، از میان محصولات ارائه شده در روز جاری، ۳۲۹ هزار تن آن مربوط به مقاطع فولادی یا محصولات پایه وابسته به این صنعت می‌باشد. بیشترین میزان عرضه مقاطع فولادی هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی انجام گرفته است. مقاطع فولادی عرضه شده در این تالار و حجم آن‌ها، به شرح ذیل می‌باشد:

  • ۲۷۷ هزار و یک تن میلگرد با قیمت ۲۱ هزار و ۷۶ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۲۲ هزار و ۸۰۵ تن تیرآهن
  • ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن ورق گرم با نرخ ۲۶ هزار و ۲۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۹ هزار و ۲۷۴ تن نبشی به قیمت هر کیلو ۲۱ هزار و ۸۴۶ تومان
  • ۹۷۶ تن ناودانی با قیمت پایه ۲۱ هزار و ۶۵۸ تومان به ازای هر کیلوگرم

طی روز جاری، تالار محصولات صنعتی و معدنی تنها میزبان مقاطع فولادی در بازار بورس کالا نبود. بلکه بخش قابل توجهی از مقاطع و محصولات پایه تولید زنجیره فولاد هم در بازار فرعی عرضه شدند. محصولات فولادی عرضه شده در در بازار فرعی بورس کالای ایران، عبارتند از:

  • ۵۰۰ عدد بشکه خالی
  • ۱۵۰ هزار تن سنگ آهک دانه بندی
  • ۴۰ هزار تن ضایعات مخلوط نرمه گندله و لجن آهن اسفنجی
  • ۲ هزار تن تسمه فولادی
  • ۵۰ تن کالای سپری

نرخ خرید و فروش برخی مقاطع در بازار فولاد

بازار فولاد امروز چهارشنبه ۳ آبان 1402، همانند روز گذشته در اکثر مبادی با آرامش همراه بود. تقریبا اکثر برندهای مطرح محصولات خود را بدون نوسان قیمتی نسبت به روز کاری قبل عرضه کردند. تعداد محدودی از مقاطع فولادی مانند میلگرد هم در برخی برندها، کاهش قیمت را به ثبت رساندند. البته این نوسانات جزئی تاثیر قابل توجهی بر شرایط کلی بازار نداشته و برایند معاملات با ثبات همراه است.

قیمت میلگرد آجدار طی روز جاری تقریبا در نیم کمتری از بازار ثبات و در نیمه بیشتر آن کاهش یافت. میلگرد آجدار ۱۲ میانه در معاملات امروز بدون نوسان نسبت به روز کاری قبل، با نرخ ۲۱ هزار و ۸۴۰ تومان به فروش رسید. کارخانه‌های صبا فولاد زاگرس، آناهیتا گیلان، قائم، کاوه تیکمه داش و درپاد از دیگر برندهای بودند که تغییری در قیمت میلگرد خود ایجاد نکردند. اما میلگرد آجدار ۱۲ ظفربناب از ۲۲ هزار و ۳۸۶ تومان به ۲۱ هزار و ۸۳۵ تومان رسید تا حدود ۵۵۰ تومان افت داشته باشد. شرکت‌های فولاد ابهر، امیرکبیر، شاهین بناب و راد همدان هم نرخ فروش میلگرد خود را کاهش دادند.

نرخ فروش پروفیل Z هم طی معاملات روز جاری، در بنگاه اصفهان ثابت بوده اما در بنگاه تهران با افت قیمت همراه شد. برای مثال، پروفیل Z*14 با ضخامت ۲.۵ میل در بنگاه تهران با افت حدود ۷۳۴ تومانی، با نرخ ۳۳ هزار و ۷۶۲ تومان عرضه شد. در حالی که پروفیل سبک با ثبات همراه بوده و سایز ۱۰*۲۰ با ضخامت ۰.۷ میل این محصول در بنگاه تهران با قیمت ۴۱ هزار و ۲۹۰ تومان عرضه شد.

ورق سیاه هم روز آرامی را پشت سر گذاشته و تقریبا در تمامی سایزها با ثبات قیمتی همراه بود. ورق سیاه ۲ میل و رول فولاد مبارکه با عرض ۱۰۰۰، امروز با نرخ ۳۵ هزار و۶۹۰ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام