تحلیل جامع بازار فولاد طی مهر ماه 1402

 Vote: 0 person
تحلیل جامع بازار فولاد طی مهر ماه 1402

بازار آهن و فولاد کشور طی مهر ماه 1402، بازاری با رکود کم سابقه بود و نوسانات قیمتی پرتلاطم و متعددی را تجربه نکرد. برآیند حرکتی قیمت‌ها برای محصولات فولادی مشابه نبود. یعنی برخی مقاطع طی این ماه با رشد و برخی دیگر با افت قیمت همراه شدند. جنگ فلسطین و اسرائیل که در نیمه مهر ماه و با عملیاتی تحت عنوان طوفان الاقصی از سوی فلسطین آغاز شد، مهمترین اتفاق ماه جاری بود. شروع این جنگ بر بازار فولاد و سایر بازارهای ایران تاثیر چشمگیری داشته و بلافاصله بعد از آغاز جنگ، نرخ فروش اکثر محصولات فولادی به صورت ناگهانی افزایش یافت. گمانه زنی‌ها در رابطه با حمایت ایران از گروه حماس، مهمترین علت تاثیر منفی جنگ بر بازارهای کشور از جمله بازار آهن محسوب می‌شود. البته بعد از چند روز و با اظهارات رهبران کشور درباره عدم دخالت در حمله حماس، این تاثیر تا حدودی خنثی شد.

جهش ناگهانی قیمت محصولات فولادی از نیمه مهر و با آغاز جنگ فلسطین، در حالی اتفاق افتاد که بازار فولاد اواخر تابستان و نیمه اول مهر ماه روندی همراه با ثبات را طی می‌کرد. نرخ ارز هم طی مهر ماه ۱۴۰۲ روندی مشابه با بازار فولاد داشت. قیمت دلار طی نیمه اول مهر ماه در کانال ۴۹ هزار تومان قرار داشت. اما همزمان با شروع جنگ فلسطین و اسرائیل سیر صعودی را آغاز کرد. نرخ فروش دلار آزاد در اولین روز مهر حدود ۴۹ هزار و ۳۵۸ تومان بود. اما پس از شروع جنگ وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده و طی افزایشی چند روزه، به کانال ۵۴ هزار تومان هم رسید. اما با پاسخ به گمانه زنی‌های دخالت ایران در جنگ فلسطین از سوی مسئولین کشور، مجددا با افت مواجه شده و در این لحظه با قیمت ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه می‌شود.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی در اولین ماه پاییز

اکثر محصولات فولادی در نیمه اول مهر ماه ۱۴۰۲، همچون اواخر تابستان روندی همراه با ثبات داشتند. اما همزمان با آغاز جنگ اسرائیل و فلسطین در ۱۵ مهر و جهش قیمت دلار، در بازار فولاد هم شاهد رشد صعودی قیمت‌ها بودیم. البته پس از چند روز، اکثر برندها مجددا نرخ فروش مقاطع فولادی را کاهش دادند. در نهایت، برخی از مقاطع مانند میلگرد، نبشی و ناودانی با وجود نوسانات متعدد در نرخ فروش، به طور کلی در طول مهر ماه با کاهش قیمت همراه شدند. از سوی دیگر، محصولاتی مانند تیرآهن، هاش، ورق‌‌های فولادی، لوله و پروفیل در اکثر برندها رشد قیمت را طی این ماه تجربه کردند. اگرچه در تمامی گروه‌های فولادی، استثنائاتی هم وجود داشته و ممکن است برخی برندها روندی مخالف با روند کلی گروه خود را به ثبت رسانده باشد. تغییراتی قیمتی برخی از مهمترین محصولات و برندهای فولادی کشور طی مهمر ماه 1402، در ادامه بیان شده است.

مقاطع فولادی طویل

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد از جمله محصولات فولادی است که طی اولین ماه پاییز سال جاری، در اکثر برندها با افت قیمت همراه شد. نرخ فروش میلگرد آجدار در نیمه اول مهر برای برندهای مختلف همراه با ثبات و بعضا کاهشی بود. اما با انتشار اخبار جنگ، شاهد یک جهش ناگهانی در قیمت فروش این محصول بودیم. البته این شرایط هم چندان دوام نداشت و از چند روز بعد، بسیاری از کارخانه‌های فولادی شروع به کاهش قیمت میلگرد خود کردند. کارخانه فولاد ظفربناب از جمله برندهای مطرح در زمینه تولید میلگرد محسوب می‌شود که علیرغم نوسانات فراوان در طول مهر، نرخ فروش میلگرد آجدار خود را در اکثر سایزها کاهش داد. برای مثال، میلگرد آجدار ۱۲ ظفربناب که در اولین روز مهر ماه با قیمت ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز ماه با نرخ ۲۲ هزار و ۳۸۶ تومان عرضه شد تا حدود ۴۶۰ تومان کاهش داشته باشد.

سایر برندهای تولیدکننده میلگرد هم به جز یکی دو مورد، این ماه را با برآیند کاهشی قیمت میلگرد به پایان رساندند. میلگرد ۱۲ راد همدان در آخرین روز کاری مهر ماه با قیمت ۲۲ هزار و ۹۷۸ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. قیمت این محصول در ابتدای ماه ۲۳ هزار و ۸۱۲ تومان اعلام شده بود و در اواسط مهر به ۲۴ هزار و ۱۰۶ تومان هم رسیده بود. پس به طور کلی، این سایز میلگرد راد همدان در طول مهر با حدود ۸۳۴ تومان کاهش همراه بوده است. دیگر برندهای مشهور تولید میلگرد کشور همچون ابهر، شاهین بناب، شاهرود، میانه، کاشان و خلیج فارس هم طی اولین ماه پاییز سال جاری، نرخ فروش این محصول را کاهش دادند. کارخانه ذوب آهن اصفهان جزو محدود و شاید تنها برندهایی باشد که در طول این ماه، قیمت سایزهای مختلف میلگرد خود را نزدیک به ۲۰۰ تومان افزایش داد.

اوضاع بازار فولاد ایران طی مهر ماه 1402

نوسانات قیمتی میلگرد ساده

میلگرد ساده هم مانند میلگرد آجدار با وجود نوسانات متعدد، در نهایت طی مهر ماه با افت قیمت همراه شد. تقریبا تمامی برندهای تولیدکننده میلگرد ساده کشور، در طول این ماه نرخ فروش میلگردشان را کاهش دادند. برای نمونه، میلگرد ساده کلاف کاشان با سایز ۵.۵ میلیمتر، از ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان در اولین روز ماه مهر به ۲۲ هزار و ۴۷۸ تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۳ هزار ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افت قیمت را تجربه کرده است. میلگرد ساده ملایر هم در آخرین روز معاملاتی مهر ماه با قیمت ۲۲ هزار و ۹۳۶ تومان عرضه شد. در حالی که همین محصول در ابتدا ماه با نرخ ۲۶ هزار و ۲۳۹ تومان معامله می‌شد و کاهش حدود ۳ هزار و ۳۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. سایر برندهای مطرح میلگرد ساده از جمله نطنز، ابهر و متین هم با روند مشابهی همراه بوده و افت قیمتی را در طول این ماه تجربه کردند.

قیمت فروش تیرآهن

تیرآهن برخلاف میلگردهای ساده و آجدار، مهر ماه ۱۴۰۲ را در اکثر برندها با افزایش قیمت پشت سر گذاشت. در حالی که طی نیمه اول مهر نرخ فروش تیرهای فولادی در مبادی مختلف با ثبات نسبی همراه بود، آغاز جنگ غزه موجب افزایش ناگهانی قیمت این محصولات گردید. منتهی برخلاف میلگرد، افت قیمتی تیرآهن در روزهای بعد به حدی نبود که بتواند تاثیر این افزایش ناگهانی را خنثی کند. قیمت تیرآهن ۱۲ ذوب آهن اصفهان که در ابتدای ماه با نرخ هر شاخه ۳ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان عرضه می‌شد، در آخر مهر به حدود ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۲۹۴ هزار تومان به ازای هر شاخه رشد قیمت را تجربه کرد. تیرهای ذوبی در بخش کیلو فروشی هم با شرایطی تقریبا مشابه همراه بودند. برای مثال، نرخ فروش تیرآهن ۱۴ ذوب آهن از ۲۵ هزار و ۴۶ تومان به ۲۵ هزار و ۵۰۵ تومان رسید تا حدود ۴۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشته باشد.

تحلیل بازار آهن در ایران طی مهر 1402، وضعیت تیرآهن

سایر برندهای تیرآهن داخلی از جمله فایکو، یزد، ماهان و کرمانشاه هم روندی تقریبا مشابه با تیرهای ذوبی را در طول مهر طی کرده و افزایش قیمت داشتند. با وجود این، میزان رشد قیمتی آن‌ها نسبت به تیرهای ذوب آهن مقداری کمتر بود. تیرآهن ۱۶ فایکو در آخرین روز معاملاتی مهر ماه با قیمت ۴ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان به ازای هر شاخه عرضه شد. در حالی که همین محصول در ابتدای مهر با نرخ ۴ میلیون و ۸۲ هزار تومان به فروش می‌رسید و افزایش حدود ۴۶ هزار تومانی برای هر شاخه را نشان می‌دهد. قیمت فروش تیرآهن ۱۶ ماهان هم از ۳ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان در ابتدای ماه به ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان به ازای هر شاخه رسید تا حدود ۴۶ هزار تومان افزایش را ثبت کرده باشد.

تغییرات قیمتی هاش

تیرهای بال پهن هاش هم در طول این ماه همانند تیرآهن‌های معمولی، افزایش قیمت را تجربه کردند. این افزایش قیمت هم مربوط به تیرهای سبک و سنگین می‌باشد. برای مثال، تیر هاش سبک ۱۶ ذوب آهن اصفهان در طول این ماه روندی کاملا صعودی را پیش رو داشته و نرخ فروش آن از ۲۸ هزار و ۸۰۸ تومان در ابتدای ماه به ۳۶ هزار و ۶۹۸ تومان رسید. به این ترتیب، نرخ فروش این نوع تیر HEA ذوب آهن حدود ۷ هزار و ۸۹۰ تومان در طول یک ماه اخیر افزایش داشته است. تیرهای هاش سنگین هم شرایطی مشابه داشته اما میزان افزایش قیمتی آن‌ها کمتر بود. تیر هاش سنگین ۱۴ ذوبی که در ابتدای مهر ماه با قیمت ۲۸ هزار و ۳۴۹ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز کاری این ماه با نرخ ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان به فروش رسید. در نتیجه، این نوع تیر هاش هم بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد.

تغییرات قیمت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی از جمله محصولاتی هستند که همانند میلگرد، در طول مهر ماه 1402 با افت قیمت مواجه شدند. تقریبا تمامی برندهای تولیدکننده این مقاطع فولادی، نرخ فروش محصولات خود را در یک ماهه اخیر کاهش داده و میزان افت قیمت این محصولات هم قابل توجه بوده است. برای مثال، نبشی ۵*۷۰*۷۰ آریان فولادی که از در اولین روز مهر ماه با قیمت ۲۳ هزار و ۶۷ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز این ماه به ۲۲ هزار و ۴۵۴ تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۶۱۳ تومان به ازای هر کیلوگرم افت قیمتی ثبت کرد. میزان کاهش قیمت نبشی برخی برندها حتی از این میزان هم بیشتر بوده و به نزدیک ۱۰۰۰ تومان می‌رسید. نبشی ۴*۴۰*۴۰ کارخانه فولاد شکفته، تقریبا با افت هزار و ۹ تومانی قیمت در آخرین روز معاملات مهر ماه، با نرخ ۲۲ هزار و ۴۴۴ تومان به فروش رسید. در حالی که همین محصول در ابتدای مهر با قیمت ۲۳ هزار و ۴۴۹ تومان عرضه می‌شد.

قیمت ناودانی شش متری سایز ۱۰ ناب تبریز از ۲۳ هزار و ۵۱۹ تومان در ابتدای ماه، به ۲۲ هزار و ۹۶۰ تومان در آخرین روز ماه رسید. حدود ۵۶۰ تومان کاهش قیمت به ازای هر کیلوگرم. برندها و سایزهای دیگر ناودانی نیز در طول این ماه روندی مشابه داشتند. ناودانی ۱۴ فایکو در حالی که در ابتدای ماه با قیمت ۲۴ هزار و ۹۵۵ تومان به فروش می‌رسید، در روز آخر مهر با نرخ ۲۴ هزار و ۶۷۹ تومان عرضه شد. به این ترتیب، قیمت آن حدود ۲۷۵ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کرد.

نرخ فروش لوله و پروفیل

بیشتر انواع لوله و پروفیل فولادی نیز در طول مهر ماه سال جاری با افزایش قیمت مواجه شدند. تقریبا تمامی انواع لوله فولادی و بخش‌ قابل توجهی از پروفیل‌ها در یک ماهه اخیر رشد قیمتی را تجربه کردند. تنها نوع خاصی از پروفیل یعنی پروفیل Z، با افت جزئی قیمت همراه بوده است.

لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ ضخامت ۲ میل اصفهان در ابتدای مهر ماه ۳۲ هزار و ۸۴۵ تومان عرضه می‌شد. این محصول در انتهای مهر با نرخ ۳۴ هزار و ۴۰۴ تومان مورد معامله قرار گرفت. بنابراین، در یک ماهه اخیر رشدی حدود هزار و ۵۶۰ تومان را به ثبت رسانده است. سایر لوله‌های فولادی هم طی مهر ماه شرایط مشابهی داشته و عمدتا با افزایش قیمت همراه شدند. لوله گالوانیزه ۱ اینچ صنعتی قزوین با حدود ۲ هزار و ۵۷۰ تومان افزایش، از ۴۶ هزار و ۶۹۸ تومان در ابتدای مهر به ۴۹ هزار و ۲۶۷ تومان در انتهای این ماه رسید.

پروفیل ساختمانی ۳*۴۰*۴۰ اصفهان از ۳۲ هزار و ۳۸۶ به ۳۳ هزار و ۳۰۳ تومان رسیده و حدود ۹۱۷ تومان رشد داشته است.

پروفیل صنعتی ۵*۸۰*۸۰ اصفهان هم که در ابتدای مهر با قیمت ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز مهر ماه با نرخ ۳۴ هزار و ۸۶۳ تومان به فروش رسید. به این ترتیب، حدود ۹۱۸ تومان رشد قیمتی داشته است.

پروفیل‌های Z در طول یک ماه اخیر عمدتا با کاهش قیمت همراه شدند. برای نمونه، قیمت پروفیل Z*14 تهران با ضخامت ۳ میل، از ۳۳ هزار و ۲۱۲ تومان در ابتدای ماه به ۳۲ هزار و ۶۶۱ تومان در آخرین روز مهر رسید.

 مقاطع فولادی مسطح

بیشتر انواع پلیت‌های فولادی طی مهر ماه ۱۴۰۲ به صورت برایند، با افزایش قیمت همراه شدند. ورق سیاه، ورق st52 و ورق A516 از جمله مهمترین شیت‌های فولادی هستند که در طول این ماه رشد قیمت را تجربه کردند. اما ورق‌های گالوانیزه شرایطی متفاوت داشته و تقریبا در اکثر برندها، ثبات یا افت جزئي نرخ فروش را ثبت کردند. با وجود این، روند حرکتی قیمت‌ها تقریبا برای انواع مختلف ورق‌های فولادی مشابه بود. به این ترتیب که در نیمه اول مهر ماه با ثبات نسبی یا کاهش جزئی همراه بودند. اما با آغاز جنگ غزه، شاهد یک رشد ناگهانی در نرخ فروش آن‌ها هستیم. با گذشت چند روز از این افزایش ناگهانی، مجددا اکثر برندها قیمت این مقاطع را کاهش دادند. اما به جز ورق‌های گالوانیزه، میزان این کاهش در سایر شیت‌های فولادی طوری نبود که بتواند افزایش قیمتی روزهای گذشته را خنثی کند. روند کلی نوسانات قیمتی مهمترین ورق‌های فولادی طی مهر ماه، به شرح ذیل است.

ورق st52

نرخ فروش پلیت‌های st52 طی مهر ماه 1402 با نوسانات زیادی همراه شد. اما برایند این نوسان‌ها تقریبا در همه سایزها مثبت بود تا قیمت این محصول در ماه مهر با افزایش همراه شود. شیت‌های st52 فولاد مبارکه اصفهان با ضخامت ۶ میل و ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ در آخرین روز معاملاتی مهر ماه با قیمت ۳۳ هزار و ۳۰۳ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شدند. این در حالی است که همین محصول در ابتدای ماه با نرخ ۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شد و افزایش بیش از ۱۸۰ تومانی را نشان می‌دهد. البته قیمت این محصول پس از انتشار اخبار جنگ غزه تا ۳۴ هزار و ۱۷۵ تومان هم رسیده بود. اما تقریبا از ابتدای دهه سوم ماه با کاهش مواجه شد تا بخشی از این افزایش ناگهانی قیمت را جبران کند. سایزهای دیگر ورق st52 هم شرایطی مشابه داشته و به صورت برایند رشد حدود ۲۰۰ تومانی را تجربه کردند.

قیمت ورق st37

ورق سیاه در طول اولین ماه پاییز، در اکثر سایزها با افزایش قیمت مواجه شد. اما برخی سایزها هم به صورت برایند، در طول این ماه با افت قیمت همراه شدند. برای مثال، شیت‌های st37 فولاد مبارکه اصفهان با ضخامت ۲ میل و ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰، در طول مهر ماه حدود هزار و ۵۱۳ تومان افزایش قیمت ثبت کردند. این ورق‌های فولادی که در ابتدای مهر با قیمت ۳۵ هزار و ۶۴۳ تومان عرضه می‌شدند، در آخرین روز ماه با قیمت ۳۷ هزار و ۱۵۶ تومان مورد معامله قرار گرفتند. این در حالی است که قیمت فروش ورق سیاه ۲ میل فولاد مبارکه در کمترین و بیشترین حالت طی مهر ماه، به ۳۴ هزار و ۹۵۵ و ۳۷ هزار و ۷۹۹ تومان هم رسیده بود. با وجود این، برخی سایزهای ورق سیاه هم در طول این ماه افت قیمت داشتند. برای نمونه، ورق رول st37 فولاد مبارکه با ضخامت ۳ و عرض ۱۵۰۰ میلیمتر، حدود ۵۵۰ تومان کاهش را ثبت کرد.

بازار فولاد ایران طی مهر ماه 1402

ورق A516

شیت‌های فولادی هم A516 هم مانند سایر مقاطع فولاد، تا نیمه اول ماه مهر با یک ثبات نسبی معامله می‌شدند. اما تقریبا از نیمه این ماه، با یک شوک ناگهانی مواجه شده و رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کردند. اگر چه چند روز بعد نرخ فروش این ورق‌ها تا حدودی کاهش یافت، اما این میزان به حدی نبود که بتواند برایند تغییرات را تحت تاثیر قرار دهد. به این ترتیب، قیمت ورق A516 تقریبا در همه سایزها، طی مهر ماه افزایش داشت. شیت‌های A516 فولاد مبارکه با ضخامت ۸ میل و ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰، در آخرین روز معاملاتی مهر با نرخ ۳۳ هزار و ۸۵۴ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسیدند. این در حالی است که همین محصول در ابتدای ماه با قیمت ۳۳ هزار و ۵۷۸ تومان عرضه شده و رشد حدود ۲۷۶ تومانی را نشان می‌دهد. البته نرخ فروش این محصول در اواسط ماه تا ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هم افزایش یافته بود.

ورق گالوانیزه

نرخ فروش ورق گالوانیزه برخلاف سایر انواع شیت‌های فولادی، طی مهر ماه در اکثر برندها کاهش یافت. البته افت قیمت این ورق‌ها در طول مهر ماه برای اکثر برندها جزئی بوده و در تعداد محدودی از سایزها هم افت قیمتی ثبت نشد. قیمت ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۳ و عرض ۱۰۰۰ میلیمتر، از ۴۴ هزار و ۹۵۵ تومان در ابتدای ماه به ۴۴ هزار و ۴۰۴ تومان در انتهای ماه رسید. به این ترتیب، حدود ۴۵۰ تومان در هر کیلوگرم افت قیمت را ثبت کرد. میزان کاهش قیمت ورق گالوانیزه در برخی برندها بیشتر بود. برای نمونه، ورق گالوانیزه رول کاشان با ضخامت ۰.۴ و عرض ۱۰۰۰ میل از ۵۱ هزار و ۱۹۳ تومان به ۵۰ هزار و ۲۷۶ تومان رسید تا افت قیمت حدود ۹۱۵ تومانی را ثبت کند. البته برخی سایزهای محدود هم در طول این ماه تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکردند. ورق گالوانیزه رول شهرکرد با ضخامت ۰.۵ و عرض ۱۰۰۰ میل، در اولین و آخرین روز ماه مهر با قیمت ۴۱ هزار و ۱۹۳ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام