فرود قیمت ها در بازار فولاد اروپا، آمریکا و آسیای شرقی

 Vote: 1 person
فرود قیمت ها در بازار فولاد اروپا، آمریکا و آسیای شرقی

بررسی بازار فولاد اروپا، آمریکا و آسیای شرقی (چین، ژاپن و شانگهای) حکایت از ثبات و افت نسبی قیمت برخی محصولات پایه از جمله میلگرد دارد. جنگ در نوار غزه همزمان با افزایش هزینه‌های برق و کاهش تقاضای داخلی در ترکیه، باعث شده تا روند واردات قراضه به این کشور همچنان نزولی باشد. نرخ فروش میلگرد در ترکیه کاهشی است و در اواخر هفته گذشته به ۵۶۲.۵ دلار در هر تن رسید. اما در بازار داخلی اروپا، قیمت میلگرد  ۶۰۵ یورو بر تن و قیمت ورق گرم روی ۷۱۰ یور در تن درب کارخانه ثابت مانده است. بیلت صادراتی فوب دریای سیاه هم طی هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرده و در اوایل هفته افزایشی بود. اما در نهایت روی ۴۷۵ دلار به ازای هر تن بسته شد.

در آمریکا قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰ به قیمت حدود ۳۶۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود که نسبت به هفته قبل، ۱۱ دلار افت نشان می‌دهد. قیمت میلگرد و ورق گرم به ترتیب با ۸۵۵ و ۷۱۵ دلار به ازای هر شورت تن درب کارخانه، ثابت مانده و تغییری نداشت.

بازار فولاد این روزهای آسیای شرقی

قیمت سنگ ‌آهن کیفیت ۶۲‌ درصد در بازار چین ۱۱۸.۵ دلار در هر تن خشک اعلام شد. این نرخ حدود ۴ دلار در تن نسبت به قیمت پایانی هفته، بالاتر بود. قیمت بیلت در بازار داخلی و وارداتی چین هم به ترتیب ۴۷۷ دلار بر تن درب کارخانه و ۴۶۷ دلار بر هر تن سی‌اف‌آر اعلام شد و تقریبا ثابت بود. اما قیمت میلگرد روندی نزولی داشته و به ۵۲۹ دلار در هر تن سقوط کرد.

در بورس شانگهای، نرخ فروش میلگرد از ۵۱۸ دلار در تن (در هفته قبل) به ۴۹۵ دلار در تن کاهش یافت.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن هم در پی افت تقاضای خریداران اصلی، به ۳۳۶ دلار در تن فوب کاهش پیدا کرد. همچنین، قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۳۸۴ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود که نسبت به هفته قبل یک ‌دلار کاهش داشت.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالای امروز ایران

بورس کالای ایران، امروز دوشنبه 24 مهر ماه، میزبان مقاطع فولادی متنوعی بود. مقاطعی از جمله شمش بلوم، انواع تختال و ورق‌های فولادی. بر اساس گزارش سازمان بورس، امروز یک میلیون و ۲۳ هزار و ۲۳ تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف عرضه شد. بیشترین مقادیر آن مربوط به فولادی‌ها است. حدود ۷۰۲ هزار تن از کل محصولات ارائه شده در بازار بورس امروز، به مقاطع فولادی و محصولات زنجیره فولاد تعلق دارد. در این میان، تالار محصولات صنعتی و معدنی بیشترین میزان عرضه محصولات فولادی را شامل می‌شود. محصولات فولادی ارائه شده در این تالار، عبارتند از:

  • ۲۹۵ هزار و ۲۰ تن ورق گرم
  • ۲۳۸ هزار و ۶۵۰ تن شمش بلوم با قیمت ۱۹ هزار و ۱۷۷ تومان به ازای هر کیلوگرم
  • ۵ هزار تن ورق گالوانیزه
  • ۲ هزار تن ورق سرد

پس از تالار محصولات صنتعی و معدنی، تالار حراج باز بیشترین میزان عرضه محصولات مربوط به صنعت فولاد را به خود اختصاص داد. محصولات فولادی عرضه شده در این بازار هم شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن تختال C
  • ۵۰ هزار تن تختال SM

در نهایت، بازار فرعی بورس کالای ایران هم میزبان عرضه مقادیری شمش بلوم و ضایعات فولادی بود. میزان عرضه هر یک از این محصولات در بازار فرعی هم، عبارتند از:

  • ۵ هزار و ۶۲۰ تن شمش بلوم
  • ۵۰ تن ضایعات فولادی

وضعیت معاملات برخی مقاطع فولادی در بازار امروز

امروز دوشنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۲، بازار فولاد کشور با ثبات همراه است. اکثر مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل، مورد معامله قرار گرفتند. در برخی موارد هم شاهد افت جزئی قیمت‌ها بودیم. افت قیمت ارز طی روزهای اخیر و روز جاری، از عوامل مؤثر بر ثبات بازار فولاد محسوب می‌شود. در این لحظه دلار بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۴۷۵ تومان معامله می‌شود. این در حالی است که با آغاز جنگ غزه، نرخ فروش دلار تا ۵۴ هزار تومان هم بالا رفته بود.

میلگرد در معاملات امروز، در اکثر مبادی با ثبات قیمت همراه بود. تعداد محدودی از برندها قیمت این محصول را به صورت جزئي کاهش دادند. میلگرد ۱۲ راد همدان امروز با قیمت ۲۳ هزار و ۶۳۰ تومان و بدون تغییر نسبت به روز قبل، عرضه شد. میلگرد ظفربناب هم با حدود ۴۵ تومان کاهش، با قیمت ۲۲ هزار و ۶۱۵ تومان عرضه شد.

انواع ورق‌های فولادی نیز روز جاری را با ثبات و کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. قیمت ورق سیاه تولیدی اکثر برندها امروز ثابت بود. و ورق سیاه رول فولاد مبارکه ضخامت ۲ و عرض ۱۰۰۰ میل، با نرخ ۳۴ هزار و ۳۱۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. قیمت ورق‌های گالوانیزه هم عمدتا کاهشی بود. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲ و عرض ۱۰۰۰ میل، با حدود ۴۰۰ تومان کاهش دارد. این محصول نسبت به روز قبل، با نرخ ۳۸ هزار و ۷۴ تومان عرضه شد.

قیمت تیرآهن فولادی طی معاملات روز جاری، در اکثر سایزها با ثبات همراه بود. اما تعداد محدودی از سایزها مشمول افزایش قیمت شدند. تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان امروز بدون تغییر، با قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام