بازار فولاد نیمه دوم مهر را با آرامش آغاز کرد

 Vote: 0 person
بازار فولاد اولین نیمه دوم مهر را با آرامش آغاز کرد

امروز شنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲، معاملات مقاطع فولادی گوناگون در بازار با یک ثبات کامل همراه است. برندهای مختلف تقریبا محصولات خود از جمله میلگرد آجدار، ورق‌های فولادی، نبشی و ناودانی را بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل عرضه کردند. این شرایط همراه با ثبات در آخرین روز نیمه اول مهر ماه، در حالی بر بازار فولاد حاکم است که طی دو هفته اخیر هم قیمت محصولات فولادی نوسان قابل توجه‌ای نداشته است. ثبات نسبی نرخ ارز، شرایط خاص سیاسی حاکم بر کشور (به دلیل تمرکز بر FATF) و ابهام در روابط ایران و آمریکا، برخی از مهمترین دلایل ثبات بازار فولاد طی نیمه اول مهر ماه محسوب می‌شوند. در واقع، اکثر خریداران منتظرند تا با تعیین تکلیف مسائل سیاسی و تغییرات نهایی قیمت‌ها، جهت خرید محصولات فولادی اقدام کنند.

نرخ ارز در بازار آزاد چند روزی است که تغییرات زیادی نداشته و عمدتا در یک بازه کوچک در نوسان است. دلار آزاد در این لحظه با قیمت ۵۰ هزار و ۵ تومان در حال معامله می‌باشد. این در حالی است که از ابتدای شروع معاملات از صبح تا کنون، بین کانال ۴۹ هزار و ۵۰ هزار نوسان دارد. البته نرخ فروش دلار نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته مقداری افزایش یافته است. قیمت دلار در روز چهارشنبه دوازدهم و پنجشنبه سیزدهم مهر ماه به ترتیب ۴۹ هزارو ۶۰۲ تومان و ۴۹ هزار و ۸۰۷ تومان ثبت شده است. امروز هم با رشد حدود ۱۰۰ تومانی نسبت به پنجشنبه، در ابتدای کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد. در صورتی که اتفاق غیر معمولی رخ ندهد، می‌توان برای روزهای آینده انتظار ثبات نرخ ارز در همین محدوده را داشت. به این ترتیب، ثبات قیمتی مقاطع فولادی هم ادامه پیدا خواهد کرد.

وضعیت محصولات فولادی در بازار بورس کالا

در اولین روز هفته جاری یعنی شنبه پانزدهم مهر ماه، ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۱۶ تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه شد. از این میزان بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن را مقاطع فولادی و محصولات زنجیره تولید فولاد تشکیل می‌دهند. بیشترین مقدار عرضه این محصولات هم در تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار حراج باز بورس کالا انجام گرفته است. بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی بورس کالای ایران، مقاطع فولادی و محصولات زنجیره فولاد که امروز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شدند، عبارتند از:

  • ۷۶۷ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۰۹ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۷۱ هزار و ۸۰ تن شمش بلوم
  • ۱۸ هزار و ۲۴ تن میلگرد
  • هزار و ۱۵۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۵۲۹ تن تیرآهن
  • ۲۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی

علاوه بر تالار محصولات صنعتی و معدنی، تالار حراج باز بورس کالای ایران هم امروز میزبان عرضه بیش از ۱ میلیون تن محصولات مرتبط با زنجیره تولید فولاد بوده است. این محصولات عرضه شده در تالار حراج باز، به شرح ذیل می‌باشند:

  • ۶۹۵ هزار و ۸۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه
  • ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی

در تالار صادراتی بورس کالای ایران، ۵۰ هزار تن شمش بلوم عرضه شد تا خریداران امکان تهیه آن با قیمت کشف شده را داشته باشند. بازار فرعی بورس هم تنها میزبان عرضه میلگرد کلاف بود. ۹ هزار و ۳ تن میلگرد کلاف در این بازار عرضه شد.

نرخ فروش برخی مقاطع فولادی

بازار فولاد کشور در اولین روز هفته یعنی ۱۵ مهر ۱۴۰۲ با یک روند همراه با ثبات آغاز شده و محصولات فولادی در اکثر مبادی، بدون تغییر قیمت عرضه شدند. این ثبات قیمتی به ویژه برای میلگرد آجدار، انواع پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی، نبشی و ناودانی و ورق‌های فولادی کاملا مشهود بود. ثبات نسبی نرخ ارز طی روزهای اخیر و عدم ایجاد تغییرات چشمگیر در میزان عرضه یا تقاضا، مهمترین دلایل معاملات آرام بازار فولاد طی روز جاری و هفته قبل محسوب می‌شوند.

میلگرد آجدار که چند روزی است با ثبات قیمت همراه بوده، امروز هم در اکثر برندها بدون نوسان مورد معامله قرار گرفت. میلگرد آجدار ۱۲ ظفر بناب امروز با قیمت ۲۲ هزار و ۴۷۸ تومان به فروش رسد. این سایز میلگرد ظفربناب طی آخرین روزهای هفته گذشته هم با همین قیمت معامله می‌شد. سایر کارخانه‌های مطرح تولید میلگرد از جمله ابهر، راد همدان، کاشان و سپهر ایرانیان هم تغییری در نرخ میلگرد خود ایجاد نکردند.

لوله‌های فولادی هم در انواع گوناگون، طی روز جاری با همان قیمت‌های قبل عرضه شدند. لوله مانیسمان ۱ اینچ، ۶ متری و رده ۴۰ اهواز در بازار امروز با قیمت ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید. این محصول طی یک هفته اخیر هیچ گونه تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ با ضخامت ۲ میل اصفهان هم بدون تغییر قیمت نسبت به روزهای کاری قبل، در بازار امروز با نرخ ۳۳ هزار و ۲۸ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

این شرایط همراه با ثبات برای ورق های فولادی هم مشابه بوده و تقریبا اکثر گریدها بدون نوسان مورد معامله قرار گرفتند. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۳ میل و عرض ۱۰۰۰، طی روز جاری با قیمت ۴۴ هزار و ۸۶۳ تومان عرضه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام