ثبات کلی در بازار فولاد با وجود صعودی بودن نرخ ارز

 Vote: 0 person
ثبات کلی در بازار فولاد با وجود صعودی بودن نرخ ارز

امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه ۱۴۰۲، نرخ فروش اکثر محصولات فولادی با ثبات همراه بوده و نسبت به روز کاری قبل، تغییر خاصی روی تابلو قیمت‌ها ثبت نشد. این در حالی است که گزارش‌های انجمن فولاد ایران نشان از افزایش تولید محصولات فولادی در ۵ ماهه ابتدایی امسال نسبت به پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ دارد. بر اساس این گزارش‌ها، تقریبا تمامی مقاطع فولادی، محصولات پایه و محصولات میانی صنعت فولاد به جز یکی دو مورد با افزایش تولید همراه بوده است. بیشترین میزان افزایش در تولید را هم تیرآهن با ۲۸.۹ درصد به خود اختصاص داده است. به این صورت که تولید تیرآهن از ۴۹۹ هزار تن در پنج ماه ابتدایی سال قبل به ۶۴۳ هزار تن در پنج ماهه نخست ۱۴۰۲ افزایش داشت. میزان تولید و درصد تغییرات سایر مقاطع فولادی، محصولات پایه و میانی در جدول زیر آورده شده است.

میزان تولید و درصد تغییرات مقاطع فولادی، محصولات پایه و میانی

وضعیت محصولات فولادی در بازار بورس کالا

در اولین روز هفته جاری یعنی شنبه هجدهم شهریور ماه ۱۴۰۲، بازار بورس کالای ایران میزبان عرضه ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۴۶ تن انواع کالا و محصول در تالارهای مختلف بود. در این میان، تالار محصولات صنعتی و معدنی با حضور محصولات فولادی، بیشترین میزان عرضه را در میان سایر تالارهای بورس به خود اختصاص داد. مقاطع فولادی، محصولات پایه و میانی عرضه شده در تالار محصولات صنعتی و معدنی، به شرح ذیل می‌باشند:

  • ۹۱۰ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۲۱۹ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۴۹ هزار و ۶۰ تن شمش بلوم
  • ۲۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو
  • هزار و ۹۰۰ تن ورق سرد خودرو
  • ۲۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی
  • ۱۹ هزار و ۹۷۰ تن میلگرد
  • ۴ هزار و ۹۲۲ تن تیرآهن با قیمت ۲۹ هزار و ۷۴۱ تومان

میزان عرضه آهن اسفنجی در بازار بورس امروز  بیش از ۲۰۰ هزار تن بود. گزارش های اخیر از آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی از آن است که آهن اسفنجی در پنج ماهه نخست امسال رکورد بیشترین میزان صادرات محصولات خام فولادی را داشته است. درصد افزایش صادرات نسبت به سال قبل نیز بالاتر بوده است. بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۷۰۸ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که نسبت به سال قبل ۲۳۲.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. میزان صادرات این محصول در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۱۳ هزار تن بوده است.

تالار حراج باز

تالار حراج باز بورس کالا امروز میزبان عرضه حجم قابل توجهی از محصولات پایه و میانی صنعت فولاد بود. محصولات عرضه شده در تالار حراج باز، عبارتند از:

  • ۷۳۶ هزار و ۳۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی با قیمت ۵ هزار و ۱۴۱ ریال
  • ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه با قیمت ۴ هزار و ۸۳۵ تومان

در بازار فرعی بورس کالا هم محصولات زیر عرضه شدند:

  • ۸ هزار و ۴۵۳ تن میلگرد کلاف
  • ۲ هزار تن گندله آهن نیمه پخته
  • ۱۱۰ تن ضایعات فولادی
  • ۵۰ تن لوله فلزی درجه دو

ثبات نسبی قیمت مقاطع فولادی

معاملات بازار فولاد در اولین روز هفته با آرامش نسبی همراه بوده و اکثر مقاطع فولادی بدون نوسان قیمتی عرضه شدند. در حالی با ثبات کلی قیمت ها مواجه هستیم که نرخ ارز طی هفته گذشته افزایشی بوده و امروز نیز تا بدین لحظه (12 ظهر) حدود 150 تا 200 تومان نسبت به روز کاری گذشته، افزایش نشان می‌دهد.

در ادامه، نگاهی کوتاه از آخرین تغییرات نرخ فروش برخی مقاطع فولادی، بر اساس معاملات امروز هجدهم شهریور ماه داشته‌ایم.

مقاطع طویل فولادی

قیمت تیرآهن تولیدی کارخانه‌های مختلف در معاملات امروز ثابت بوده و تقریبا در تمامی برندها بدون نوسان اعلام شد. برای مثال، تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان با قیمت ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان عرضه شد که نسبت به روز کاری قبل بدون تغییر بوده است. تیرآهن فایکو، یزد و اهواز هم روند مشابهی را طی کرده و در اکثر سایزها بدون تغییرات قیمتی به کار خود پایان دادند.

لوله‌های فولادی هم در اکثر برندها روندی مشابه با کلیت بازار در پیش گرفته و نوسان قیمتی خاصی را ثبت نکردند. لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ و ۲ میل اصفهان که روز کاری قبل با نرخ ۳۱ هزار و ۷۴۴ تومان عرضه می‌شد، امروز هم با همین قیمت معامله شد تا تغییر قیمتی نداشته باشد. لوله داربستی تهران هم در بازار امروز با ثبات همراه بوده و نوسانی نداشت. این روند برای سایر لوله‌های فولادی از جمله لوله گالوانیزه هم مشابه بود. برای نمونه، لوله گالوانیزه ۱ اینچ و ۲ میل صنعتی قزوین، همانند روز کاری قبل با نرخ ۴۵ هزارو ۴۱۳ تومان به ازای هر کیلوگرم، به فروش رسید.

پروفیل‌های فولادی هم در انواع مختلف اعم از ساختمانی، صنعتی و Z، امروز معاملات همراه با ثباتی داشتند. پروفیل ۲*۴۰*۴۰ و ۶ متری اصفهان امروز هم مانند روز کاری گذشته با قیمت ۳۱ هزار و ۷۴۴ تومان عرضه شد. پروفیل Z*16  تهران با ضخامت ۲.۵ هم مانند روزهای گذشته، با قیمت ۳۳ هزار و ۳۰۳ تومان عرضه شد تا تغییری نداشته باشد. پروفیل‌ مبلی و صنعتی هم در بازار امروز بدون تغییرات قیمت مورد معامله قرار گرفتند.

مقاطع تخت فولادی

مقاطع تخت فولادی هم در معاملات روز جاری با ثبات قیمتی همراه بوده و تغییرات خاصی را ثبت نکردند. ورق سیاه به عنوان یکی از پرکاربردترین شیت‌های فولادی، تقریبا در اکثر مبادی بدون نوسان قیمت مورد معامله قرار گرفت. برای نمونه، ورق سیاه رول فولاد مبارکه اصفهان با عرض ۱۰۰۰ و ضخامت ۲ میل، همانند روز کاری قبل با نرخ ۳۲ هزار و ۴۳۲ تومان به فروش رسید. ورق سیاه برشی اکسین اهواز با ابعاد ۲*۲۰۰۰*۶۰۰۰ هم در معاملات روز جاری، بدون تغییر با قیمت ۳۷ هزار و ۳۴۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام