گارد ثبات و افزایشی در بازار فولاد با وجود افزایش تولید و کمبود تقاضا

 Vote: 0 person
گارد ثبات و افزایشی در بازار فولاد با وجود افزایش تولید و کمبود تقاضا

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خبر از افزایش تولید محصولات فولادی در چهار ماهه نخست امسال داد. بر اساس گزارش‌های انجمن فولاد کشور، انواع مقاطع و محصولات فولادی، شمش فولاد و آهن اسفنجی طی چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال قبل بین ۲ تا ۸.۲ درصد رشد تولید را تجربه کرده اند. با وجود این افزایش تولید و البته کاهش تقاضا، نرخ فروش محصولات فولادی در بازار همچنان به طور عمده حالت افزایشی داشته و گاه با ثبات همراه است. ضمن این که اکثر مقاطع طی مرداد ماه افزایش قابل توجهی را به ثبت رسانده اند.

بورس فولاد در اولین شنبۀ شهریور ماه

امروز شنبه چهارم شهریور ماه ۱۴۰۲، دو میلیون و ۲۰۳ هزار تن کالا در بازار بورس عرضه شده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به محصولات زنجیره فولاد است. این میزان عرضه در حالی اتفاق افتاد که گزارش‌های موجود از روز کاری قبل بازار بورس، نشان از استقبال ناچیز خریداران از محصولات فولادی به ویژه میلگرد دارد. مهمترین محصولات زنجیره فولاد که روز جاری در تالارهای مختلف بازار بورس کالا عرضه شدند، به شرح ذیل است.

در میان تالارهای مختلف بورس، تالار محصولات صنعتی و معدنی بیشترین میزان عرضه مواد اولیه و محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است. این مقاطع عرضه شده در تالار صنعتی و معدنی، عبارتند از:

  • ۸۴۵ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۲۱۴ هزار تن آهن اسفنجی
  • ۴۶ هزار و ۱۷۰ تن شمش بلوم
  • ۱۷ هزار و ۸۹۸ تن میلگرد
  • ۴ هزار و ۳۷۰ تن تیرآهن با قیمت پایه ۲۹ هزار تومان. این نرخ نسبت به قیمت پایه، ۳٫۶ درصد رشد داشته و حجم عرضه‌اش نیز ۴ درصد افزایش پیدا کرده است.
  • ۶۰۰ تن ورق سرد خودرو با قیمت‌های پایه ۳۰ هزار و 4۲۸ تومان.
  • ۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو که با قیمت پایۀ ۳۹ هزار و 6۲۶ تومان به فروش می‌رسد.

تالار حراج باز بورس کالا هم امروز عرضه میزان قابل توجه ای از محصولات زنجیره فولاد را در دستور کار داشت. محصولات عرضه شده مرتبط با حوزه فولاد در این تالار، شامل موارد زیر است.

  • ۶۴۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن
  • ۱۲۵ هزار تن سنگ آهن دانه بندی
  • ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه

بازار فرعی بورس کالا هم امروز میزبان عرضه میلگرد کلاف بوده و میزان ۸ هزار و ۲۰ تن از این محصول را در تابلو عرضه‌های خود به ثبت رساند. قیمت پایۀ این محصول امروز  ۲۷ هزار و 6۹۱ تومان اعلام شده است.

 

ثبات نسبی بازار فولاد در اولین روز هفته

مقاطع فولادی در اولین روز این هفته یعنی شنبه چهارم شهریور ماه ۱۴۰۲ یک روز آرام را طی کرده است. تقریبا اکثر محصولات بدون تغییر قیمتی مورد معامله قرار گرفته یا نوسانات کاهشی و افزایش خیلی جزئي را تجربه کردند. نرخ دلار هم با کاهش حدد ۱۲۲ تومانی نسبت به روز قبل، این لحظه در قیمت ۴۹ هزار و ۴۵ تومان قرار دارد. با وجود این، تاثیر زیادی بر بازار آهن آلات نداشته است.

میلگرد آجدار شرکت‌های مختلف، در معاملات امروز بازار یا با ثبات کامل همراه بوده یا تغییرات ریزی را به ثبت رسانده اند. برای مثال، میلگرد آجدار ۱۲ ابهر از ۲۳ هزار و ۲۴ تومان در روز کاری قبل، به ۲۳ هزار و ۶۲ تومان رسید تا تنها ۳۸ تومان افزایش داشته باشد. میلگرد آجدار بسیاری از شرکت‌ها مانند حدید سیرجان، آناهیتا گیلان، کاشان، سپهر ایرانیان، ذوب آهن آرمان آسیا و درپاد تبریز هم بدون هیچ گونه تغییر قیمتی، مورد معامله قرار گرفتند.

ورق‌های فولادی هم در اکثر نمونه‌ها با ثبات همراه بودند. برای مثال، تقریبا همه برندهای مختلف ورق گالوانیزه با همان قیمت روز کاری قبل خرید و فروش شدند. ورق سیاه هم ثبات خوبی را تجربه کرده و در اکثر سایزها، بدون تغییر قیمت به کار خود ادامه داد. در برخی موارد هم به صورت جزئي و تا ۰.۳ درصد کاهش را ثبت نمود. با وجود این، ورق‌ st52 و ورق A516 روندی متفاوت از کلیت بازار داشته و با افزایش قیمت همراه شدند.

قیمت فروش نبشی و ناودانی هم در اکثر شرکت‌ها همانند روز کاری قبل اعلام شد و تغییر خاصی را ثبت نکرد. برای نمونه، نبشی ۱۰ ناب تبریز همچون یک هفته اخیر با قیمت ۲۳ هزار و ۶۰ تومان عرضه شد. نبشی تولیدی برندهای صنایع فولاد شکفته و کوهپایه هم شرایط مشابهی داشته و با ثبات قیمت همراه بودند.

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام