تحلیل جامع بازار فولاد کشور طی مرداد 1402

 Vote: 1 person
تحلیل جامع بازار فولاد کشور طی مرداد 1402

تحلیل جامع بازار فولاد کشور در مرداد ماه 1402 نشان از ثبات و بی رمقی بازار، توأم با سردرگمی آن دارد! حتی کاهش تقاضا برای خرید و انباشته شدن انبار کارخانه‌های فولاد از شمش فولادی، منجر به کاهش قیمت‌ها نشد.

بازار فولاد کشور دومین ماه تابستان را ابتدا با یک کاهش نسبی در قیمت‌ها آغاز کرد و شاهد افزایش تقاضا و افزایش نرخ فروش محصولات فولادی بودیم. بازار آهن آلات که از خرداد تا پایان تیر ماه سال جاری یک روند نزولی بلند مدت را در پیش گرفته بود، تا اوایل مرداد هم این روند خود را ادامه داد. اما از همان روزهای اول مرداد با آزادسازی عرضه شمش در بورس کالا، بازارسازان حمایت خود را کف بازار اعلام کردند. در اواسط این ماه هم عوامل دیگری همچون محدودیت‌های بالادست حوزه انرژی و مواد اولیه، اقدامات حمایتی و تغییر رویکرد بازارسازان در رابطه با اصلاح قیمت‌ها، مجددا افزایش نرخ فروش مقاطع فولادی را تقویت کرد. این اتفاقات در کنار ثبات نسبی قیمت ارز، منجر به خروج بازار فولاد از روند نزولی دو ماهه و افزایش نسبی قیمت‌ها در اکثر مبادی فروش گردید.

تحلیل تغییرات قیمتی محصولات فولادی طی دومین ماه تابستان 1402

بازار آهن آلات که طی ماه‌های خرداد و تیر امسال یک روند نزولی را طی کرده بود، در اولین روزهای مرداد هم با کاهش قیمت‌ها در اکثر مبادی همراه شد. اما از روزهای ابتدایی این ماه حمایت از بازار با آزادسازی فروش شمش فولادی در بازار بورس آغاز شد. این اقدامات حمایتی در طول مرداد ماه ادامه داشت تا شاهد افزایش نرخ فروش اکثر محصولات فولادی باشیم. ثبات نسبی نرخ ارز هم باعث شد بازار از این نظر تحت تاثیر قرار نگیرد. قیمت دلار آزاد که در اولین روز مرداد ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شد، با طی کردن نوسانات جزئی، این ماه را با نرخ ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان به پایان برد. از این رو اقدامات حمایتی نهادهای ذی ربط، بازارسازان و میزان عرضه و تقاضا بیشترین اثر را بر تغییرات نرخ فروش مقاطع فولادی طی مرداد ماه داشتند. نوسانات قیمتی برخی مقاطع فولادی مهم طی این ماه، به شرح ذیل است.

نوسانات قیمت مقاطع فولادی مسطح

شیت‌های فولادی طی دومین ماه تابستان امسال روندهای مختلفی را در پیش گرفتند. برخی انواع پلیت‌ها در طول این ماه با افزایش و برخی دیگر با کاهش مواجه شدند. در این میان، برایند تغییرات قیمتی تعدادی از گریدها هم خنثی بوده و به صورت کلی نوسان خاصی را ثبت نکردند. ورق سیاه از جمله شیت‌هایی است که طی مرداد ماه، تقریبا در اکثر سایزها با افزایش نرخ فروش همراه شد. برخی برندهای ورق گالوانیزه هم در یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ رشد قیمتی را تجربه کردند. سایر انواع ورق‌های فولادی هم عمدتا با کاهش نرخ فروش همراه بوده یا تغییرات خاصی را ثبت نکردند. نوسانات قیمتی برخی از مهمترین گریدهای ورق در طول مرداد ماه سال جاری، عبارت است از:

ورق st52

شیت‌های st52 اکثر برندهای داخلی، در طول مرداد کاهش قیمت را تجربه کردند. البته نرخ فروش تعداد محدودی از سایزهای ورق st52 برخی برندها هم با افزایش همراه شد. برای مثال، قیمت شیت‌های st52 فولاد مبارکه با ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰*۶ که در اولین روز مرداد ۳۱ هزار و ۸۳۵ تومان اعلام شده بود، در آخرین روز این ماه به ۳۱ هزار و ۳۳۷ تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۵۰۰ تومان کاهش را طی یک ماه اخیر تجربه کرد. در حالی که نرخ فروش ورق رول فولاد مبارکه در همین ابعاد از ۳۱ هزار ۱۰ تومانه به ۳۱ هزار و ۱۹۳ تومان رسیده و بیش از ۱۸۰ تومان افزایش یافت. اما افت قیمتی ورق st52 در محصولات فولاد اکسین اهواز بیشتر بود. قیمت شیت‌های فابریک این شرکت با ابعاد ۲۰۰۰*۶۰۰۰*۱۰ از ۳۴ هزار و ۶۳۴ تومان در اول مرداد به ۳۲ هزار و ۷۵۳ تومان در آخرین روز ماه رسید و افت حدود ۱۸۹۰ تومانی را ثبت کرد.

ورق st37

ورق سیاه برخلاف ورق st52، در طول مرداد تقریبا در اکثر برندها و سایزها با افزایش نرخ فروش همراه شد. فولاد مبارکه اصفهان از جمله برندهایی است که قیمت این محصول خود را در تمامی سایزهای طی یک ماهه اخیر افزایش داده است. ورق st37 فولاد مبارکه با ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰*۵ در آخرین روزهای مرداد با قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۱ تومان به فروش رسید. در حالی که همین محصول در ابتدای ما به نرخ ۲۹ هزار و ۹۵۵ تومان عرضه می‌شد که نشان از افزایش هزار و ۱۵۰ تومانی دارد. سایزهای دیگر ورق سیاه فولاد مبارکه از نوع رول یا برش خورده هم افزایش قیمتی مشابه را تجربه کردند. با وجود این، قیمت ورق st37 برخی شرکت‌ها مانند فولاد گیلان و فولاد اکسین اهواز مقداری کاهش پیدا کرد.

نمودار روند قیمت ورق سیاه 5 میل فولاد مبارکه طی مرداد 1402

ورق A516

شیت‌های فولادی A516 طی مرداد ماه نوسانات زیادی را تجربه کردند. اما در نهایت، برایند تغییرات ایجاد شده در اکثر سایزها چندان قابل ملاحظه نبود. برای مثال، نرخ فروش شیت‌های A516 فولاد مبارکه در ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰*۶ از ۳۲ هزار و ۲۹۴ در ابتدای مرداد به ۳۲ هزار و ۹۸ تومان در آخرین روزهای این ماه رسید که کاهش حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم را نشان می‌دهد. ضمن این که قیمت این محصول در اواسط مرداد تا ۳۳ هزار و ۶۷۰ تومان هم افزایش یافته بود. اما قیمت ورق A516 رول فولاد مبارکه با ضخامت ۱۵ و عرض ۱۵۰۰ میل از ۳۱ هزار و ۱۰۱ تومان به ۳۱ هزار و ۳۷۷ توان رسید تا حدود ۲۷۶ تومان افزایش را ثبت کرده باشد. ضمن این که قیمت این محصول هم در میانه مرداد تا ۳۱ هزار و ۹۷۳ تومان افزایش و تا ۳۰ هزار و ۳۲۲ تومان کاهش را تجربه کرده بود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه از جمله مقاطع فولادی است که دومین ماه تابستان 1402 را در اکثر برندها با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. اگر چه برخی شرکت‌های تولیدکننده هم مقداری قیمت این نوع شیت‌های فولادی را افزایش دادند. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲.۵ و عرض ۱۰۰۰ که اوایل مرداد با نرخ ۴۵ هزار و ۱۳۶ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز این ماه به قیمت ۴۲ هزار و ۴۷۸ تومان رسید. به این ترتیب، ورق گالوانیزه شهریار طی یک ماه اخیر حدود ۲ هزار و ۶۶۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد. تعداد زیادی از دیگر شرکت‌های تولیدکننده مانند گالوانیزه شهرکرد و تاراز هم طی این ماه قیمت خود را کاهش دادند. با وجود این، شیت‌های گالوانیزه تعدادی از شرکت‌ها مانند گالوانیزه کاشان و برخی سایزهای هفت الماس هم افزایش قیمت را تجربه کردند.

مقاطع فولادی طویل

نرخ فروش میلگرد آجدار

میلگرد آجدار طی مرداد ماه ۱۴۰۲ تقریبا در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت همراه شد. اگر چه مسیر تغییرات نرخ فروش میلگرد در کارخانه‌ها و شرکت‌های گونانون متفاوت بود، اما در آخر اکثر این شرکت‌ها میلگرد آجدار خود را با قیمت بیشتر از ابتدای مرداد به فروش رساندند. برای مثال، میلگرد آجدار راد همدان از جمله برندهایی است که در طول این ماه نوسانات زیادی را تجربه کرد. اما در نهایت، تقریبا قیمت همه سایزهای آن نسبت به ابتدا مرداد افزایش پیدا کرد. میلگرد آجدار ۱۲ راد همدان که ابتدای مرداد با نرخ ۲۳ هزار و ۲۵۵ تومان به فروش می‌رسید، در روزهای ابتدایی مرداد تا ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان هم کاهش پیدا کرد. ولی مجددا وارد یک روند صعودی شد و قیمت آن در آخرین روز مرداد به ۲۴ هزار و ۱۰۴ تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۸۵۰ تومان افزایش را به ثبت رساند.

میلگرد آجدار ذوب آهن هم با وجود نوسانات متعدد در طول مرداد، افزایش قیمت حدود ۱۰۰۰ تومانی را در اکثر سایزها تجربه کرد. میلگرد ۱۴ ذوب آهن در آخرین روز مرداد ماه با قیمت ۲۳ هزار و ۵۱ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این در حالی است که همین محصول در ابتدا این ماه با قیمت ۲۱ هزار و ۹۲۷ تومان عرضه می‌شد که نشان دهنده افزایش ۱۱۰۰ تومانی است. البته قیمت این نوع میلگرد ذوبی در آخرین روزهای مرداد ماه به ۲۴ هزار و ۴۱۴ تومان هم رسیده بود که مجددا مقداری کاهش یافت. قیمت میلگرد آجدار ۱۲ میانه هم از ۲۲ هزار و ۹۷ تومان به ۲۳ هزار و ۱۴ تومان رسید تا این شرکت هم رشد حدود ۹۵۰ تومانی را در قیمت میلگرد آجدار خود ثبت کرده باشید. تغییرات نرخ فروش میلگرد آجدار سایر شرکت‌ها هم طی مرداد تقریبا مشابه و افزایشی بود.

بررسی بازار آهن آلات طی مرداد 1402

تغییرات قیمتی میلگرد ساده

میلگرد ساده برخلاف میلگرد آجدار، دومین ماه تابستان را با ثبات نسبی پشت سر گذاشته و افزایش قیمتی خاصی نداشت. اکثر شرکت‌های تولیدکننده این نوع میلگرد، تغییری در نرخ فروش خود ایجاد نکرده و این محصول را با همان نرخ ابتدای مرداد ماه عرضه کردند. میلگرد ساده سایز ۵.۵ کاشان که در ابتدای این ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان به فروش می‌رسید، بدون تغییر قیمتی در آخرین روزهای مرداد هم با همین قیمت عرضه شد. میلگرد ساده سایز ۶.۵ نطنز هم در طول مرداد ماه بدون افزایش یا کاهش نرخ فروش، با قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۹ تومان مورد معامله قرار گرفت. در این میان، تنها شرکت فولاد متین یک کاهش جزئی را در نرخ فروش میلگرد ساده خود اعمال کرده است. این شرکت که میلگرد ساده ۱۲ و ۶ متری خود را در ابتدای مرداد ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۹۶۴ تومان عرضه می‌کرد، اواسط ماه قیمت این محصول را حدود ۱۸۵ تومان کاهش داد.

نوسانات قیمتی تیرآهن

تیرهای فولادی هم طی دومین ماه تابستان سال جاری، در اکثر مبادی فروش افزایش قیمت را تجربه کردند. البته میزان افزایش قیمتی تیرآهن در شرکت‌ها و برندهای مختلف یکسان نبود. همچنین، تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده هم نرخ فروش تیرهای فولادی خود را ثابت نگه داشته و افزایش یا کاهش خاصی را لحاظ نکردند. شرکت ذوب آهن اصفهان از جمله برندهایی است که تقریبا نرخ فروش همه سایزهای تیرآهن آن در طول مرداد ماه افزایش پیدا کرد. برای نمونه، تیرآهن ۱۲ ذوب آهن که روز اول مرداد با نرخ ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روزهای این ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۶۸۹ تومان به فروش رسید. در نتیجه، نرخ فروش تیرآهن ۱۴ ذوبی در یک ماهه اخیر بیش از ۱۸۰۰ تومان رشد داشته است. سایزهای دیگر تیرآهن این شرکت هم تقریبا افزایش قیمتی مشابه را به ثبت رسانده اند.

به جز کارخانه ذوب آهن اصفهان که افزایش قابل توجهی را در نرخ فروش تیرآهن تجربه کرد، برایند تغییرات قیمت تیرهای فولادی سایر تولیدکنندگان، یا مقدار کمی مثبت یا ثابت بوده است. برای مثال، هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری یزد که در اوایل مرداد با قیمت ۳ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان معامله می‌شد، در آخرین روز این ماه با نرخ ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان عرضه شد. در واقع، این نوع تیرآهن در طول یک ماهه اخیر تنها حدود ۴۵ هزار تومان به ازای هر شاخه افزایش داشته است. ضمن این که قیمت این محصول در اواسط مرداد تا ۳ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان هم رسیده بود. در این میان، تیرهای فولادی شرکت فایکو و چند شرکت دیگر برایندی خنثی را به ثبت رساندند. برای نمونه، قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری فایکو با وجود نوسانات متعدد، در آخرین روز مرداد همانند اولین روز این ماه ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان اعلام شد.

تحلیل بازار آهن در مرداد 1402

قیمت فروش هاش

تیرهای فولادی بال پهن هم مانند تیرآهن، مرداد ماه امسال را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. این رشد قیمتی در نرخ فروش تیرهای هاش سنگین و سبک کاملا مشهود بود. تیر هاش سبک HEA ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۴ طی آخرین معاملات مرداد ماه با قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۲ تومان عرضه شد. این در حالی است که همین محصول در روزهای ابتدایی مرداد با نرخ ۲۵ هزار و ۹۶۴ تومان به فروش می‌رسد که نشان از افزایش بیش از ۱۴۶۰ تومانی دارد. قیمت تیر هاش سنگین ذوبی در سایز ۲۰ هم از ۳۰ هزار و ۶۴۳ تومان به ازای هر کیلوگرم، به ۳۱ هزار و ۸۳۵ تومان رسید. به عبارت دیگر، حدود ۱۲۰۰ تومان افزایش را طی یک ماه اخیر تجربه کرده است. تغییرات قیمتی سایزهای دیگر هاش سبک و سنگین هم تقریبا مشابه بوده و با افزایش قیمت مواجه شدند.

تحلیل نوسانات قیمت نبشی و ناودانی

قیمت نبشی و ناودانی هم مانند سایر مقاطع فولادی، طی مرداد ماه امسال با افزایش همراه بود. البته این افزایش در نرخ فروش نبشی بیشتر مشهود بوده و تقریبا اکثر شرکت‌های تولیدکننده این محصول قیمت‌های خود را بالا بردند. اما در مورد ناودانی، تعدادی از تولیدکننده‌ها قیمت‌ها را افزایش داده و برخی شرکت‌ها هم نرخ فروش خود را کاهش دادند. برای مثال، نبشی ۴*۴۰*۴۰ شرکت آریان فولاد که در روزهای ابتدایی مرداد ماه با قیمت ۲۳ هزار و ۳۳۵ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روز مرداد به ۲۴ هزار و ۳۴۵ تومان رسید. به این ترتیب، قیمت هر کیلوگرم نبشی آریان فولاد در طول یک ماه بیش از ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت. شرکت‌های دیگر تولیدکننده نبشی از جمله فولاد شکفته، ناب تبریز و ظهوریان هم به شکلی مشابه قیمت این محصول خود را افزایش دادند. تنها تعداد محدودی از تولیدکنندگان مانند صنایع فولاد کوهپایه، کاهش جزئی حدود ۱۰۰ تومانی را در قیمت نبشی‌های خود اعمال کردند.

تحلیل بازار فولاد در مرداد 1402

برخلاف نبشی، مقاطع ناودانی تغییرات قیمتی متفاوتی را ثبت کردند. به عبارت دیگر، برخی شرکت‌ها نرخ فروش ناودانی را افزایش داده، برخی‌ها ثابت نگه داشته و تعدادی از تولیدکنندگان هم قیمت این محصول را کاهش دادند. شرکت فولاد شکفته از جمله تولیدکنندگانی است که قیمت ناودانی خود را طی یک ماهه اخیر افزایش داده است. برای مثال، نرخ فروش ناودانی سایز ۶ و ۶ متری این شرکت از ۲۳ هزار و ۷۵۷ تومان در ابتدای مرداد به ۲۳ هزار و ۸۴۸ تومان در اواخر ماه رسید تا نزدیک به ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد. در همین بازه زمانی، ناودانی سایز ۱۰ و ۶ متری ناب تبریز از ۲۳ هزار و ۶۱۱ تومان به ۲۳ هزار و ۶۰ تومان رسیده و حدد ۵۵۰ تومان کاهش یافت. نرخ فروش ناودانی تولیدی برخی دیگر شرکت‌های تولیدکننده مانند صنایع فولاد کوهپایه و فولاد البرز ایرانیان هم در طول مرداد تا حدود با کاهش همراه شد.

تغییرات نرخ فروش لوله و پروفیل

لوله و پروفیل هم طی مرداد ماه ۱۴۰۲ عملکردی مشابه با کلیت بازار فولاد داشته و تقریبا در اکثر سایزها افزایش قیمت را تجربه کردند. برای نمونه، لوله داربستی اصفهان با ضخامت ۲ میل، سایز ۱ و ۱/۲ اینج و طول ۶ متر با حدود ۱۳۷۵ تومان افزایش نسبت به ابتدای ماه، در آخرین روز مرداد با قیمت ۳۱ هزار و ۱۹۳ تومان مورد معامله قرار گرفت. این محصول در ابتدا مرداد با نرخ ۲۹ هزار و ۸۱۷ تومان به فروش می‌رسید. لوله گالوانیزه صنعتی قزوین با ضخامت ۲ میل، سایز ۱ اینج و طول ۶ متری هم که در ابتدای مرداد ۴۴ هزار و ۴۰۴ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید، در اواخر این ماه با نرخ ۴۵ هزار و ۳۲۲ تومان عرضه شد. به این ترتیب، لوله گالوانیزه هم بیش از ۹۰۰ تومان افزایش را طی یک ماهه اخیر تجربه کرده است. برخی نمونه‌های لوله فولادی مانند لوله مانیسمان هم بدون تغییر قیمتی، مرداد ماه را پشت سر گذاشتند.

تحلیل جامع قیمت فولاد طی مرداد 1402

پروفیل‌ها هم از جمله محصولاتی هستند که طی مرداد ماه، در اکثر سایزها و برندها افزایش قیمت را ثبت کردند. این رشد قیمتی در پروفیل‌های ساختمانی، صنعتی و Z کاملا مشهود بوده و تنها پروفیل‌های مبلی (سبک) مقداری با افت قیمت مواجه شدند. برای مثال، پروفیل ساختمانی اصفهان در ابعاد ۲*۲۰*۲۰ و طول ۶ متر که در آخرین معاملات مرداد با قیمت ۳۱ هزار و ۳۷۷ تومان عرضه شد، در اولین روز این ماه با نرخ ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. در نتیجه، نرخ این نوع پروفیل ساختمانی در یک ماهه اخیر حدود ۱۳۷۷ تومان افزایش یافته است. پروفیل‌های صنعتی و زد هم به صورتی مشابه با افزایش قیمت همراه بودند. در این میان، نرخ فروش پروفیل‌های مبلی مقداری کاهش پیدا کرد. برای مثال، پروفیل سبک ۶ متری با ابعاد ۰.۷*۱۰*۲۰ که اوایل مرداد با قیمت ۴۳ هزار و ۱۲۰ تومان عرضه می‌شد، در اواخر مرداد به ۴۱ هزار و ۲۸۵ تومان رسید.

جمع بندی

قیمت مقاطع فولادی در دومین ماه تابستان ۱۴۰۲ پس از یک روند نزولی دو ماهه، افزایشی شد. علیرغم ثبات نرخ ارز در طول مرداد و نوسانات جزئی حول قیمت ۴۸ هزارو ۶۵۰ تومان، حمایت بازارساز باعث شد تا اکثر محصولات فولادی رشد قیمتی قابل توجه ای را در این ماه داشته باشند. بیشتر مقاطع نوسانات متعددی را تجربه کرده و برایند تغییرات قیمتی‌ آن‌ها در این ماه مثبت بوده است. در اواخر این ماه هم معاملات به یک ثبات نسبی نزدیک شده و تقریبا بیشتر محصولات با ثبات یا افت جزئی قیمت‌ها همراه شدند. کاهش قیمت جهانی فولاد، کاهش تقاضای جهانی و کاهش تقاضای داخلی برخی از مهمترین دلایل ثبات نسبی بازار فولاد در اواخر مرداد ماه محسوب می‌شوند. بنابراین، تمامی این عوامل در کنار نوسانات احتمالی ارز و حمایت‌ بازارسازان و نهادهای ذی ربط، می‌توانند در تعیین روند آتی قیمت آهن آلات تاثیرگذار باشند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام