بازار دوم سوخت برای فولادی ها!

 Vote: 1 person
بازار دوم سوخت برای کارخانه های فولاد ایران

قطعی برق در روزهای گرم تابستان، چند سالی است که کار اصناف و شرکت های مختلف را با اختلال مواجه کرده است. کارخانه‌های فولادی نیز از این امر مستثنی نیستند. قطع شدن برق صنایع فولاد علاوه بر آثار منفی و اختلالاتی که در کار کارخانه‌ها ایجاد می‌کند، متأسفانه در سال‌های اخیر بهانه افزایش قیمت مقاطع فولادی نیز شده است. یعنی اگر کمی عمیق به قضیه نگاه کنیم، آثار منفی قطعی‌های برق، کسب و کارها و اصناف مرتبط با فولاد و در نهایت مردم عادی را نیز دستخوش ضرر (گرانی‌های تعریف نشده) کرده است. از این رو، بحث ایجاد بازار دوم سوخت برای صنایع و معادن کشور مطرح شده است.

ایجاد بازار دوم سوخت برای صنایع و معادن کشور

رضا محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تأمین سوخت واحد‌های معدنی گفت: در تلاشیم با همکاری وزارت نفت، بازار دوم سوخت را برای صنایع و معادن کشور ایجاد کنیم.

در بحث تأمین سوخت مورد نیاز نشستی که با معدنکاران صورت گرفته و پیشنهاداتی از سوی آن‌ها مطرح شده است. پیشنهاد معدنکاران در استان این بود که ما از وزارت نفت بخواهیم علاوه بر سوختی که با قیمت رسمی به دست معدنکاران می‌رسد، امکان تأمین سوخت با قیمت متفاوت اما بدون سهمیه‌بندی نیز برایشان فراهم شود تا هم دغدغه قاچاق نداشته باشد و هم نیازشان را برطرف کند.

به گفتۀ محتشمی پور، به دلیل حساسیت‌هایی که بر خروج سوخت از شبکه رسمی وجود دارد، به طور معمول سوخت با مضیقه‌هایی به دست معدنکار می‌رسد. از طرف دیگر، بخش مهمی از نیاز معدنکاران باید خارج از شبکه رسمی خریداری شود. همین دو مورد، خود فشار زیادی به معدنکاران وارد می‌کند، ضمن این که این سوخت کیفیت لازم را هم ندارد! با توجه به اینکه بخش معدن به طور معمول مصرف کننده سوخت است و ما کمتر جایی شاهد بودیم که بخش معدن بخواهد سوخت را از چرخه خود خارج کند، پیشنهاد تأمین سوخت معدنکاران با قیمت رسمی می‌تواند کمک کند که:

  1. معادن استان‌ها بتوانند فعالیت‌شان را با حداکثر ظرفیت انجام دهند.
  2. مشکلاتی که از ناحیه سوخت غیر استاندارد و بی‌کیفیت در بازار‌های غیر رسمی وجود دارد، رفع شود.

 پیگیری‌هایی برای تحقق تأمین سوخت مورد نیاز به واسطۀ تخصیص بازار دوم سوخت برای فولاد کاران صورت گرفته است. مسلم است که تحقق آنچه که بیان شد، علاوه بر پیگیری نهادهای مربوطه، نیاز به همکاری وزارت نفت نیز دارد.

گذری بر بازار بورس و مقاطع فولادی ارائه شده در 28 مرداد

یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۹۳ تن انواع کالا و محصول، در اولین روز هفته و آخرین شنبۀ مرداد ماه، در تالار بورس عرضه شده است. بازار فرعی بورس امروز، میزبان ۸ هزار و ۲۱۴ تن میلگرد کلاف و یک هزار تن ضایعات فولادی است. در تالار حراج باز نیز ۶۵۹ هزار و ۸۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن و ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه ارائه شده است. اما تالارهای محصول های صنعتی و معدنی، مانند همیشه، میزبان محصولات فولادی بیشتری است. در این تالار محصولات متنوعی عرضه شده است:

  • ۶۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن
  • ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن آهن اسفنجی
  • ۳۸ هزار و ۴۱۰ تن شمش بلوم
  • چهار هزار و ۱۶۳ تن تیرآهن
  • ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن میلگرد
  • ۱۵ هزار تن ورق سرد لوازم خانگی
  • ۷۰۰ تن ورق گالوانیزه خودرو
  • ۳۵ هزار و ۹۰ تن ورق گرم خودرو
  • ۴۵ هزار و ۷۰۰ تن ورق سرد خودرو

اخبار منتشر شده از آمار معاملات بورس کالا در آخرین روز کاری هفته گذشته حاکی از آن است که معاملات در بازار میلگرد، تعریف چندانی نداشته است. نتیجه ضعف این بازار فزایش 1.7 درصدی قیمت روز میلگرد بود و تقاضا چه در بازار آزاد و چه در بورس کالا ضعیف گزارش شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام