این روزها با خیال آسوده مقاطع فولادی مورد نظرتان را بخرید

 Vote: 1 person
این روزها با خیال آسوده مقاطع فولادی مورد نظرتان را بخرید

اگر این روزها در صدد خرید مقاطع فولادی مختلف از جمله ورق های فولادی، تیرآهن، انواع میلگرد و سایر پروفیل ها هستید، فرصت را از دست ندهید. وضعیت آرام و تقریباً با ثبات نرخ خرید و فروش در بازار آهن، نزدیک به دو ماه است که ادامه دارد. به نظر می رسد با آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران از کره جنوبی، این روند حدأقل طی چند هفتۀ آتی نیز ادامه داشته باشد. در بازار بورس امروز نیز بیشترین عرضه محصولات، مربوط صنف فولاد می‌باشد. امروز ۱۸۵ هزار و ۶۶۰ تن شمش بلوم در تالار صنعتی عرضه شده است.

دلار آمریکا دیروز را بدون تغییر قیمت به پایان ساند؛ به این صورت که در پایین‌ترین نرخ، 48 هزار و 870 تومان و در بالاترین نرخ 49 هزار و 300 تومان خرید و فروش شد. اما طی معاملات امروز، 492,500 ، بیشترین مقدار و 491,200 پایین‌ترین رقمی است که تا کنون برای قیمت دلار ثبت شده است. امروز با 21 درصد افزایش، میانگین قیمت دلار 49 هزار و 245 تومان اعلام گشت.

مختصری از بورس فولاد امروز و قیمت برخی مقاطع فولادی

امروز دوشنبه 23 مرداد، ۳۹۹ هزار تن انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی بورس عرضه شده است. بیش‌ترین عرضه بازار بورس امروز مربوط فولادی ها است؛ عرضۀ ۱۸۵ هزار و ۶۶۰ تن شمش بلوم در تالار صنعتی. خوب است بدانید، به طور کلی، دوشنبه‌های هر هفته در بورس کالای مرتبط با فولاد، به شمش بلوم اختصاص دارد. گزارش‌ها از بورس کالای هفته گذشته، از معاملات 90 درصدی شمش بلوم حکایت دارد. به دلیل استقبال از شمش بلوم در عرضه بورسی، امکان خرید آن در بورس بدون محدودیت سامانه بهین یاب اعلام شد.

آرماتور فولادی دیروز را با نوسانات نزولی و صعودی و همچنین ثبات قیمت پشت سر گذاشت. برخی کارخانه ها 150 تا 300 تومان کاهش و برخی کارخانه ها 50 – 200 تومان افزایش در نرخ آرماتورهای خود در نظر گرفتند. امروز برند ذوب آهن آرمان آسیا یک افزایش 0.4% در تمامی سایزهای میلگرد خود اعمال کرده است. در مقابل، کارخانۀ پردیس نسبت به اواسط روز گذشته، یک کاهش 0.8% در نظر گرفته است. قیمت میلگرد آجدار ابهر، امیر کبیر و راد همدان نیز در برخی سایزها افزایشی گزارش شده و در برخی سایزها یک افت اندک به خود گرفته است. اگر در صدد خرید میلگرد آجدار A3 قطر 14 هستید، خوب است مطلع باشید که کارخانۀ ابهر، با 21 هزار و 850 تومان، تا این لحظه، پایین‌ترین قیمت را در بین کارخانه های رقیب خود اعلام کرده است.

بازار خرید و فروش ورق سیاه دیروز با ثبات و افت نسبی قیمت ها همراه بود. امروز هم این محصول در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل خرید و فروش می‌شود. تنها افزایشی که دیده می‌شود، برند فولاد مبارکه است که حدود 0.9% افزایش قیمت در ورق‌های برشی 1.5 در 6 متر و همچنین ورق رولی با عرض 1.5 متر اعمال کرده است. ورق سیاه 1.5 در 6 فولاد مبارکه، تا به این لحظه 30 هزار و 551 تومان به فروش می‌رسد.

نوسان نرخ خرید و فروش نبشی ناب تبریز، آریان فولاد صفر است. فولاد کوهپایه، کاهش 0.8 درصدی در نظر گرفته است و سپهر ایرانیان نیز در برخی سایزها افزایش 0.4 تا 1.2 درصدی لحاظ کرده است.

نرخ فروش برندهای وارداتی تیرآهن یعنی روس، ترک و کره بدون تغییر است. این ثبات از 15 مرداد ماه حاکم بوده و به عنوان مثال، تیرآهن سایز 33 کره، در بخش کیلوفروشی 58 هزار و 716 تومان معامله می‌شود. در مورد برندهای داخلی، قیمت تیرآهن اصفهان در تمامی سایزها (بجز سایز 30) 0.4 - 0.7 درصد کاهش داشته است. سایز 30 این محصول با 0.10% افزایش در بخش کیلو فروشی، 27 هزار و 156 تومان اعلام شده است. سایر کارخانه‌های تولید کنندۀ تیرهای فولادی نسبت به دیروز تغییری در نرخ فروش این محصول ایجاد نکرده‌اند.

آهن بخریم یا نه؟!

با وجود ثبات تقریبی قیمت آهن آلات، خرید میلگرد و سایر مقاطع فولادی طی بهار و تابستان امسال، در کمترین حالت خود گزارش شده است. بی شک این وضعیت را می‌توان با خرابی وضعیت سایر صنف های مرتبط با صنف فولاد (مثل ساختمان سازها) مرتبط دانست. افت چشمگیر ساخت و سازها در تابستان امسال، تأثیر مستقیم بر فعالیت بازار آهن و رونق این بازار داشته است. در کنار این موارد، بسیاری از خریداران (شخص، شرکتی‌ها و صنعتی‌ها) نیز در دوره‌های کوتاه ثبات قیمت‌ها و افت نسبی آن، دست از خرید می‌کشند و متأسفانه با افزایش مجدد قیمت ها، اقدام به خرید می‌کنند!

اما پیشنهاد ما به شما این است که نیازمندی‌های خرید خود را انجام دهید. آزاد شدن پول های بلوکه شدۀ ایران در عراق طی هفته های گذشته، آزاد سازی پول های بلوکه شده در کره طی چند روز گذشته، توافق ایران و آمریکا بر سر آزاد کردن گروگان های این دو کشور و همچنین منتهی شدن به هفته دولت (در هفته اول شهریور) شرایط خوبی را مهیا کرده است. در کنار این ها، ثبات نسبی قیمت دلار توأم با افت ریز آن، آثار مثبت خود را می‌گذارد. ضمن اینکه تجربه سال‌های اخیر حاکی از آن است که احتمال خیز ناگهانی قیمت‌ها مدتی پس از چنین رخدادهای مثبتی وجود داشته است. از این رو، توصیه می‌شود از این فرصت‌های کوتاه بهره خود را ببرید! 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام