تحلیل بازار فولاد طی خرداد 1402

 Vote: 1 person
تحلیل بازار فولاد طی خرداد 1402

بازار فولاد کشور در آخرین ماه بهار 1402 یک روند نزولی را طی کرده و نرخ فروش مقاطع فولادی با کاهش همراه شد. این افت قیمت تقریبا تمامی مبادی فروش و محصولات فولادی گوناگون را شامل گردید. شایعات پیرامون توافق ایران و آمریکا بر سر مسائل هسته ای و به دنبال آن افت قیمت ارز، مهمترین دلیل کاهش قیمت مقاطع فولادی طی خرداد ماه بوده است. دلار که در ابتدای خرداد ماه در کانال ۵۱ هزار تومان معامله می‌شد، تا اواسط این ماه به کانال ۴۶ هزار تومان هم رسید. اما مجددا رشد داشته و آخرین روزهای خرداد ماه را در کانال ۴۸ هزار تومان به پایان برد.

تغییرات قیمتی مقاطع فولادی طی سومین ماه سال 1402

به دنبال افت تدریجی نرخ ارز به ویژه دلار طی خرداد ماه، بازارهای موازی از جمله بازار فولاد هم وارد روند نزولی شدند. تقریبا تمامی محصولات فولادی اعم از میلگرد آجدار، تیرآهن، ورق، نبشی، ناودانی، لوله و پروفیل در طول این ماه کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. البته میزان افت قیمت مقاطع مختلف تا حدودی با هم تفاوت داشت. برای مثال، حتی برخی محصولات فولادی مانند میلگرد آجدار در دهه اول خرداد ماه تا حدودی روند صعودی ایجاد کردند. اما در ادامه با کاهش قیمت مواجه شده و نرخ فروش شان از ابتدای خرداد هم پایین تر رفت. نوسانات قیمتی تعدادی از مهمترین مقاطع فولادی طی خرداد ماه سال جاری، به شرح ذیل می‌باشند:

نرخ فروش میلگرد آجدار

تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده میلگرد آجدار طی یک ماه اخیر قیمت این محصول خود را کاهش دادند. البته این مقطع مهم فولادی در اواسط ماه حتی با رنج مثبت همراه بوده و افزایش قیمت را تجربه کرد. اما به دنبال افت قیمت دلار، نرخ فروش میلگرد آجدار هم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. برای نمونه، میلگرد  ۱۲ میانه که در ابتدای خرداد ماه با قیمت ۲۴ هزار و ۴۸۲ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، در اواخر خرداد به ۲۳ هزار و ۱۹۸ تومان رسید. به این ترتیب، بیش از ۱۲۸۰ تومان افت قیمت را در طول یک ماه اخیر به ثبت رساند. این در حالی است که اواسط خرداد ماه قیمت فروش همین محصول تا ۲۴ هزار و ۷۵۷ تومان هم بالا رفته بود.

سایر شرکت‌های عرضه کننده هم در طول خرداد ماه روند مشابهی را طی کردند. اگر چه میزان افت قیمت آن‌ها تا حدودی با هم تفاوت داشت. میلگرد آجدار سایز ۱۲ ظفربناب در حالی آخرین ماه بهار را با قیمت ۲۴ هزار و ۷۹۳ تومان به پایان برد که در اولین روز این ماه با نرخ ۲۵ هزار و ۳۵۵ تومان به فروش می‌رسید. قیمت این محصول شرکت فولاد ظفربناب که طی خرداد ماه ۱۴۰۲ حدود ۵۶۳ تومان افت قیمت را تجربه کرده، در اواسط ماه تا ۲۵ هزار و ۹۹۷ تومان هم افزایش پیدا کرده بود. شرکت فولاد ابهر هم از این روند مستثنی نبوده و میلگردهای آجدار آن تقریبا در تمامی سایزها خرداد ماه را با کاهش قیمت پشت سر گذاشت. برای مثال، میلگرد ۱۲ ابهر با حدود ۹۰۰ تومان کاهش، از ۲۴ هزار و ۳۱۰ به ۲۳ هزار و ۴۰۶ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

نمودار روند قیمت مقاطع فولادی طی خرداد 1402

تغییرات قیمت میلگرد ساده

قیمت میلگرد ساده در طول خرداد ماه را می‌توان از جمله موارد استثناء بازار فولاد دانست. زیرا نرخ فروش این نوع میلگرد طی یک ماه اخیر تقریبا در تمام مبادی بدون تغییر باقی مانده و هیچ گونه افزایش یا کاهشی را تجربه نکرد. میلگرد ساده کویر کاشان با سایز ۵.۵ میل و از نوع کلاف، در طول خرداد ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان عرضه شده و نوسان خاصی نداشت. میلگرد ساده نطنز به شکل کلاف و سایز ۶.۵ میلیمتر هم بدون هیچ گونه نوسان، در طول این ماه با قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۹ تومان عرضه شد. قیمت این نوع میلگرد در بخش شاخه فروشی هم کاملا ثابت بوده و تغییری نداست. برای مثال، میلگرد ساده ۱۲ و ۶ متری شرکت فولاد متین از ابتدای خرداد تا انتهای این ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۹۶۴ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید.

تغییرات نرخ فروش تیرآهن طی خرداد ماه

تیرهای فولادی هم طی یک ماه اخیر روندی نزولی در پیش گرفته و تقریبا در تمامی مبادی فروش با افت قیمت همراه شدند. نکته جالب توجه این است که مقدار کاهش نرخ فروش تیرآهن نسبت به اکثر مقاطع فولادی بیشتر بود. برای مثال، تیرآهن ۱۴ ذوب آهن اصفهان که در اولین روز خرداد ماه با قیمت ۳۰ هزار و ۷۳۴ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز این ماه با نرخ ۲۷ هزار و ۶۵ تومان مورد معامله قرار گرفت. در نتیجه، قیمت این سایز تیرآهن ذوبی حدود ۳ هزار و ۶۶۵ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش را تجربه کرد. ضمن این که تیرهای ذوب آهن در بخش شاخه فروشی هم افت قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. برای نمونه، قیمت فروش هر شاخه تیر ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت از ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان رسیده و حدود ۸۳۰ هزار تومان کاهش داشت.

 البته سایر شرکت‌های عرضه کننده تیرآهن هم شرایط مشابهی را در طول خرداد ماه سال جاری تجربه کرده و با کاهش قیمت همراه بودند. نرخ فروش هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری فایکو در آخرین روزهای خرداد ماه ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان اعلام شد. در حالی که همین محصول در ابتدای خرداد با قیمت ۳ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش می‌رسید که افت قیمت ۳۲۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد. هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فولاد یزد هم از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسید تا حدود ۳۵۰ هزار تومان کاهش را در طول یک ماه اخیر ثبت کرده باشد. سایر شرکت‌های تولیدکننه تیرآهن هم در طول این ماه شرایط مشابهی را تجربه کردند.

نمودار روند قیمت مقاطع فولادی در خرداد ماه 1402

نوسانات قیمت تیر هاش

تیرهای بال پهن هاش هم مانند سایر مقاطع فولادی، طی یک ماه اخیر با افت قیمت مواجه شدند. این شرایط هم بر معاملات تیرهای هاش سبک و هم نمونه‌های سنگین حاکم بود. برای مثال، تیر هاش سبک HEA ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۶ که ابتدای ماه با قیمت ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان به فروش می‌رسید، در انتهای این ماه به ۲۷ هزار و ۴۳۲ تومان رسید. قیمت این محصول که افت ۱۹۳۵ تومانی را در طول این ماه به ثبت رسانده، در اواسط خرداد تا ۳۰ هزار و ۲۷۶ تومان هم افزایش یافته بود. کاهش قیمتی تیرهای هاش سنگین در بازار یک ماهه اخیر حتی نسبت به نوع سبک بیشتر بود. به گونه ای که تیر هاش سنگین ذوبی از ۲۹ هزار و ۳۵۸ به ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان رسید که نشان دهند کاهش ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی است. سایزهای دیگر هاش سبک و سنگین هم تغییرات مشابهی را در طول یک ماه اخیر به ثبت رساندند.

تغییرات قیمتی ورق‌های فولادی

شیت‌های فولادی هم مانند سایر محصولات آخرین ماه بهار 1402 را با روندی نزولی پشت سر گذاشتند. انواع ورق فولادی در یک ماه اخیر با افت قیمت مواجه شدند و این شرایط در مبادی مختلف فروش حاکم بود. اگر چه میزان کاهش قیمت و مسیر حرکتی آن‌ها در برخی موارد با هم تفاوت داشت. برای مثال، برخی نمونه‌های ورق از جمله ورق سیاه در اولین روزهای خرداد ماه حتی با افزایش قیمت مواجه شدند. اما در ادامه وارد روند نزولی شده و قیمت فروش آن‌ها در اواخر خرداد ماه نسبت به ابتدای این ماه هم کمتر شد. البته برخی نمونه‌های ورق مانند st52 از همان روزهای اولیه افت قیمتی خود را آغاز کرده و این روند تا آخرین روزهای خرداد ماه ادامه داشت. نوسانات قیمتی و آخرین نرخ فروش برخی از مهمترین پلیت‌های فولادی در یک ماه اخیر، به شرح ذیل می‌باشند:

قیمت فروش ورق st52

این نوع ورق‌های فولادی تقریبا از همان روزهای ابتدای خرداد ماه با کاهش قیمت مواجه شدند. این روند نزولی تا آخرین روزهای ماه هم ادامه داشت. اگر چه در آخرین روزهای خرداد یک روند صعودی کوچک در قیمت پلیت‌های st52 شکل گرفت، اما این روند موقتی بوده و مجددا دچار افت قیمت شدند. برای مثال، ورق شیت st52 فولاد مبارکه با ضخامت ۸ میل و ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ در آخرین روز خرداد با قیمت ۳۲ هزار و ۲۹۴ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. این در حالی است که همین محصول در روزهای ابتدایی ماه با نرخ ۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسید که افت حدود ۱۶۰۰ تومانی را در طول خرداد ماه نشان می‌دهد. سایزهای دیگر ورق st52 هم در طول این ماه افت قیمت مشابهی داشتند.

نمودار روند قیمت آهن آلات در سومین ماه سال 1402

 

قیمت فروش ورق st37

ورق سیاه اگر چه معاملات خود را در روزهای ابتدایی خرداد با افزایش قیمت آغاز کرد، اما در ادامه تحت تاثیر کلیت بازار فولاد قرار گرفته و وارد روند نزولی شد. شیت‌های st37 فولاد مبارکه با ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ضخامت ۲ میلیمتر که ابتدای خرداد ماه با قیمت ۳۵ هزار و ۴۵۹ تومان عرضه می‌شدند، در آخرین روزهای این ماه به ۳۴ هزار و ۲۲۱ تومان رسیدند. در نتیجه، حدود هزار و ۲۴۰ تومان کاهش قیمتی را طی یک ماه اخیر تجربه کردند. این در حالی است که قیمت همین سایز ورق سیاه در روزهای ابتدایی خرداد ماه تا ۳۶ هزار و ۳۷۷ تومان هم بالا رفته بود. سایزهای دیگر ورق st37 هم در طول یک ماه اخیر روندی مشابه را در پیش گرفته و در اکثر موارد، کمی بیش از هزار تومان افت قیمت را تجربه کردند.

قیمت فروش ورق A516

پلیت‌های A516 هم مانند سایر انواع ورق‌های فولادی، سومین ماه سال ۱۴۰۲ را با کاهش قیمت به پایان بردند. این نوع ورق تقریبا در تمامی سایزها با کاهش نرخ فروش همراه بوده و این میزان نسبت به سایر پلیت‌های فولادی قابل ملاحظه بود. شیت‌های A516 فولاد مبارکه اصفهان با ضخامت ۸ میل و ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ که در اولین روزهای این ماه با نرخ ۳۴ هزار و ۳۵۸ تومان معامله می‌شدند، در آخرین روز خرداد با قیمت ۳۳ هزار و ۷۴ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسیدند. به این ترتیب، حدود هزار و ۳۳۰ تومان افت قیمتی را ثبت کردند. این میزان کاهش برای سایزهای دیگر ورق A516 هم به ثبت رسیده است.

قیمت فروش ورق گالوانیزه

تغییرات قیمتی پلیت‌های گالوانیزه در یک ماهه اخیر نسبت به سایر انواع ورق فولادی، بسیار چشمگیر بود. به گونه ای که در برخی موارد شاهد افت قیمتی بیش از ۸ هزار تومانی برای هر کیلوگرم ورق گالوانیزه بودیم. برای مثال، ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با ضخامت ۲.۵ میلیمتر و سایز ۱۰۰۰، در آخرین روز خرداد ماه با قیمت ۴۸ هزار و ۴۴۱ تومان عرضه شد. این در حالی است که همین محصول ابتدای خرداد با نرخ ۵۶ هزار و ۹۷۳ تومان به فروش می‌رسید و نشان دهنده ۸ هزار و ۵۳۰ تومان افت قیمت به ازای هر کیلوگرم می‌باشد. ورق گالوانیزه رول شهرکرد با ضخامت ۰.۵ میل و سایز ۱۰۰۰ هم از ۴۸ هزار و ۴۴۱ به ۴۵ هزار و ۴۶ تومان رسید تا حدد ۳ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش را در یک ماهه اخیر به ثبت رساند.

تغییر نرخ فروش نبشی و ناودانی

قیمت نبشی و ناودانی هم مانند سایر مقاطع فولادی در طول خرداد ماه کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. با وجود این، مسیر حرکتی آن‌ها تا حد زیادی تفاوت داشته و اکثر تغییرات قیمتی این مقاطع مربوط به دهه آخر خرداد ماه می‌باشد. نبشی ناب تبریز با ابعاد ۴۰*۴۰*۴ و طول ۶ متر از ۲۵ هزار و ۸۸ تومان در ابتدای خرداد ماه به ۲۳ هزار و ۹۸۷ تومان در اواخر این ماه رسید که نشان دهند افت ۲ هزار و ۱۰۰ تومانی است. در حالی که این محصول تا ۲۲ ام خرداد ماه تغییرات قابل ملاحظه ای را نسبت به ابتدای ماه انجام نداده و عمده نوسانات آن مربوط به این تاریخ به بعد می‌باشد. نبشی تولیدی سایر شرکت‌ها هم روند مشابهی را پشت سر گذاشته و با افت قیمت همراه بودند. برای مثال، نبشی آریان فولاد با ابعاد ۴۰*۴۰*۳ و طول ۶ متر از ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان به ۲۴ هزار و ۶۷۹ تومان رسید تا هزار ۱۰۰ تومان کاهش داشته باشد.

ناودانی هم مانند نبشی این ماه را با افت قیمت پشت سر گذاشت و مسیر قیمت مشابهی را طی کرد. به این ترتیب که اکثر نوسانات قیمتی ناودانی در شرکت‌های مختلف مربوط به دهه آخر خرداد ماه بود. ناودانی سایز ۸ و ۶ متری ناب تبریز در حالی خرداد ماه را با قیمت ۲۴ هزار و ۹۸۷ تومان به پایان برد که در روزهای اولیه این ماه با نرخ ۲۵ هزار و ۸۱۲ تومان به فروش می‌رسید. در نتیجه، حدود ۸۲۵ تومان کاهش را در طول این ماه به ثبت رساند. قیمت ناودانی فولاد شکفته هم از ۲۶ هزار و ۲۳۴ تومان به ۲۴ هزار و ۹۴۹ تومان رسید تا هزار و ۲۸۵ تومان کاهش پیدا کند. ناودانی سایر برندها هم افت قیمتی مشابهی را در طول خرداد ماه ثبت کردند.

نمودار قیمت مقاطع فولادی در آخرین ماه بهار 1402

 

قیمت فروش لوله و پروفیل طی خرداد ۱۴۰۲

نرخ فروش انواع لوله و پروفیل فولادی طی خرداد ماه سال جاری با کاهش مواجه شد. این افت قیمت تنها مربوط به یک یا چند کارخانه خاص نبوده و تقریبا تمامی مبادی فروش لوله و پروفیل فولادی را شامل شد. لوله داربستی اصفهان با ضخامت ۲.۵ میل، سایز ۱ و ۱/۲ اینچ و طول ۶ متر که در ابتدای خرداد با قیمت ۳۳ هزار و ۲۱۲ تومان عرضه می‌شد، در آخرین روزهای این ماه به ۳۱ هزار و ۱۰ تومان رسید. در نتیجه، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان طی یک ماهه اخیر کاهش داشته است. لوله گالوانیزه صنعتی قزوین با ضخامت ۲ میل، سایز ۱ اینچ و طول ۶ متر هم از ۴۸ هزار و ۷۴ تومان به ۴۵ هزار و ۷۸۰ تومان رسید تا نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ تومان افت قیمت داشته باشد. سایر انواع لوله‌های فولادی هم تقریبا به همین میزان کاهش قیمت را تجربه کردند.

پروفیل‌های تولیدی شرکت‌های مختلف هم در طول یک ماه اخیر همچون لوله با افت قیمت قابل توجهی رو به رو شدند. قیمت پروفیل ساختمانی ۴۰*۴۰*۲ اصفهان که در ابتدای خرداد ۳۴ هزار و ۲۲۱ تومان در بازار عرضه می‌شد، انتهای این ماه به ۳۱ هزار و ۸۳۵ تومان رسید. به این ترتیب، حدود ۲ هزار و ۳۶۵ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش قیمت داشت. پروفیلZ*16  اصفهان با ضخامت ۲.۵ میلیمتر و طول ۶ متر هم از ۳۳ هزار و ۲۱۲ به ۳۱ هزار و ۴۶۸ تومان رسید تا حدود ۱۷۴۵ تومان کاهش قیمت را برای یک ماه اخیر ثبت کرده باشد. این شرایط برای پروفیل سبک هم مشابه بود. به گونه ای که قیمت پروفیل سبک شش متری با ابعاد ۰٫۷*۲۵*۱۰ از ۵۲ هزار و ۲۹۴ تومان به ۵۰ هزار و ۴۵۹ تومان رسید و حدود هزار و ۸۳۵ تومان کاهش یافت.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام