از کارخانه هایپ لیچینگ مس سونگون تا بهره برداری از کاتد آن

 Vote: 1 person
از کارخانه هایپ لیچینگ مس سونگون تا بهره برداری از کاتد آن

کارخانه هایپ لیچینگ مجتمع مس سونگون، دیروز 19 خرداد 1402 با حضور سرپرست وزارت صمت، افتتاح شد. معدن مس سونگونن از بزرگترین و معروف‌ترین معادن مس ایران است. این معدن در استان آذربایجان شرقی، شهرستان ورزقان قرار دارد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با افتتاح کارخانه هایپ لیچینگ (اسید پاشی) در این مجموعه، ظرفیت تولید سالانه سه هزار تن کاتد مس وجود خواهد داشت. کارخانه اسید پاشی مجتمع مس سونگون در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۷ کلنگ‌زنی شد. کارخانه در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ متر مربع واقع شده است. این کارخانه دیروز با حضور وزیر صمت و به صورت ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور بهره برداری شد.

استفاده از کاتد مس کارخانه سونگون

12 هزار میلیارد ریال سرمایه به منظور طرح بهره‌برداری از کاتد مس کارخنه سونگون به شیوۀ اسید پاشی، صرف شده است تا به گفتۀ مسئولان امر، هر سال سه هزار تن کاتد مس عاید شود. ظرفیت بارگذاری توده‌ای (هیپ) مواد معدنی در این مجتمع حداقل ۱۴ میلیون تن اعلام شده است. همچنین اعلام شده که با بهره برداری از این طرح برای ۱۷۵ نفر به صورت مستقیم و برای ۵۲۵ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شود.

هایپ لیچینگ جزء روش‌هایی است که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌آورد. از این رو، بسیاری از مشکلات زیست محیطی ناشی از دپو اکسید کنسانتره مس کاهش یافته و از بین می‌رود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام