ثبات قیمت ها در بازار فولاد بعد از تعطیلات خرداد

 Vote: 1 person
ثبات قیمت ها در بازار فولاد بعد از تعطیلات خرداد

بازار آهن فولاد و کشور، امروز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ با ثبات کامل همراه بود. اکثر مقاطع فولادی در مبادی مختلف، نسبت به روزهای کاری قبل از تعطیلات، بدون تغییر قیمت معامله شد و نوسان قابل توجهی را در بازار شاهد نبودیم. تنها میلگرد آجدار در برخی شرکت‌ها با تغییرات جزئی قیمت مواجه شد که البته این تغییرات هم سمت و سوی یکسانی نداشت. ثبات نسبی بازار ارز در روزهای اخیر و افت جزئی قیمت دلار یکی از دلایل ثبات بازار فولاد در روز جاری محسوب می‌شود. قیمت دلار که برای بازه زمانی طولانی در کانال ۵۲ هزار تومان قرار داشت، طی چند روز اخیر با افتی ناچیز، امروز ۵۰ هزار تومان  قیمت خورد.

جدیدترین نرخ فروش محصولات فولادی

با توجه به معاملات روز جاری، تقریبا اکثر مقاطع فولادی بدون کاهش یا افزایش قیمت به کار خود پایان دادند. این شرایط در مبادی مختلف فروش حاکم بوده و به جز میلگرد آجدار، سایر محصولات نوسانات خاصی را تجربه نکردند. البته نوسانات ایجاد شده در نرخ فروش میلگرد هم بسیار جزئی بوده و برای شرکت‌های مختلف جهت یکسانی نداشته است. ثبات و افت تدریجی نرخ ارز، اصلی ترین دلیل آرامش بازار فولاد کشور در روز جاری به شمار می‌آید. در صورت تداوم این روند، احتمال افت قیمت‌ مقاطع فولادی طی روزهای آینده هم وجود دارد. آخرین قیمت فروش تعدادی از محصولات مهم فولادی در بازار روز جاری، به شرح زیر است:

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از جمله محدود مقاطع فولادی به شمار می‌آید که امروز نوسانات قابل توجهی را ثبت کرده و در تعدادی از شرکت‌ها با افزایش قیمت همراه بود. البته نرخ فروش این محصول در چند شرکت محدود هم به صورت جزئی کاهش یافته است. مابقی شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد هم این محصول خود را بدون تغییر قیمتی عرضه کردند. شرکت‌های فولاد ظفر بناب، ابهر و امیرکبیر از جمله تولیدکننده‌هایی هستند که قیمت فروش میلگرد خود را نسبت به روز کاری قبل افزایش دادند. برای مثال، میلگرد ۱۲ ظفر بناب که روز کاری قبل با قیمت ۲۵ هزار و ۷۲۲ تومان معامله می‌شد، امروز به ۲۵ هزار و ۹۹۷ تومان رسید تا ۲۷۵ تومان افزایش را به ازای هر کیلوگرم ثبت کرده باشد. میزان رشد قیمت میلگرد آجدار سایر شرکت‌ها در حدود ۲۰۰ تومان یا کمتر از آن بود.

اما تعداد محدودی از شرکت‌های فولادی هم بر خلاف روند کلی بازار، قیمت میلگرد آجدار خود را به صورت جزئی کاهش دادند. برای مثال، شرکت فولاد میانه از جمله کارخانه‌هایی محسوب می‌شود که امروز تقریبا در تمامی سایزهای میلگرد با افت قیمت همراه بود. میلگرد ۱۲ این شرکت در روز جاری با نرخ ۲۴ هزار و ۲۰۷ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این در حالی است که همین محصول روز کاری گذشته با قیمت ۲۴ هزار و ۲۹۹ تومان به فروش می‌رسید و نشان دهنده کاهش بیش از ۹۰ تومانی است. سایر شرکت‌ها از جمله راد همدان، فولاد نیشابور، شاهین بناب و آناهیتا گیلان هم تغییری در نرخ فروش میلگرد خود ایجاد نکرده یا فقط در برخی سایزها نوسانات جزئي قیمت را تجربه کردند.

نرخ فروش میلگرد ساده

روند تغییرات قیمت میلگرد ساده در معاملات امروز نسبت به نمونه‌های آجدار آن تفاوت زیادی داشت. به گونه ای که این محصول تقریبا در تمامی سایزها و مبادی فروش با ثبات قیمتی همراه بوده و نوسان خاصی را ثبت نکرد. میلگرد ساده کلاف کاشان با سایز ۵.۵ در روز جاری با قیمت ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این در حالی است که نرخ فروش این محصول طی یک هفته اخیر تغییری نداشته است. میلگرد ساده کلاف نظنز در سایز ۶.۵ هم مانند روزهای گذشته با قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۹ تومان به ازای هر کیلوگرم، به فروش رسید. میلگرد ساده سایر شرکت‌های مطرح از جمله فولاد متین، ملایر و ابهر هم بدون تغییر نسبت به قبل عرضه شدند.

نوسانات قیمت تیرآهن

نرخ فروش تیرهای فولادی هم در بازار امروز از یک ثبات نسبی برخوردار بوده و در اکثر سایزها بدون تغییر معامله شد. البته در تعداد محدودی از سایزها هم نوساناتی ثبت شده که برخی از آن‌ها مثبت و برخی دیگر منفی بودند. تیرآهن ۱۲ ذوب آهن اصفهان در معاملات امروز با قیمت ۴ میلیون و ۵۸۷ هزار تومان به فروش رسید تا قیمت آن نسبت به چند روز اخیر بدون تغییر باقی بماند. تیرآهن ۱۶ این شرکت هم در بخش کیلو فروشی با قیمت ۲۸ هزار و ۴۴۱ تومان عرضه شده و نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشت. این در حالی است که تیر ۱۴ این شرکت در بخش کیلو فروشی از ۲۹ هزار و ۸۱۷ تومان در روز کاری قبل به ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان رسیده و حدود ۴۶۰ تومان کاهش را تجربه کرد. همچنین تعدادی از تیرهای سنگین این شرکت در بخش شاخه فروشی، تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش را ثبت کردند.

سایر شرکت‌های تولیدکننده تیرهای فولادی، این محصول را تقریبا در تمامی سایزها بدون تغییر قیمت عرضه کردند. برای نمونه، تیرآهن ۱۴ شرکت فولاد یزد که طی یک هفته اخیر با قیمت ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان به ازای هر شاخه معامله می‌شد، امروز هم با همین قیمت به فروش رسید. تیرآهن سایز ۱۴ اهواز هم بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل، با نرخ ۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان عرضه شد. این شرایط برای سایر شرکت‌های عرضه کننده تیرهای فولادی مانند فولاد بناب و ماهان هم کاملا مشابه بود. به گونه ای که تیرآهن ۱۴ ماهان در بخش شاخه فروش بدون هیچ گونه نوسان قیمتی، با نرخ ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت هاش

این نمونه تیرهای فولادی برخلاف روند کلی بازار، افزایش قابل توجهی را تجربه کردند. دلیل اصلی این افزایش قیمت را هم می‌توان افت قابل ملاحظه نرخ فروش آن‌ها در اوایل خرداد ماه دانست. تیر هاش سبک ۱۴ ذوب آهن اصفهان در بازار امروز با قیمت ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. در حالی که همین محصول روز کاری قبل با نرخ ۲۸ هزار و ۴۴۱ تومان به فروش می‌رسید و افزایش بیش از ۹۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. تیرهای هاش سنگین ذوب آهن هم در اکثر سایزها تقریبا با همین میزان تغییر همراه بوده و رشد قیمتی را تجربه کردند. ذکر این نکته هم الزامی است که تیرهای بال پهن در چند روز گذشته افت قابل ملاحظه ای را ثبت کرده بودند.

نوسانات قیمتی ورق‌های فولادی

روند کلی بازار فولاد در روز جاری بر تغییرات قیمتی ورق‌های فولادی هم حاکم بوده و این پلیت‌ها تقریبا در اکثر سایزها و مبادی بدون تغییر قیمتی معامله شدند. البته برخی شرکت‌ها هم شیت‌های فولادی خود را در برخی سایزها با نوسانات قیمتی مثبت و منفی عرضه کردند. تغییرات جزئی قیمت ورق‌های فولادی عمدتا مربوط به سایزهای مختلف ورق سیاه بوده و شیت‌های گالوانیزه تقریبا در تمامی سایزها بدون نوسان قیمتی به فروش رسیدند. آخرین قیمت فروش برخی از مهمترین پلیت‌های فولادی در بازار امروز، به صورت زیر است.

قیمت ورق St37

در میان سایر پلیت‌های فولادی، بیشترین نوسان بازار امروز مربوط به ورق سیاه است. اگر چه این ورق‌ها هم در اکثر سایزها با ثبات قیمت همراه بودند، اما در تعدادی از سایزها هم با کاهش یا افزایش نرخ فروش مواجه شدند. برای مثال، قیمت ورق سیاه رول فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میل و سایز ۱۰۰۰، از ۳۴ هزار و ۴۹۶ به ۳۴ هزار و ۶۷۹ تومان رسید تا بیش از ۱۸۰ تومان افزایش را ثبت کرده باشد. این در حالی است که نرخ فروش ورق St37 رول فولاد مبارکه با ضخامت ۳ میل و سایز ۱۲۵۰ هم از ۳۳ هزار و ۲۵۷ به ۳۲ هزار و ۸۹۰ تومان رسیده و حدود ۴۷۰ تومان کاهش داشت. تعداد زیادی از سایزهای ورق سیاه هم بدون تغییر قیمت مورد معامله قرار گرفتند. برای نمونه، ورق رول سایز ۱۲۵۰ و ۴ میل فولاد مبارکه همچون روزهای گذشته با قیمت ۳۱ هزار و ۶۵۲ تومان عرضه شد.

قیمت ورق A516

شیت‌های فولادی A516 در برخی سایزها با ثبات قیمتی همراه بوده و در برخی سایزها هم با افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها مواجه شدند. برای مثال، شیت‌های ۶*۱۵۰۰*۶۰۰۰ این نوع ورق در بازار امروز با نرخ ۳۴ هزار و ۱۷۵ تومان به فروش رسیدند. این محصول طی یک هفته اخیر با همین قیمت مورد معامله قرار گرفته و تغییر خاصی را تجربه نکرده است. نمونه‌های ضخیم تر ورق A516 عمدتا افزایش قیمت داشتند. شیت‌های ۱۰*۱۵۰۰*۶۰۰۰ این ورق که روز کاری قبل با قیمت ۳۲ هزار و ۷۵۳ تومان به فروش می‌رسید، در روز جاری با قیمت ۳۳ هزار و ۴۴۱ تومان عرضه شدند. به این ترتیب، حدود ۶۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رشد قیمتی را ثبت کردند.

قیمت ورق St52

ورق‌های St52 نسبت به نمونه‌ قبل از ثبات بیشتری برخوردار بوده و تقریبا در تمامی سایزها و مبادی فروش بدون تغییر قیمت مورد معامله قرار گرفتند. شیت‌های St52 فولاد مبارکه اصفهان در ابعاد ۶*۱۵۰۰*۶۰۰۰ بدون تغییر قیمتی نسبت به روزهای کاری قبل، با نرخ ۳۳ هزار و ۷۱۶ تومان عرضه شدند. سایر سایزهای این ورق هم روند مشابهی را در پیش داشته و عمدتا بدون نوسان به کار خود در بازار روز جاری پایان دادند. برای مثال، ورق برش‌ خورده St52 فولاد مبارکه با ابعاد ۱۰*۱۵۰۰*۶۰۰۰ هم با قیمت ۳۲ هزار و ۹۳۶ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید تا نسبت به یک هفته اخیر تغییری نداشته باشد.

قیمت ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه هم روز جاری را با آرامش کامل پشت سر گذاشته و تقریبا در تمامی مبادی بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند. ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با سایز ۱۰۰۰ و ضخامت ۲.۵ میلیمتر، بدون تغییر در بازار امروز با قیمت ۵۳ هزار و ۱۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این شرایط برای سایر کارخانه‌های تولید ورق گالوانیزه از جمله شهرکرد، هفت الماس، کاشان و تاراز هم کاملا مشابه بود. برای مثال، ورق گالوانیزه رول شرکت هفت الماس با ضخامت ۰.۵ میل و سایز ۱۲۵۰ با نرخ ۴۶ هزار و ۹۷۳ تومان به ازای هر کیلوگرم به عرضه شد تا در یک هفته اخیر تغییر خاصی را در نرخ فروش خود ثبت نکرده باشد.

تغییرات نرخ فروش نبشی و ناودانی

این مقاطع مهم فولادی هم مانند کلیت بازار، در روز جاری با ثبات نسبی همراه بودند. نرخ فروش نبشی و ناودانی تقریبا در اکثر شرکت‌ها و مبادی فروش بدون تغییر اعلام شد. با وجود این، تعداد محدودی از شرکت‌ها قیمت محصول خود را به صورت جزئی افزایش دادند. برای مثال، قیمت نبشی 6 متری ۵*۷۰*۷۰ آریان فولاد از ۲۴ هزار و ۸۰۸ تومان در روز کاری قبل به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید تا حدود ۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشته باشید. نبشی‌های این شرکت در سایر سایزها هم افزایش این چنینی را تجربه کردند. با وجود این، تعدادی زیادی از شرکت‌ها همچون فولاد ناب تبریز، فولاد کوهپایه و زنجان این محصول را بدون تغییر قیمتی عرضه کردند. نبشی ۵*۵۰*۵۰ و ۶ متری فولاد ناب تبریز در بازار امروز بدون تغییر با قیمت ۲۵ هزار و ۸۶ تومان به فروش رسید.

ناودانی نسبت به نبشی از ثبات بیشتری برخوردار بوده و به جز چند شرکت که افزایش محدودی را ثبت کردند، در سایر مبادی بدون تغییر قیمتی مورد معامله قرار گرفت. ناودانی سایز ۸ و ۶ متری فولاد ناب تبریز در بازار امروز با قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۴ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید تا نسبت به یک هفته گذشته تغییری نداشته باشد. ناودانی سایز ۵ و ۶ متری فولاد کوهپایه هم بدون نوسان نسبت به قبل، با نرخ ۲۷ هزار و ۷۹۷ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. سایر شرکت‌های عرضه کننده این محصول از جمله فولاد البرز ایرانیان و فولاد فراد هم تغییری در نرخ فروش ناودانی اعمال نکردند. اما قیمت ناودانی تعداد محدودی از شرکت‌ها مانند فولاد شکفته هم با افزایش جزئی قیمت مواجه شد. برای مثال، ناودانی سایز ۸ شکفته از ۲۷ هزار و ۷۳۹ به ۲۷ هزار و ۹۲۳ تومان رسید تا حدود ۱۸۵ تومان افزایش را ثبت کرده باشد.

قیمت عرضه لوله و پروفیل

لوله‌های فولادی در بازار امروز آرامش قابل ملاحظه ای را تجربه کردند و تقریبا در اکثر سایزها و نمونه‌ها بدون نوسان قیمت مورد معامله قرار گرفتند. پروفیل‌ها هم در برخی مبادی بدون تغییر و در برخی شرکت‌ها تا حدودی با افت قیمت مواجه بودند. لوله داربستی اصفهان با ضخامت ۲ میل و سایز ۱و ۱/۲ اینچ که در روز کاری قبل با قیمت ۳۳ هزار و ۴۸۷ تومان به فروش می‌رسید، امروز با نرخ ۳۳ هزار و ۳۹۵ تومان عرض شد تا بیش از ۹۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش داشته باشد. لوله گالوانیزه صنعتی قزوین با ضخامت ۲ میل و سایز ۱/۲ اینچ هم از ۴۸ هزار و ۷۴ به ۴۸ هزار و ۱۶۶ تومان افزایش پیدا کرده و رشد بیش از ۹۰ تومانی را ثبت کرد. سایر نمونه‌های فولادی از جمله لوله مانیسمان و لوله گوشتدار هم بدون تغییر قیمتی نسبت به قبل مورد معامله قرار گرفتند.

اما بازار پروفیل را می‌توان به دو بخش مختلف تقسیم کرد. بخش قابل توجهی از بازار با ثبات قیمتی همراه بوده و بخشی هم با افت قیمت مواجه شدند. پروفیل‌های ساختمانی، پروفیل زد و پروفیل صنعتی برخی شرکت‌ها، طی معاملات روز جاری با کاهش قیمت مواجه شدند. در حالی که پروفیل صنعتی برخی شرکت‌ها و پروفیل مبلی با ثبات قیمتی همراه بودند. نرخ فروش هر کیلوگرم پروفیل ساختمانی اصفهان با ابعاد ۲*۴۰*۴۰ از ۳۳ هزار ۴۸۷ به ۳۳ هزار و ۳۹۵ تومان رسید تا نزدیک به ۹۰ تومان کاهش را تجربه کرده باشد. این در حالی است که پروفیل مبلی با ابعاد ۰.۷*۲۰*۱۰ بدون تغییر با نرخ ۵۲ هزار و ۲۹۴ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. بخش قابل توجهی از پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی هم بدون نوسان یا با تغییر کاملا جزئی مورد معامله قرار گرفتند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام