تحلیل بازار فولاد کشور طی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

 Vote: 0 person
تحلیل بازار فولاد کشور طی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

قیمت مقاطع فولادی در اولین روزهای اردیبهشت ماه با افزایش مواجه شد، سپس سیر کاهشی به خود گرفت و در انتهای ماه هم با ثبات نسبی همراه شد. بازار فولاد این ماه را با آرامش به پایان رساند. با توجه به نوسانات قیمتی متفاوت محصولات فولادی، قیمت برخی از آن‌ها در پایان اردیبهشت ماه نسبت به قیمت ابتدای ماه بیشتر و برخی دیگر کمتر گزارش شد. تغییرات بازار ارز یکی از مهمترین دلایل نوسانات بازار فولاد طی این ماه محسوب می‌شود. قیمت دلار که در ابتدای این ماه حدود ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود، در نیمه اول اردیبهشت تا بالای کانال ۵۵ هزار هم رشد داشته و در نهایت با قیمت ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان این ماه را به پایان رساند.

تغییرات قیمتی محصولات فولادی در دومین ماه سال

بازار آهن و فولاد کشور در دومین ماه سال جاری با نوسانات زیادی همراه بود. به این ترتیب که در روزهای ابتدایی اردیبهشت، نرخ فروش اکثر مقاطع با افزایش مواجه گردیده و کمی بعد وارد یک روند نزولی شد. این روند نزولی برای برخی محصولات تا پایان نیمه اول و برخی دیگر تا دهه سوم اردیبهشت هم ادامه داشت. با این حال، در روزهای پایانی این ماه قیمت اغلب مقاطع فولادی با ثبات نسبی همراه شده و حجم نوسانات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. در نهایت، تعدادی از محصولات با قیمتی پایین تر از نرخ فروش ابتدای ماه و برخی دیگر مقداری بیشتر از این قیمت عرضه شدند. روند تغییرات تعدادی از مهمترین محصولات فولادی طی اردیبهشت ماه سال جاری به شرح ذیل می‌باشند:

نوسانات قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از جمله محصولاتی می‌باشد که بیشترین نوسانات را طی یک ماه اخیر پشت سر گذاشته است. روند تغییرات کلی این مقطع مهم فولادی هم در اکثر مبادی مشابه با کلیت بازار بود. به این شکل که ابتدا ماه با افزایش قیمت و سپس با کاهش مواجه شد. در انتهای ماه هم اکثر کارخانه‌های تولیدکننده، این محصول را بدون تغییر عرضه کردند. برای مثال، میلگرد آجدار ۱۲ میانه از حدود ۲۴ هزار و ۱۹ تومان در ابتدای ماه به ۲۴ هزار و ۲۰۷ تومان در آخرین روزهای اردیبهشت رسید. این در حالی است که اواسط ماه قیمت این محصول تا ۲۴ هزار و ۸۶۳ تومان بالا رفته و تا ۲۳ هزار و ۱۰۶ تومان هم پایین آمده بود که نوسانات قابل توجه قیمتی را نشان می‌دهد.

میلگرد آجدار شرکت ظفر بناب هم در دهه اول اردیبهشت یک روند کاملا صعودی را دنبال کرد و در دهه دوم با ثبات نسبی همراه شد. اما در ده روزه آخر این ماه تا حدودی کاهش پیدا کرد و با قیمت ۲۵ هزار و ۲۶۳ تومان به ازای هر کیلوگرم، کار خود را در این ماه به پایان رساند. این در حالی است که همین محصول در روزهای ابتدایی اردیبهشت با نرخ ۲۴ هزار و ۱۶۲ تومان به فروش می‌رسید و نشان دهنده افزایش حدود ۱۱۰۰ تومانی طی این ماه می‌باشد. این سایز میلگرد آجدار ظفربناب تا ۲۶ هزار و ۲۷۳ تومان در اواسط ماه هم افزایش یافته بود. میلگرد آجدار ۱۲ و ۱۲ متری راد همدان هم با وجود روندی مشابه، معاملات خود را از ۲۴ هزار و ۴۸۹ تومان آغاز کرده و تا ۲۵ هزار و ۹۱۱ تومان هم افزایش یافت. اما نهایتا وارد روند نزولی شده و تا ۲۳ هزار و ۹۶۱ تومان کاهش پیدا کرد.

تحلیل بازار فولاد طی اردیبهشت 1402

نرخ فروش میلگرد ساده

میلگرد ساده در اردبیهشت ماه با نوسانات زیادی همراه نبود و معمولا در بازه‌های زمانی خاص، با جهش قیمت مواجه شده است. روند کلی آن تا حد زیادی مشابه با میلگرد آجدار و کلیت بازار بود. قیمت میلگرد ساده کاشان در سایز ۵.۵ و به صورت کلاف که روزهای ابتدایی ماه با قیمت ۲۵ هزار و ۱۳۸ تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز این ماه با نرخ ۲۵ هزار و ۷۸۰ تومان عرضه شد.این در حالی است که نرخ فروش این محصول در میانه ماه تا حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان هم رشد داشت. میلگرد ساده ۱۲ و ۶ متری فولاد متین هم که معاملات خود را با ۲۵ هزار و ۶۸۹ تومان به ازای هر کیلوگرم آغاز کرده بود، در پایان ماه به ۲۵ هزار و ۹۶۴ تومان رسیده و حدود ۲۷۵ تومان افزایش پیدا کرد.

تغییرات قیمت تیرآهن فولادی

تیرهای فولادی هم مانند سایر محصولات طی اردیبهشت ماه با تغییرات زیادی مواجه شدند. با این حال، نوسانات قیمتی این مقاطع نسبت به میلگردها کمتر بود. البته این تغییرات برای تیرآهن‌های کارخانه‌های مختلفی یکسان نبود. به این صورت که قیمت فروش تیرآهن برخی شرکت‌ها در انتهای اردیبهشت نسبت به ابتدای ماه بیشتر و برخی دیگر کمتر گزارش دش. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان در آخرین روز معاملاتی این ماه با قیمت ۳۰ هزار و ۲۷۶ تومان عرضه شد. این در حالی است که همین محصول ابتدای ماه با نرخ ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان به فروش می‌رسید که افزایش حدود ۹۲۰ تومانی را نشان می‌دهد. ذکر این نکته هم الزامی است که این محصول در نیمه اول ماه تا ۳۲ هزار و ۲۷۶ تومان به ازای هر کیلوگرم بالا رفته بود.

تیرهای فولادی سایر شرکت‌های عرضه کننده تا حدودی با کاهش قیمت مواجه بود. اگرچه این شرکت‌ها هم در طول اردیبهشت ماه با نوسانات زیادی همراه بودند. برای نمونه، تیرآهن ۱۴ شرکت فایکو که در ابتدای این ماه با نرخ ۴ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان معامله می‌شد، در آخرین روز معاملاتی به ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب، قیمت این محصول حدود ۱ میلیون تومان به ازای هر شاخه ارزان شد. هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری کرمانشاه هم از ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان رسید تا حدود ۹۰ هزار تومان کاهش داشته باشد. تیرهای فولادی سایر برندها هم در طول این ماه روندی مشابه را در پیش گرفته و مقداری با افزایش یا کاهش مواجه شدند.

تحلیل جامع بازار آهن در اردیبهشت 1402

نوسانات قیمت هاش

تیرآهن‌های بال پهن در اکثر سایزها، این ماه را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. اگر چه تعداد محدودی از سایزهای هاش هم با افزایش مواجه شدند، اما برایند کلی رو به کاهش بود. تیر هاش سبک HEA ذوب آهن با سایز ۱۴ و طول ۱۲ متر در آخرین روز اردیبهشت ماه با قیمت ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد. در حالی که این محصول در روزهای ابتدایی این ماه با نرخ ۳۰ هزار و ۷۳۴ تومان به فروش می‌رسید و نشان دهنده کاهش بیش از ۱۸۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم است. هاش سنگین HEB ذوب آهن با سایز ۲۰ و طول ۱۲ متر هم از ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به ۳۲ هزار و ۵۶۹ تومان رسید تا حدود ۱۳۷۵ تومان کاهش داشته باشد. تیرهای هاش در سایزهای دیگر هم عمدتا روند مشابهی را در پیش گرفته و تا حدودی با کاهش مواجه شدند.

ورق‌ های فولادی

پلیت‌های فولادی هم مانند سایر مقاطع، طی اردیبهشت ماه نوسانات متعددی را تجربه کردند. این نوسانات برای اکثر ورق‌ها با هم تفاوت داشته و یکسان نبود. برای مثال، برخی از شیت‌های فولادی از همان ابتدای ماه وارد یک روند نزولی شده و تا آخرین روزهای اردیبهشت هم روند خود را حفظ کردند. اما برخی دیگر از پلیت‌ها با وجود نوسانات متعدد، در نهایت تا حدودی با افزایش قیمت مواجه شدند. روند نوسانات تعدادی از مهمترین ورق‌های فولادی در ادامه شرح داده شده است.

نوسانات قیمت ورق A516

این دسته از پلیت‌های فولادی طی یک ماه گذشته در اکثر سایزها با کاهش قیمت مواجه شدند. به این ترتیب که با وجود نوسانات پیوسته، نرخ فروش آن‌ها در آخرین روزهای اردیبشهت ماه ۱۴۰۲ نسبت به روزهای اول پایین تر بود. برای مثال، ورق A516 برش خورده فولاد مبارکه ضخامت ۸ میل و ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ در آخرین روز معاملاتی این ماه با قیمت ۳۲ هزار و ۹۳۶ تومان عرضه شد. این در حالی است که همین محصول در روزهای ابتدایی ماه با نرخ ۳۵ هزار و ۸۶۳ تومان به فروش می رسید که کاهش بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم را نشان می‌دهد. سایزهای دیگر ورق A516 هم در طول این ماه روند مشابهی را پشت سر گذاشتند.

نوسانات قیمت ورق St52

شیت‌های ST52 در طول اردیبهشت ماه عمدتا روندی نزولی در پیش گرفته و نسبت به ابتدای این ماه، کاهش قیمت داشتند. ورق ST52 با ضخامت ۱۰ میلیمتر و سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ که در ابتدای این ماه با نرخ ۳۵ هزار و ۳۹۵ تومان عرضه می‌شد، در انتهای اردیبهشت به ۳۲ هزار و ۴۷۸ تومان رسید. به این ترتیب، این سایز ورق ST52 هم بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد. البته این محصول هم در طول یک ماهه گذشته نوسانات متعددی را پشت سر گذاشته و در نهایت برایند آن کاهشی بوده است.

نوسانات قیمت ورق St37

تغییرات قیمتی ورق سیاه در طول این ماه نسبت به نمونه‌های قبلی تا حدودی متفاوت بود. به این ترتیب که نرخ فروش این ورق در برخی سایزهای خاص با افزایش مواجه شد. در برخی سایزها هم کاهش اندکی را تجربه کرد که نسبت به پلیت‌های ST52 و A516 کمتر بود. برای نمونه، ورق ST37 رول با ضخامت ۲ میل و سایز ۱۲۵۰ با حدود ۳۷۰ تومان افزایش نسبت به ابتدای ماه، در آخرین روز معاملاتی اردیبهشت با قیمت ۳۳ هزار و ۲۵۷ تومان عرض شد. این در حالی است که قیمت فروش این محصول در اواسط این ماه تا حدود ۳۱ هزار و ۲۴۰ تومان کاهش و تا ۳۵ هزار و ۴۱۳ تومان هم افزایش داشته که نوسانات قابل توجه آن را نشان می‌دهد.

نوسانات قیمت ورق گالوانیزه

نرخ فروش پلیت‌های گالوانیزه در طول اردیبهشت ماه با نوسانات متعددی همراه بود. نوسانات برای تمامی کارخانه‌های تولید کننده یکسان نبود. قیمت ورق گالوانیزه رول شهرکرد با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۲۵۰ که در ابتدای اردیبهشت ۴۸ هزار و ۱۶۶ تومان معامله می‌شد، در روزهای انتهایی به ۴۸ هزار و ۴۴۱ تومان رسید؛ حدود ۲۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش. قیمت این محصول در اواسط ماه تا ۴۹ هزار و ۷۲۵ تومان هم افزایشی بود. در مقابل، ورق گالوانیزه رول شهرکرد با ضخامت ۲ میل و سایز ۱۰۰۰ از ۵۵ هزار و ۵۹۷ به ۴۸ هزار و ۹۹۱ تومان رسید؛ بیش از شش هزار و ۶۰۰ تومان کاهش نرخ.

تغییرات قیمتی نبشی و ناودانی

این مقاطع فولادی روندی مشابه با کلیت بازار داشته و در اوایل اردیبهشت ماه با افزایش قیمت مواجه شدند. اما رفته رفته نرخ فروش این محصولات در اکثر مبادی با کاهش مواجه گردید. به این ترتیب، بخش قابل توجهی از رشد قیمتی خنثی شده و نرخ فروش انتهای اردیبهشت تعداد زیادی از این محصولات تنها اندکی نسبت به قیمت ابتدای این ماه بیشتر بود. حتی در برخی موارد این قیمت مقداری نسبت به نرخ فروش ابتدای ماه پایین تر گزارش شد. برای مثال، قیمت نبشی ۴*۴۰*۴۰ فولاد ناب تبریز که روزهای ابتدایی ماه، ۲۴ هزار و ۴۳۹ تومان عرضه می‌شد، تا ۲۶ هزار و ۷۳۹ هم افزایش یافت. اما در نهایت روند نزولی یافت و معاملات خود در این ماه را با قیمت ۲۵ هزار و ۸۸ تومان به پایان رساند. به عبارت دیگر، برایند آن برابر با ۶۰۰ تومان افزایش در طول ماه است.

سایر شرکت‌های عرضه کننده نبشی هم عمدتا روند مشابهی داشته و قیمت نبشی برخی از آن‌ها حتی نسبت به ابتدای ماه کاهش پیدا کرد. با این حال، برایند تغییرات قیمت ناوادنی در طول این ماه عمدتا مثبت بود. اگر چه افت قیمت ناودانی در طول نیمه دوم این ماه هم افزایش ابتدایی آن را تا حدودی خنثی کرد، اما در کل قیمت اکثر برندهای داخلی ناودانی افزایشی بود. ناودانی سایز ۸ و ۶ متری فولاد شکفته در حالی آخرین روزهای اردیبهشت ماه را با قیمت ۲۶ هزار و ۵۰ تومان پشت سر گذاشت که در اولین روزهای این ماه با نرخ ۲۵ هزار و ۳۱۰ تومان به فروش می‌رسید. به عبارت دیگر، قیمت محصول این شرکت حدود ۷۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت. سایر برندهای تولیدکننده هم عمدتا با افزایش قیمت همراه بودند.

تحلیل بازار آهن آلات در ماه دوم سال 1402

نوسانات قیمتی لوله و پروفیل

روند حرکتی قیمت لوله و پروفیل‌های فولادی هم در اکثر سایزها و مبادی فروش تا حد زیادی مشابه با روند کلی بازار بود. به این ترتیب که در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه افزایش داشته و کمی بعد وارد روندی نزولی شدند. با این حال، برایند این نوسانات برای اکثر لوله‌های فولادی منفی بود. برای مثال، قیمت لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ شش متری ضخامت ۲ میل اصفهان، از ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان در ابتدای ماه به ۳۲ هزار و ۹۳۶ تومان در آخرین روزهای اردیبهشت ماه رسید و حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش یافت. قیمت فروش این لوله در اواسط ماه تا ۳۵ هزار و ۷۸۰ تومان هم افزایش داشته است. لوله گالوانیزه صنعتی قزوین هم از ۵۰ هزار و ۲۷۶ تومان به ۴۷ هزارو ۶۱۵ تومان رسید و دو هزار و ۶۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

پروفیل برخلاف لوله روند متفاوتی داشت. به این ترتیب که برایند تغییرات برخی از این مقاطع در طول ماه مثبت و برخی دیگر منفی بود. پروفیل‌های ساختمانی اغلب با کاهش قیمت مواجه شدند. اما پروفیل‌های صنعتی و Z در اکثر مبادی با افزایش همراه بودند. پروفیل ساختمانی ۲*۲۰*۲۰ شش متری اصفهان، از ۳۴ هزار و ۱۲۹ تومان در ابتدای ماه تا ۳۵ هزار و ۹۶۴ تومان افزایش داشت. اما در ادامه وارد یک روند نزولی شد و تا ۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان کاهش پیدا کرد و در کل حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت پروفیل Z*16 ضخامت ۲.۵ از ۳۴ هزار و ۶۷۹ تومان تا ۳۷ هزار و ۶۵ تومان افزایش یافت. اما در آخرین روزهای اردیبهشت ماه به ۳۵ هزار و ۴۶ تومان رسید تا برایندی مثبت و رشدی ۳۶۵ تومانی داشته باشد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام