۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل زنجیره فولاد در کردستان

 Vote: 0 person
۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل زنجیره فولاد در کردستان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان، از سرمایه گذاری ۴ هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای اجرا و تکمیل پروژه زنجیره فولاد این استان خبر داد. کردستان از جمله استان‌های محروم کشور به شمار می‌آید که با وجود ظرفیت‌های  ساختاری مناسب، وضعیت اشتغال شهروندان آن چندان مناسب نیست. در همین راستا، اجرای پروژه‌های سنگین عمرانی یا فولادی همچون زنجیره فولاد کردستان تا حد زیادی می‌توان به اشتغال زایی این استان کمک کند.

پروژه زنجیره فولاد و کمک به احیای ذوب آهن قدیم

بختیار خلیقی، مدیر کل صمت استان کردستان در ادامه اظهار داشت، پروژه ذوب آهن قدیم که در سال ۹۱ غیر فعال شده است، با ورود سرمایه‌ گذاران جدید در اختیار طرح زنجیره فولاد کردستان قرار می‌گیرد. پروژه ذوب آهن که در سال ۱۴۰۰ پس از مدت‌ها احیا شده بود، اکنون با این سرمایه گذاری جدید ظرفیت اشتغال قابل توجهی را برای جوانان کردستانی فراهم می‌سازد. با توجه به شعار سال جدید یعنی رشد تولید، فعال سازی واحدهای راکد یکی از دستورالعمل‌های اساسی محسوب می‌شود.

صدور مجوزهای لازم برای مجتمع فرو آلیاژ قروه

مجوزهای مورد نیاز برای واحدهای مختلف مجتمع فرو آلیاژ قروه در سال ۱۴۰۰ صادر شده و از این نظر مشکلی وجود ندارد. فرومنگنز و فروسیلیکو منگنز از جمله مهمترین متریالی هستند که در این واحدها تولید شده و به تکمیل زنجیره فولاد کردستان کمک می‌کنند. فرومنگنز یکی از مواد اولیه استحکام فولاد به حساب می‌آید و از اهمیت زیادی برخوردار است. در همین راستا، هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از سرمایه گذاری انجام شده به این بخش اختصاص یافته و واحد تولیدی فرومنگنز به عنوان فاز جهارم زنجیره فولاد کردستان احداث خواهد شد.

پایان فاز اول پروژه تا پایان شهریور

طبق صحبت‌های مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، برنامه زمان بندی تکمیل و اجرای فازهای مختلف این پروژه مشخص شده است. بر این اساس، فاز اول پروژه زنجیره فولاد کردستان که مربوط به واحد تولیدی فرومنگنز می‌باشد، تا پایان شهریور ماه سال جاری به پایان خواهد رسید. در نتیجه، ظرفیت شغلی مناسبی برای جوانان کردستانی ایجاد خواهد شد. به همین ترتیب و با تکمیل پروژه در فازهای بعدی، امکان اشتغال افراد بیشتری در زنجیره فولاد کردستان فراهم می‌گردد.

رفع چالش‌ ها و تامین آب، برق و گاز پروژه

تامین زمین پروژه یکی از مهمترین چالش‌ها بوده و با تهیه ۱۰۵ هکتار زمین برطرف گردیده است. در حال حاضر، ۳ هکتار از این اراضی به عنوان زیربنای مجموعه مورد استفاده قرار گرفته و امکان گسترش آن در ادامه وجود خواهد داشت. سایر مشکلات و چالش‌های زیر ساختی هم تا حد زیادی با حمایت مسولین مربوطه برطرف شده یا برنامه ریزی‌های لازم جهت رفع شان صورت گرفته است. برخی از مهمترین چالش‌های موجود، عبارتند از:

تامین برق مجموعه

برق پروژه زنجیره فولاد کردستان از جمله ضروریاتی می‌باشد که هنوز تامین نشده است. این مجموعه برای فعالیت خود به ۴۰ مگا وات برق نیاز دارد که برنامه ریزی‌های ابتدایی جهت تامین آن انجام گرفته و احتمالا به زودی تامین شود. بر اساس برنامه‌های ارئه شده، برق مورد نیاز مجموعه قرار است با کمک ۳ خط ۶۳ کیلو واتی از دهگلان و ۲ خط ۲۰ ولت در محور قروه دهگلان تامین گردد.

تامین آب مورد نیاز

مسئله تامین آب نسبت به برق پیشرفت بیشتری داشته و در حال حاضر دو چاه با عمق ۱۰۰ و ۱۴۰ متر آب مورد نیاز برای فعالیت این مجموعه را تامین می‌کنند. البته این میزان برای فعالیت فازهای ابتدایی زنجیره فولاد کردستان مناسب بوده و در صورت راه اندازی فازهای بعدی، حجم آب بیشتری مورد نیاز خواهد بود. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، احتمالا برای تامین آب لازم در فاز چهارم مجموعه از پس آب تصویه خانه قروه استفاده شود که البته هنوز اقدامات لازم برای این امر انجام نگرفته است.

تامین گاز پروژه

مجوزهای لازم برای تامین گاز این مجموعه فولادی کشور هم دریافت شده و از این نظر چالشی وجود ندارد. این پروژه برای فعالیت خود به ۱۴ هزار متر مکعب در ساعت گاز نیاز دارد که باید در اختیار آن قرار گیرد. با توجه به دریافت مجوزهای مربوطه، احتمالا با شروع فعالیت مشکلی جهت تامین آن نخواهد بود.

صدور سند مجموعه به نام شرکت برسم لعل

بر اساس اظهارات مدیر کل صمت استان کردستان، سند مجموعه زنجیره فولاد این استان به نام شرکت برسم لعل اسد آباد همدان صادر شده تا این شرکت جهت ادامه فعالیت و سرمایه گذاری‌های بیشتر با مشکلی مواجه نباشد. این مقام مسئول همچنین بیان کرد که مجوزهای لازم از سوی شورای عالی معادن برای شاهین کشکی هم صادر شده و این معدن به زدوی به سرمایه گذاران واگذار خواهد شد. معدن شاهین کشکی که در زمینه تولید منگنز فعالیت دارد، همانند زنجیره فولاد کردستان پتانسیل ایجاد اشتغال و سرمایه بالایی برای استان دارد. علاوه بر این، پروانه اکتشاف برای محدوده‌های کنار معدن کشکی هم در دست اقدام است. مشکل معدن سنگ آهن بیجار این استان هم که در دستگاه قضایی در حال بررسی است، در آینده نزدیک حل خواهد شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام