چالش های صنعت آلومینیوم علیرغم پتانسیل مناسب تولید

 Vote: 1 person
چالش های صنعت آلومینیوم علیرغم پتانسیل مناسب تولید

ایران به لحاظ غنای منابع معدنی از بهترین کشورهای دنیاست. معادن بوکسیت در شمال شرق و جنوب کشور، از جمله منابع حاوی عنصر آلومینیوم در کشور هستند. اما متأسفانه با اینکه ظرفیت تولید در این عرصه در حد خوب و مناسب است، دولت توجه لازم را به این صنعت نداشته و آنچنان که بر صنعت فولاد تمرکز و توجه شده است، صنعت آلومینیوم کشور مهجور مانده است.

در همین راستا، همایشی تخصصی با عنوان "وضعیت آلومینیوم کشور، چالش‌ها و فرصت‌ها" که در حاشیه پنجمین همایش چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی برگزار شده است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، آقای هوشنگ گودرزی در این همایش گفت: باوجود ظرفیت‌های تولید در کشور، دولت توجه لازم به این صنعت ندارد. شاهد آن هستیم که برخی کشور‌ها که از لحاظ وسعت، نصف کشور ما هستند و نیروی انسانی بسیار کمتری دارند تولیدشان به مراتب بیشتر از ماست. در این همایش به چالش‌هایی که بر سر راه تولید آلومینیوم در کشور وجود دارد اشاره شد؛ چالش‌هایی از جمله:

  • عرضه نامناسب کف عرضه بورس
  • تامین مواد اولیه آلومینیوم
  • عدم استفاده از ظرفیت‌های تولید
  • تبدیل فرصت‌ها به تهدید
  • قطع برق و گاز در تابستان و زمستان

عدم توانایی در قرار دادهای مدون

هوشنگ گودرزی: پس از آنکه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) اضافه شد، رشد مناسب‌تری در این حوزه داشتیم.

آریا صادق نیت: به دلیل کاربرد خاص صنعت آلومینیوم، این فلز مشخصا مورد تحریم قرار گرفته است. به دلیل شرایط تحریم، نمی‌توانیم قرارداد‌های مدون بلند مدت داشته باشیم.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران چالش دیگر این صنعت را قطع برق و گاز در تابستان و زمستان عنوان کرد. او گفت: چون نگاه درستی به تولید انرژی نداریم، با کمبود انرژی مواجهیم و این باعث شده در تولید به نسبت رقبای خارجی خود عقب بمانیم.

خوب است بدانید که به گفته آریا صادق نیت حقیقی، سال گذشته، حد نصاب تولید آلومینیوم با وجود مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) شکسته شد. طی آن، ۶۳۳ هزار تن آلومینیوم تولید شد که از این مقدار، ۳۷۹ هزار تن آن صادر شده است.

در صنعت، از آلیاژهای حاصل از عنصر آلومینیوم، در ساخت فویل و ورق آلومینیوم و پروفیل های آلومینیوم استفاده می‌شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام