بازار فولاد در هجدهم اردیبهشت 1402 چه خبر؟

 Vote: 0 person
بازار فولاد در هجدهم اردیبهشت 1402

بازار امروز را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد. بخش قابل توجهی از مقاطع فولادی، معاملات روز جاری را با ثبات کامل پشت سر گذاشته و نوسان خاصی نداشتند. قسمت دیگر بازار با افت ناچیز قیمت‌ها مواجه شده و نسبت به روز کاری قبل، در کل حالت نزولی داشت. از ابتدای این هفته، بازار آهن و فولاد کشور وارد یک روند نزولی شده و برخی از محصولات فولادی با کاهش نرخ فروش مواجه شدند. این شرایط برای تعداد زیادی از مقاطع فولادی تا امروز هم ادامه داشت. اما نرخ فروش برخی دیگر از محصولات طی روز جاری ثابت و بدون تغییر بود. افت اندک نرخ ارز طی روزهای اخیر از مهمترین دلایل افت مقطعی قیمت محصولات فولادی محسوب می‌شود که البته پایدار نیست!

آخرین نرخ فروش مقاطع فولادی

از ابتدای هفته یعنی روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، بازار آهن و فولاد کشور وارد یک روند نزولی شده و این شرایط تا امروز ۱۸ اردیبهشت ماه هم ادامه داشت. تقریبا قیمت تمامی مقاطع فولادی طی چند روز اخیر دست خوش تغییراتی شده و عمدتا با کاهش مواجه بودند. برخی شرکت‌ها و مبادی فروش امروز به روند نزولی پایان داده و محصولات شان را بدون تغییر قیمتی عرضه کردند. با این حال، تعداد زیادی از مقاطع فولادی باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها بودند. افت مقطعی و نسبی قیمت دلار به کانال ۵۲ هزار تومان و کاهش تقاضا برخی از مهمترین دلایل روند نزولی روزهای اخیر محسوب می‌شوند. بر اساس گزارشات بازار در روز جاری، جدیدترین قیمت محصولات فولادی به شرح ذیل می‌باشد:

قیمت میلگرد

میلگرد آجدار در روز جاری روندی کاملا مشابه با کلیت بازار را در پیش گرفت. به این ترتیب که تعدادی از شرکت‌های عرضه کننده این محصول نرخ فروش میلگرد خود را کاهش دادند. بخش قابل توجهی از مبادی فروش هم این محصول را بدون تغییر نسبت به قبل عرضه کردند. برای مثال، شرکت فولاد ظفر بناب قیمت میلگردهای خود در سایزهای مختلف را بدون نوسان اعلام کرد. میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری این شرکت در معاملات روز جاری با قیمت ۲۶ هزار و ۲۷۳ تومان به فروش رسید. این در حالی است که نرخ اعلام شده نسبت به روز کاری قبل هیچ تفاوتی نداشته است. شرکت‌های فولاد امین، راد همدان، ذوب آهن آرمان آسیا و درپاد تبریز از جمله دیگری تولیدکننده‌هایی هستند که نرخ فروش این محصول کلیدی را تغییر ندادند.

اما از آن سوی بازار، تعداد زیادی از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید میلگرد نرخ فروش این محصول را کاهش دادند. این شرایط در حالی اتفاق افتاده که قیمت فروش میلگرد اکثر این شرکت‌ها طی روزهای گذشته هم افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرده بود. برای نمونه، میلگرد سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت نیشابور که روز قبل با قیمت ۲۶ هزار و ۹۵ تومان معامله می‌شد، امروز با قیمت ۲۵ هزار و ۵۴۲ تومان عرضه شد که افت حدود ۵۵۵ تومانی را نشان می‌دهد. شرکت فولاد ابهر هم از جمله دیگری عرضه کننده هایی است که قیمت میلگرد‌ آجدار خود را در روز جاری کاهش داد. میلگرد آجدار ۱۲ متری ابهر با سایز ۱۲ که روز قبل با نرخ ۲۵ هزار و ۲۶۸ تومان معامله می‌شد، امروز با نزدیک به ۲۰۰ تومان کاهش، به ۲۵ هزار و ۸۵ تومان رسید.

قیمت تیرآهن

تیرآهن هم در بازار امروز شامل دو وجه مختلف بود. به این شکل که تعداد زیادی از شرکت‌ها این محصول را بدون نوسان قیمتی عرضه کردند. برخی از تولیدکننده‌ها هم که البته تعدادشان کمتر بود، نرخ فروش تیرهای فولادی خود را کاهش دادند. شرکت‌های مطرحی همچون ذوب آهن اصفهان، هر دو وجه را در میان سایزهای مختلف تیرآهن خود پوشش دادند. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری ذوبی در بازار امروز با نرخ ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این در حالی است که همین محصول روز قبل با قیمت ۲۹ هزار و ۸۱۷ تومان عرضه می‌شد و نشان از کاهش حدود ۴۶۰ تومانی دارد. با وجود این، تیرآهن ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت همچون دیروز با قیمت ۲۹ هزار و ۸۱۷ تومان عرضه شده و تغییری نداشت.

سایر شرکت‌های عرضه کننده تیرهای فولادی هم در اکثر موارد این محصول استراتژیک خود را بدون نوسان قیمت به فروش رساندند. شرکت فولاد اهواز هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری خود را در بازار امروز با نرخ ۳ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان عرضه کرد که با قیمت روز گذشته تفاوتی ندارد. هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فولاد ماهان هم مانند قبل با قیمت ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان عرضه شد. این در حالی است که تعداد محدودی از شرکت‌ها مانند فولاد البرز ایرانیان، قیمت تیرهای فولادی خود را کاهش دادند. تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فایکو در بازار امروز به قیمت ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان عرضه شد. در حالی که روز گذشته با بیش از ۹۰ هزار تومان بالاتر، به قیمت ۳ میلیون و ۷۶۲ هزار تومان به ازای هر شاخه معامله می‌شد.

قیمت هاش

تیرآهن‌های بال پهن هم روندی مشابه با کلیت بازار را در پیش گرفته و در برخی سایزها با ثبات قیمتی و در برخی دیگر با کاهش نرخ فروش مواجه شدند. این شرایط هم برای تیرهای هاش سبک و هم سنگین وجود داشت. برای مثال، تیر هاش سبک HEA ذوب آهن در سایز ۱۶ از ۳۰ هزار و ۷۳۴ تومان به ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان رسید تا حدود ۱۱۷۵ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش داشته باشد. در حالی که تیر هاش سبک سایز ۱۴ ذوب آهن بدون تغییر، با نرخ ۲۹ هزار و ۳۵۸ تومان معامله شد. تیرهای هاش سنگین هم شرایطی مشابه داشته اما میزان ثبات در سایزهای مختلف بیشتر بود. برای نمونه، تیر هاش سنگین HEB ذوب آهن با سایز ۲۰ و طول ۱۲ متر، مانند روز گذشته با قیمت ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

نوسانات قیمتی ورق‌های فولادی

وضعیت معاملات شیت‌های فولادی در بازار امروز تا حدودی با این روند برای سایر مقاطع متفاوت بود. به این ترتیب که برخی از پلیت‌ها با ثبات قیمت همراه بودند و بعضی‌ها هم مقدار اندکی افزایش را تجربه کردند. اگر چه افزایش قیمت این دسته از ورق‌های فولادی هم آن چنان زیاد نبود، اما برخلاف عمده بازار کاهش قابل توجهی در نرخ فروش این محصولات مشاهده نشد. در میان این مقاطع فولادی پایه، ورق‌های A516 و ST52 میل بیشتری به افزایش قیمت داشتند. شیت‌های گالوانیزه و ورق سیاه هم در اکثر سایزها با ثبات قیمتی همراه بوده و تغییرات محسوسی را ثبت نکردند. لیست قیمت فروش مهمترین پلیت‌های فولادی در بازار امروز، به شرح ذیل می‌باشد:

قیمت ورق A516

این دسته از ورق‌های نورد گرم در بازار امروز روندی مخالف با سایر محصولات پیش گرفته و در اکثر سایزهای با افزایش قیمت مواجه شدند. اگر چه تغییر و نوسان مثبت ایجاد شده در نرخ فروش این پلیت‌ها جزئی بود، اما می‌تواند نشان دهنده آغاز یک روند صعودی باشد. ورق A516 برش خورده شرکت فولاد مبارکه با ضخامت ۶ میل و سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ در روز جاری با قیمت ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این در حالی است که همین محصول روز کاری قبل با نرخ ۳۳ هزار و ۷۸۹ تومان معامله می‌شد که نشان دهنده افزایش حدود ۱۵۵ تومانی است. شیت‌های فولادی A516 در سایزهای دیگر هم شرایطی مشابه داشته و افزایشی جزئي را در قیمت خود تجربه کردند.

قیمت ورق ST52

پلیت‌های فولادی ST52 هم در بازار امروز شرایطی مشابه با ورق‌های A516 داشته و در اکثر سایزها با افزایش قیمت مواجه شدند. اگر چه این تغییرات در نرخ فروش ورق‌های ST52 هم جزئی بود، اما روند متقابل آن با کلیت بازار جالب توجه است. این دسته از شیت‌های برش خورده فولاد مبارکه در سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ضخامت ۸ میل که روز کاری قبل با قیمت ۳۳ هزا رو ۳۰۳ تومان عرضه می‌شد، امروز با نرخ ۳۳ هزار و ۴۸۷ تومان مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب، قیمت هر کیلوگرم ورق ST52 نسبت به روز قبل حدود ۱۸۴ تومان افزایش پیدا کرده است.

نرخ فروش ورق ST37

شرایط معاملات ورق‌های سیاه نشان دهنده یک تفاوت مهم در روند عرضه آن‌ها می‌باشد. به این صورت که قیمت این پلیت‌ها طی روز جاری، در سایزهای مختلف با کاهش، افزایش و ثبات همراه بود. برای مثال، ورق سیاه رول فولاد مبارکه با ضخامت ۲ میل و سایز ۱۰۰۰ در بازار امروز با نرخ ۳۴ هزار و ۳۱۲ تومان عرضه شد. در حالی که روز کاری قبل قیمت این ورق ۳۴ هزار و ۴۹۶ تومان بوده و کاهش حدود ۱۸۴ تومانی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، ورق سیاه رول فولاد مبارکه در سایز ۱۲۵۰ و ضخامت ۳ میلیمتر از ۳۰ هزار و ۷۸۰ به ۳۱ هزار و ۵۱۴ تومان رسید تا ۷۳۴ تومان رشد قیمتی داشته باشد. ورق ST37 رول فولاد مبارکه در سایز ۱۰۰۰ و ضخامت ۴ میل هم مانند قبل با قیمت ۳۳ هزار و ۵۷۸ تومان عرضه شد.

صفحات گالوانیزه

پلیت‌های گالوانیزه در روز جاری نسبت به سایر ورق‌های فولادی شرایط آرام‌تری را پشت سر گذاشته و تقریبا در تمامی مبادی فروش، بدون نوسان قیمت به کار خود پایان دادند. این در حالی است که اکثر این محصولات در روزهای ابتدایی هفته یک کاهش جزئي را تجربه کرده اند. ورق گالوانیزه رول کارخانه شهریار تبریز با ضخامت ۳ میلیمتر و سایز ۱۲۵۰، مانند روز گذشته در معاملات امروز هم با قیمت ۵۶ هزار و ۴۲۳ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۲۵۰ هم ۴۹ هزار و ۵۴۲ تومان اعلام شده که نسبت به روز کاری قبل تغییری نداشته است. قیمت ورق گالوانیزه تاراز، هفت الماس و کاشان هم بدون تغییر ماند.

قیمت عرضه نبشی و ناودانی

روند معاملات نبشی و ناودانی در بازار امروز کاملا مشابه با کلیت بازار بوده و در دو وجه مختلف قرار می‌گیرد. تعدادی از کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات نرخ فروش نبشی و ناودانی خود را نسبت به روز کاری قبل کاهش دادند. در حالی که بخش قابل توجهی‌ از شرکت‌ها هم این مقاطع را بدون تغییر عرضه کردند. برای مثال، نبشی ۵*۷۰*۷ شرکت آریان فولاد همچون روز قبل با قیمت ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید. در حالی که نبشی ۴*۴۰*۴۰ همین شرکت با حدود ۴۶۰ تومان کاهش، از ۲۶ هزار و ۵۹۹ به ۲۶ هزار و ۱۴۰ تومان رسید. نرخ فروش نبشی ۳*۳۰*۳۰ شکفته هم از ۲۸ هزار و ‍۱۴۵ به ۲۷ هزار و ۱۴۷ رسید تا کاهش حدود ۱۰۰۰ تومانی را ثبت کرده باشد. در حالی که تعداد زیادی از دیگر سایزهای نبشی شکفته بدون تغییر به کار خود پایان دادند.

ناودانی هم دارای شرایطی مشابه بوده و قیمت آن در بازار روز جاری با ثبات یا کاهش مواجه گردید. البته ناودانی نسبت به نبشی بیشتر با ثبات قیمتی مواجه بوده و تعداد محدودی از شرکت‌ها با افت قیمت مواجه شدند. برای مثال، قیمت ناودانی سایز ۶ و ۶ متری این شرکت فولاد شکفته از ۲۸ هزار و ۵۶۵ به ۲۸ هزار و ۱۴ تومان رسیده و حدود ۵۵۰ تومان کاهش را تجربه کرده است. در حالی که ناودانی ۱۰ و ۱۲ متری این شرکت بدون تغییر با همان قیمت ۲۶ هزار و ۶۴۹ تومان عرضه شد. ناودانی سایز ۵ و اسپیرال ۶ متری شرکت فولاد کوهپایه از ۲۹ هزار و ۸۱ تومان به ۲۸ هزار و و ۳۴۷ تومان رسید تا کاهش حدود ۷۳۰ تومانی را ثبت کرده باشد. سایر شرکت‌های تولیدکننده ناودانی از جمله فایکو و فراد هم این محصول خود را بدون نوسان عرضه کردند.

نرخ فروش لوله و پروفیل

بازار لوله و پروفیل هم امروز در دو وجه کاهشی و همراه با ثبات قرار گرفت. با این توضیح که لوله‌های فولادی بیشتر به ثبات تمایل داشته و پروفیل‌ها در اکثر مبادی با کاهش نرخ فروش مواجه شدند. برای مثال، لوله داربستی ۱ و ۱/۲ اینچ اصفهان با ضخامت ۲ میل و طول ۶ متر مانند قبل با قیمت ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. در حالی که قیمت لوله داربستی تهران در همین سایز از ۳۶ هزار و ۴۲۳ تومان در روز قبل به ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان رسیده و حدود ۱۶۵۰ تومان کاهش یافت. لوله گالوانیزه ۲ اینچ صنعتی قزوین با ضخامت ۲ میل و طول ۶ متر هم از ۵۱ هزار و ۳۷۷ به ۴۹ هزار و ۷۲۵ کاهش یافته و حدود ۱۶۵۰ تومان افت قیمت داشت. در حالی که سایر انواع لوله گالوانیزه بدون کاهش مورد معامله قرار گرفتند.

قیمت پروفیل در اکثر مبادی با کاهش مواجه شده و این موضوع به‌خصوص در بخش پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی بیشتر مشهود بود. برای مثال، پروفیل ۲*۳۰*۳۰ و ۶ متری اصفهان که روز قبل با نرخ ۳۴ هزار و ۷۷۱ تومان معامله می‌شد، با حدود ۳۶۵ تومان کاهش به ۳۴ هزار و ۴۰۴ تومان رسید. پروفیل صنعتی ۴*۸۰*۸۰ و ۶ متری تهران هم از ۳۶ هزار و ۳۳۱ تومان به ۳۵ هزار و ۳۲۲ تومان رسید تا حدود ۱۰۰۰ تومان افت قیمت داشته باشد. پروفیل Z هم اگر چه در تعداد زیادی از سایزها با کاهش مواجه بود، اما در برخی سایزها هم بدون نوسان مورد معامله قرار گرفت. پروفیل Z*16 با ضخامت ۲.۵ میل و طول ۶ متر اصفهان در حالی با قیمت ۳۴ هزار و ۸۶۳ تومان عرضه شد که روز کاری قبل هم با این نرخ مورد معامله قرار گرفته بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام