تولید ورق های گرم دو فازی برای اولین بار در کشور

 Vote: 1 person
تولید ورق گرم دو فازی برای اولین بار در کشور

شرکت فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد سبا برای اولین بار در کشور موفق به تولید ورق‌ گرم دوفازی شدند. ورق‌های گرم دوفازی یکی از پرکاربردترین و البته اصلی‌ترین گریدهای فولاد مورد استفاده در خودروهای مطرح دنیا محسوب می‌شوند. تا قبل از این، شیت‌های دوفازی مورد نیاز برای صنعت خودروسازی کشور، از طریق واردات تامین می‌شد.

ورق‌ های دو فازی چه کاربردی دارند؟

فولاد دو فازی در صنایع مختلف، به ویژه صنعت خودروسازی کاربرد دارد. در حال حاضر، حدود ۲۰ درصد از فولاد مورد نیاز در ساخت خودروهای مطرح دنیا را پلیت‌های فولادی دو فازی تشکیل می‌دهند. در این میان، ورق دوفازی DP600 از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و بیشتر از سایر گریدهای این نوع فولاد در ساخت خودروها به کار گرفته می‌شود.

امکان استفاده از این دسته شیت‌های فولادی در بخش‌های مختلف خودرو وجود دارد. با این حال، معمولا برای تولید قسمت‌های خاصی از اتوموبیل به کار گرفته می‌شوند. برخی از مهمترین بخش‌های خودرو که با استفاده از ورق‌های دوفازی گرم ساخته می‌شوند، عبارتند از:

  • ستون‌های اتومبیل
  • رکاب خودرو
  • سازه مربوط به محفظه ایمن سرنشینان خودرو

انواع ورق‌ های دو فازی تولید داخل

کارخانه فولاد سبا و فولاد مبارکه با استفاده از تکنولوژی بروز و همکاری با دانشگاه‌های مطرح داخلی، پلیت‌های دو فازی را در چند نمونه مختلف تولید کرده‌اند. با توجه به اهمیت قطعات و بخش‌های مختلف خودرو، صنعت خودروسازی کشور می‌تواند از نوع مناسب این ورق‌ها استفاده نماید. به این ترتیب، هم از نظر اقتصادی به صرفه بوده و هم امکان استفاده از ورق‌های با استحکام مناسب جهت بخش‌های مختلف وجود خواهد داشت. ورق‌های دوفازی گرم که برای اولین بار در داخل کشور تولید شده‌اند از نوع زیر هستند:

  • فریتی ـ مارتنزیتی
  • فریتی ـ بینیتی

استانداردها و ابعاد شیت‌های دو فازی

فولاد مبارکه اصفهان با بهره گیری از تکنولوژی خطوط CSP و تکیه بر دانش دانشگاه‌های برتر داخلی، ورق‌های دوفازی گرم را در ضخامت ۲ میلیمتر تولید می‌کند. در حال حاضر، ورق گرم دوفازی مجتمع فولاد سبا مطابق با استانداردهای ASTM A1088 و EN 10388 تولید می‌شود. ورق‌های دوفازی این مجموعه با استانداردهای شرکت خودروسازی پژو منطبق شده‌اند تا بتوانند جهت تولید محصولات‌شان از این ورق‌ها استفاده کنند.

هدف مجتمع فولاد سبا از تولید ورق دو فازی

تا پیش از این، شیت‌های دوفازی تا قبل از این به کشور وارد می‌شدند. از این رو، تولید آن به عنوان یک محصول ارزشمند و استراتژیک تا حد زیادی از خروج ارز جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، خودروسازها می‌توانند این محصول را با قیمت‌ مناسب‌‌تری خریداری نمایند. در نتیجه، با مشکلاتی از جمله توقف خط تولید خودرو به دلیل کمبود ورق‌های دوفازی یا عدم تامین ارز مورد نیاز برای واردات این پلیت‌ها مواجه نخواهند بود.

  • استحکام محصولات تولیدی خودروسازهای داخلی.
  • کاهش آلایندگی
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش حوادث جاده‌ای و در نهایت افزایش رضایت و رفاه مردم.

از دیگر اهداف تولید ورق‌های گرم دوفازی در کشور است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام