ظرفیت ‌‌ها و چالش ‌های تولید فویل آلومینیومی در کشور

 Vote: 1 person
ظرفیت ‌‌ها و چالش ‌های تولید صفحات آلومینیومی در کشور

فویل (ورق‌های نازک آلومینیومی) محصولی پرکاربرد می‌باشد که اکنون کشور در تولید آن به خودکفایی رسیده است. بیش از ۵۰ سال است که تکنولوژی ساخت این ورق‌ها در کشور وجود دارد و کارخانه‌های مختلف نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند. در طول این بازه زمانی ۵۰ ساله، شرکت‌های داخلی به موفقیت‌های چشم‌گیری در این زمینه دست یافته و اکنون قابلیت تولید فویل با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون هم فراهم شده است.

با این حال، چالش‌های مختلفی پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد که امکان افزایش تولید را از آن‌ها سلب می‌کند. یکی از مهمترین چالش‌های موجود در این زمینه، ورود بی رویه فویل‌های آلومینیومی است که هدر رفت ارز ملی را هم به دنبال دارد. با توجه به ظرفیت‌های فراوان کشور در این زمینه، برطرف  کردن این چالش می‌تواند تا حد زیادی به تولیدکنندگان کمک کرده و منجر به ایجاد شغل برای افراد بیشتری گردد.

ظرفیت‌ های حوزه تولید فویل‌های آلومینیومی

فویل آلومینیوم، شکل بسیار نازکی از ورق آلومینیوم با کاربرد و استفادۀ بسیار زیاد در صنایع مختلف است. این کاربرد فراوان، باعث شده تا شرکت‌های فعال به سادگی امکان ایجاد ارزش افزوده را داشته باشند. در همین راستا، حمایت از تولیدکنندگان می‌تواند پیشرفت روز افزون صنعت داخلی در تولید فویل‌های آلومینیومی را به دنبال داشته و شرایط صادرات و ورود ارز را هم بهتر کند. ظرفیت‌های بالایی هم جهت پیشرفت در این زمینه وجود دارد که راه را ساده‌ تر می‌کنند. در ادامه، برخی از مهمترین آن‌ها بیان شده است.

کاربرد گسترده فویل آلومینیومی در صنایع گوناگون

فویل های آلومینیومی در حوزه‌های گوناگون از جمله غذایی، دارویی، ساختمانی، لوازم خانگی، اتومبیل سازی، تولید لوازم خانگی به کار گرفته می‌شوند. از این رو تولید این محصول نه تنها نیاز بسیاری از صنایع داخلی را برطرف می‌کند، بلکه پتانسیل کشور برای صادرات مستقیم و غیر مستقیم را هم افزایش می‌دهد.

ایجاد ارزش افزوده در کوتاه مدت

بر اساس صحبت‌های رئیس سندیکای آلومینیوم کشور، تولید فویل‌های آلومینیومی در یک بازه ۴۵ روزه، ۱۰۰۰ دلار ارزش افزوده بر روش شمش ایجاد می‌کند که مقدار قابل توجهی است. در نتیجه، یک جایگزین فوق العاده مناسب برای صادرات شمش خام آلومینیوم می‌باشد. بنابراین هر چه ظرفیت تولید فویل‌های آلومینیومی در کشور افزایش پیدا کند، ارز آوری بیشتری هم در این زمینه رخ خواهد داد.

مسیر پیشرفت هموار

کشور ما با حدود ۵۰ سال فعالیت در زمینه تولید ورق‌های نازک آلومینیومی، اکنون به دست‌ آوردهای قابل توجهی در این حوزه رسیده است. از جمله این موارد می‌توان به تولید فویل‌های با ضخامت زیر ۱۰ میکرون اشاره کرد که به تکنولوژی و تجهیزات ویژه ای نیاز دارد. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی سندیکای آلومینیوم کشور، در حال حاضر کارخانه‌های داخلی امکان تولید فویل آلومینیوم را در ضخامت‌های بین ۶ تا ۳۰۰ میکرون فراهم کرده اند. این موضوع به خوبی پیشرفت‌های اخیر و پتانسیل موجود برای پیشرفت‌های بیشتر در آینده را نشان می‌دهد.

چالش‌ های حوزه تولید فویل‌ های آلومینیوم

در کنار ظرفیت‌های فوق، چالش‌های گوناگونی هم پیش روی تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفته که امکان افزایش تولید را به آن‌ها نمی‌دهد. بزرگ ترین چالش حال حاضر این صنعت، ورود بی رویه فویل آلومینیومی با وجود ممنوعیت واردات آن است. بر اساس گزارشات واصله از سوی تولیدکنندگان فویل‌های آلومینیومی، در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات این محصول هزینه شده است. این واردات انبوه در حالی با روش‌های گوناگون رخ داده که به دلیل خودکفایی کشور در تولید فویل‌های آلومینی، ورود آن منع شده است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام