وضعیت بازار آلومینیوم در سال جدید (1402)

 Vote: 1 person
وضعیت بازار آلومینیوم در سال جدید (1402)

نرخ فروش مقاطع آلومینیومی در ابتدای سال جدید با کاهش جزئی مواجه شده و به ثبات نسبی رسیده است. قیمت آلومینیوم در بازار کشور طی سه ماهه آخر سال قبل (1401) به صورت پیوسته افزایشی بود. این اتفاق در حالی رقم خورد که نرخ فروش جهانی شمش آلومینیوم تقریبا از ابتدای بهمن ماه تا آخر سال 1401 روند نزولی داشت و کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود. البته کاهش حدود ۳۶۰ دلاری قیمت جهانی آلومینیوم طی دو ماه آخر سال گذشته، بر قیمت فروش این محصولات در بازار ایران بی‌تأثیر نبود.

همزمان با آغاز معاملات فلزات کشور پس از تعطیلات نوروز، نرخ فروش مقاطع آلومینیومی هم در بازار داخل تا حدودی کاهش پیدا کرد. در ادامه هم وارد یک ثبات نسبی گردیده و تقریبا از نیمه فروردین تا کنون نوسان خاصی را تجربه نکرده است. افزایش ناگهانی قیمت ارز و دلار در زمستان ۱۴۰۱ مهمترین دلیل صعود قیمتی مقاطع آلومینوم بود. ثبات نسبی نرخ ارز در محدودۀ ۵۰ هزار تومان و افت جهانی قیمت آلومینیوم، از دلایل اصلاح جزئی قیمت این مقاطع پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ است.

قیمت جهانی شمش آلومینیوم

بدون شک، یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر تعیین قیمت مقاطع آلومینیوم در بازارهای داخلی کشورها همین نرخ جهانی است. اما تاثیرگذاری این فاکتور در کشور ما آن چنان قوی نیست. متأسفانه عوامل دیگری همچون نرخ ارز از قدرت بیشتری برخوردار بوده و بازار ایران را بازی می‌دهد. در همین راستا، مشاهده می‌کنیم که با وجود روند نزولی نرخ جهانی مقاطع آلومینیوم طی دو ماهه آخر زمستان ۱۴۰۱، روند تغییرات قیمت مقاطع آلومینیومی در کشور ما اکیدا صعودی بوده و توجه چندانی به قیمت جهانی نداشته است.

قیمت جهانی شمش آلومینیوم که در اوایل بهمن ماه سال قبل حدود ۲۶۶۲ دلار به ازای هر تن بود، طی بهمن و اسفند یک روند نزولی را طی کرده و در آخرین روز سال به ۲۲۸۶ دلار رسید. به این ترتیب، نرخ جهانی مقاطع آلومینیومی حدود ۳۷۶ دلار بر تن کاهش را تجربه کرد. در ادامه مجددا نوساناتی را تجربه کرده و پس از لمس ۲۴۲۴ دلار، مجددا وارد روند کاهشی شد. بر اساس آخرین آمار، هر تن شمش آلومینیوم در بازار جهانی با قیمت ۲۳۲۶ دلار معامله می‌شود که اصلاح قابل توجهی را در سه ماهه گذشته نشان می‌دهد. با این حال، تاثیر آن در بازار داخل چندان مشهود نبوده است.

نوسانات قیمتی مقاطع آلومینیومی در بازار کشور

با افزایش ناگهانی نرخ ارز در ابتدا تا اواسط زمستان سال گذشته، قیمت ورق‌های آلومینیومی هم مانند فولاد و سایر فلزات وارد یک روند صعودی شد. به این ترتیب، پلیت‌های آلومینیومی سه ماهه آخر سال را با یک روند کاملا صعودی به پایان رساندند. با این حال، به دلیل اصلاح جهانی شمش آلومینیوم در طول بهمن و اسفند ماه، نرخ فروش شیت‌های آلومینیوم در بازار داخل هم پس از تعطیلات عید تا حدودی کاهش یافت. این روند قیمتی تقریبا برای تمامی شرکت‌های تولیدکننده مقاطع آلومینیومی در کشور یکسان بود. آخرین تغییرات نرخ فروش ورق‌های آلومینیومی برخی از مهمترین شرکت‌های تولیدکننده این مقاطع، به شرح ذیل می‌باشد:

نرخ فروش ورق آلومینیوم نورد اراک

آلومینیوم اراک به عنوان یکی از بزرگ ترین واحدهای تولیدکننده مقاطع آلومینیومی در کشور، چند روزی است که محصولات خود را با یک قیمت ثابت عرضه می‌کند. ورق‌های آلومینیوم نورد اراک هم مانند سایر شرکت‌های داخلی، زمستان ۱۴۰۱ را با یک روند کاملا صعودی پشت سر گذاشت. پس از تعطیلات عید نوروز، نرخ فروش این پلیت‌ها با یک کاهش جزئی همراه شد. تقریبا از اواسط فروردین، شیت‌های آلومینیومی اراک با یک قیمت ثابت در بازار عرضه شده و نوسانات خاصی را تجربه نکرده است. این ثبات قیمتی هم در بخش کیلو فروشی و هم فروش شیت‌های آلومینیومی مشهود است.

ورق رول آلومینیوم نورد اراک با ضخامت ۰.۳ و سایز ۱۰۰۰ در آخرین روز کاری هفته گذشته با قیمت ۱۷۴ هزار و ۱۲۹ تومان عرضه شد. قیمت این محصول از حدود ۱۳۲ هزار تومان در اوایل زمستان سال قبل تا حدود ۱۹۶ هزار تومان در روزهای انتهایی سال افزایش یافته بود. با این حال پس از پایان تعطیلات، با کاهش حدود ۲۲ هزار تومانی مواجه شد. نرخ فروش این نمونه ورق آلومینیومی نورد اراک از اواسط فروردین ماه تا کنون ثابت بوده و تغییری نداشته است. ورق برش خورده آلومینیوم اراک هم با قیمتی کاملا نزدیک در این روزها معامله می‌شود. برای مثال، نرخ فروش ورق آلومینیوم ۱۰۰۰*۲۰۰۰ ضخامت 4 میل این شرکت، ۱۷۵ هزار و ۵۶ تومان اعلام شده است.

نرخ فروش ورق آلومینیوم پارس آلومان 

شیت‌های آلومینیومی پارس آلومان کار هم روندی کاملا مشابه با آلومینیوم نورد اراک را طی سه ماهه آخر سال قبل طی کردند. با این حال، پس از تعطیلات عید کاهش قیمتی بیشتری را نسبت به محصولات نورد اراک ثبت نمودند. ورق‌های تولیدی این شرکت هم بعد از اصلاح جزئي در ابتدای سال، وارد یک روند صعودی شده و چند روزی است که بدون هیچ گونه نوسان در بازار عرضه می‌شوند. با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز و اخبار مثبت سیاسی حاکم بر بازار فلزات از جمله آلومینیوم، به احتمال زیاد این ثبات قیمتی در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

ورق برش خورده آلومینیوم پارس آلومان کار با ضخامت ۰.۴ و سایز ۱۰۰۰*۲۰۰۰ در حالی آخرین روز کاری خود را با قیمت ۱۶۳ هزار و ۳۰۳ تومان به ازای هر کیلوگرم به پایان رساند که از اواسط فروردین ماه ۱۴۰۲ با همین نرخ معامله می‌شود. این محصول با افزایش حدود ۶۰ هزار تومانی، از قیمت ۱۳۱ هزار تومان در ابتدای زمستان سال قبل به ۱۹۱ هزار تومان در روزهای انتهایی سال رسیده بود. با این حال، پس از تعطیلات عید حدود ۳۰ هزار تومان از قیمت آن کم شده و نیمی از این افزایش هیجانی خنثی شد. سایر ورق‌های آلومینیوم این شرکت در سایزهای دیگر هم با قیمت و روندی مشابه مورد معامله قرار می‌گیرند.

قیمت ورق آلومینیوم پارس

پلیت ها و شیت های شرکت پارس هم از نظر تغییرات قیمت مشابه سایر شرکت‌های داخلی و روند کلی بازار است. به این ترتیب که بعد از تعطیلات نوروز کاهش جزئی را تجربه کرده و از اوایل فروردین ماه تا به امروز ثبات داشته است. ورق آلومینیوم برش خورده پارس با ضخامت ۶ میلیمتر و ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ تقریبا از اواسط فروردین ماه تا کنون با قیمت ۱۷۷ هزار و ۹۸۲ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود. این در حالی است که همین محصول از ابتدای زمستان سال قبل تا آخر این فصل با حدود ۶۰ هزار تومان افزایش، از ۱۴۶ به ۲۰۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. اما بعد از تعطیلات حدود ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.

نرخ فروش پروفیل آلومینیوم

پروفیل‌های آلومینیوم سال 1402 را با ثبات قیمت آغاز کرده‌اند. این مقاطع هم مانند ورق‌های آلومینیومی زمستان ۱۴۰۱ را با یک روند کاملا صعودی پشت سر گذاشتند. با این حال، پس از تعطیلات با کاهش قابل توجه‌ای مواجه نشدند. برای مثال، قیمت پروفیل آلومینیوم ۳۰*۳۰ اوایل زمستان سال قبل ۱۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگم به فروش می‌رسید. نرخ این محصول در اواخر سال 1401 تا حدود ۱۴۹ هزار تومان هم افزایش یافت. در سال جدید با یک کاهش جزئي به ۱۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و تا کنون با همین قیمت در بازار معامله می‌شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام