بررسی نرخ فروش مقاطع استنلس استیل در ابتدای سال جدید

 Vote: 0 person
بررسی نرخ فروش مقاطع استنلس استیل در ابتدای سال جدید

محصولات استنلس استیل به دلیل مقاومت عالی در برابر زنگ زدن و خوردگی از مهمترین و پرکاربردترین مقاطع مصرفی در صنایع گوناگون به شمار می‌آيند. دلیل کاربرد فراوان این محصولات، افزودن عناصری همچون نیکل و کروم به آلیاژ فولاد و ایجاد خاصیت‌های مناسبی مانند مقاومت عالی در برابر زنگ زدن و خوردگی است. بنابراین در صنایع مختلف بخصوص حوزه غذایی و دارویی که از حساسیت بالایی برخوردارند، به کارگیری این مقاطع بسیار رایج است. قیمت محصولات استنلس استیل به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهمترین آن‌ها نرخ پایه فولاد می‌باشد.

همزمان با افزایش قیمت ارز در ابتدای زمستان ۱۴۰۱، نرخ فروش مقاطع استنلس استیل هم مانند مقاطع فولادی با افزایشی چشمگیر مواجه شد. قیمت برخی محصولات استیل طی بهمن و اوایل اسفند 1401 حتی تا دو برابر هم رشد داشت. اما با ثبات نسبی بازار ارز، قیمت این مقاطع هم از ابتدای دهه دوم اسفند ماه اندکی نزولی شد. روند نزول قیمت‌ها در ابتدای سال ۱۴۰۲ هم ادامه یافت و به این ترتیب، بخشی از افزایش قیمت این محصولات خنثی اندکی شد. چند روزی است که بازار محصولات استنلس استیل به یک ثبات نسبی رسیده و قیمت این مقاطع با نوسانات خاصی همراه نبوده است.

تغییرات قیمتی مقاطع استنلس استیل در فروردین 1402

ورق‌های استیل در چندین نوع مختلف تولید شده و از نظر آلیاژی با هم تفاوت دارند. تغییر درصد برخی عناصر شیمیایی استفاده شده در ساختار این محصولات مانند نیکل، کروم، گوگرد، منگنز یا نیتروژن مهمترین دلیل این تغییرات است. وجود آلیاژ متفاوت در ساختار این پلیت‌ها، خواص و ویژگی‌های مختلف را هم به دنبال دارند. از این رو هر یک در صنایع مختلفی کاربرد داشته و از نظر قیمتی هم یکسان نیستند.

با توجه به اینکه ورق‌های استنلس استیل به عنوان محصول پایه جهت تولید سایر مقاطع استیل به کار گرفته می‌شوند، قیمت آن‌ها به شکل مستقیم در نرخ فروش این محصولات تاثیر دارد. آخرین تغییرات قیمتی و نرخ فروش برخی از مهمترین نمونه‌های ورق استیل به شرح ذیل می‌باشد:

نرخ فروش ورق استیل آلیاژ ۳۰۴

آلیاژ 304 ارزان ترین آلیاژ استیل محسوب می‌شود؛ قیمت آن در ابتدای سال ‍۱۴۰۲ تا حدودی نزولی بوده است. ورق‌های استیل تولید شده با آلیاژ ۳۰۴ در بهمن و ابتدای اسفند سال قبل با یک رشد قابل توجه مواجه بودند. اما از اواسط اسفند وارد یک روند اصلاحی شدند که تا فروردین ماه سال جاری هم ادامه داشت. با این حال، نرخ فروش این ورق‌ها طی چند روز اخیر در اکثر مبادی ثابت بوده و تغییرات خاصی نداشته است.

برای مثال، رول ورق استنلس استیل ۳۰۴، ضخامت ۰.۳ میل و طول ۱۰۰۰ که اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ با قیمت حدود ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، تا ابتدای اسفند به ۲۲۹ هزار تومان هم رسید. اما از ابتدای دهه دوم اسفند رفته رفته با کاهش قیمت مواجه گردیده و این اصلاح تا فرودین سال جاری هم ادامه پیدا کرد. به این ترتیب، نرخ فروش این نوع ورق تا حدود ۱۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و در این بازه به ثبات رسیده است. ذکر این نکته هم الزامی است که قیمت ورق استیل ۳۰۴ در ضخامت‌های زیر ۱ میلیمتر، به دلیل استفاده از تجهیزات حساس‌‌تر برای تولید مقداری گران‌تر هستند.

قیمت مقاطع استنلس استیل در فروردین 1402

نرخ فروش ورق استیل آلیاژ ۳۱۶

این نمونه از پلیت‌های استیل هم مانند ورق‌های ۳۰۴ در زمستان ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه مواجه شدند. به این ترتیب که نرخ فروش ورق رول با ضخامت ۱ و طول ۱۰۰۰ این آلیاژ از حدود ۲۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. اما اصلاح قیمت ورق استیل ۳۱۶ در سال جدید چندان چشمگیر نبود. به گونه‌ای که نرخ فروش این ورق‌ها در ابتدای سال تا ۲۸۹ هزار تومان پایین آمده و در این مبلغ ثابت شد. با توجه به ثبات نسبی حاکم بر بازار فولاد، به احتمال زیاد قیمت فروش این نوع ورق طی روزهای آينده هم تغییر نداشته باشد.

نرخ فروش ورق استیل آلیاژ ۳۱۰

این آلیاژ از جمله گران ترین نمونه ورق‌های استنلس استیل به شمار آمده و طی ماه‌های اخیر با افزایش قابل توجهی هم رو به رو شده است. برای نمونه، نرخ فروش ورق رول آلیاژ ۳۱۰ با ضخامت ۵ میل و طول ۱۵۰۰، پس از نوسانات متعدد به ۶۰۵ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که همین محصول در اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ با قیمت ۴۵۳ هزار تومان به فروش می‌رسید. شیت‌های برش خورده با این آلیاژ هم تا حدودی گران تر معامله می‌شوند. ورق استیل ۳۱۰ برش خورده با ضخامت ۱۲ و سایز ۱۵۰۰*۳۰۰۰، در حال حاضر با افزایش حدود ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به دو ماه قبل با قیمت ۶۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نرخ فروش ورق استیل دکوراتیو

پلیت‌های استیل دکوراتیو هم که عمدتا از آلیاژ ۳۰۴ تولید می‌شوند، با قیمت نسبتا بالایی در بازار عرضه می‌شوند. این ورق‌های با نمونه‌های مختلف در بازار موجود هستند که انواع میرور و خش دار نقره ای و طلایی مهمترین آن‌ها به شمار می‌آیند. ورق برش خورده استیل میرور نقره‌ ای با ضخامت ۰.۴ و ابعاد ۱۲۲۰*۲۴۴۰ در حال حاضر با نرخ ۳ میلیون و ۵۵ هزار تومان به ازای هر برگ به فروش می‌رسد. قیمت هر برگ این ورق در اواسط بهمن ماه ۱۴۰۱ چیزی حدود ۱ میلیون و ۶۳۷ هزار تومان بوده که افزایشی چشم‌گیر را نشان می‌دهد. سایر انواع ورق‌های استیل دکوراتیو هم طی ماه‌های اخیر، با روندی مشابه افزایش قیمتی را تجربه کرده‌ اند.

نوسانات قیمتی پروفیل استنلس استیل

پروفیل‌های استیل از شیت‌های استنلس استیل ساخته می‌شوند. از این رو، قیمت‌شان به تحت تأثیر ورق‌ها است. در همین راستا، قیمت‌ پروفیل‌های استیل طی چند ماهه اخیر با افزایشی قابل توجه مواجه بوده است. برخلاف اکثر پلیت‌های استیل، هیچ گونه اصلاحی هم در روند قیمت این محصولات طی اواخر اسفند ۱۴۰۱ و اوایل فروردین سال جاری رخ نداد. برای نمونه، قیمت پروفیل استیل ۳۰۴ ضخامت ۱ میل، ابعاد ۲۰*۲۰ و طول ۶ متر از اواسط فروردین ماه، ۲۶۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد. این در حالی است که نرخ فروش هر کیلوگرم از همین پروفیل در بهمن ماه ۱۴۰۱ چیزی حدود ۱۶۶ هزار تومان بود.

آخرین نرخ فروش لوله‌های استیل

لوله‌های استیل هم با توجه به آلیاژ ورق استیلی که جهت ساخت‌شان استفاده می‌شود، در بازه‌های قیمتی مختلفی به فروش می‌رسند. لوله استنلس استیل 6 متری سایز 1.2 اینچ رده ۴۰  که از آلیاژ استیل ۳۱۶ تولید شده، در حال حاضر با قیمت ۳۹۱ هزار و ۷۸۹ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد. این نوع لوله طی بهمن ماه سال گذشته با نرخ حدود ۳۰۴ هزار تومان معامله می‌شد. لوله ۶ متری ۱ اینچ رده ۱۰ آلیاژ ۳۱۰ نیز در حال حاضر، ۶۴۲ هزار و ۲۰۲ تومان به ازای هر کیلو عرضه می‌شود. قیمت این محصول در اوسط بهمن ماه حدود ۴۹۵ هزار تومان بود که تا ۶۸۸ هزار تومان هم افزایش پیدا کرد. اما در اواخر اسفند 1401 و اوایل فروردین 1402 تا حدودی با کاهش مواجه شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام