اصلاح و افت اندک قیمت‌ ها در بازار فولاد کشور

 Vote: 0 person
اصلاح و افت اندک قیمت‌ ها در بازار فولاد کشور

مقاطع فولادی که در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی را در پی افزایش نرخ ارز تجربه کرده بودند، در سال جدید، با افت اندک قیمت مواجه شدند. این شرایط تا امروز، یکشنبه 20 فروردین هم ادامه داشته و قیمت بسیاری از مقاطع فولادی در بازار امروز کاهشی بود. البته این اصلاح قیمت در برخی موارد جزئي بوده است.

با توجه به اینکه نرخ ارز و دلار در ابتدای کانال ۵۰ هزار تومان به یک ثبات نسبی رسیده و نوسانات زیادی نداشته است، می‌توان مهمترین دلیل کاهش قیمت فولاد را اخبار و جو سیاسی حاکم بر کشور دانست. از آنجا که اخبار منتشر شده در این زمینه طی هفته‌های اخیر عموما مثبت بوده است، کاهش تدریجی در قیمت محصولات فولادی را شاهد بوده ایم. با این حال، بازار پس از چندین روز کاهش مداوم به یک ثبات نسبی نزدیک شده و بسیاری از محصولات در روز معاملاتی جاری هیچ گونه کاهش قیمتی را ثبت نکردند.

آخرین قیمت محصولات فولادی

با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها که تقریبا از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، نرخ فروش اکثر محصولات فولادی نسبت به آخرین روزهای سال قبل پایین تر آمده است. این شرایط در معاملات امروز هم کاملا مشهود بوده و موجب اصلاح قیمتی  برخی مقاطع مهم از جمله میگرد شد. در عین حال، بخشی از محصولات فولادی هم نسبت به روز معاملات قبل با ثبات قیمت همراه بوده و کاهش خاصی را تجربه نکردند. جدیدترین نرخ فروش این محصولات در بازار روز جاری به شرح ذیل می‌باشند:

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از جمله مقاطع فولادی مهمی است که روز معاملاتی جاری را با یک روند اصلاحی کلی پشت سر گذاشت. تقریبا اکثر شرکت‌های تولیدکننده این محصول نرخ فروش آن را نسبت به روز کاری قبل کاهش دادند. این نوسان منفی قیمت میلگرد در برخی موارد جزئی و در برخی شرکت‌ها قابل توجه بود. البته تعداد محدودی از شرکت‌ها و مبادی فروش هم تغییری در قیمت این محصول ایجاد نکرده و اقدام به عرضه میلگرد آجدار با همان قیمت قبل نمودند. شرکت فولاد میانه از جمله مواردی است که نرخ فروش میلگرد آجدار خود را در بازار امروز تا حدودی کاهش داد. میلگرد ۱۲ این شرکت که روز قبل با قیمت ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان معامله می‌شد، در روز جاری با نرخ ۲۲ هزار و ۸۳ تومان به فروش رسید حدود ۳۷۰ تومان کاهش داشت.

اصلاح قیمتی میلگرد آجدار در بسیاری از شرکت‌ها مشابه شرکت فولاد میانه رخ داده و چندان عمیق نبوده است. با این حال، کاهش نرخ فروش این محصول در تعدادی از شرکت‌ها مانند فولاد ابهر قابل توجه بود. میلگرد آجدار ۱۲ این شرکت در روز جاری با قیمت ۲۲ هزار و ۵۹۰ تومان عرضه شد. همین محصول در روز کاری قبل با قیمت ۲۴ هزار و ۲۶۹ تومان به فروش می‌رسید که نشان از اصلاح حدود ۱۶۸۰ تومانی دارد. عدم اصلاح تدریجی میلگرد این شرکت در روزهای قبل، مهمترین دلیل افت ناگهانی قیمت آن محسوب می‌شود. تعدادی از شرکت‌ها مانند فایکو، شاهرود و فولاد راد همدان هم تغییر خاصی در قیمت میلگرد خود ایجاد نکرده و این محصول را با همان نرخ قبلی خود در بازار عرضه کردند.

نرخ فروش تیرآهن

روند تغییرات قیمت تیرآهن در روز جاری هم تا حد زیادی به نوسانات میلگرد شباهت داشت. به این ترتیب که نرخ فروش این محصول مهم حوزه ساختمان سازی هم در اکثر شرکت‌ها و مبادی فروش با کاهش مواجه شد. اصلاح قیمتی تیرآهن در برخی شرکت‌های بزرگ همچون ذوب آهن اصفهان عمقی و قابل توجه بود. برای مثال، تیرآهن ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت که روز گذشته با قیمت ۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان به ازای هر شاخه معامله می‌شد، امروز با قیمت ۴ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان به فروش رسید. یعنی حدود ۱۸۵ هزار تومان کاهش به ازای هر شاخه طی یک روز که میزان قابل توجهی است.

تیرهای کارخانه ذوب آهن در بخش کیلو فروشی هم شرایطی تقریبا مشابه داشتند. برای مثال، نرخ فروش تیرآهن سایز ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت از ۲۸ هزار و ۴۴۱ تومان در روز قبل به ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان رسید تا حدود ۹۱۸ تومان کاهش را تجربه کرده باشد. البته قیمت کیلو فروشی تیرهای ذوب آهن در برخی سایزهای محدود با ثبات همراه بوده و تغییر خاصی را ثبت نکردند. تیرآهن تولیدی سایر شرکت‌ها هم بازار امروز را با اصلاحی قابل توجه به پایان رساندند. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فایکو در معاملات روز جاری با قیمت ۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید. در حالی که همین محصول روز کاری قبل با نرخ ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله می‌شد و نشان از کاهش حدود ۱۸۵ هزار تومانی به ازای هر شاخه دارد.

تغییرات قیمت هاش

تیرآهن‌های بال پهن هاش هم روز معاملاتی جاری را با اصلاحی قابل توجه پشت سر گذاشتند. کاهش قیمت‌ این محصول هم در نوع سبک و هم سنگین کاملا مشهود بود. تیر هاش سبک ذوب آهن اصفهان با سایز ۱۴ و طول ۱۲ متر در بازار امروز با قیمت ۳۰ هزار و ۲۷۶ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این در حالی است که همین محصول روز کاری قبل با نرخ ۳۲ هزار و ۱۱۱ تومان به فروش می‌رسید که نشان از کاهش چشم گیر حدود ۱۸۳۵ تومانی دارد. تیر هاش سنگین HEB شرکت ذوب آهن اصفهان هم در اکثر سایزها شرایطی مشابه داشته و با کاهش بیش از ۱۸۰۰ تومان در ازای هر کیلوگرم نسبت به روز گذشته مواجه گردید.

نوسانات قیمتی ورق‌های فولادی

شیت‌های فولادی هم در اکثر نمونه‌ها روندی مشابه با روند کلی بازار را در پیش گرفته و دچار اصلاح قیمتی شدند. کاهش قیمتی‌ این ورق‌ها به‌خصوص در پلیت‌های نورد گرم یا ورق سیاه کاملا مشهود بود. البته برخی نمونه‌های ورق فولادی از جمله ورق گالوانیزه هم با ثبات قیمتی همراه بوده و در مبادی مختلف فروش بدون نوسان نسبت به روزهای گذشته، عرضه شدند. با این حال، روند کلی شیت‌های فولادی در روز جاری را هم می‌توان یک روند اصلاحی و کاهشی دانست. چرا که اغلب این محصولات نسبت به روز کاری قبل با کاهش و اصلاح نرخ فروش مواجه شدند. قیمت فروش برخی از مهمترین پلیت‌های فولادی در بازار امروز به شرح ذیل می‌باشند:

نرخ فروش ورق A516

این نمونه‌ پلیت‌های فولادی در بازار معاملاتی امروز با کاهش قیمت نسبت به روزهای قبل مورد معامله قرار گرفتند. با این حال، میزان اصلاح قیمتی این ورق‌های چندان عمیق نبود. برای مثال، ورق A516 برش خورده فولاد مبارکه اصفهان با سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ضخامت ۸ میلیمتر در روز جاری با قیمت ۳۴ هزار و ۷۵۳ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این محصول در روز معاملاتی قبل با قیمت ۳۵ هزار و ۲۱۲ تومان عرضه می‌شد که نشان از کاهش ۴۵۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم دارد. ورق A516 در سایر سایزها هم با شرایطی مشابه مواجه بوده و اصلاحی جزئی را تجربه کردند.

قیمت ورق St52

مانند سایر شیت‌های فولادی نورد گرم، پلیت‌های ST52 هم معاملات روز جاری را با کاهش جزئی پشت سر گذاشتند. این کاهش قیمتی تقریبا تمامی سایزهای این ورق را شامل می‌شود. شیت‌های برش خورده ST52 فولاد مبارکه اصفهان با سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و صخامت ۶ میل که در روز کاری قبل با نرخ ۳۴ هزار و ۷۴۸ تومان معامله می‌شدند، در بازار امروز با نرخ ۳۴ هزار و ۲۸۹ تومان به فروش رسیدند. به این ترتیب، قیمت هر کیلوگرم از این محصول نسبت به روز کاری قبل ۴۶۰ تومان کاهش داشت.

نرخ فروش ورق St37

این دسته از شیت‌های فولادی تقریبا در تمامی سایزها و مبادی فروش با اصلاح قیمت رو به رو شدند. اگر چه این اصلاح برای سایزهای مختلف به یک اندازه نبوده است. ورق ST37 رول فولاد مبارکه اصفهان با سایز ۱۰۰۰ و ضخامت ۲ میل در بازار امروز با قیمت ۳۲ هزار و ۴۳۲ تومان به فروش رسید. در حالی که همین محصول روز معاملاتی قبل با نرخ ۳۳ هزار و ۸۰۸ به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شد. به این ترتیب، حدود ۱۳۷۵ تومان کاهش در یک روز اتفاق افتاده که مبلغ قابل توجهی است. نرخ فروش ورق ST37 برش خورده این شرکت با سایز ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ضخامت ۳ میلیمتر هم از ۳۳ هزار و ۳۴۹ به ۳۲ هزار و ۸۹۰ تومان رسید تا کاهشی حدودی ۴۶۰ تومانی را تجربه کرده باشد.

نرخ فروش ورق گالوانیزه

شیت‌های گالوانیزه برخلاف ورق‌های نورد گرم، از یک ثبات قیمتی در بازار امروز برخوردار بوده و تقریبا در تمامی سایزها بدون نوسان معامله شد. به عبارت دیگر، تقریبا تمامی مبادی فروش این محصول خود را بدون کاهش قیمت عرضه کردند. برای مثال، قیمت ورق گالوانیزه رول شهریار تبریز با سایز ۱۲۵۰ و ضخامت ۳ میلیمتر در بازار روز جاری مانند روز قبل ۵۷ هزار و ۶۵ تومان بود. ورق گالوانیزه رول با سایز ۱۰۰۰ و ضخامت ۰.۵ میل شرکت فولاد شهرکرد هم بدون نوسان نسبت به قبل، با قیمت ۴۹ هزار و ۵۴۲ تومان عرضه شد. پلیت‌های گالوانیزه تولیدی سایر شرکت‌های مطرح در این زمینه از جمله کاشان و هفت الماس هم با شرایط مشابه و بدون تغییرات قیمتی مورد معامله قرار گرفتند.

قیمت فروش نبشی و ناودانی

این محصولات پرکاربرد در حوزه ساختمان سازی هم مانند غالب بازار، روز معاملاتی جاری را با اصلاح کلی پشت سر گذاشتند. به این ترتیب که هم نرخ فروش نبشی و هم ناودانی در اکثر شرکت‌ها و مبادی با کاهش مواجه شد. این شرایط برای نبشی بیشتر مشهود بوده و تقریبا اکثر تولیدکنندگان این محصول قیمت فروش آن را کاهش دادند. برای مثال، نبشی ۵۰*۵۰*۴ شرکت آریان فولاد که روز گذشته با قیمت ۲۴ هزار و ۴۵۳ تومان به فروش می‌رسید، در بازار امروز با نرخ ۲۳ هزار و ۴۴۴ تومان عرضه شد تا نزدیک به هزار تومان کاهش را ثبت کرده باشد. نبشی ۳۰*۳۰*۳ شرکت فولاد شکفته هم از ۲۵ هزار و ۶۶۷ تومان به ۲۵ هزار و ۲۵ تومان رسید حدود ۶۴۰ تومان اصلاح داشت.

شرایط تغییرات قیمت ناودانی در بازار امروز هم تا حدودی مشابه نبشی بود. با این حال، عمق نوسانات ایجاد شده کمتر بوده و اصلاح جزئی تر در نرخ فروش این محصول اتفاق افتاد. همچنین، تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها قیمت ناودانی خود را نسبت به روز قبل ثابت نگه داشته و کاهشی ایجاد نکردند. شرکت فولاد شکفته از جمله شرکت‌هایی است که نادانی آن با کاهش قیمت جزئي مواجه بود. نرخ فروش ناودانی سایز ۶ و ۶ متری این شرکت از ۲۶ هزار و ۱۷۹ تومان در روز کاری قبل به ۲۵ هزار و ۷۲۱ تومان رسید و ۴۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت. شرکت‌های فولاد ناب تبریز و فولاد البرز ایرانیان هم تغییری در نرخ فروش این محصول خود ایجاد نکردند. برای نمونه، ناودانی سایز ۸ و ۶ متری ناب تبریز مانند روز قبل با قیمت ۲۵ هزار و ۳۷۰ تومان به فروش رسید.

نرخ فروش لوله و پروفیل

این مقاطع فولادی برخلاف روند کلی بازار، امروز را با ثبات کامل پشت سر گذاشته و تغییرات خاصی را تجربه نکردند. تقریبا اکثر مبادی فروش لوله و پروفیل این محصولات را با همان نرخ روز گذشته عرضه کردند و نوسانات قابل توجه ای را در این حوزه شاهد نبودیم. برای مثال، لوله داربستی با سایز ۱ و ۲/۱ اینچ، ضخامت ۲ میلیمتر و طول ۶ متر اصفهان همانند روز قبل با قیمت ۳۴ هزار و ۴۰۴ تومان به فروش رسید. لوله گالوانیزه صنعتی قزوین در سایز ۱ اینچ، ضخامت ۲ میل و طول ۶ متر هم در بازار امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۷۲۵ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. سایر انواع لوله فولادی و فلزی هم روندی مشابه را در بازار امروز طی کرده و با ثبات قیمتی همراه بودند.

علاوه بر لوله، پروفیل هم در بازار امروز یک روند همراه با ثبات در پیش گرفته و نوسانات خاصی را تجربه نکرد. این شرایط برای انواع پروفیل از جمله نمونه‌های ساختمانی، صنعتی و زد حاکم بود. برای نمونه، پروفیل ساختمانی ۲۰*۲۰*۲ و ۶ متری اصفهان مانند روز کاری قبل با قیمت ۳۴ هزار و ۵۸۸ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. پروفیل صنعتی این شرکت هم نسبت به روز گذشته با نوسان خاصی همراه نبود. به این ترتیب، پروفیل صنعتی ۸۰*۸۰*۵ و ۶ متری اصفهان هم مانند روز گذشته با نرخ ۳۶ هزار و ۶۹۸ تومان عرضه شد. پروفیل Z*14 با ضخامت ۲.۵ میل و طول ۶ متر هم بدون تغییر با قیمت ۳۵ هزار و ۵۹۷ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. افت ناگهانی قیمت لوله و پروفیل در روزهای گذشته، دلیل اصلی ثبات آن‌ها در بازار امروز بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام