ثبات نسبی قیمت‌ ها در بازار فولاد با تمایل به افزایش

 Vote: 0 person
ثبات نسبی قیمت‌ ها در بازار فولاد با تمایل به افزایش

با وجود افزایش قابل توجه قیمت مقاطع فولادی در چند هفته اخیر، هنوز هم میل به روند صعودی در بازار دیده می‌شود. بعد از چند روز تعطیلی و بازگشایی مجدد بازار، امروز 23 بهمن ماه نیز شاهد افزایش نرخ فروش تعداد زیادی از محصولات بودیم. این در حالی است که بالا رفتن پی در پی قیمت‌ها، تقاضا برای خرید مقاطع فولادی را تا حد زیادی تحت تاثیر گذاشته و کاهش داده است. البته برخی شرکت ها هم نرخ فروش محصولات شان را تغییر نداده و با همان قیمت‌های قبل به کارشان ادامه دادند.

بازار ارز هم چند روزی از هیجانات فاصله گرفته و بین ۴۳ و ۴۴ هزار تومان نوسان جزئی دارد. بر اساس آمار این بازار، نرخ فروش دلار آزاد در ظهر امروز حدود ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است. از این رو می‌توان گفت در صورت عدم افزایش مجددا نرخ ارز، دیگر این عامل تاثیر خاصی بر بازار فولاد نخواهد داشت. زیرا تا این جای کار هم محصولات فولادی، عمدتاً به دلیل افزایش نرخ دلار و ارزهای بین المللی، افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

 

قیمت مقاطع فولادی کارخانه های مختلف در 23 بهمن ماه

پس از پایان تعطیلات چند روزه، بازار فولاد امروز را با یک روند صعودی خفیف همراه با ثبات در بسیاری از مبادی آغاز کرد. این روند تا پایان روز هم ادامه داشت تا تمایل به صعود هم چنان در بازار آهن و فولاد کشور حفظ شود. با وجود این که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده نرخ فروش محصولات شان را ثابت نگه داشتند، اما نیمه بزرگ تر بازار افزایش قیمت را تجربه کرد. اگر چه این افزایش نرخ فروش هم برای تمامی شرکت‌ها به یک اندازه نبود. همچنین میزان تغییرات قیمتی محصولات فولادی مختلف هم تا حد زیادی با هم تفاوت داشت. بر اساس آمار معاملات روز جاری، جدیدترین قیمت مقاطع فولادی به شرح ذیل می‌باشد:

نرخ فروش میلگرد آجدار

میلگرد آجدار از جمله محصولاتی است که اولین روز پس از تعطیلات را با روندی کاملا صعودی پشت سر گذاشت. به عبارت دیگر، تقریبا تمامی شرکت‌های تولید کننده میلگرد نرخ این محصول خود را نسبت به آخرین روز کاری افزایش دادند. البته توجه داشته باشید که میزان این افزایش برای برخی کارخانه‌ها جزئی و برای برخی دیگر قابل توجه بود. کارخانه فولاد ابهر از جمله شرکت‌هایی بود که تغییرات چندانی را در نرخ فروش میلگرد آجدار خود ایجاد نکرد. برای مثال، میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری این شرکت که در روز کاری قبل با نرخ ۲۰ هزار و ۱۸۶ تومان به فروش می‌رسید، با حدود ۱۷۰ تومان افزایش به ۲۰ هزار و ۳۶۹ تومان رسد.

این در حالی است که نوسانات افزایشی قیمت میلگرد در بسیاری از دیگر شرکت‌های فولادی بیشتر بود. میلگرد آجدار ۱۲ متری و سایز ۱۴ شرکت فولاد نیشابور در روز جاری با قیمت ۲۱ هزار و ۲۰۷ تومان به فروش رسید و نسبت به روز کاری گذشته حدود ۷۵۰ تومان افزایش داشت. میلگرد آجدار ۱۲ و ۱۲ متری شرکت فولاد ظفر بناب هم تقریبا روندی مشابه داشته و با افزایش نرخ فروش همراه بود. این محصول که قبل از تعطیلات چند روزه با نرخ ۲۰ هزار و ۵۵۷ تومان به فروش می‌رسید، با نزدیک به ۳۷۰ تومان افزایش به ۲۰ هزار و ۹۲۴ تومان رسید.

تغییرات قیمت تیرآهن

تیرآهن نسبت به میلگرد از ثبات بیشتری برخوردار بوده و در بسیاری از مبادی فروش، بدون نوسان قیمتی مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر، تعداد زیادی از کارخانه‌ها نرخ فروش این محصول را ثابت نگه داشته و برخی دیگر هم این قیمت را مقداری افزایش دادند. بعضی از شرکت‌های عرضه کننده هم تنها قیمت تیرهای خود در برخی سایز‌های خاص تغییر دادند. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فایکو که در روز معاملاتی قبل با نرخ ۳ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش می‌رسید، امروز هم تغییری نداشته و با همین قیمت معامله شد.

از طرف دیگر، برخی شرکت‌ها تغییرات قابل توجهی در قیمت تیرهای فولادی داشته و نرخ فروش این محصولات را افزایش دادند. تیرآهن ۱۶ و ۱۲ متری شرکت فولاد یزد یکی از این موارد است که حدود ۱۸۴ هزار تومان نسبت به روز کاری گذشته افزایش داشت. این محصول که قبل از تعطیلات با قسمت ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان به ازای هر شاخه معامله می‌شد، در روز جاری با نرخ ۴ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان به فروش رسید. شرکت ذوب آهن اصفهان هم قیمت فروش تیرهای خود را تقریبا در تمامی سایزها افزایش داد. هر شاخه تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری ذوبی که روز کاری قبل ۳ میلیون و ۳۰۳ هزار معامله می‌شد، امروز با حدود ۸۲ هزار تومان افزایش به ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان رسید.

قیمت هاش

تیرهای هاش برخلاف تیرآهن روز پرتلاطمی را پشت سر گذاشته و در اکثر سایزها با افزایش قیمت همراه بودند. این نوسانات قیمتی هاش هم در نوع سنگین و هم در نوع سبک کاملا مشهود بود. برای مثال، تیر هاش سبک HEA ذوب آهن در سایز ۱۴ و طول ۱۲ متر، نسبت به روز کاری قبل حدود ۱۶۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت. این محصول که در روز کاری قبل با قیمت ۲۵ هزار و ۸۷۲ تومان معامله می‌شد، در بازار امروز با نرخ ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان به فروش رسید. تیر هاش سنگین ۱۲ متری HEB این شرکت در سایز ۱۶ هم از ۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم قبل از تعطیلات، به ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان بیش از ۷۳۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد.

نوسانات قیمتی ورق‌های فولادی

پلیت‌های فولادی هم در مجموع روندی مشابه با کلیت بازار داشتند. به این ترتیب که یک ثبات نسبی در قیمت این محصولات حاکم بوده و در عین حال، برخی سایزها و شرکت‌های تولیدکننده هم افزایش قیمت داشتند. برای مثال، ورق‌های گالوانیزه از جمله شیت‌های فولادی هستند که در بازار روز جاری در همه برندها با افزایش نرخ فروش همراه بودند. اما سایر پلیت‌های فولادی از جمله ورق سیاه ثبات بیشتری را تجربه کردند. تغییرات قیمتی ایجاد شده در نرخ فروش برخی از مهمترین ورق‌های فولادی، در ادامه شرح داده شده است.

ورق A516

این ورق‌ها در مجموع امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند و این افزایش قیمت تقریبا در تمامی سایزها رخ  داد. البته نوسان صعودی ایجاد شده در قیمت ورق‌های A516 چندان عمیق نبود. به عنوان نمونه، ورق A516 برش خورده شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ضخامت ۶ میل این شرکت، حدود ۳۰۰ تومان افزایش داشت. این محصول فولاد مبارکه که در روز کاری قبل با قیمت ۳۵ هزار و ۶۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، در بازار روز جاری با نرخ ۳۵ هزار و ۹۶۴ تومان به فروش رسید.

ورق St52

تغییرات قیمتی این نوع ورق هم تا حدود زیادی مشابه با شیت‌های A516 بود. با این حال، ورق‌های st52 بازار امروز را با افزایش نرخ فروش بیشتری به پایان رساندند. ورق st52 برش خورده شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ضخامت ۶ میلیمتر در بازار امروز با نرخ ۳۵ هزار و ۵۹۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این در حالی است که همین محصول در آخرین روز کاری گذشته با قیمت ۳۴ هزار و ۸۶۳ تومان معامله می‌شد که نشان از افزایش قیمتی حدود ۷۳۰ تومانی دارد.

ورق St37

روند تغییرات این نوع شیت‌های فولادی هم تقریبا مشابه با روند کلی بازار بود. به این ترتیب که در بسیاری از موارد با افزایش جزئي قیمت‌ها همراه بوده و در برخی سایزها هم ثبات قیمتی داشتند. برای مثال، ورق سیاه 2 میل رولی فولاد مبارکه اصفهان، سایز ۱۲۵۰ در بازار امروز با قیمت ۲۹ هزار و ۷۲۵ تومان به فروش رسید. این در حالی است که نرخ فروش این محصول در روز کاری گذشته هم این مقدار بوده و تغییر نداشت. از طرف دیگر، ورق سیاه 3 میل برش خورده فولاد مبارکه اصفهان با سایز ۱۲۵۰*۲۵۰۰ از ۳۰ هزار و ۸۲۶ تومان در روز قبل، به ۳۲ هزار و ۲۰۲ تومان رسید. به عبارت دیگر، حدود ۱۳۸۰ تومان افزایش که نوعی رکورد در روز جاری محسوب می‌شود.

قیمت ورق گالوانیزه

ورق های روی اندود هم مانند صفحات فولادی تقریبا در تمامی سایزها با افزایش قیمت همراه بود. اما این افزایش در اکثر سایزها کامل جزئي بود. برای مثال، ورق گالوانیزه 3 میل رولی تبریز، سایز ۱۰۰۰ که قبل از تعطیلات چند روزه با نرخ ۵۰ هزار و ۹۶۴ تومان به فروش می‌رسید، امروز با حدود ۹۲ تومان افزایش با نرخ ۵۱ هزار و ۵۶ تومان معامله شد. ورق گالوانیزه ۰.۵ میل، سایز ۱۰۰۰ شهرکرد هم با حدود ۱۸۵ تومان افزایش، از ۵۱ هزار و ۸۳۵ تومان به ۵۲ هزار و ۱۹ تومان رسید.

نرخ فروش نبشی و نادانی

امروز 23 بهمن، نبشی و ناودانی با افزایش قیمت گسترده مواجه بودند.تقریبا تمامی شرکت‌های عرضه کننده، نرخ فروش این دو محصول را  افزایش دادند. اگرچه میزان افزایش قیمت این محصولات توسط شرکت‌های مختلف به یک اندازه نبود. نبشی ۶ متری ۷۰*۷۰ و ضخامت ۷ میلیمتر شرکت آریان فولاد که روز کاری قبل با قیمت ۲۰ هزار و ۵۵۹ تومان معامله می‌شد، امروز با حدود ۱۸۰ تومان افزایش به ۲۰ هزار و ۷۴۳ تومان رسید. شرکت‌ فولاد شکفته هم قیمت نبشی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به گونه‌ای که نرخ فروش نبشی ۶ متری سایز ۴۰*۴۰ و ۴ میل این شرکت از ۲۱ هزار و ۹۶۸ تومان قبل از تعطیلات به ۲۳ هزار و ۱۶۶ تومان رسید. یعنی هزار و ۲۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد.

شرایط فوق برای ناودانی هم مشابه بوده و تقریبا تمامی شر‌کت‌های تولیدکننده نرخ فروش این محصول خود را افزایش دادند. برای مثال، قیمت ناودانی سایز ۸ میلیمتر و ۶ متری شرکت فولاد ناب تبریز از ۲۱ هزار و ۶۳۴ تومان در روز معاملاتی قبل، به ۲۲ هزار و ۱۸۴ تومان در روز جاری رسید. یعنی حدود ۶۰۰ تومان افزایش که میزان قابل توجهی است. البته افزایش قیمت این محصول در برخی شرکت‌ها هنوز از این هم بیشتر بود. برای مثال، ناودانی سایز ۸ میل و ۶ متری شرکت فولاد شکفته افزایش حدود ۷۳۵ تومانی را تجربه کرد. این محصول که در روز کاری قبل با نرخ ۲۲ هزار و ۸۸۰ تومان معامله می‌شد، در بازار امروز با قیمت ۲۳ هزار و ۶۱۴ تومان به فروش رسید.

تغییرات قیمت لوله و پروفیل

این محصولات مهم فولادی هم تمایل زیادی به افزایش قیمت‌ها در اولین روز کاری پس از تعطیلات داشتند. در واقع، نرخ فروش اکثر لوله‌های فولادی با افزایش همراه بوده و پروفیل‌ها هم روند مشابهی داشتند. اگر چه این تغییرات یکسان نبوده و برخی انواع خاص پروفیل با ثبات قیمت همراه بودند. قیمت لوله داربستی 6 متری ضخامت 2 میل اصفهان با سایز ۱ و ۲/۱ اینچ، که روز معاملاتی قبل، ۳۰ هزار و ۲۷۶ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، امروز با حدود ۷۳۵ تومان افزایش به ۳۱ هزار و ۱۰ تومان رسید. لوله گالوانیزه ۶ متری و ۲ میل کارخانه صنعتی قزوین در سایز ۲/۱ اینج هم با حدود ۱۰۱۰ تومان افزایش، از ۴۱ هزار و ۱۰۱ به ۴۲ هزار و ۱۱۱ تومان رسید.

پروفیل‌ها هم تقریبا روند مشابهی داشتند. هم پروفیل ساختمانی و هم پروفیل Z با افزایش قیمت همراه بودند. اگر چه پروفیل‌های صنعتی عمدتا با ثبات قیمتی همراه بوده و تغییرات چندانی نداشتند. برای مثال، قیمت پروفیل 2 میل ۶ متری ۴۰*۴۰ اصفهان، از ۳۰ هزار و ۴۵۹ تومان در روز کاری قبل به ۳۱ هزار و ۱۹۳ تومان در روز معاملاتی جاری رسید؛ با حدود ۷۳۰ تومان افزایش. این شرایط برای مقاطع Z هم صادق بود. پروفیل Z*16 با ضخامت ۲.۵ میل و ۶ متری اصفهان که روز کاری قبل با قیمت ۳۱ هزار و ۱۹۳ تومان به فروش می‌رسید، امروز به ۳۱ هزار و ۶۵۲ تومان رسید تا حدود ۴۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رشد کرده باشد.

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام