افسار گسیختگی قیمت ها در بازار فولاد طی دی ماه 1401

 Vote: 2 person
وضعیت افسار گسیخته قیمت ها در بازار فولاد طی دی ماه

نرخ فروش آهن و فولاد در طول اولین ماه زمستان، نسبت به ماه قبل نوسانات بیشتری را تجربه کرده و در کل با افزایش مواجه شد. دهه اول این ماه، روند صعودی قیمت‌ها که از آذر آغاز شده بود، همچنان ادامه پیدا کرد و قیمت اکثر مقاطع فولادی افزایش یافت. رفته رفته بازار به آرامش رسیده و دهه دوم دی، نرخ فروش اکثر محصولات شروع به کاهش کرد. اما با افزایش نرخ ارز از ابتدای دهه سوم، بازار فولاد مجددا وارد یک روند صعودی شد و به این ترتیب یک روند سینوسی را در طول دی ماه تجربه کرد.

متأسفانه مثل همیشه، تغییرات نرخ ارز مهمترین عوامل موثر بر نوسانات این بازار در اولین ماه زمستان سال جاری بوده است. با افت جزئی قیمت دلار در ابتدای ماه، نرخ فروش محصولات فولادی هم تا حدودی کاهش پیدا کرد. اما از ابتدای دهه سوم، مجددا دلار افزایش پیدا کرده و در آخرین روز کاری به حدود ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این روند افزایش نرخ ارز در کنار چالش‌های مربوط به تامین گاز صنعت فولاد، دلایل اصلی افزایش مجددا قیمت‌ها در دهه سوم این ماه بودند. اما آیا عدم توانایی دولت در تأمین گاز این صنعت، و نوسانات چند روزه در گاز رسانی، باید تا این حد سبب افسار گسیختگی قیمت‌ها شود؟ افزایش‌هایی که تجربه نشان داده هیچگاه کاهش اساسی و درستی هم نداشته‌!

چگونگی تغییرات قیمت محصولات فولادی در دی ماه 1401

اکثر مقاطع فولادی در طول این ماه با نوسانات زیادی مواجه گردیده و در آخر برآیند این نوسانات افزایشی بود. به این ترتیب که دهه اول و سوم دی ماه روند صعودی در بازار فولاد حاکم بوده و دهه دوم قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا کردند. با این حال، تغییرات به گونه ای رخ داده که برآیندشان برای اکثر محصولات فولادی مثبت بود. این افزایش قیمت‌ تقریبا در تمامی مبادی فروش و شرکت‌های عرضه کننده محصولات فولادی اتفاق افتاد تا بازار روندی یک دست را طی کرده باشد. نوسانات ایجاد شده در نرخ فروش برخی از مهمترین محصولات فولادی، در ادامه شرح داده شده است.

قیمت فروش میلگرد آجدار

میلگرد مانند همیشه، در طول دی ماه هم به عنوان پرچمدار بازار فولاد عمل کرده و قبل از سایر محصولات، تغییرات افزایشی یا کاهشی را اعمال می‌کرد. به طور کلی، نرخ فروش میلگرد در این ماه با افزایش مواجه گردید. این رشد قیمت، تقریبا محصولات تمامی شرکت‌های تولید کننده را شامل می‌شود. البته میزان افزایش قیمت میلگرد در تمام شرکت‌ها به یک اندازه نبود. اما روند آن تقریبا در تمام مبادی همانند روند کلی بازار بود. به این شکل که در دهه اول و سوم ماه با افزایش و در دهه دوم با اصلاح قیمت همراه بود. برای مثال، نرخ فروش میلگرد ۱۲ میانه، در ابتدای دی ماه ۱۷ هزار و ۴۷۰ تومان بود و در انتهای ماه به ۱۸ هزار و ۲۱۱ تومان رسید؛ حدود ۷۵۰ تومان افزایش!

نرخ فروش میلگرد ذوب آهن هم از ابتدا ماه با افزایش مواجه بوده و در دهه دوم دی تا حدودی دچار اصلاح شد. اما در ادامه مجددا به روند صعودی بازگشت تا این ماه را با رشدی قابل توجه پشت سر بگذارد. میلگرد سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان که در ابتدای ماه با قیمت ۱۷ هزار و ۵۱۷ تومان معامله می‌شد، در دهه ابتدایی تا ۱۸ هزار و ۳۴۹ تومان بالا رفت. با اصلاح قیمت در دهه دوم، به ۱۷ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. در پایان ماه نیز با نرخ ۱۸ هزار و ۸۵۶ تومان، حدود ۱۳۰۰ تومان افزایش را ثبت کرد. رشد قیمت محصولات ظفر بناب هم قابل توجه بود. میلگرد ۱۲ این کارخانه از ۱۷ هزار و ۳۸۰ به ۱۹ هزار و ۸۶ تومان رسید. حدود ۱۷۰۰ تومان افزایش طی یک ماه!

نمودار روند قیمت میلگرد در دی ماه 1401

نوسانات قیمت تیرهای فولادی در طول دی ماه

تمامی کارخانه‌های عرضه کننده تیرهای فولادی، طی این ماه قیمت های خود را افزایش دادند. البته میزان تغییرات قیمتی همۀ آن‌ها به یک اندازه نبود. شرکت ذوب آهن اصفهان از جمله کارخانجاتی است که تقریبا در تمام سایزهای تیرآهن خود را افزایش داد. برای مثال، تیر ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت که در ابتدای ماه با نرخ ۱۹ هزار و ۲۵۷ تومان به فروش می‌رسید، با حدود ۲ هزار و ۸۵۰ تومان افزایش به ازای هر کیلوگرم، در انتهای ماه به ۲۲ هزار و ۱۱۱ تومان رسید.

قیمت تیرآهن شرکت فولاد البرز ایرانیان هم در طول این ماه افزایش قابل توجهی را ثبت کرد. تیرهای ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت که در ابتدای ماه با نرخ ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله می‌شد، ابتدا تا ۳ میلیون و ۱۲۲ هزار بالا رفته و در اواخر دهه دوم تا ۲ میلیون و ۵۶۸ پایین آمد. اما در ادامه، مجددا وارد روند صعودی شد و دی ماه را با قیمت ۲ میلیون ۹۷۲ هزار تومان به پایان رساند تا حدود ۴۱۰ هزار تومان به ازای هر شاخه افزایش را ثبت کرده باشد. سایر شرکت‌های فولادی همه روندی مشابه داشتند. به گونه‌ای که نرخ فروش هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۲ متری یزد، از ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان در ابتدای ماه به ۳ میلیون ۴۸۶ هزار تومان رسید.

نمودار روند قیمت تیرآهن در دی ماه 1401

نرخ فروش تیرهای هاش

تیرهای هاش هم مانند سایر محصولات فولادی، دی ماه را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. با این حال، نوسانات قیمتی این نمونه تیرآهن نسبت به سایر مقاطع کمتر بود. برای مثال، قیمت هاش سبک ۱۴ و ۱۲ متری ذوب آهن، از ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان در ابتدای ماه به ۲۵ هزار و ۱۳۸ تومان در آخر این ماه رسید و ۲۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش داشت. هاش سنگین HEB ذوب آهن هم شرایطی مشابه داشت و با کمترین نوسانات، دچار افزایش قیمت شد. هاش سنگین ۱۶ و ۱۲ متری این شرکت که در اولین روز دی با نرخ ۲۱ هزار و ۱۰ تومان معامله می‌شد، در آخرین روز این ماه با قیمت ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان به فروش رسید و ۱۸۰۰ تومان افزایش داشت.

نمودار روند قیمت هاش در دی ماه 1401

 

نرخ فروش صفحات فولادی در دی ماه 1401

شیت‌های فولادی هم مانند کلیت بازار، در طول دی ماه با افزایش قابل توجه قیمت‌ها رو به رو بودند. با وجود این که تغییراتی قیمتی این ورق‌ها در انواع مختلف با هم یکسان نبود، اما تقریبا اکثر شرکت‌های تولیدی نرخ فروش محصولات خود را بالا بردند. در این میان، رشد ورق گالوانیزه نسبت به سایر پلیت‌های فولادی هم بیشتر بوده و یک روند صعودی اکید را طی کرد. البته در کل، روند تغییرات قیمتی ورق‌ها هم مشابه با بازار بود. به این صورت که در دهه ابتدایی و سوم ماه با افزایش و در دهه میانی با اصلاح همراه بودند. اما طول روند اصلاح بسیاری کمتر بوده و برآیند نوسانات عمدتا به سمت بالا تمایل داشت. تغییرات قیمتی مهمترین پلیت‌های فولادی، عبارت است از:

ورق A516

این نوع ورق تولیدی فرایند نورد گرم تقریبا در سایزهای مختلف با افزایش قیمت مواجه بود. البته نوسانات زیادی هم در نرخ فروش ورق‌های A516 اتفاق افتاد، اما برآیند همه این نوسانات مثبت بوده و منجر به افزایش قیمت آن گردید. برای مثال، ورق A516 برش خورده ۱۵۰۰*۶۰۰۰ ضخامت ۶ میل فولاد مبارکه، از ۲۷ هزار و ۴۳۲ تومان در ابتدای ماه، به ۳۰ هزار و ۵۷۸ تومان در آخرین روز کاری این ماه رسید. یعنی به ازای هر کیلوگرم حدود ۳۱۵۰ تومان افزایش داشت. تغییرات نرخ این محصول در سایر سایزها هم تقریباً چنین روندی داشته است.

قیمت ورق St52

شیت‌های St52 هم تقریبا شرایطی مشابه با همتایان A516 خود داشتند؛ با وجود نوسان قیمت، در آخر دی ماه برآیندی مثبت را به ثبت رساندند. ورق ST52 برش خورده فولاد مبارکه ۶ میل سایز ۱۵۰۰*۶۰۰۰، ابتدای دی ماه، ۲۷ هزار و ۶۵ تومان در بازار معامله می‌شد. اما در ادامه نرخ فروش آن به صورت تدریجی و در طول ماه افزایش پیدا کرد. در نهایت، در آخرین روز کاری دی ماه به ۳۰ هزار و ۱۱۱ تومان رسید و حدود ۳ هزار و ۵۰ تومان افزایش داشت. به طور کل، قیمت فروش این محصول در روزهای انتهایی این ماه تا ۳۰ هزار و ۷۵۳ تومان هم رسید.

نمودار روند قیمت ورق St52 در دی ماه 1401

ورق St37

شرایط تغییرات قیمتی این نوع ورق هم با کلیت بازار مشابه بوده و اولین ماه زمستان 1401 را افزایش قیمتی چشمگیر به پایان رساند. این رشد قیمتی ورق سیاه هم در فروش به صورت رول و هم شیت کاملا مشهود بود. برای مثال، قیمت ورق St37 رول سایز ۱۰۰۰ ضخامت ۲ میل، از ۲۰ هزار تومان در ابتدای ماه ۲۷ هزار و ۹۸۲ تومان رسید تا با حدود ۸ هزار تومان افزایش، رکوددار تغییرات قیمتی در طول این ماه باشد. ورق سیاه برش خورده ۱۰۰۰ * ۲۰۰۰ ضخامت ۲ میل این شرکت هم از ۲۳ هزار و ۷۶۲ تومان به ۲۸ هزار و ۵۳۳ تومان رسید. یعنی به ازای هر کیلوگرم، حدود ۴۸۰۰ تومان افزایش داشته است.

صفحات گالوانیزه

ورق گالوانیزه هم شرایطی تقریبا مشابه با ورق سیاه داشته و یکی از رکورد داران تغییرات قیمتی بازار فولاد طی دی ماه ۱۴۰۱ به شمار می‌آيد. ورق گالوانیزه رولی ۳ میل سایز ۱۲۵۰ شهریار تبریز که در ابتدای ماه با نرخ ۳۳ هزار و ۴۸۷ تومان به فروش می‌رسید، حدود ۷ هزار و ۲۵۰ تومان رشد قیمت را در طول این ماه تجربه کرده. در آخرین روز کاری نیز با نرخ ۴۰ هزار و ۷۳۴ تومان معامله شد. تغییرات قیمتی این محصول در سایر شرکت‌ها هم تقریباً به همین شکل بود. برای مثال، ورق گالوانیزه ۰.۵ میل سایز ۱۰۰۰ کارخانه فولاد شهر کرد، از ۳۲ هزار و ۵۶۹ تومان به ۳۸ هزار و ۸۰۸ تومان رسید و یک رشد ۶ هزار و ۲۵۰ تومانی را ثبت کرد.

نرخ فروش نبشی و ناودانی

این تجهیزات و مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی هم مانند سایر مقاطع فولادی، اولین ماه زمستان را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. البته میزان رشد قیمتی این محصولات نسبت به سایر مقاطع همچون پلیت‌های فولادی، تا حدودی کمتر بود. تقریبا تمامی کارخانه‌های تولید نبشی کشور، نرخ فروش محصولات خود را در طول این ماه افزایش دادند. برای مثال، قیمت نبشی شکفته 6 متری ۴۰*۴۰*۴، از ۱۹ هزار و ۴۵۹ تومان در ابتدای دی ماه به ۲۱ هزار و ۷۷۶ تومان در انتهای این ماه رسید؛ یک افزایش ۲ هزار و ۳۰۰ تومانی به ازای هر کیلوگرم. البته قیمت این محصول نسبت به سایر مقاطع فولادی با نوسانات بیشتری همراه بود.

نمودار روند قیمت نبشی طی دی ماه 1401

ناودانی هم مانند نبشی، در اکثر مبادی فروش با رشد قیمت مواجه بود. این نوسانات افزایشی قیمت ناودانی در برخی موارد چشمگیر بوده و حتی از تغییرات قیمت نبشی هم بیشتر بود. برای مثال، ناودانی سایز ۵ و ۶ متری شرکت فولاد ناب تبریز که در ابتدای این ماه با نرخ ۱۹ هزار و ۱۷۸ تومان معامله می‌شد، با رشد نزدیک به ۳ هزار و ۱۰۰ تومان، به ۳۲ هزار و ۲۶۳ رسید. البته افزایش قیمت ناودانی در برخی شرکت‌ها هم تا حدودی کمتر بود. ناودانی سایز ۵ و ۶ متری شرکت فولاد کوهپایه هم در ابتدای ماه با همین نرخ ۱۹ هزار و ۱۷۸ تومان معامله می‌شد. اما در انتهای ماه به ۲۰ هزار و ۶۶۰ تومان رسید تا حدود ۱۵۰۰ تومان نوسان قیمتی را تجربه کرده باشد.

لوله و پروفیل

لوله و پروفیل هم از روند کلی بازار جا نمانده و اولین ماه زمستان 1401 را با افزایش قابل توجه قیمت‌ها به اتمام رساندند. تقریبا نرخ فروش انواع لوله‌های فولادی در این ماه با افزایش مواجه بوده و چیزی تحت عنوان کاهش یا ثبات قیمت وجود نداشت. لوله داربستی ۱ و ۲/۱ اینچ اصفهان ضخامت ۲ میل ۶ متری، از ۲۲ هزار و ۷۵۳ تومان به ازای هر کیلوگرم در ابتدای ماه به ۲۷ هزار و ۲۴۸ تومان در آخرین روز کاری دی ماه رسید و ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رشد قیمت داشت. لوله گالوانیزه شش متری ۱ اینچ ضخامت ۲ میل قزوین هم در پی افزایش چشمگیر قیمت ورق گالوانیزه، از ۳۰ هزار و ۸۲۶ تومان به ۳۷ هزار و ۷۰۷ تومان رسید. نزدیک به ۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش پیدا کرد.

پروفیل هم در انواع گوناگون اعم از ساختمانی، صنعتی و Z با افزایش قیمت مواجه بوده و یک روند اکیدا صعودی را پشت سر گذاشتند. پروفیل ساختمانی ۴۰*۴۰ شش متری اصفهان ضخامت ۲ میل، در ابتدای ماه ۲۲ هزار و ۶۶۱ تومان به فروش می رسید. همین محصول در آخرین روز کاری دی ماه با قیمت ۲۷ هزار و ۲۴۸ معامله شد. به این ترتیب، با حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش، یکی پرچمدار بالاترین تغییرات قیمتی مقاطع فولادی طی دی ماه بوده است. قیمت پروفیل Z*16 ضخامت ۲و ۵ میل اصفهان، از ۲۳ هزار و ۶۷۰ تومان به ۲۷ هزار و ۶۱۵ تومان رسید؛ چیزی در حدود ۴ هزار تومان افزایش.

نمودار روند نرخ فروش پروفیل ساختمانی در دی 1401


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 2 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام