تحلیل جامع قیمت ها در بازار فولاد طی آذر ۱۴۰۱

 Vote: 4 person
تحلیل جامع بازار فولاد طی آذر ۱۴۰۱

شرایط بازار آهن و فولاد کشور در سومین ماه پاییز را می‌توان در دو بازه زمانی مختلف برررسی کرد که شامل نیمه نخست و نیمه پایانی آذر است. در نیمه اول آذر 1401، شرایط بازار تا حد زیادی با ثبات همراه بوده و بسیاری از مقاطع فولادی افزایش قیمتی نداشتند. با این حال، از اواسط آذر شرایط کاملا تغییر کرد و بازار به یک باره وارد روندی اکیدا صعودی شد. این روند صعودی و افزایش قیمت‌ها تا همین امروز، یعنی 30 آذر هم ادامه پیدا کرده است.

این بار هم مانند اغلب مواقع، افزایش قیمت نرخ ارز دلیل اصلی ایجاد نوسان در بازار فولاد بود. قیمت دلار که مدتی در کانال ۳۶ هزار تومان جای گرفته بود، از اواسط آذر ماه به صورت ناگهانی شروع به افزایش کرده و تا مرز ۴۰ هزار تومان هم بالا رفت. همین موضوع کافی بود تا انفجار قیمت‌ها را در بازارهای مختلف کشور از جمله خودرو، طلا و فولاد شاهد باشیم. با وجود اینکه امروز نرخ فروش دلار با کمی کاهش به حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، اما روند صعودی بازار آهن هنوز متوقف نشده است.

تغییرات قیمت آهن آلات در سومین ماه پاییز 1401

 نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی از ابتدا تا نیمه آذر ماه تقریبا ثابت بوده و بازار یک ثبات نسبی را در پیش گرفته بود. اما از نیمه ماه و با افزایش ناگهانی قیمت دلار، شرایط تغییر کرده و اکثر محصولات فولادی با افزایش قیمت مواجه شدند. این افزایش قیمت تقریبا در تمام روزهای دو هفته اخیر مشهود بوده و تا همین امروز هم ادامه داشت. در نتیجه، تقریبا تمامی مقاطع فولادی شرکت‌های مختلف این ماه را با افزایش پشت سر گذاشتند و میزان این تغییر قیمت‌ها هم قابل توجه بود.

نوسانات قیمت میلگرد آجدار

میلگرد آجدار مثل همیشه به عنوان پیشتاز در بازار فولاد عمل کرده و افزایش قیمتی چشم گیری را طی آذر ماه ۱۴۰۱ تجربه کرد. این محصول مهم تولیدی کارخانه های فولاد، از ابتدا تا نیمه این ماه یک روند همراه با ثبات را در پیش رفته و تقریبا در اکثر کارخانه‌ها نوسانات قابل توجهی نداشت. با این حال، به محض ایجاد تحرکات در بازار ارز، میلگرد به عنوان اولین محصول بازار آهن شروع به افزایش قیمت کرده و این روند صعودی تا انتهای آذر ادامه داشت. به این ترتیب، میلگرد به طور کلی با افزایش حدود ۳۰۰۰ تومانی در دو هفته آخر آذر، این ماه را با افزایشی سنگین به پایان رساند.

با وجود این که قیمت محصول تمامی کارخانه ها در نیمه دوم آذر با افزایش همراه بود، اما میزان آن در همه موارد یکسان نبود. برای مثال، نرخ فروش میلگرد آجدار ۱۲ و ۱۲ متری شرکت راد همدان که در ابتدای ماه ۱۶ هزار و ۳۰۸ تومان بود، در همان روزهای ابتدایی به زیر ۱۶ هزار تومان هم رسید. با این حال، از نیمه آذر شروع به افزایش کرده و در آخرین روز این ماه به ۱۷ هزار و ۷۷۲ تومان رسید تا افزایش ۱۵۰۰ تومانی را ثبت کرده باشد. گرد ۱۲ متری سایز 12میانه هم از زیر ۱۵ هزار تومان به ۱۷ هزار ۵۰۰ تومان در آخر آذر رسید تا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشته باشد.

نمودار-روند-قیمت-میلگرد-آجدار-راد-همدان-در-آذر 1401-

نرخ فروش تیرآهن طی آذر ماه 1401

تیرآهن هم روندی کاملا مشابه با سایر مقاطع فولادی داشته و سومین ماه پاییز ۱۴۰۱ را با افزایش قاطع قیمت‌ها پشت سر گذاشت. در واقع این محصول مهم در حوزه ساختمان سازی و عمران هم نیمه ابتدای ماه تغییرات چندانی نداشت. اما با افزایش نرخ ارز و شوکی که در پی آن به بازار فولاد وارد شد، در دو هفته پایانی روندی کاملا صعودی را طی کرد. تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان که در ابتدای آذر ۱۷ هزار و ۱۴۳ تومان معامله می‌شد، تا نیمه‌های این ماه روندی همراه با ثبات را در پیش داشته اما از اواسط آذر به بعد وارد یک روند افزایشی شد تا در آخرین روز ماه با قیمت ۲۳ هزار و ۷۵۳ تومان به فروش برسد. به این ترتیب با افزایش حدود ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، یک رکورد را در نوسانات قیمی به جای گذاشت.

این شرایط برای سایر شرکت‌ها هم مشابه بوده و نرخ فروش تیرهای فولادی تقریبا در تمام کارخانه‌ها با افزایش مواجه بود. برای مثال، تیرآهن سایز  ۱۴ و ۱۲ متری شرکت فولاد یزد که در ابتدای آذر ماه با قیمت ۲ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان معامله می‌شد، در آخرین روز این ماه به ۲ میلیو ۳۷۶ هزار تومان رسید تا ۲۷۵ هزار تومان به ازای هر شاخه در این ماه رشد داشته باشد. تیرآهن شرکت فولاد بناب در همین سایز هم که ابتدای ماه با قیمت ۲ میلیون و ۲۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسید، در آخرین روز آذر ماه به ۲ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان رسید تا رشدی حدود ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر شاخه را تجربه کرده باشد.

نمودار روند قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان طی آذر ماه 1401

تغییرات قیمت هاش

تیرهای فولادی هاش تنها محصولاتی بودند که هماهنگی زیاد با روند کلی بازار و قیمت سایر محصولات فولادی نداشتند. به عبارت دیگر، با وجود این که نرخ فروش تیرهای هاش هم در اکثر سایزها و نمونه‌های مختلف اعم از سبک و سنگین در این ماه افزایش داشت، اما این تغییرات زیادی چشم گیر نبوده و با نوسانات زیادی همراه بود. برای مثال، تیر هاش سبک سایز ۲۰ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان از ۲۳ هزار و ۱۶۶ تومان در ابتدا ماه تا ۲۲ هزار و ۱۹ تومان پایین رفت سپس تا ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان هم افزایش یافته اما در آخرین روز آذر به ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان رسید تا به صورت برآیند، افزایش ۷۰۰ تومانی داشته باشد. با این حال، روند افزایش در تیرهای هاش سنگین بیشتر مشهود بود و تیر هاش سنگین  ذوب آهن در سایز ۲۰ و ۱۲ متری از ۲۴ هزار و ۹۲ تومان به ۲۷ هزار و ۵۳۲ تومان رسید تا یک رشد ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را ثبت کرده باشد.

نمودار روند قیمت هاش ذوب آهن اصفهان طی آذر 1401

نوسانات ورق‌های فولادی در سومین ماه پاییز

شیت‌های فولادی هم مانند سایر محصولات آهنی، این ماه را با افزایش قیمتی پشت سر گذاشتند. روند تغییرات قیمتی این پلیت‌ها هم بدین صورت بود که از ابتدا آذر تا میانه‌های آن، نوسانات خاصی نداشته و حتی در برخی موارد شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها بودیم. با این حال، از اواسط آذر و با افزایش ناگهانی نرخ فروش دلار و سایر ارزهای بین المللی، قیمت‌های ورق‌های فولادی هم شروع به افزایش پیدا کرد. این روند صعودی قیمت‌ ورق، در شرکت‌های مختلف تولیدی وجود داشته مربوط به یک یا چند کارخانه خاص نبود. همچنین نمونه‌های مختلف پلیت‌های فولادی مشمول این رشد قابل توجه قیمت‌های بودند.

قیمت ورق St52

با وجود اینکه اکثر محصولات فولادی، به ویژه ورق‌ها با افزایش قابل توجهی طی آذر ماه رو به رو بودند، اما این تغییرات در ورق St52 بسیار چشم گیرتر بود. ورق St52 برش خورده شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ضخامت ۶ و در سایز ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ که ابتدای ماه با نرخ ۲۲ هزار و ۶۱۵ تومان معامله می‌شد، در آخرین روز آذر به ۲۶ هزار و ۷۸۹ تومان رسید تا نرخ فروش این محصول در طول یک ماه حدود ۴ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش داده باشد. ذکر این نکته هم الزامی است که این ورق در آخرین روز آذر ماه یک کاهش ۳۰۰ تومانی را ثبت کرده است. تغییرات قیمتی ورق ST52 در سایزهای دیگر هم تقریبا به همین شکل بود.

قیمت ورق A516

نوسانات ایجاد شده در نرخ فروش شیت‌های A516 حتی از نوع ST52 هم شدیدتر بوده و تقریبا یک رکورد در آذر ماه محسوب می‌شود. برای مثال، ورق A516 برش خورده فولاد مبارکه با ضخامت ۶ میلی متر ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰، در آخرین روز آذر ماه با نرخ ۲۷ هزار و ۱۵۶ تومان به فروش رسید. این در حالی است که این محصول در ابتدای ماه، ۲۲ هزار و ۸۹۰ تومان معامله می‌شد. به عبارت دیگر، این محصول به صورت برآیند نزدیک به ۴ هزار و ۳۰۰ تومان در طول یک ماه افزایش داشت. ضمن اینکه امروز یعنی آخرین روز آذر ماه، یک کاهش ۲۵۰ تومانی داشته است.

قیمت ورق St37

ورق سیاه یا شیت‌های تولیدی در فرایند نورد گرد با استاندارد ST37 از جمله محصولاتی بودند که دیرتر از سایر مقاطع افزایش قیمت را در پیش گرفتند. با این حال، از ابتدای دهه سوم آذر تا پایان این ماه مشمول رشد قیمت‌ها گردیده و افزایش چشم گیری را تجربه کردند. برای مثال، ورق سیاه ۱۰۰۰ * ۲۰۰۰ برش خورده ضخامت ۲ میل فولاد مبارکه که در ابتدای ماه با نرخ ۲۱ هزار و ۴۲۳ تومان معامله می‌شد، چند روزی بعد تا ۲۰ هزار و ۶۸۹ تومان هم پایین آمد. اما از نیمه سوم آذر به صورت ناگهانی افزایش قیمت‌ها شروع شد و نرخ فروش همین ورق در پایان ماه به ۲۳ هزار و ۹۴۵ تومان رسید تا یک رشد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را تجربه کرده باشد.

نمودار روند قیمت ورق سیاه طی آذر ماه 1401

قیمت ورق گالوانیزه

پلیت‌های گالوانیزه هم مانند سایر ورق‌های فولادی، این ماه را با تغییرات قابل توجهی پشت سر گذاشتند. این شرایط برای تمامی شرکت‌های تولید کننده این محصولا صادق بوده و نرخ فروش این محصول تقریبا در تمام مبادی با افزایش مواجه شد. ورق گالوانیزه رول کارخانه شهریار تبریز با ضخامت ۳ میلی‌متر و سایز ۱۰۰۰، در آخرین روز آذر ماه با قیمت ۳۳ هزار و ۹۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این محصول در ابتدای ماه، ۳۱ هزار و ۶۵۲ تومان معامله می‌شد که نشان دهنده ۲ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش قیمت طیّ ماه است.

نرخ فروش نبشی و ناودانی

این مقاطع مهم فولادی و مصالح اساسی حوزه ساخت و ساز هم مانند سایر محصولات فولادی، در آذر ماه روندی صعودی را در پی گرفتند. به عبارت دیگر، از ابتدا تا میانه‌های ماه شرایطی همراه با ثبات داشته و از نیمه آذر به بعد، رفته رفته وارد روند صعودی شدند. با این حال، برآیند قیمت این مقاطع در شرکت‌های مختلف مثبت بود. برای مثال، نبشی ۳ * ۴۰ * ۴۰ و ۶ متری شرکت آریان فولاد در ابتدای آذر ماه با قیمت ۱۶ هزار و ۲۳۹ تومان معامله می‌شد. اگر چه نرخ فروش این محصول کمی بعد تا ۱۵ هزار و ۹۱۸ تومان هم پایین آمد، ولی با افزایش نرخ ارز مجددا وارند روند صعودی شده و تا در آخرین روز ماه به ۱۸ هزار و ۴۴۱ تومان رسید تا به صورت برآیند، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رشد کرده باشد.

ناودانی هم شرایطی مشابه داشته و اکثر شرکت‌های تولیدکننده، قیمت عرضه این محصول خود را طی آذر به میزان قابل توجهی افزایش دادند. شرکت فولاد شکفته که در ابتدای ماه ناودانی سایز ۱۲ و ۶ متری خود را با نرخ ۱۷ هزار و ۴۲۱ تومان به فروش می‌رساند، در انتهای ماه همین محصول را با قیمت ۱۹ هزار و ۹۲۳ تومان عرضه کرد تا رشدی ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر کیلو گرم را تجربه کرده باشد. قیمت ناودانی فولاد ناب تبریز در سایز ۱۲ و ۶ متری هم از ۱۶ هزار و ۷۸۰ به ۱۹ هزار و ۱۷۸ تومان رسید تا این محصول هم با افزایشی حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تومانی مواجه باشد.

نمودار روند قیمت نبشی آریان فولادی طیّ آذر 1401

تغییرات قیمت لوله و پروفیل

انواع لوله و پروفیل هم در سومین ماه پاییز 1401، روندی کاملا مشابه با عمده بازار داشته و با افزایش قیمت مواجه بودند. تقریبا تمام انواعی لوله‌های فولادی از جمله مانیسمان، لوله داربستی، گالوانیزه و غیره رشد قابل توجهی را در این ماه تجربه کردند. لوله ۱ و ۲/۱ اینچی داربستی اصفهان با ضخامت ۲ میلی‌متر و طول ۶ متر، از ۱۹ هزار و ۷۲۵ تومان در ابتدای ماه به ۲۳ هزار و ۴۸۷ تومان در انتهای این ماه رسید تا با حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تومان تغییر، در دسته محصولاتی قرار بگیرد که بیشترین نوسان قیمتی را داشته اند. لوله مانیسمان ۱ اینچ و ۶ متری اهواز در رده ۴۰ هم از ۷۶۷ هزار و ۳۴۰ تومان به ۸۳۱ هزار و ۵۶۰ تومان به ازای هر شاخه رسید تا حدود ۶۵ هزار تومان در هر شاخه رشد کرده باشد.

این شرایط برای پروفیل هم صادق بوده و نمونه‌های مختلف پروفیل از جمله ساختمانی، صنعتی و پروفیل زد آذر ماه را با افزایش کم سابقه طی کردند. برای مثال، پروفیل ساختمانی ۴۰ * ۴۰ با ضخامت ۲ میلی‌متر و طول ۶ متر که در ابتدای ماه با قیمت ۲۰ هزار و ۴۵۹ تومان معامله می‌شد، در همان ابتدای آذر تا ۱۹ هزار و ۵۴۲ تومان هم پایین آمد. اما در ادامه وارد روند افزایشی شده و تا ۲۳ هزار و ۴۸۷ تومان افزایش پیدا کرد. به این ترتیب، برایند تغییرات آن حدود ۳ هزار تومان ثبت شد. این تغییرات قیمتی حتی برای پروفیل‌های Z شدیدتر بود. نرخ فروش پروفیل 14 * Z با ضخامت ۲.۵ میلی‌متر، از ۲۰ هزار و ۵۵۱ تومان در ابتدای ماه با حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش، به ۲۴ هزار و ۱۲۹ تومان رسید.

نمودار روند قیمت پروفیل ساختمانی طیّ آذر 1401

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%75
five star rate
%25
 میانگین رای: 4 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام