ثبات نسبی و رکود بازار فولاد در نیمۀ آذر

 Vote: 0 person
ثبات نسبی و رکود بازار فولاد در نیمۀ آذر

بازار آهن و فولاد کشور از ابتدای آذر ماه وارد یک روند همراه با ثابت گردیده و تا همین امروز یعنی 15 آذر ماه هم شرایط خود را حفظ کرده است. تقریبا اکثر محصولات فولادی طی دو هفته اخیر تغییرات قیمتی چشم‌گیری نداشته و نهایتاً نوسانات جزئی را پشت سر گذاشته‌اند. این نوسانات هم به صورت کاملا پراکنده در بازار اتفاق افتاده و برای مقاطع فولادی و شرکت‌های مختلف همسو نبوده است. از جمله دلایل اصلی ثبات آهن آلات در روزهای اخیر، می‌توان به ثبات نسبی بازار ارز اشاره کرد. قیمت دلار پس از نوسان قابل توجهی که اواخر مهر ماه پشت سر گذاشت، از نیمه دوم آبان وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد. در یک ماهه اخیر قیمت این ارز مهم تغییر چندانی نداشته و امروز هم در کف کانال ۳۶ هزار تومان قرار دارد. با توجه به ثبات سایر عوامل موثر بر بازار فولاد در کنار عدم تغییر نرخ ارز، ثبات نسبی را در این بازار شاهد هستیم.

آخرین نوسانات قیمتی محصولات فولادی

با توجه به ثبات نرخ ارز در یک ماه گذشته، محصولات فولادی هم اکثرا با قیمتی ثابت معامله شده و تغییرات قیمتی چندانی را از ابتدای آذر ماه تجربه نکرده اند. البته برخی محصولات هم یک سری نوسانات جزئی را پشت سر گذاشتند که هم افزایشی و هم کاهشی بوده و در کل برایند آن‌ها یکدیگر را خنثی می‌کرد. به طور کلی، نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی از چند روز قبل تا کنون با ثبات نسبی همراه بوده و تنها برخی موارد خاص مانند میلگرد، نوسانات جزئی داشته اند.

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد از جمله مقاطعی است که در روزهای اخیر با نوسانات جزئی همراه بوده است. این نوسانات حتی در معاملات روز جاری هم ادامه داشته و منجر به تغییر نرخ فروش این محصول در شرکت های مختلف گردید. البته این تغییرات قیمتی همسو نبوده و در برخی شرکت‌ها صعودی و در برخی دیگر نزولی بود. برای مثال، میلگرد آجدار ۱۲ شرکت میانه که روز گذشته با قیمت ۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان معامله می شود، با حدود ۵۰ تومان افزایش به ۱۵ هزار و ۲۱۲ تومان رسید. سایر میلگردهای این شرکت هم با مقیاسی مشابه افزایش را تجربه کردند.

شرکت ظفربناب هم مانند کارخانه فولاد میانه قیمت فروش میلگرد خود را نسبت به روز قبل افزایش داد. با این حال، میزان افزایش کمی بیشتر بود. میگلرد ۱۲ ظفر بناب در روز جاری با قیمت ۱۵ هزار و ۳۵۲ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ فروش همین محصول در روز قبل ۱۵ هزار و ۲۱۴ تومان اعلام شده بوده که یک افزایش حدود ۱۴۰ تومانی را نشان می دهد. البته بسیاری از شرکت‌ها نرخ فروش میلگرد آجدار خود را در روز جاری کاهش دادند. برای مثال، میلگرد ۱۲ فولاد ابهر که روز قبل با قیمت ۱۴ هزار و ۷۱۷ تومان معامله می شد، امروز به ۱۴ هزار و ۵۷۰ تومان رسید تا حدود ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشته باشد.

نوسانات قیمت تیرآهن

تیرآهن در روز جاری تا حدودی با ثبات قیمتی همراه بوده و در برخی سایزها و شرکت‌ها هم نوسانات کوچکی را تجربه کرد. به طور کلی، این مقطع فولادی از اوایل آذر ماه یک روند تقریبا ثابت را طی کرده و اکثر شرکت‌های تولید کننده تغییرات چندانی در قیمت تیرآهن خود ایجاد نکردند. امروز هم مجددا این محصول در برخی شرکت‌ها و سایزها با همان نرخ فروش روزهای قبل معامله شد؛ اما تعدادی محدودی از شرکت‌ها برخی سایزهای تیرآهن خود را با تغییر قیمت عرضه کردند.

شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگ ترین کارخانه‌های تولیدی این محصول، امروز نرخ فروش تیرهای خود را در برخی سایزها ثابت نگه داشته و در برخی دیگر افزایش داد. برای مثال، تیر ۱۲ این شرکت در روز جاری با قیمت ۲۰ هزار و ۵۵۱ تومان به فروش رسید. این در حالی است که تیرآهن ۱۲ این شرکت در چند روز اخیر هم با قیمتی مشابه معامله می‌شد. با این حال، تیر ۱۶ این شرکت در بخش شاخه فروشی که روز قبل با قیمت ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان عرضه شده بود، امروز با نرخ ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان بر روی تابلو رفت تا حدود ۹۰ هزار تومان به ازای هر شاخه گران شده باشد.

قیمت هاش

تیرهای هاش هم طبق معمول تحرک چندانی نداشته و چند روز اخیر با یک قیمت ثابت پشت سر گذاشته اند. این شرایط و ثبات قیمتی هم مربوط به تیرهای هاش سبک و هم تیرهای سنگین است. تیر هاش ۱۲ متری سبک HEA شرکت ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۴، امروز با قیمت ۲۱‍ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد. این در حالی است که چند روز گذشته هم با همین نرخ به فروش رسیده و تفاوت خاصی نداشته است. تیر هاش سنگین ۱۲ متری HEB کارخانه ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۶ هم مانند روزهای قبل با نرخ ۲۰ هزار و ۱۸۴ تومان عرضه شده است که نشان از ثبات قیمتی این محصول دارد.

تغییرات قیمتی انواع ورق فولادی

ورق‌های فولادی هم که عمدتا از ابتدای آذر ماه تا کنون نوسانات قیمتی خاصی نداشته اند، امروز با یک افزایش جزئي همراه بودند. البته برخی انواع ورق هم ثبات قیمتی داشته و با همان نرخ روزهای قبل معامله شدند. ورق سیاه از جمله مواردی بود که در بیشتر سایزها تغییر قیمت نداشته و در تعداد محدودی از سایزها با افزایش جزئی همراه بود.

ورق St37

این نوع ورق تولیدی نورد گرم از همان روزهای ابتدایی آخرین ماه پاییز، یک افت قابل توجه حدود ۷۰۰ تومانی را تجربه کرد که در اکثر سایزها اتفاق افتاد. در ادامه، نوسانات زیادی نداشته و در اکثر سایزها با ثبات قیمتی همراه بود. برای مثال، ورق St37 برش خورده با ضحامت ۲ میلی متر و سایز ۲۰۰۰ * ۱۰۰۰ شرکت فولاد مباکه اصفهان از حدود یک هفته قبل تا همین روز، با قیمت ۲۰ هزار و ۷۸۰ تومان به ازای هر کیلو گرم معامله می شود. البته این ورق هم در تعداد محدودی از سایزها افزایش داشت. شیت‌های St37 فولاد مبارکه از نوع رول با ضخامت ۴ میلی‌متر و سایز ۱۵۰۰، امروز با نرخ ۱۹ هزار و ۶۷۹ تومان به فروش رسیدند که نسبت به روز قبل حدود ۹۰ تومان افزایش داشت.

ورق گالوانیزه

این نوع ورق از جمله پلیت‌های فولادی است که از دو سه روز اخیر وارد یک روند صعودی شده و امروز هم این روند را ادامه داده است. ورق گالوانیزه رول و سایز ۱۲۵۰ شهریار با ضخامت ۳ میلی متر با قیمت ۳۱ هزار و ۹۲۷ تومان در روز جاری به فروش رسید. این در حالی است که همین محصول روز قبل با نرخ ۳۱ هزار و ۷۴۴ تومان معامله می شد که نشان دهنده حدود ۱۸۰ تومان افزایش به ازای هر کیلوگرم می‌باشد. سایزهای دیگر ورق گالوانیزه این شرکت و همچنین شیت‌های گالوانیزه سایر شرکت‌ها از جمله گالوانیزه شهر کرد و گالوانیزه شهر کرد هم با تغییرات افزایشی مشابه همراه بودند.

نوسانات قیمتی نبشی و ناوادنی

به طور کلی، می‌توان شرکت‌های تولید کننده این محصولات فولادی و مصالح ساختمانی مهم را در بازار امروز به دو دسته تقسیم کرد. تقریبا نیمی از شرکت‌ها نرخ فروش نبشی و ناودانی خود را همانند روزهای گذشته ثابت نگه داشته و نیم دیگر از بازار، نسبت به افزایش قیمت این محصولات اقدام کردند. البته میزان افزایش نرخ فروش نبشی و ناودانی این شرکت‌ها هم تقریبا جزئی بود. برای مثال، نبشی ناب تبریز و فولاد کوهپایه هیچ گونه تغییر قیمتی نداشت. این در حالی است که شرکت آریان فولاد قیمت نبشی ۶ متری با ابعاد ۳ * ۴۰ * ۴۰ خود را ۱۶ هزار و ۱۰۱ تومان به ۱۶ هزار و ۲۳۹ تومان افزایش داد تا حدود ۱۴۰ تومان رشد را ثبت کرده باشد.

ناودانی هم شرایطی مشابه داشته و تعدادی از شرکت های عرضه کننده هیچ تغییری در نرخ فروش محصولات شان ایجاد نکردند. برای مثال، ناوادنی سایز ۱۰ و ۶ متری شرکت فولاد ناب تبریز با قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۵ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار امروز معامله شد که کاملا مشابه با نرخ فروش این محصول در یک هفته اخیر بوده است. با این حال، برخی دیگر از شرکت‌ها مانند فولاد شکفته نرخ فروش ناودانی خود را به صورت جزئی افزایش دادند. نبشی سایز ۱۰ و ۶ متری این شرکت که روز قبل با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رسید، امروز به ۱۷ هزار و ۲۳۴ تومان افزایش یافت.

نرخ فروش لوله و پروفیل

لوله و پروفیل از جمله محصولات فولادی هستند که بازار امروز را بدون تغییرات خاصی پشت سر گذاشتند. به عبارت دیگر، نرخ فروش اکثر انواع لوله و همچنین بیشتر پروفیل‌ها مانند روزهای قبل اعلام شده و نوسان خاصی را تجربه نکردند. در این میان تنها پروفیل زد دارای یک نوسان جزئي افزایشی بود. لوله داربستی ۶ متری اصفهان در سایز ۱ و ۲/۱ اینچ و ضخامت ۲ میلی متر، امروز هم مانند یک هفته اخیر با قیمت ۱۹ هزار و ۸۱۷ تومان معامله شد و تغییر نداشت. این شرایط برای لوله مانیسمان هم تقریبا مشابه بود. لوله مانیسمان ۶ متری با رده ۴۰ و سایز ۱ اینچ اهواز در بازار امروز با قیمت ۸۳۱ هزار و ۵۶۰ تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید.

پروفیل‌ها هم چه در بخش صنعتی و چه ساختمانی با ثبات کامل همراه بودند. پروفیل ساختمانی ۶ متری اصفهان با ابعاد ۲ * ۴۰ * ۴۰ همچون روزهای قبل با نرخ ۱۹ هزار و ۷۲۵ تومان به ازای هر کیلو گرم معامله شد. پروفیل صنعتی ۶ متری اصفهان در ابعاد ۵ * ۸۰ * ۸۰ هم با قیمت ۲۱ هزار و ۸۳۵ تومان به فروش رسید که نسبت به قبل تغییر نداشت. این در حالی است که پروفیلZ  در سایزهای مختلف امروز با یک نوسان مثبت جزئي همراه بود. پروفیل Z*14  با صخامت ۲.۵ میلی متر و ۶ متری که روز گذشته با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان معامله می‌شد، امروز به ۲۱ هزار و ۳۷۷ تومان رسید تا حدود ۲۸۰ تومان افزایش را تجربه کرده باشد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام