وضعیت بازار فولاد در هجدهمین روز آبان چگونه است؟

 Vote: 1 person
وضعیت بازار فولاد در هجدهمین روز آبان چگونه است؟

با وجود افزایش قیمت اکثر مقاطع فولادی در دو سه روز گذشته، قیمت ها امروز هجدهم آبان ماه ثابت ماند. علت این ثبات را می‌توان آرام شدن بازار ارز دانست. از ابتدای این هفته (هفته سوم آبان) شاهد افزایش ناگهانی و قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز بودیم. همین موضوع بازار آهن و فولاد کشور را هم تحت تاثیر قرار داده و به حرکت واداشت. با توجه به افزایش حدود ۵ - ۶ هزار تومانی نرخ دلار در یک ماهه قبل، احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها در این بازار بسیار پایین در نظر گرفته می‌شد. اما برخلاف انتظارات، قیمت دلار در کنار سایر انواع ارز مجددا افزایش پیدا کرد و موجب تحرک در سایر بازارهای موازی گردید.

محصولات فولادی هم، از همان روز شنبه چهاردهم آبان، به تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز واکنش نشان داده و روند افزایشی پیش گرفتند. تقریبا در دو سه روز ابتدایی این هفته، تمامی مقاطع فولادی با افزایش قیمت مواجه شدند. با این حال، از روز قبل بازار کم کم به روند همراه با ثبات خود بازگشته و این شرایط امروز هم ادامه داشت. دلیل این ثبات را هم می‌توان آرام شدن فضای بازار ارز و جای گرفتن قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان دانست.

 

جدیدترین نوسانات قیمتی در بازار آهن و فولاد کشور

با توجه به این که نرخ انواع ارز از حدود یک هفته قبل به صورت ناگهانی شروع به افزایش پیدا کرد، سایر بازارهای کشور از جمله بازار فولاد را هم تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب، اکثر شرکت‌های عرضه کننده محصولات فولادی، از همان روز ابتدایی هفته نسبت به افزایش نرخ محصولات شان افدام کردند. این روند تا نیمه اول هفته جاری ادامه داشته و پیوسته شاهد افزایش نرخ فروش مقاطع فولادی بودیم. با آرام شدن جو بازار ارز، قیمت محصولات فولادی هم به یک ثبات نسبی رسیده و از روز گذشته، روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار هم متوقف شد. امروز هم جو آرامی در بازار آهن و فولاد کشور حاکم بوده و اکثر محصولات با همان قیمت روز قبل خود معامله شدند.

نرخ فروش میلگرد

میلگرد در این هفته به عنوان رهبر بازار فولاد عمل کرده و آغازگر افزایش قیمت‌ها بود‌. همچنین میزان افزایش قیمت این محصول کلیدی نسبت به میانگین بازار، قابل توجه بود. اگرچه این مقطع فولادی در بازار امروز به یک ثبات نسبی رسیده و تقریبا اکثر شرکت‌های تولیدکننده میلگرد، نرخ فروش این محصول را بدون هیچ نوسانی نسبت به روز قبل اعلام کردند. برای مثال، میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت ظفر بناب امروز با نرخ ۱۵ هزار و ۶۴۳ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید که مشابه قیمت آن در روز گذشته بود. البته این نوع میلگرد از ابتدای هفته حدود ۲۰۰ تومان افزایش را تجربه کرده است.

قیمت میلگرد 12 متری سایز ۱۲ ابهر که روز معاملاتی قبل با قیمت ۱۴ هزار و ۹۵۵ تومان به فروش می‌رسید، امروز هم با همین قیمت معامله شد تا نوسانی نداشته باشد. البته این نوع میلگرد در نوسانات ابتدایی هفته حدود ۶۴۰ تومان افزایش داشت تا شرکت فولاد ابهر، یکی از بیشترین نوسانات را به نام خود ثبت کند. شرکت راد همدان هم شرایطی مشابه با شرکت فولاد ابهر داشت و میلگرد ۱۲ آن در بازار امروز با نرخ ۱۶ هزار و ۱۴۳ تومان به فروش رسید. با این که قیمت این نوع میلگرد نسبت به روز قبل تفاوتی نداشت، اما در نیمه اول هفته بیش از ۴۰۰ تومان افزایش را تجربه کرده است. قیمت میلگرد در سایر شرکت‌ها هم روندی کاملا مشابه را طی کرده اند.

نوسانات قیمت تیرآهن

نرخ فروش تیرآهن در اکثر شرکت‌ها، پس از افزایش پیوسته در نیمه اول هفته، امروز به یک ثبات نسبی رسید. تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان در بازار امروز با قیمت ۱۹ هزار و ۸۱۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید که نسبت به روزهای قبل ثابت بود‌. همین سایز تیرآهن در روزهای ابتدایی هفته، به ازای هر کیلوگرم، حدود ۱۵۰۰ تومان افزایش داشت. تیرآهن سایز ۱۶ و ۱۲ متری فایکو هم امروز با قیمت ۲ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید. این نمونه تیرآهن از ابتدای هفته حدود ۱۱۰ هزار تومان به ازای هر شاخه افزایش داشته است.

قیمت هاش

هاش چه در نوع سبک و چه در نوع سنگین، این هفته را با افزایش قیمت قابل توجهی پشت سر گذاشتند. در ادامه هم نرخ فروش این مقاطع به ثبات رسیده یا مقداری کاهش یافت. برای مثال، تیر هاش سبک HEA شرکت ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۸ و طول ۱۲ متر، امروز با قیمت ۲۵ هزار ۶۸۹ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این در حالی است که قیمت تیر مذکور در هفته جاری تا ۲۷ هزار تومان هم افزایش داشته و سپس برگشته است. تیر هاش سنگین HEB این شرکت هم در سایز ۱۶ و طول ۱۲ متر، امروز با قیمت ۲۲ هزار و ۴۷۸ تومان به فروش رسید. قیمت این تیرآهن هم در این هفته تا ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده بود که مجددا مقداری کاهش یافت.

نرخ فروش انواع ورق فولادی

شیت‌های فولادی در چند روز گذشته، نوسانات عمیق تری را نسبت به سایر محصولات ثبت کرده اند. به عبارت دیگر، هم میزان افزایش قیمت و هم تحرکات آن‌ها بیشتر بوده است. روند کلی نوسانات در قیمت ورق‌های به این شکل بود که ابتدای هفته با یک افزایش چشمگیر مواجه گردیده و در ادامه، به آرامی شاهد افت نرخ فروش آن‌ها بودیم. در نهایت، قیمت اکثر پلیت‌های فولادی در بازار روز گذشته به یک ثبات نسبی رسیده و امروز هم نوسانات اندکی را ثبت کردند.

ورق St52

ورق ST52 در سایزهای مختلف از ابتدای هفته جاری تا کنون با نوساناتی همراه گریده که برایند این نوسانات تقریبا در تمام موارد افزایشی بوده است. ورق ST52 رول ۶ و سایز ۱۵۰۰ فولاد مبارکه در بازار امروز با قیمت ۲۱ هزار و ۹۶۴ تومان به فروش رسید که نسبت به روزهای معاملاتی گذشته ثابت بود. البته قیمت فروش این نمونه ورق از ابتدای هفته حدود ۶۵۰ تومان افزایش داشته است. روند تغییرات قیمتی سایزهای دیگر این پلیت هم تقریباً مشابه بود.

ورق A516

این نوع ورق هم بعد از پشت سر گذشتن نوساناتی که برایند آن‌ها افزایشی بود، تقریبا به یک ثبات نسبی رسیده است. در حال حاضر، ورق A516 برش خورده سایز ۸ فولاد مبارکه با ابعاد ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ با قیمت ۲۲ هزار و ۸۹۰ تومان به فروش می‌رسد. در حالیکه نرخ این محصول در ابتدای هفته حدود ۲۲ هزار و ۴۳۲ تومان بود و در اواسط هفته تا ۲۳ هزار و ۲۲۱ تومان هم رسید؛ اما در ادامه مقداری از قیمت آن کاسته شد.

ورق St37

ورق سیاه از ابتدای هفته با افزایش قیمت همراه بود. این روند در اکثر شرکت‌ها تا امروز هجدهم آبان نیز ادامه داشت. ورق ST37 برش خورده ضخامت ۲ و سایز ۱۰۰۰*۲۰۰۰ شرکت فولاد مبارکه امروز با قیمت ۲۰ هزار و ۶۸۹ تومان به فروش رسید. این در حالی است که همین ورق دو روز کاری قبل و ابتدای امروز با نرخ ۲۰ هزار و ۵۰۵ تومان به فروش می‌رسید. یعنی در روز جاری افزایش قیمتی بیش از ۱۸۰ تومانی را ثبت کرده است. البته این نوع ورق از ابتدای هفته هم حدود ۷۳۰ تومان افزایش داشته که با تغییرات امروز مجموعا حدود ۹۰۰ تومان می‌شود. سایزهای دیگر این پلیت هم شرایطی مشابه داشته و حتی در برخی سایزها تا ۱۴۵۰ تومان افزایش را تجربه کرده است.

ورق گالوانیزه

شیت‌های گالوانیزه از جمله محصولات فولادی هستند که از ابتدای هفته جاری تا کنون به صورت پیوسته با افزایش قیمت مواجه بوده اند. حتی امروز هم با وجود ثبات کلی در بازار، نرخ فروش این نوع ورق در اکثر مبادی با افزایش مواجه شد. ورق گالوانیزه رول با ضخامت ۰.۴ و سایز ۱۰۰ شهر کرد، با نرخ ۳۱ هزار و ۵۶ تومان معامله شد. این در حالی است که از ابتدای هفته حدود ۱۲۹۰ تومان افزایش را ثبت نموده است. ورق رول با ضخامت ۲ و سایز ۱۰۰۰ کارخانه شهریار هم با حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش از ابتدای هفته، در بازار امروز با قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۹ تومان به فروش رسید.

تغییرات قیمت نبشی و ناوادنی

این محصولات فولادی مهم و پرکاربرد در حوزه ساختمان سازی هم هفته جاری را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. نرخ فروش نبشی و ناودانی تولیدی توسط بیشتر شرکت‌ها با یک افزایش ناگهانی در ابتدای هفته و ثبات نسبی در ادامه همراه بوده است. اگرچه این افزایش برای همه برندها به یک اندازه نبود. برای مثال، قیمت نبشی ۶ متری ۵*۵۰*۵۰ شرکت آریان فولاد، امروز ۱۶ هزار و ۲۳۹ تومان بود و نسبت به روز قبل تغییری نداشت. این در حالیست که همین سایز نبشی، از ابتدای هفته حدود ۲۷۰ تومان افزایش را ثبت کرده است. نبشی ۶ متری ۴*۴۰*۴۰ فولاد کوهپایه هم با وجود حدود ۳۷۰ تومان افزایش در ابتدای هفته، در ادامه روندی آرام و بدون تغییر را پشت سر گذاشت.

ناودانی هم در اکثر شرکت‌ها شرایطی مشابه با نبشی داشت. ناوادنی سایز ۸ و ۶ متری شرکت فولاد ناب تبریز، بعد از یک افزایش ۳۴۰ تومان در همان روزهای ابتدایی هفته، چند روز اخیر را بدون نوسان طی کرده و با قیمت ۱۶ هزار و ۶۹۸ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شود. ناودانی سایز ۸ و ۶ متری شکفته هم در بازار امروز به نرخ ۱۷ هزار و ۴۳۲ تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل ثابت بود. اگر چه این نبشی از ابتدای هفته حدود ۷۴۰ تومان افزایش را تجربه کرده که نسبت به میانگین تغییرات قیمت ناوادنی در روزهای اخیر، قابل توجه است.

قیمت لوله و پروفیل

لوله و پروفیل در چند روز اخیر تا حدود زیادی مشابه با روند کلی بازار عمل کرده اند. به این صورت که در ابتدای هفته با افزایش و در ادامه به ثبات نسبی نزدیک شده‌اند. برای مثال، قیمت لوله داربستی ۱ و ۲/۱ اینچ و ضخامت ۲ اصفهان، امروز به ۲۰ هزار و ۱۸۴ تومان به است که نسبت به روزهای قبل تغییری نداشت. اگرچه این نوع لوله در ابتدای هفته با افزایش حدود ۳۵۰ تومانی مواجه بوده است. لوله گالوانیزه صنعتی قزوین در سایز ۱ اینچ و ضخامت ۲ هم در روزهای اخیر بدون نوسان با قیمت ۲۹ هزار و ۸۱۷ تومان معامله می‌شود. این نوع لوله در نیمه اول هفته حدود ۹۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

قیمت پروفیل هم امروز هجدهم آبان تقریباً ثابت بود. پروفیل سایز ۵۰۸ با ضخامت ۲ و ۶ متری جهان که در روز قبل با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان در هر کیلوگرم معامله می‌شد، امروز هم با همین نرخ به فروش رسید. البته این نوع پروفیل از ابتدای هفته حدود ۷۳۰ تومان افزایش داشته است. پروفیل زد سایز ۱۶ و ضخامت ۲.۵ اصفهان هم که در ابتدای هفته یک نوسان افزایشی ۳۷۰ تومانی را تجربه کرده بود، در بازار امروز با نرخ ۲۰ هزار و ۲۷۶ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این در حالی است که پروفیل Z * ۱۶ اصفهان در چند روز اخیر تغییر قیمت نداشته است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام