فروش متری مسکن در بورس و پرداخت وام مسکن روستایی

 Vote: 1 person
فروش متری مسکن در بورس و پرداخت وام مسکن روستایی

وضعیت سرسام آور قیمت‌ها در بازار مسکن باعث شده تا دولت و مسئولان مربوطه هر روز تصمیمی جدید در این رابطه گرفته و طرح‌های جدیدی ارائه دهند! آخرین طرحی که برای کمک به خانه‌دار شدن مردم ارائه گردیده، فراهم شدن امکان خرید متری مسکن در بورس کالا است. شاید به این ترتیب، افراد بتوانند با سرمایه‌های خود از پس خرید چند متر واحد مسکونی برآیند! به عبارت دیگر، به جای خرید یک مسکن کامل، درصدی از آن را خریداری کرده و این گونه شرایط ورود نقدینگی به بازار مسکن تا حدود زیادی فراهم گردد.

موضوع دیگر، تسهیلاتی است که برای ساخت خانه در مناطق مختلف ارائه می‌شوند. از جمله مهمترین تسهیلات کمکی برای ساخت مسکن هم می‌توان به وام‌های روستایی اشاره کرد که در ماه‌های اخیر شایعات زیادی در رابطه با آن منتشر شد. بر اساس صحبت‌های رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هم اکنون مشکلات پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی برای مسکن روستایی به طور کامل برطرف گردیده و به زودی متقاضیان امکان دریافت این تسهیلات را خواهند داشت.

 

فروش متری مسکن در بورس کالا به چه صورت است؟

افزایش قیمت‌ مسکن بخصوص در شهرهای بزرگ سبب شده تا خانه دار شدن برای بسیاری از مردم به یک رویا تبدیل شود. زیرا اکثر مردم سرمایه کافی برای خرید یک واحد کامل حتی در متراژ کم را هم ندارند. از طرف دیگر، گرانی زمین، مصالح و هزینه بالای مجوزها باعث شده تا این افراد امکان ساخت مسکن به صورت شخصی را هم نداشته باشند. در همین راستا، طرح جدیدی توسط دولت و مسئولین مربوطه در این حوزه ارائه شده که امکان خرید مسکن به صورت متری را فراهم می‌‌کند. به این ترتیب، مردم می‌توانند به اندازه سرمایه خود، هر چند خرد و کوچک، نسبت به خرید مسکن اقدام کنند.

امکان خرید متری مسکن با عرضه آن در بورس کالا فراهم گردیده است. تا قبل از این هم شرایط فروش بسیاری از کالاهای مهم و اساسی در بورس ایجاد شده بود. برای مثال، فروش خودرو در بورس کالا از جمله جدیدترین طرح‌های فروش محصولات در بازار بورس به شمار می‌آید. با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، این فرایند قطعی شده و به زودی امکان خرید متری مسکن در مناطقی از شهر تهران از طریق بورس کالا فراهم می‌گردد؛ پس کسانی که سرمایه کوچکی داشته و می‌خواهند آن را وارد بازار مسکن کنند، می‌توانند از این طرح جدید استفاده نمایند.

 

فروش متری مسکن در بورس از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

بر اساس صحبت‌های رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، امکان خرید متری مسکن در بورس کالا از اواخر آبان ماه ۱۴۰۱ فراهم خواهد شد. به این ترتیب، علاقه مندان به شرکت در این طرح و خرید مسکن به صورت متری، باید اقدامات مورد نیاز جهت دریافت مجوزهای لازم برای معامله در بورس کالا را انجام دهند. چند پروژه مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران هم به این طرح اختصاص یافته است تا امکان آغاز فروش متری مسکن با این موارد فراهم شود. این پروژه‌ها در حال حاضر عمدتا در مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۹ هستند. با شروع طرح فروش متری مسکن از طریق بورس کالا و در صورت استقبال از این طرح، پروژه‌های جدید در سایر بخش‌ها هم آغاز خواهد شد.

 

مزایای طرح فروش متری مسکن در بورس کالا

اگر چه بهتر بود شرایط مسکن به گونه ای باشد که مردم به راحتی امکان خرید یک واحد مسکونی کامل را داشته باشند، اما با توجه به شرایط فعلی کشور، این طرح در صورت اجرا شدن بسیاری مناسب و کاربردی است. چرا که مزایای فراوان و متعددی هم برای مردم و هم برای دولت ایجاد می‌کند. از مزیت‌های فروش متری مسکن از طریق بورس کالا، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. جذب سرمایه‌های خرد و تزریق آن به بازار مسکن
  2. شفافیت معاملات در این بازار
  3. خانه دار شدن مردم
  4. فروش املاک مازاد دولت

1- جذب سرمایه‌های خرد و تزریق آن به بازار مسکن

در شرایط فعلی، افرادی که دارای سرمایه خرد و کوچکی هستند، نمی‌توانند آن را وارد بازار مسکن کنند. دلیل آن‌ هم قیمت بالای خانه به خصوص در شهرهای بزرگ است. به همین خاطر، این افراد سرمایه خود را سمت بازارهای دیگری مانند طلا و ارز برده که به افزایش قیمت آن‌ها و افزایش تورم در کشور منجر می‌شود؛ اما با فراهم شدن امکان خرید مسکن به صورت متری در بورس کالا، مردم حتی با کمترین سرمایه خود هم امکان خرید مسکن را خواهند داشت. به این ترتیب، سرمایه‌های خرد به جای بازارهای موازی وارد بازار مسکن شده و نقدینگی لازم برای ساخت و ساز را فراهم می‌کند.

2- شفافیت معاملات در این بازار

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه، هر کالایی که در بوس عرضه می‌شود، شفافیت در بازار آن حاکم خواهد شد. دلیل آن هم نظارت کامل بر اطلاعات، صورت‌های مالی و قیمت اعلامی توسط هر یک از طرفین خریدار و فروشنده است. به همین دلیل، ایجاد شفافیت در بازار مسکن یکی از مهمترین مزایای فروش متری در بورس کالا محسوب می‌شود.

3- خانه‌دار شدن افراد کم درآمد

در شرایط حال حاضر کشور، بسیاری از مردم شاید دیگر امکان خرید خانه را نداشته باشند. این موضوع به خصوص برای اقشار ضعیف و کم درآمد بیشتر مشهود است. با این حال، خرید متری مسکن از طریق بورس امکان خانه دار شدن را حتی برای اقشار کم درآمد هم فراهم می‌سازد؛ چرا که می‌توانند متناسب با سرمایه خود، چندین متر مسکن خریداری کرده و در صورت به دست آوردن سرمایه جدید، این مقدار را افزایش دهند. در نهایت، امکان فروش سهم‌های خرد خریداری شده و خرید یک واحد کامل برای شان ساده تر می شود.

4- فروش املاک مازاد دولت

با عملی شدن طرح فروش متری مسکن در بازار بورس، دولت هم به سادگی می‌تواند املاک مازاد خود را به فروش برساند. این گونه هم پروژه‌های موجود در این طرح گسترش یافته و هم دولت با فروش املاک مازاد، نقدینگی قابل توجهی تامین خواهند کرد.

 

موانع پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی روستایی برطرف شد

این روزها، شرایط خانه‌دار شدن حتی در روستاها هم دشوار شده و روستاییان هم گاها برای تهیه مسکن با مشکل مواجه می‌شوند. در همین راستا، دولت از سال‌های گذشته برای حمایت از روستاییان و جلوگیری از مهاجرت‌های بیشتر از روستا به شهر، اقدام به ارائه تسهیلاتی با عنوان تسهیلات مسکن روستایی نموده است. مبلغ این تسهیلات هم در سال‌های اخیر به صورت پیوسته افزایش یافته تا در کنار افزایش نرخ تورم، پاسخگوی ساخت واحد مسکن رستایی باشد. این مبلغ تا پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰۰ میلیون تومان بود که از اوایل سال ۱۴۰۱ زمزمه های دو برابر شدن آن به گوشی می‌رسید.

با وجود اعلام رسمی سازمان‌های مربوطه مبنی بر دو برابر شدن وام مسکن روستایی در اواخر بهار ۱۴۰۱، در عمل این اتفاق تا کنون رخ نداده و بانک‌ها تنها امکان دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیونی را فراهم می‌کردند؛‌ همچنین شایعاتی در مورد پرداخت ۱۰۰ میلیون دوم با سود عادی بانکی یعنی ۱۸ درصد منتشر گردید. با این حال، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آخرین صحبت‌های خود از برطرف شدن موانع پرداخت تسهیلات روستایی خبر داد. به این ترتیب، متقاضیان دریافت تسهیلات روستایی که شرایط لازم برای استفاده از این وام را داشته باشند، می‌توانند مبلغ ۲۰۰ میلیون تسهیلات را به صورت مرحله به مرحله دریافت و برای ساخت مسکن خود مورد استفاده قرار دهند.

نرخ سود تسهیلات روستایی چقدر است

اگر چه در تابستان سال جاری و بعد از به بن بست رسیدن فرایند تامین سرمایه برای تسهیلات روستایی، خبر از نرخ سود ۱۸ درصدی برای ۱۰۰ میلیون دوم این وام به گوشی می‌رسید، اما بر اساس جدیدترین اظهارات رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، این وام با همان نرخ سود قبل یعنی ۵ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود. از طرف دیگر، تمامی روستاهای کشور مشمول این طرح گردیده و روستاییان در صورت دارا بودن شرایط لازم، امکان استفاده از وام ۲۰۰ میلیونی را خواهند داشت. حتی ساکنان شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر هم می‌توانند از این تسهیلات برای ساخت مسکن استفاده کنند. درصد سود این تسهیلات برای ساکنین این شهرها هم مشابه با روستاییان و همان ۵ درصد خواهد بود.

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام