ثبات قیمت و افت تقاضا در بازار فولاد در دهمین روز آبان

 Vote: 0 person
ثبات قیمت و افت تقاضا در بازار فولاد در دهم آبان

بازار آهن و فولاد کشور بعد از افزایش قیمتی شهریور ماه امسال که به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز رخ داد، وارد یک روند با ثبات شده است. این شرایط از ابتدای مهر ماه تا کنون هم ادامه داشته و نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی با تغییر چندانی همراه نبوده اند. البته برخی شرکت‌های تولیدکننده هم قیمت بعضی از محصولات خود را تا حدودی کاهش یا افزایش داده اند. اما این تغییرات به گونه‌ای نبوده که بر روند کلی بازار تاثیر داشته باشد.

افت تقاضا در بازار آهن و ثبات نسبی نرخ ارز از ابتدای مهر ماه، دو دلیل اصلی ثبات قیمتی محصولات فولادی به شمار می‌آیند. پایین آمدن تقاضا برای خرید مقاطع فولادی بخصوص در روزهای اخیر کاملا مشهود بوده است. این موارد باعث شده تا بیشتر کارخانه‌ها محصولات خود را با همان نرخ سابق عرضه کرده یا حتی در برخی موارد، قیمت‌ها را کاهش دهند. با توجه به ثبات این شرایط، به احتمال زیاد در روزهای آینده هم جوی آرام را در بازار فولاد شاهد باشیم.

 

تغییرات قیمت محصولات فولادی در دهمین روز آبان

از ابتدای هفته تا کنون، روند کلی بازار با ثبات همراه بوده و اکثر مقاطع فولادی در مبادی مختلف فروش، تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکردند. با این حال، قیمت برخی محصولات هم با نوسانات جزئي همراه بوده است. برای مثال، شرکت فولاد سپهر ایرانیان قیمت نبشی خود را در بیشتر سایزها نسبت به روز کاری قبل افزایش داد. البته این نوسانات قیمتی برخی محصولات خاص، طوری نبوده که بتواند روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و امروز هم بازار آهن و فولاد کشور جوی آرام را پشت سر گذاشت. جدیدترین قیمت مقاطع فولادی مهم در شرکت‌های مختلف، به شرح ذیل است.

قیمت میلگرد آجدار

میلگرد از جمله محصولات فولادی است که در بازار امروز به صورت کاملا یک دست با ثبات همراه بود. تقریبا تمامی شرکت‌های عرضه کننده، نرخ فروش میلگرد خود را همانند روز قبل اعلام کردند. برای مثال، شرکت راد همدان میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری خود را در بازار امروز با قیمت ۱۵ هزار و ۵۴۶ تومان عرضه کرد که از ابتدای هفته تا کنون هیچ تغییری نداشته است. میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری ابهر هم از ابتدای هفته تا همین امروز به قیمت ۱۴ هزار و ۵۴۲ تومان به فروش می‌رسد. این شرایط برای سایر شرکت‌ها مانند ذوب آهن آرمان آسیا و فولاد سپهر ایرانیان هم به همین صورت بود تا ثبات قیمتی میلگرد در روزهای اخیر به خوبی مشخص شود.

نوسانات قیمت تیرآهن

نرخ فروش تیرآهن در بازار امروز در برخی سایزها با ثبات همراه بوده و در برخی سایزهای دیگر، کاهش جزئی را تجربه کرد. شرکت ذوب آهن از جمله برندهایی بود که نرخ فروش تیرآهن خود را در اکثر سایزها کاهش داد. تیرآهن سایز ۱۸ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان که در روز قبل با نرخ ۳ میلیون و ۸۸۹ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش می‌رسید، امروز با نزدیک به ۱۸ هزار تومان کاهش، به ۳ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان رسید. با این حال، برخی شرکت هم تیرهای تولیدی خود را با همان قیمت قبل به فروش رساندند. مثلا تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری شرکت ظفر بناب، همانند روزهای قبل با قیمت ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان به فروش رسید.

نرخ فروش هاش

تیرهای فولادی هاش، روندی همچون کلیت بازار را طی کرده و با ثبات قیمتی همراه بودند. هاش سبک HEA در سایز ۱۴ و طول ۱۲ متر، امروز با قیمت حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روزهای گذشته تفاوتی نداشت. هاش سنگین HEB شرکت ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۴ و طول ۱۲ متر هم مانند روزهای قبل، با نرخ ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید. تیرهای هاش شرکت ذوب آهن در سایزهای دیگر هم نوسان قیمتی خاصی نداشته و با همان قیمت قبل به فروش رسیدند.

تغییرات قیمتی ورق‌های فولادی

نرخ فروش شیت های فولادی برخلاف جو کلی بازار، عمدتا با نوسان همراه بود. این نوسانات در برخی موارد مثبت و در برخی موارد هم منفی و به کاهش قیمت ورق‌ها منجر گردید. آخرین تحولات قیمتی برخی از مهمترین ورق‌های فولادی، به شرح ذیل می‌باشند:

ورق ST52

این نوع ورق در اکثر سایزها با ثبات قیمتی همراه بوده و در برخی سایزها هم با کاهش قیمت مواجه شد. برای مثال، ورق ST52 با ضخامت ۶ و سایز ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ فولاد مبارکه اصفهان در بازار امروز با نرخ ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان به فروش رسید که مشابه روزهای قبل بود. شیت‌های ST52 با ضخامت ۱۰ و سایز ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰ این شرکت هم از ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان در روز گذشته، به ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده و حدود ۵۱۰ تومان کاهش را تجربه کردند.

ورق A516

پلیت‌های فولادی A516 بازار، امروز را با روندی کاهشی و یک دست به پایان رساندند. این محصول در اکثر سایزها با افت قیمت همراه بود. ورق A516 فولاد مبارکه اصفهان ضخامت ۶ و سایز ۱۵۰۰ * ۶۰۰۰  امروز به نرخ ۲۴ هزار و ۲۴۰ تومان به فروش رسید. این در حالی است که همین ورق در روز قبل ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، ۴۶۰ تومان کاهش قیمت را طی یک روز تجربه کرد. ورق A516 در سایزهای دیگر هم شرایط قیمتی مشابهی داشت.

قیمت ورق سیاه St37

این ورق مهم، در اکثر سایزها با ثبات قیمتی همراه بوده و نسبت به روزهای قبل، تغییر خاصی نداشت. ورق ST37 با ضخامت ۲ و سایز ۱۰۰۰ * ۲۰۰۰ شرکت فولاد مبارکه در بازار امروز با قیمت ۱۹ هزار و ۵۸۸ تومان به فروش رسید که نسبت به روزهای معاملاتی قبل، با تغییر خاصی همراه نبود. البته این محصول در برخی سایزها هم کاهش قیمت را تجربه کرد. برای مثال، نرخ فروش ورق رول ضخامت ۴ و سایز ۱۵۰۰ فولاد مبارکه از ۱۸ هزار و ۸۵۴ تومان در روز قبل به ۱۸ هزار و ۶۷۰ تومان رسید که بیش از ۲۰۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد.

صفحات گالوانیزه

پلیت‌های گالوانیزه در بازار امروز روندی کاملا یک دست و صعودی را دنبال کردند. به گونه ای که قیمت فروش آن در اکثر شرکت‌ها با افزایش رو به رو بود. ورق گالوانیزه با ضخامت ۰.۵ و سایز ۱۰۰۰ رول شرکت تاراز، از ۲۷ هزار و ۹۸۲ تومان به ازای هر کیلوگرم در روز قبل به ۲۸ هزار و ۲۵۷ تومان در روز جاری رسید تا حدود ۲۸۰ تومان افزایش را ثبت کند. ورق گالوانیزه با ضخامت ۲.۵ و سایز ۱۰۰۰ رول شهریار تبریز هم که دیروز با نرخ ۲۸ هزار و ۳۳۱ تومان به فروش می‌رسید، امروز با حدود ۶۴۰ تومان افزایش به ۲۸ هزار و ۹۷۳ تومان رسید.

قیمت روز نبشی و ناودانی

نبشی هم مانند بسیاری از محصولات دیگر، در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمتی همراه بود. البته نرخ فروش این محصول در بیشتر شرکت‌ها، ابتدای هفته با یک افزایش جزئی همراه بوده است. برای مثال، نبشی سایز ۴ * ۵۰ * ۵۰ و ۶ متری ناب تبریز، امروز هم مانند روزهای گذشته با قیمت ۱۶ هزار و ۱۴۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. این در حالی است که همین نمونه، در ابتدای هفته حدود ۱۹۰ تومان افزایش داشته بود. تعداد محدودی از کارخانه‌ها مانند فولاد سپهر ایرانیان، امروز دهم آبان، نرخ فروش این محصول را  افزایش دادند.

قیمت نبشی ۵ * ۵۰ * ۵۰ و ۶ متری فولاد سپهر ایرانیان که دیروز ۱۵ هزار و ۷۳۴ تومان بود، امروز به ۱۵ هزار و ۹۶۴ تومان رسید. البته این شرکت در ابتدای هفته هیچ گونه افزایش در نرخ این محصول خود نداشته است. ناودانی هم شرایطی مشابه با نبشی داشته و قیمت امروز آن در اکثر مبادی فروش ثابت بود. اگرچه این محصول هم در ابتدای هفته یک افزایش جزئی را تجربه کرده است. برای مثال، شرکت ناب تبریز ناودانی سایز ۸ و ۶ متری خود را همچون روزهای قبل، با قیمت ۱۶ هزار و ۳۳۱ تومان در بازار امروز به فروش رساند. نرخ این مقطع فولادی در ابتدای هفته حدود ۱۸۰ تومان افزایش داشته است.

قیمت فروش لوله و پروفیل

قیمت انواع لوله، از جمله لوله داربستی، مانیسمان و گالوانیزه امروز دهم آبان ماه ثابت بود. لوله مانیسمان ۱ اینجی و رده ۴۰ شرکت فولاد اهواز، در بازار امروز، ۷۶۷ هزار ۳۴۰ تومان به ازای هر شاخه به فروش رسید که در یک هفته اخیر ثابت بوده است. پروفیل هم از جو کلی بازار تبعیت کرده و چه در نوع ساختمانی و چه در نوع صنعتی، نوسان قیمتی خاصی نداشت. برای مثال، پروفیل ساختمانی سایز ۵۰۸ با ضخامت ۲ و ۶ متری، در بازار امروز با نرخ ۲۰ هزار و ۱۸۴ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد. پروفیل صنعتی با ضخامت ۷۰ * ۷۰، ضخامت ۵ و ۶ متری هم با قیمت ۲۳ هزار و ۸۵۴ تومان به فروش رسید که طی یک هفته اخیر ثابت بوده است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام