بازار فولاد کشور این روزها در چه حال است؟

 Vote: 0 person
بازار فولاد کشور این روزها در چه حال است؟

هفته گذشته همزمان با روند افزایشی نرخ ارز، بازار آهن و فولاد هم دچار نوسان شده و اکثر محصولات افزایش قیمتی را تجربه کردند. اما از ابتدای این هفته شرایط تا حد زیادی تغییر کرده و بازار مجددا به ثبات رسیده است. این شرایط در روز معاملاتی قبل و امروز کاملا مشهود بود. به گونه‌ای که نرخ فروش اکثر محصولات فولادی نسبت به روز قبل ثابت بوده یا نوسانات جزئی را ثبت کرده‌اند. شرایط این نوسانات جزئي هم برای تمام شرکت‌ها یکسان نبوده و برخی از آن ها با مقداری کاهش قیمت و برخی با کمی افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.

دلیل اصلی ثبات مجددا بازار پس از حرکت افزایشی در هفته گذشته را می‌توان ثبات نسبی نرخ ارز دانست؛ چرا که قیمت دلار بعد از افزایش ناگهانی، اکنون در کانال ۳۲ هزار تومان آرام گرفته و در همین بازه به صورت جزئی نوسان می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بازارساز با تزریق ارز در این بازه قیمتی، از افزایش بیشتر آن جلوگیری می‌کند. بنابراین به احتمال زیاد، طی روزهای آینده شاهد ثبات این بازار و در نتیجه آرامش در بازار فولاد باشیم. به هر حال، در ادامه آخرین روند قیمت‌ها در بازار فولاد کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

جدیدترین نوسانات قیمتی در بازار فولاد

ثبات نسبی ایجاد شده از ابتدای هفته، تقریبا تمام بازار را پوشش داده و اکثر شرکت‌های فعال در این بخش، تغییرات چشم‌گیری در نرخ فروش محصولات خود ایجاد نکردند. این شرایط در معاملات امروز بازار آهن و فولاد کشور هم قابل مشاهده بود. جایی که قیمت اکثر محصولات فولادی نسبت به روز قبل ثابت اعلام شده و برخی هم با نوسانات جزئی افزایشی و کاهشی همراه بودند.

تغییرات قیمت میلگرد آجدار

میلگرد از جمله مقاطع فولادی بود که روز آرامی را پشت سر گذاشته و در اکثر مبادی فروش، کاهش یا افزایش قیمت خاصی نداشت. برای مثال، میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری شرکت ظفر بناب که در روزهای قبل با نرخ ۱۵ هزار و ۴۱۳ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، امروز هم با همین قیمت به فروش رسید تا ثبات خود را برای چند روز متوالی حفظ کرده باشد. البته برخی دیگر از شرکت‌ها چنین ثبات کاملی نداشته و با تغییرات جزئي در قیمت میلگرد آجدار مواجه بودند. مثلا نرخ فروش میلگرد سایز ۱۴ و ۱۲ متری نیشابور با حدود ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، از ۱۴ هزار و ۹۵۵ به ۱۴ هزار و ۷۶۲ تومان رسید.

نرخ فروش تیرآهن در هجدهم مهر ماه

تیرآهن برخلاف میلگرد و کلیت بازار، امروز با مقداری کاهش قیمت مواجه بود. این موضوع به خصوص در اعلام نرخ محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از مهمترین کارخانه های تولیدی، کاملا مشهود است. البته نرخ فروش اکثر تیرآهن‌های ذوب آهن طی دو روز گذشته هم روند کاهشی خفیفی داشته است. برای مثال، تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت با حدود ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز قبل، از ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۷۷ هزار تومان به ازای هر شاخه رسید. این در حالی است که نرخ فروش همین تیر در دو روز قبل هم مجموعاً حدود ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است. سایر تیرهای فولادی شرکت ذوب آهن اصفهان هم روز معاملاتی جاری را با کاهش جزئی قیمت پشت سر گذاشتند.

قیمت هاش سبک و سنگین

تیرهای هاش برخلاف تیرآهن معمولی، تغییر خاصی را در قیمت خود تجربه نکرده و در اکثر مبادی فروش، با همان قیمت قبل خود معامله شدند. این شرایط هم تیرهای هاش سبک و هم هاش سنگین را شامل می‌گردد. هاش سبک سایز ۱۸ و ۱۲ متری شرکت ذوب آهن اصفهان در روز جاری با قیمت ۲۵ هزار و ۶۸۹ تومان به فروش رسید که نسبت به روزهای گذشته تغییری نداشت. نرخ فروش هاش سنگین سایز ۱۶ و ۱‍۲متری این شرکت هم ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان اعلام شده که باز هم نسبت به چند روز قبل ثابت بود.

نوسانات قیمتی ورق های فولادی

اکثر ورق های فولادی همچون جو کلی بازار، امروز را با ثبات پشت سر گذاشته و نوسان خاصی در قیمت فروش شان ایجاد نشد. ورق های سیاه و گالوانیزه شیت های فولادی مهمی هستند که این روند را طی کردند. ورق سیاه با ضخامت ۱۰ و سایز ۱۰۰۰ که از چند روز قبل با قیمت ۱۸ هزار و ۵۷۸ معامله می‌شد، امروز هم با همین نرخ به فروش رسید و ثبات قیمتی خود را برای چندمین روز متوالی حفظ کرد. ورق گالوانیزه با ضخامت ۳ و سایز ۱۰۰۰ شهریار تبریز هم در بازار امروز با قیمت ۳۱ هزار و ۶۵۲ تومان معماله شد. این در حالی است که نرخ فروش این ورق هم در چند روز اخیر تغییری نداشته است.

قیمت فروش نبشی و ناودانی

نبشی و ناوادانی هم از جمله دیگر محصولاتی هستند که امروز را با یک ثبات کامل پشت سر گذاشتند. تقریبا می‌توان گفت تمام شرکت‌های عرضه کننده این مقاطع، محصولات شان را بدون افزایش یا کاهش قیمت خاصی نسبت به روز قبل به فروش رساندند. برای مثال، نبشی ۳ * ۴۰ * ۴۰ شرکت آریان فولاد با قیمت ۱۶ هزار و ۱۴۷ تومان معامله شد. این در حالی است که نبشی مذکور چند روز گذشته هم با همین نرخ به فروش می‌رسید. ناوادانی سایز ۶ و ۶ متری شرکت فولاد شکفته هم که در چند روز اخیر با قیمت ۱۶ هزار و ۹۷۳ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، امروز هم نوسان خاصی نداشت و با همین قیمت به فروش رسید.

تغییرات قیمت لوله و پروفیل

لوله و پرفیل در روز جاری روندی همراه با ثبات را طی کرده و تغییر خاصی را در قیمت خود ثبت نکردند. این ثبات قیمتی لوله و پروفیل شامل محصولات اکثر شرکت های فعال در این زمینه می‌شود. انواع پایپ از جمله لوله داربستی و مانیسمان بدون تغییر قیمت عرضه شدند. لوله مانیسمان ۱ اینچ و ۶ متری مانند روزهای قبل، در بازار امروز هم با قیمت ۷۵۵ هزار و ۹۶۴ تومان عرضه شد. پروفیل هم در سایزهای مختلف نوسان قیمتی نداشته و با همان قیمت روز قبل به فروش رسید. برای مثال، پروفیل با ضخامت ۲، سایز ۵۰۸ و ۶ متری همچون چند روز گذشته، در بازار امروز با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان معامله شد.

 

روند بازار در روزهای آينده

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد کشور از جمله قیمت‌های جهانی ثابت بوده و تصمیمات مدیریتی جدیدی اتخاذ نشده است، تنها عامل فعال نرخ ارز است. این عامل هم در روزهای گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و قیمت دلار اکنون به کانال ۳۲ هزار تومان رسیده است. از آن جایی که بازارساز تمایل به عدم افزایش نرخ ارز دارد، نسبت به افزایش عرضه در بازار اقدام می‌کند. از این رو به احتمال زیاد شاهد ثبات نسبی نرخ انواع ارز از جمله دلار و در نتیجه ثبات قیمتی محصولات فولادی خواهیم بود.

 


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام