ثبات نسبی قیمت ها و رکود در بازار آهن و فولاد کشور

 Vote: 0 person
ثبات نسبی و رکود در بازار آهن و فولاد کشور

پس از روند کاهشی چشمگیر قیمت ها در بازار فولاد که از تیر ماه آغاز و تا پایان مرداد ۱۴۰۱ ادامه داشت، بازار از ابتدای شهریور ماه به یک ثبات نسبی رسیده است. طوریکه در اولین هفته این ماه اکثر محصولات فولادی یا تغییرات قیمتی خاص را تجربه نکرده یا نوسان بسیاری جزئی داشته اند. شرایط مذکور، امروز هم در بازار ادامه داشته و بیشتر مقاطع همچنان ثبات قیمتی خود را حفظ کردند. البته قیمت تعداد محدودی از محصولات هم نسبت به روز گذشته مقادیر جزئی افزایش یا کاهش یافت. به هر حال، در این مطلب شرایط روز بازار آهن کشور را بررسی کرده‌ایم تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید.

نوسانات قیمتی محصولات فولادی در هفتم شهریور

تقریبا از ابتدای شهریور ماه تا امروز که هفت روز از آن سپری شده، بازار فولاد یک روند همراه با ثبات را در پیش گرفته و نرخ فروش اکثر محصولات تغییر خاصی نداشته است. تنها برخی از محصولات نوسانات جزئی را تجربه کردند که آن هم در یک جهت نبوده است. به عبارت دیگر، برخی مقاطع فولادی تا حدودی افزایش و برخی دیگر مقداری کاهش قیمت داشته‌اند.

نرخ فروش میلگرد آجدار

میلگرد از جمله مقاطعی بوده که در چند روز اخیر نوسانات جزئی را پشت سر گذاشته است. از طرف دیگر، تغییرات آن به خصوص در روز قبل برای شرکت های مختلف همسو نبوده است. برای مثال، قیمت فروش میلگرد سایز ۱۲ و ۱۲ متری میانه در روزهای ابتدایی شهریور حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشته اما از روز قبل تا کنون مجددا حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافته به ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

این روند برای میلگردهای ذوب آهن اصفهان تا حدودی متفاوت بوده است. به این شکل که از اوایل شهریور ماه یک روند صعودی را  در پیش گرفته و حدود ۱۵۰ تومان افزایش داشته اند. نرخ فروش میلگرد سایز ۱۸ و ۱۲ متری این شرکت از روز قبل تا امروز هم از ۱۴ هزار ۴۹۶ تومان به ۱۴ هزار و ۵۸۸ تومان رسیده و مجددا حدود ۱۰۰ تومان افزایش را ثبت نموده است.

قیمت تیرآهن

تیرآهن هم روندی تقریبا مشابه با میلگرد را در یک هفته اخیر طی کرده و از روز گذشته تا کنون در اکثر مبادی فروش با افزایش جزئی قیمت همراه بوده است. البته بخشی قابل توجهتی از شرکت ها هم نرخ فروش خود را نسبت به قبل ثابت اعلام کردند. شرکت ذوب آهن که پیشتاز افزایش قیمت تیرآهن بود، نرخ تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری خود را که روز قبل ۱۵ هزار و ۴۱۳ تومان بود به ۱۵ هزار و ۹۶۴ تومان رساند که افزایش چشمگیری برای یک روز است. تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری اهواز هم که در روزهای قبل افزایش حدود ۴۵ هزار تومانی به ازای هر شاخه را تجربه کرده بود، امروز تغییر قیمتی جدید نداشت.

تغییرات قیمت هاش

تیرهای فولادی هاش از جمله محصولاتی هستند که تقریبا هیچ گونه تغییر قیمتی را در یک هفته اخیر ثبت نکرده اند. این ثبات هم در بخش تیرهای سبک HEA و هم تیرهای سنگین HEB کاملا مشهود است. برای مثال، قیمت فروش تیر هاش سبک سایز ۱۴ و ۱۲ متری ذوب آهن از یک هفته قبل تا کنون ۲۲ هزار و ۱۹ تومان بوده و تغییری نداشته است. نرخ فروش تیر سنگین سایز ۱۶ و ۱۲ متری ذوب آهن هم در هفته اخیر ۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان بوده است.

تغییرات قیمتی ورق های فولادی

ورق های فولادی در یک هفته اخیر شرایط گوناگونی را تجربه کرده اند. بسیاری از ورق ها تغییر قیمتی خاصی نداشته و برخی هم مانند ورق گالوانیزه تا حدودی کاهش داشته اند. از طرف دیگر، پلیت هایی هم چون ورق سیاه و ورق St52 یک روند صعودی را در هفته گذشته پشت سر گذاشته اند. نرخ فروش ورق ۱۰ St52 فولاد مبارکه از ۱۸ هزار و ۹۹۱ تومان در روزهای ابتدایی شهریور به ۱۹ هزار و ۴۵۰ تومان در امروز رسیده که به معنای افزایش حدود ۴۵۰ تومانی در هر کیلوگرم است. ورق سیاه هم با این که در روزهای قبل روندی صعودی را طی کرده، از روز قبل تا کنون مقداری کاهش قیمت را ثبت نموده است. برای مثال، پلیت سیاه ۱۰ فولاد مبارکه از ۱۸ هزار و ۳۹۵ تومان در روز قبل به ۱۸ هزار و ۱۲۰ رسیده است.

قیمت نبشی و ناوادنی

نبشی و ناوادنی هم از ابتدای شهریور ماه یک روند همراه با ثبات را در پیش گرفته و اکثر شرکت‌ها تغییری در قیمت محصولات خود نداده‌اند. البته برخی کارخانه‌ها از جمله فولاد شکفته، نرخ فروش نبشی و ناوادنی خود را به صورت جزئی و در حدود ۱۰۰ تومان بالا برده اند. اما قیمت این مقاطع در کلیت بازار بخصوص از روز گذشته تاکنون ثابت بوده است. برای مثال، قیمت ناوادنی سایز ۸ ناب تبریز از یک هفته قبل تا همین امروز ۱۷ هزار و ۷۹۹ تومان به ازای یک کیلوگرم می‌باشد. نبشی ۳۰ * ۳۰ * ۳ و ۶ متری شکفته هم پس از افزایش ۱۰۰ تومانی در روزهای گذشته، از دیروز تا امروز با قیمت ۱۷ هزار و ۱۵۶ تومان معامله می‌شود.

نوسانات قیمت لوله و پروفیل

نرخ فروش لوله و پروفیل از ابتدای شهریور ماه تا امروز در بیشتر مبادی فروش ثابت اعلام شده و تغییرات خاصی نداشته است. این موضوع به خصوص برای پروفیل بیشتر صادق بوده و قیمت اعلامی برای این مقطع در سایزهای مختلف ثابت بوده است. مثلا پروفیل ۵۰۹ و سایز ۲ از هفته گذشته تاکنون با قیمت ۱۸ هزار و ۳۴۹ تومان به ازای کیلوگرم معامله می‌شود. انواع لوله‌های فولادی از جمله لوله مانیسمان، لوله گالوانیزه و لوله داربستی هم دارای شرایطی مشابه بوده‌اند. با این حال، معدودی از شرکت‌ها نرخ فروش لوله‌های خود را به صورت جزئی تغییر داده‌اند. برای مثال، قیمت لوله داربستی سایز ۱ و ۲/۱ اصفهان که طی یک هفته قبل ثابت بوده، از ۱۷ هزار و ۵۲۳ در روز قبل به ۱۷ هزار و ۴۳۲ تومان رسید و حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافت.

علت تغییر روند بازار از ابتدای شهریور چه بوده است؟

بازار فولاد کشور که از ابتدای تیر ماه تا پایان مرداد وارد یک روند نزولی شدید شده بود، نهایتا از ابتدای شهریور به این روند پایان داد. به این ترتیب، اکثر محصولات فولادی به یک ثبات نسبی رسیده و برخی از آن‌ها هم افزایش قیمت را تجربه کردند. مهمترین دلایل این تغییر روند را هم می‌توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد از کانال ۲۸ به کانال ۲۹ هزار تومان و پایین آمدن شعله خبرهای برجام دانست. از این رو، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، می‌توان جوی آرام را برای بازار فولاد در روزهای آینده هم پیش بینی کرد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام