کاهش قیمت فولاد در هفته چهارم مرداد ماه 1401

 Vote: 0 person
کاهش قیمت فولاد در هفته چهارم مرداد ماه 1401

بازار فولاد پس از نوساناتی که در نیمه اول مرداد ثبت کرد، در چهارمین هفته از مرداد ماه ۱۴۰۱ مجددا وارد یک روند نزولی شد. اکثر مقاطع فولادی در طول این هفته با کاهش قیمت همراه بوده و تعداد محدودی هم نرخ فروش قبلی خود را حفظ کردند. این شرایط تا آخرین روز کاری هفته قبل ادامه داشت و برخی شرکت‌ها همچنان قیمت فروش محصولات شان را کاهش می‌دهند. بدون شک، مهمترین دلیل افت قیمت ها در هفته گذشته را می‌توان مذاکرات برجام و کاهش نرخ ارز به دنبال اخبار مثبتی که از این مذاکرات به گوش می‌رسند، دانست.

بر اساس آخرین گزارشات از بازار آزاد ارز، قیمت دلار به کف کانال ۳۰ هزار تومان رسیده و در حدود ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان معامله می‌شود. این در حالی است که قیمت دلار در طول چند ماه اخیر بین کانال ۳۱ هزار و ۳۲ هزار تومان در نوسان بود. به هر حال، این موضوع در کنار ثبات نسبی سایر عوامل موثر در بازار آهن، به کاهش قیمت محصولات فولادی منجر شده است. در ادامه، تغییرات کلی ایجاد شده در بازار آهن طی  هفته چهارم مرداد ماه  بررسی شده است. با آنلاین سازه همراه باشید.

آخرین نوسانات قیمتی مقاطع فولادی در هفته چهارم مرداد

 روند نزولی بازار فولاد طی هفت روز گذشته،‌ اکثر مقاطع فولادی را تحت تاثیر قرار داد و این شرایط تنها به یک یا چند نمونه محصول مربوط نبود. بیشتر شرکت‌ها یک یا چند مرتبه نرخ فروش محصولات شان را کاهش دادند. با این حال، هنوز هم تقاضای چشمگیری در بازار ایجاد نشده و می‌توان کاهش مجدد قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد.

قیمت میلگرد

نرخ فروش میلگرد در این هفته مانند همیشه به عنوان پیشتاز سایر محصولات فولادی در مسیر تغییرات بازار حرکت کرده است. تقریبا می‌توان گفت میلگرد تولیدی در تمام شرکت های داخلی با کاهش قیمت همراه بوده اند. برای مثال، میلگرد آجدار میانه سایز ۱۲ و ۱۲ متری که در ابتدای هفته با قیمت حدود ۱۴ هزار و ۸۱۷ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌شد، به ۱۴ هزار و ۱۷۵ تومان رسیده است. یعنی حدد ۶۵۰ تومان کاهش قیمت در یک هفته که مبلغ قابل توجهی است. این کاهش نرخ فروش میلگرد برای سایر شرکت ها هم به این شکل بوده و تنها ممکن است مقداری بیش تر یا کم تر رخ داده باشد.

نوسانات قیمت تیرآهن

نرخ فروش تیرآهن هم مانند میلگرد در اکثر مبادی فروش با کاهش همراه بوده و تنها تعداد محدودی از شرکت ها قیمت خود را ثابت نگه داشته اند. تیرآهن ۱۸ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان که در ابتدای هفته ۱۵ هزار و ۸۷۲ تومان به فروش می‌رسید، در انتهای هفته ۱۵ هزار و ۵۰۵ تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت گذاری شد. به عبارت دیگر، حدود ۳۵۰ تومان کاهش را ثبت کرده است. این شرایط در بخش شاخه فروش هم تقریبا مشابه بوده است. برای مثال، نرخ فروش تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری ذوب آهن از ۲ میلیون و ۴۵ هزار تومان به ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده است.

نرخ فروش هاش

هاش هم از جمله دیگر مقاطع فولادی است که افت قیمت قابل توجهی را در چهارمین هفته از مرداد ماه ۱۴۰۱ داشت. این کاهش قیمت هم  HEA و هم HEB را شامل می‌شود. نرخ فروش HEA سبک ذوب آهن در سایز ۱۸ و ۱۲ متری، از ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان در اولین روز هفته به ۲۷ هزار و ۹۸۲ تومان در روز جاری رسیده که کاشه حدود ۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد. قیمت HEB سنگین ذوب آهن در سایز ۲۰ و ۱۲ متری هم از کیلویی ۲۶ هزار و ۶۰۶ تومان به ۲۵ هزار و ۲۳۰ تومان کاهش پیدا کرده است. یعنی چیزی حدود ۱۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم کاهش داشته است.

قیمت ورق های فولادی

شرایط قیمتی عمده ورق های فولادی هم در هفته گذشته مانند کلیت بازار بوده و با کاهش قیمت همراه شده است. نرخ فروش ورق سیاه ۲ فولاد مبارکه اصفهان که در روز اول هفته حدود ۱۸ هزار و ۳۴۹ تومان بود، امروز ۱۷ هزار و ۴۳۲ تومان اعلام شده است. یعنی بیش از ۹۰۰ تومان از ابتدای هفته تا انتهای آن کاهش ثبت کرده است. همچنین، قیمت ورق St52 سایز ۶ از ۲۰ هزار و ۸۵۴ تومان به ۱۹ هزار و ۹۲۷ تومان رسیده است. این نوع ورق هم افت قیمتی بیش از ۹۰۰ تومانی را ثبت کرده که مقدار قابل توجهی است.

قیمت نبشی و ناودانی

شرایط این مقاطع فولادی هم از سایر بازار مستثنی نبوده و قیمت آن‌ها در اکثر مبادی فروش نسبت به ابتدای هفته کاهش داشته است. برای مثال، نبشی ۴۰ * ۴۰ * ۴ و ۶ متری آریان فولاد، از ۱۶ هزار و ۱۴۷ تومان به ازای هر کیلو گرم در روز اول هفته، به ۱۵ هزار و ۷۸۰ تومان در امروز رسیده است. همچنین، نرخ اعلام شده برای ناوادنی سایز ۶ و ۶ متری شکفته از ۱۷ هزار و ۱۵۶ تومان به ۱۶ هزار و ۷۸۹ تومان در پایان هفته رسید. یعنی هم نبشی و هم ناوادنی‌های مذکور چیزی در حدود ۳۵۰ تومان در کیلو گرم نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشتند.

نوسانات قیمت لوله و پروفیل

تغییرات نرخ لوله و پروفیل تا حدودی با سایر بازار متفاوت بوده است. برای مثال،‌ برخی از انواع لوله مانند لوله مانیسمان در طول هفته تغییر چندانی نداشته و نرخ فروش آن در اکثر مبادی ثابت اعلام شده است. اما برخی از لوله ها مانند لوله داربستی تا حدودی با کاهش قیمت همراه بوده است. از طرف دیگر، پروفیل شرایطی کاملا متفاوت با کلیت بازار را رقم زده است. به این ترتیب که در بسیاری از موارد نسبت به ابتدای هفته تغییر قیمتی نداشته و همچنان ثابت بوده است. در برخی سایزها هم حتی تا حدود افزایش را ثبت کرده است. برای مثال، نرخ فروش پروفیل ۵۰ * ۵۰ با ضحامت ۲.۵ و ۶ متری از ۱۸ هزار و ۸۰۸ تومان در ابتدای هفته، به ۱۹ هزار و ۸۰۳ تومان در پایان هفته، یعنی 27 مرداد رسید.

دلایل رکود بازار در چهارمین هفته مرداد ماه چه بود؟

از ابتدای هفته چهارم مرداد 1401 تا انتهای هفته، اخبار متعددی پیرامون مذاکرات برجام منتشر شد که عموما مثبت بود و نشان از نزدیک شدن به توافق نهایی داشت. اگرچه هنوز چیزی به صورت رسمی مشخص نشده، اما همین اخبار برای تاثیر در بازار ارز و کاهش قیمت دلار کافی بود. نرخ فروش دلار که در چند ماه اخیر بین کانال ۳۱ هزار تا ۳۲ هزار تومان در نوسان بود، تا حدودی کاهش یافت و به کف کانال ۳۰ هزار تومان رسیده است. این موضوع یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت مقاطع فولادی در بازار اخیر بوده است.

اما در کنار کاهش قیمت نرخ ارز، کاهش تقاضا هم عامل دیگری بوده که به پایین آمدن قیمت محصولات فولادی در هفته گذشته منجر شده است. اکثر سازندگان بزرگ دست از کار برداشته و پروژه های خود را متوقف کرده اند و منتظر نتیجه نهایی برجام هستند؛ زیرا در صورت توافق نهایی برجام، افت قیمتی بیش تری را هم در بازار آهن شاهد خواهیم بود. به هر حال، با توجه به ثبات سایر عوامل مؤثر در بازار فولاد، کاهش تقاضا و اخبار مربوط به مذاکرات برجام را می‌توان دلایل اصلی رکود هفته اخیر بازار آهن دانست.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام