تحلیل بازار فولاد در هفته دوم مرداد 1401

 Vote: 0 person
تحلیل بازار فولاد در هفته دوم مرداد 1401

بازار آهن و فولاد که از اوایل تابستان وارد یک روند نزولی شده، تا پایان دومین هفته از ماه مرداد هم این روند خود را حفظ کرد. اگر چه تغییرات قیمتی محصولات فولادی در کل بازار یکدست و یکسان نبود. برای مثال، برخی مقاطع از جمله میلگرد، در اواخر هفته مقداری افزایش قیمت را تجربه کردند و از آن روند کاهشی خود در ماه‌های اخیر خارج شدند. دلیل اصلی این تغییر روند در قیمت میلگرد و برخی مقاطع دیگر را هم می‌توان ابلاغیه هایی دانست که از طرف بورس کالا برای حمایت از تولیدکنندگان منتشر شده است.

با توجه به این که بازار آهن و فولاد کشور بیشتر از یک ماه در روندی نزولی قرار گرفته، بورس کالا در این هفته دو ابلاغیه مختلف جهت حمایت از تولیدکنندگان صادر کرد. مثل همیشه، میلگرد اولین مقطع فولادی بود که به این ابلاغیه ها واکنش نشان داده و در روزهای انتهایی هفته، مقداری افزایش قیمت را تجربه کرد. البته بسیاری از مقاطع فولادی هم تاثیری از این ابلاغیه ها نپذیرفته و همچنان به افت قیمتی خود ادامه دادند؛ از این رو می‌توان گفت بازار فولاد در دومین هفته مرداد برای مقاطع مختلف، روندی متفاوت را طی کرده است.

نوسانات قیمت مقاطع فولادی در دومین هفته از مرداد ماه

در ابتدای هفته و قبل از این که ابلاغیه‌های بورس کالا برای حمایت از تولیدکنندگان صادر شود، بازار تقریبا دارای جریانی یکدست بوده و اکثر مقاطع کاهش قیمتی را تجربه کرده یا ثابت بودند. اما پس از انتشار ابلاغیه های بورس کالا، برخی از مقاطع مانند میلگرد به سرعت واکنش نشان داده و تغییر روند دادند. با این حال، برخی دیگر همچنان به روند کاهشی و همراه با ثبات خود ادامه دادند. 

تغییرات قیمت میلگرد

در روزهای ابتدایی هفته، نرخ آرماتور آجدار با کاهش همراه بود. اما با صدور ابلاغیه‌‌ها، روند خود را تغییر داده و در اکثر مبادی فروش با افزایش قیمت مواجه شد. به این ترتیب، می‌توان گفت قیمت این محصول طی هفته گذشته، به طور میانگین در بیشتر مبادی فروش ثابت بوده است. چرا که ابتدا مقدار کاهش یافته و در ادامه مجددا با افزایش نرخ فروش همراه شد. برای مثال، میلگرد سایز ۱۴ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان در اولین روز هفته ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان بود. در ادامه کاهش نرخ فروش اتفاق افتاده و قیمت آن در اواسط هفته تا ۱۴ هزار و ۱‍۷۵ تومان پایین آمد. اما مجددا شروع به افزایش کرده و در انتهای هفته به همان ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

نرخ فروش تیرآهن

تیرآهن برخلاف میلگرد، هیچ واکنشی نسبت به ابلاغیه های بورس کالا نشان نداده و همچنان روند نزولی خود را که از هفته ها قبل آغاز شده بود، ادامه داد. به این ترتیب، قیمت تیرآهن به طور میانگین در هفته گذشته کاهش پیدا کرده و این افت قیمت اکثر شرکت ها را شامل می‌شود. شرکت ذوب آهن اصفهان در اولین روز هفته قیمت تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری خود را در بخش کیلو فروشی، ۱۶ هزار و ۸۸۱ تومان اعلام کرد. در حالی که همین نمونه تیرآهن در آخرین روز هفته با قیمت ۱۶ هزار و ۴۲۳ تومان معامله شد. قیمت تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۲ متری این شرکت در بخش فروش شاخه ای هم که ابتدای هفته حدود ۲ میلون و ۵۶۹ هزار تومان بود، در روز آخر با قیمت ۲ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان به فروش رسید.

تغییرات قیمت هاش

نرخ فروش تیرآهن های هاش در هفته دوم مرداد، یک روند کاملا نامنظم را به خصوص در بخش هاش HEB دنبال کرد. قیمت HEA در بیشتر مبادی فروش در طول هفته ثابت اعلام شده و تعداد محدودی هم کاهش قیمت را تجربه کردند. برای مثال، قیمت HEA در سایز ۱۶ و طول ۱۲متر، از ۲۶ هزار و ۱۴۷ تومان در ابتدای هفته به ۲۵ هزار و ۶۸۹ تومان رسید. اما HEB در مبادی فروش مختلف با نوسانات گوناگونی همراه بود. به این ترتیب که نرخ فروش این مقطع در برخی سایزها کاملا ثابت بود، در برخی کاهش و در برخی دیگر افزایش را تجربه کرد.

نوسانات قیمتی ورق های فولادی

نرخ فروش ورق های فولادی هم با توجه به شرکت تولیدی و سایز، تغییرات گوناگونی را ثبت کرد. به این ترتیب که برخی انواع ورق در طول هفته ثابت بوده و نوسان خاصی را تجربه نکردند. اکثر انواع ورق‌های فولادی هم با کاهش قیمت مواجه بودند. حتی در برخی موارد نسبت به ابلاغیه های بورس کالا واکنش نشان داده و در روزهای انتهایی هفته مقداری افزایش قیمت را تجربه کردند. با این حال، برایند کلی قیمت صفحات فولادی کاهشی بود. برای مثال، قیمت ورق سیاه ۲ فولاد مبارکه از ۱۸ هزار و ۹۴۵ تومان در ابتدای هفته به ۱۸ هزار و ۴۸۷ تومان در روزهای پایانی رسید.

قیمت نبشی و ناوادنی

این مقاطع مهم و پرکاربرد طی هفته دوم مرداد ماه، به طور میانگین با روندی کاهشی همراه بودند. البته تاثیر ابلاغیه های بورس کالا هم در تغییرات قیمت آن ها کاملا مشهود بود. با این حال، افزایش نرخ فروش در روزهای پایانی به گونه ای نبود که بتواند افت قیمتی روزهای اول هفته را جبران کند و برایند کلی کاهشی بود. برای مثال، نبشی سایز ۷ و ۶ متری آریان فولاد از ۱۵ هزار و ۴۵۹ تومان ابتدای هفته به ۱۵ هزار تومان در روزهای پایانی رسید. ناودانی سایز ۸ و ۶ متری شکفته هم از ۱۶ هزار و ۹۷۳ تومان به ۱۶ هزار و ۶۹۸ تومان رسید تا حدود ۲۰۰ تومان کاهش را در هفته اخیر تجربه کند.

نرخ فروش لوله و پروفیل

قیمت این مقاطع هم مانند اکثر بازار با افت قیمت مواجه بوده یا در برخی موارد همراه با ثبات اعلام شد. البته نرخ فروش پروفیل در اکثر مبادی کاهشی بود. اما قیمت انواع لوله تغییرات مختلفی را ثبت کردند. به این ترتیب که در برخی نمونه ها با کاهش قیمت مواجه بوده و برخی هم نسبت به هفته قبل تغییراتی را ثبت نکردند. برای مثال، قیمت پروفیل ۲ سایز ۵۰۷ که در ابتدای هفته ۱۹ هزار و ۹۰۹ تومان بود، در انتهای هفته به ۱۹ هزار و ۲۶۷ تومان رسید. همچنین، قیمت لوله داربستی که ضخامت ۲.۵ و ۶ متری از ۱۹ هزار و ۲۶۷ به ۱۸ هزار و ۸۰۸ تومان رسید. نرخ فروش برخی لوله ها مانند لوله مانیسمان هم در طول هفته ثابت بود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام