تحلیل بازار آهن و فولاد کشور در تیر ماه ۱۴۰۱

 Vote: 1 person
تحلیل بازار آهن و فولاد کشور در تیر ماه ۱۴۰۱

بازار فولاد کشور از ابتدای امسال وارد یک روند صعودی شد و تا انتهای فصل بهار همین روند را دنبال کرد. اما از ابتدای تیر ماه به دلایل مختلف از جمله پایین آمدن قیمت جهانی فولاد، ثبات نسبی نرخ ارز و کاهش تقاضا، قیمت اکثر مقاطع فولادی اندکی کاهش یافت. به این ترتیب، تا اواسط تیر ماه روند نزولی قیمت در بازار آهن کشور ادامه داشت. از اواسط این ماه هم بازار به یک ثبات نسبی رسیده و تا اواخر تیر آرامش خود را حفظ کرد. از این رو می‌توان گفت برآیند قیمت محصولات فولادی در تیر ماه، به طور کلی یک روند کاهشی را تجربه کرد.

تغییرات قیمت مقطع فولادی در تیر ماه 1401

با توجه به این که بازار فولاد کشور در تیر ماه به صورت کلی یک روند نزولی را پشت سر گذاشت، این موضوع اکثر مقاطع را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش قیمت آن ها شد. بیشتر کارخانه های تولیدی در این حوزه هم نرخ فروش محصولات خود را نسبت به قبل پایین آوردند. تغییرات قیمتی تعدادی از مقاطع فولادی مهم در بازار داخل به شرح ذیل می‌باشد:

نوسانات قیمت میلگرد

میلگرد همواره نسبت به سایر محصولات فولادی امواج بازار را سریع‌تر دریافت کرده و معمولا در اعمال تغییرات پیشتاز است. در همین راستا، نرخ فروش میلگرد در تیر ماه امسال با بازار هماهنگ بوده و از ابتدای این ماه شروع به کاهش کرد. این افت قیمت در بیشتر شرکت‌ها تا دهه اول و اواسط ماه ادامه داشت و سپس چند روزی رو به بالا حرکت کرد. اما مجددا کاهش نرخ این مقطع مهم فولادی آغاز شد و تا انتهای تیر ماه یک روند نزولی خفیف را طی کرد.

در این قسمت، نمودار قیمتی میلگرد ۱۲ ذوب آهن اصفهان را برای تان آورده ایم. همانطور که مشاهده می‌کنید، نرخ فروش این محصول در اولین روز تیر ماه ۱۴۰۱ برابر با ۱۶ هزار و ۷۴۴ تومان بوده است. طی این ماه هم نوسانات متعددی را تجربه کرده اما برآیند نهایی تغییرات نزولی بوده است. به این ترتیب، قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان با ۱۵ هزار و ۷۸۰ تومان، اولین ماه تابستان را پشت سر گذاشته است. به عبارت دیگر، نرخ فروش این نوع میلگرد طی تیر ماه حدود ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

نمودار تغییر نرخ آرماتور طی تیر ماه 1401

 

تغییرات نرخ تیرهای فولادی

نرخ فروش تیرهای فولادی هم مانند سایر مقاطع فولادی یک روند کاهشی را در تیر ماه پشت سر گذاشت. این افت قیمت هم در بخش کیلو فروشی و هم در بخش شاخه ای کاملا مشهود بود. از این رو اکثر شرکت‌های تولیدکننده تیرآهن، قیمت فروش‌شان را کاهش دادند. البته بخش مهم روند نزولی قیمت تیرآهن در دهه اول این ماه رخ داده و در ادامه یک روند همراه با ثبات نسبی را طی کرد. در ادامه، نمودار ماهانه تغییرات قیمت تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان را در طول تیر ۱۴۰۱ مشاهده می‌کنید.

بر اساس این نمودار، قیمت فروش تیرآهن ۱۲ در اولین روز تابستان برابر با ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده است. در ادامه یک روند نزولی شدید را در دهه اول تیر ماه دنبال کرده و سپس به یک ثبات نسبی رسیده است. در نهایت هم نرخ فروش هر شاخه تیرآهن سایز ۱۲ و ۱۲ متری ذوب آهن اصفهان با ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان ماه تیر را به پایان رسانده است. به این ترتیب، قیمت تیرآهن ۱۲ ذوب در حدود ۲۸۰ هزار تومان به ازای هر شاخه کاهش یافته است. این تغییرات قیمتی تیرآهن در اکثر شرکت های دیگر هم به همین صورت بوده است.

نوسانات نرخ تیرهای فولادی طی تیر ماه 1401

نرخ فروش نبشی و ناودانی

نبشی و ناوادنی نسبت به سایر مقاطع فولادی کاهش قیمت کمتری را تجربه کردند؛ اما به هر حال از این روند نزولی بازار مستثنی نبودند. برای مثال، نرخ فروش نبشی شرکت آریان فولاد در اولین روز تیر ماه ۱۶ هزار و ۷۸۹ تومان بود. اما در طول ماه نوسانات متعددی را تجربه کرده و در نهایت با قیمت ۱۶ هزار و ۱۹۳ تومان این ماه را به اتمام رساند. به این ترتیب، قیمت نبشی شرکت آریان فولاد در حدود ۶۰۰ تومان کاهش یافت.

قمیت ناودانی هم مانند نبشی روندی کاهشی را تجربه کرد. اما میزان افت آن در تمام شرکت های فعال در این زمینه یکسان نبود. برای مثال، شرکت شکفته که قیمت این محصول را در ابتدای ماه ۱۸ هزار و ۴۴۱ تومان اعلام کرده بود، در انتهای ماه، معاملاتش را با ۱۷ هزار و ۱۲۶ تومان به پایان رساند. از این رو قیمت ناودانی شکفته در حدود ۱۳۰۰ تومان افت داشت.

تغییرات نرخ نبشی طی تیر ماه 1401

 

نرخ فروش انواع ورق فولادی

انواع ورق فولادی هم با روند نزولی بازار هماهنگ بوده و در طول این ماه با افت قیمت مواجه شدند. این کاهش نرخ، در اکثر شرکت‌ها رخ داده و مربوط به برخی کارخانه‌های خاص یا یک نوع ورق نبود. برای مثال، قیمت ورق گالوانیزه شهریار تبریز با ۴۱ هزار و ۷۴۴ تومان آغاز شده و با ۴۰ هزار و ۳۶۷ تومان به پایان رسید. یعنی چیزی حدود ۱۳۵۰ تومان کاهش قیمت داشت. نرخ فروش ورق St52 سایز ۶ هم به صورت میانگین در ابتدای ماه ۲۲ هزار و ۷۰۷ تومان بود. در انتهای تیر ماه هم با قیمت ۲۱ هزار و ۳۷ تومان به پایان رسید.

نوسانات قیمت لوله و پروفیل

نرخ فروش لوله و پروفیل هم مانند سایر بازار فولاد در تیر ماه افت داشتند؛ اگر چه کاهش قیمت این مقاطع در همه کارخانه‌ها یکسان نبود. بر اساس آمار معاملات، پروفیل در ابتدای تیر ماه با قیمت میانگین حدود ۲۲ هزار و ۸۴۵ تومان معامله می‌شد. اما در ادامه یک سیر نزولی را طی کرده و در نهایت با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۱ تومان این ماه را به پایان رساند. قیمت لوله داربستی هم یکی از پرکاربردترین انواع لوله است، در ابتدای اولین ماه تابستان به طور میانگین ۲۲ هزار و ۹۳۶ تومان اعلام شد. این نوع لوله هم در ادامه، کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۲۰ هزار و ۶۴۳ تومان رسید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام