هزینه وام‌ مسکن و نقش دولت در قیمت املاک

 Vote: 0 person
هزینه وام‌ مسکن و نقش دولت در قیمت خانه

در سال‌های اخیر، وضعیت مسکن از شرایط نرمال خارج شده و قیمت آن روز به روز در حال افزایش است. این موضوع باعث شده تا مردم نتوانند به راحتی نسبت به خرید یا حتی اجاره مسکن اقدام کنند. در همین راستا، دولت اقدام به ارائه وام‌هایی تحت عنوان تسهیلات مسکن نموده است که شرایط آن ها برای افراد مجرد و متأهل و کسانی که ساکن پایتخت یا سایر شهرستان ها هستند، تفاوت دارد. البته این افراد برای استفاده از این تسهیلات باید هزینه ای هم بپردازند که پیوسته در حال بیشتر شدن است. در ادامه هزینه وام های مسکن مختلف و نقش تصمیمات دولتی در قیمت خانه را بررسی خواهیم کرد.

هزینه دریافت تسهیلات مسکن چقدر است؟

با توجه به این که بانک مسکن به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت دارد، بیشتر خدمات و تسهیلات مربوط به خانه و مسکن هم از طریق این بانک ارائه می شود. البته این بانک در ازای ارائه تسهیلات اقدام به دریافت هزینه ای از داوطلبان می کند که روز به روز هم در حال افزایش است. هزینه استفاده از وام های مسکن به صورت مستقیم به مقدار آن بستگی دارد. از آنجا که مقدار تسهیلات این بانک برای مجردها و متاهل ها و همچنین ساکنین تهران با سایر شهرها تفاوت دارد، هزینه‌شان هم یکسان نیست. در ادامه، هزینه دریافت تسهیلات از بانک مسکن برای تهران و سایر شهرهای کشور را آورده‌ایم:

هزینه دریافت وام مسکن در تهران

آن دسته از ساکنین شهر تهران که مجرد باشند، می توانند تا سقف ۲۸۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می شود. برای دریافت هر یک از این تسهیلات به ترتیب نیاز به خرید ۴۰۰ و ۱۶۰ برگه تسهیلات به ارزش هر ورق ۱۴۵ هزار تومان وجود دارد. از این رو مجردان باید روی هم ۵۶۰ برگه تسهیلات بخرند که هزینه آن ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می باشد. متاهلین ساکن تهران هم می توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون وام خرید مسکن برای هر فرد و ۸۰ میلیون وام جعاله می‌شود. هزینه لازم برای خرید برگه تسهیلات متاهلان هم روی هم حدود ۱۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

هزینه دریافت وام مسکن در سایر شهرهای کشور

میزان تسهیلاتی که به منظور خرید مسکن به ساکنان مراکز سایر استان ها به جز تهران و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعطا می شود، کمتر از این مقدار برای پایتخت است. به این ترتیب که مجردان می توانند تا سقف ۱۶۰ میلیون و متاهلان تا سقف ۳۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند. افراد مجرد و متاهل شهرهای به جز پایتخت هم باید به ترتیب ۳۲۰ و ۶۴۰ برگه تسهیلات خریداری نمایند که هزینه لازم برای آن در حدود ۴۵ و ۹۳ میلیون تومان خواهد بود. از این رو متقاضیان استفاده از تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه چه در تهران و چه در سایر شهرها باید بخش قابل توجهی از آن را به عنوان هزینه وام بپردازند.

هزینه تسهیلات در سایر بانک ها به چه صورت است؟

هزینه هایی که در بخش قبل توضیح دادیم مربوط به بانک مسکن بود. سایر بانک ها هم تسهیلات خرید خانه و مسکن را با یک درصد سود بیشتر یعنی ۱۸ درصد ارائه می دهند. جهت استفاده از تسهیلات بیشتر بانک های خصوصی و دولتی در این زمینه شرایط یکسان است. متقاضیان باید سند را به بانک ارائه داده و دو ضامن دارای فیش کسری از حقوق معرفی کنند. علاوه بر این، برخی از این بانک ها با وجود خلاف قانون بودن، بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون از مبلغ وام را هم بلوکه می کنند و نهایتا تا ۷ سال زمان برای بازپرداخت در نظر می گیرند.

تسهیلات بانکی تا چه اندازه به خرید مسکن کمک می کند؟

حال باید بدانید با وجود این همه تلاش جهت استفاده از وام‌های مسکن و پرداخت هزینه آن‌ها، این تسهیلات چه درصدی از مبلغ لازم برای خرید خانه را تأمین می‌کند. تا چند سال قبل، وام های بانکی تا ۸۰ درصد از هزینه کل خرید خانه را پوشش می داد و مصوبه هایی وجود داشت که این تسهیلات به بیش از این مقدار نرسد. اما اکنون به دلیل افزایش چندین باره نرخ مسکن، تسهیلات بانکی کمتر از ۳۰ درصد هزینه خرید خانه را پوشش می‌دهد. پس متقاضیان می توانند از این وام ها به عنوان یک مبلغ کمکی استفاده کنند و در صورت تصیمیم به خرید مسکن، باید خود به فکر جور کردن بخش بیشتر هزینه آن باشند.

تصمیمات دولت در کاهش قیمت مسکن تأثیر گذار است؟!

دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ مسکن و همچنین کمک به مردم برای مقاومت در برابر فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها، تصمیمات مختلفی گرفته و مصوبات گوناگونی را به تصویب می‌رساند. اما در بیشتر موارد مشاهده شده که این تصمیمات دستوری دولت نه تنها تاثیری در بهبود شرایط مسکن ندارد، بلکه به بدتر شدن وضعیت هم منجر می‌شود. چرا که دلیل اصلی افزایش قیمت خانه و مسکن به تورم و زیرساخت‌های اقتصادی کشور برمی‌گردد. از این رو تا زمانی که تورم همچنان افزایشی بوده و وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نکند، نمی‌توان با تصمیمات دستوری جلوی بالا رفتن قیمت مسکن را گرفت.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام