ثبات نسبی قیمت ها در بازار آهن و فولاد

 Vote: 0 person
ثبات نسبی قیمت ها در بازار آهن و فولاد

بازار فولاد کشور بعد از مدت‌ها نوسان، این روزها به یک آرامش و ثبات نسبی رسیده است. به گونه‌ای که در روزهای اخیر، نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی ثابت بوده یا تغییرات ناچیزی داشته اند. امروز سه شنبه، 21/4/1401 نیز نرخ فروش اکثر مقاطع فولادی نسبت به روزهای قبل تغییر چندانی نداشته و شرکت‌های عرضه کننده، قیمت محصولات‌شان را ثابت اعلام کردند. دلایل زیادی برای این ثبات نسبی در بازار آهن و فولاد وجود دارد که بدون شک مهمترین آن، کاهش نوسانات نرخ ارز است. چرا که دلار برای چندین روز متوالی در کانال ۳۱ هزار تومان قرار دارد. با توجه به این شرایط، در صورتی که به دلایل مختلف نرخ ارز افزایش پیدا نکند، می‌توانیم شاهد ادامه ثبات یا حتی کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد باشیم.

آخرین تغییرات قیمتی محصولات فولادی

همان طور که گفتیم، بازار فولاد کشور در چند روز اخیر یک روند همراه با آرامش و ثبات را پشت سر گذاشته است. این ثبات قیمتی در اکثر مقاطع فولادی از جمله تیرهای فولادی و صفحات فولادی قابل مشاهده است. برای آگاهی از آخرین قیمت این محصولات، در ادامه به بررسی نرخ فروش آن‌ها به صورت میانگین در مبادی مختلف پرداخته‌ایم.

قیمت میلگرد

اگر چه بازار فولاد کشور به طور کلی روزهای آرامی را پشت سر می گذارد، اما باز هم میلگرد مثل همیشه نوسانات  خود را دارد؛ هر چند این نوسانات خیلی کوچک و جزئی هستند. بر اساس آمار معاملات میلگرد، نرخ خرید و فروش این محصول کلیدی و حساس در اکثر شرکت ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشته است. برخی از شرکت ها هم قیمت میلگرد خود را همچنان ثابت اعلام کردند. به این ترتیب، نرخ فروش فعلی میلگرد آجدار بین بازه ۱۶ هزار و ۶۰۰ تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفته است.

قیمت تیرآهن

تیرآهن هم مانند اکثر مقاطع فولادی، هم در بخش کیلو فروشی و هم در بخش شاخه ای در یک ثبات نسبی قرار گرفته است. به این ترتیب که اکثر شرکت ها نرخ فروش تیرآهن خود را در بخش کیلو فروشی نسبت به روزهای قبل تغییر نداند و تعداد محدودی از شرکت ها هم کاهش حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومانی داشتند. در بخش فروش شاخه ای هم تقریبا قیمت ها در همه بازار ثابت بود. البته به نظر می‌آید با القای جو کمبود تیر ذوبی در بازار، از پایین آمدن قیمت آن جلوگیری شده است. چرا که با توجه با کاهش قیمت شمش و میلگرد، نرخ فروش تیرهای فولادی هم باید کاهش پیدا می‌کرد که این اتفاق رخ نداده است.

نرخ فروش نبشی و ناوادنی

نبشی و ناوادنی معمولا نسبت به سایر بازار کندتر حرکت می کنند. دقیقا برخلاف آرماتور که پیشتاز هر گونه نوسانی در بازار آهن است. به هر حال، قیمت این مقاطع در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد. شرکت‌های مختلف داخلی هم تغییر خاصی در نرخ فروش نبشی و ناودانی خود ایجاد نکردند.

انواع صفحات فولادی و استیل

ورق های فولادی هم از روند کلی بازار مستثنی نبوده و تغییرات چندانی در قیمت آن ها ارائه نشد. این ثبات قیمت در مورد صفحات استنلس استیل، روغنی، گالوانیزه و رنگی قابل مشاهده بود. همچنین قیمت برخی ورق های پرکاربرد در کشور از جمله ورق A516، ورق st52 و ورق st37 هم تغییر خاصی نداشته و در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت لوله و پروفیل

بر اساس آمار معاملات بازار در روز جاری، قیمت پروفیل و انواع لوله ها اعم از گازی، داربستی و مانیسمان ثابت اعلام شد. در حال حاضر، نرخ فروش قوطی و پروفیل با توجه به برند و شرکت تولیدی، در بازه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد.

روند بازار آهن در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

با توجه به این که بازار فولاد کشور تا کنون در مقابل کاهش شدید نرخ جهانی فولاد مقاوت کرده است، در صورتی که شرایط جور شود، امکان کاهش قیمت ها و جبران آن وجود دارد. مهمترین دلیل این مقاومت هم افزایش نرخ ارز و ایجاد تورم بیشتر در کشور بوده است. در صورتی که سفر بایدن به خاورمیانه بتواند روی روابط ایران و آمریکا یا مذاکرات برجام تاثیر مثبتی داشته باشد، احتمال کاهش نرخ ارز و در نتیجه کاهش قیمت ها در بازار فولاد بالا است. البته باید به سایر عوامل از جمله عرضه و تقاضای موجود هم توجه شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام