کاهش نرخ مقاطع فولادی امروز پانزدهم تیر ماه

 Vote: 0 person
کاهش نرخ مقاطع فولادی امروز پانزدهم تیر ماه

عدم ثبات عوامل تاثیرگذار در بازار آهن و فولاد کشور، به نوسانات فراوانی در این بازار منجر شده است. این نوسانات به خصوص از ابتدای تیر ماه تا کنون، بیشتر قابل مشاهده بوده است. در دهه اول این ماه، یک کاهش قیمت کلی در تمام بازار رخ داد؛ اما پس از آن شرایط تغییر نموده و قیمت اکثر محصولات فولادی رو به رو بالا حرکت کرد. مجددا در یکی دو روز اخیر تا همین امروز، بازار فاز نزولی گرفته و بیشتر مقاطع فولادی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. همین تغییرات تا حد زیادی موجب ایجاد رکود در بخش تقاضای بازار شده است.

در ادامه، تغییرات قیمتی برخی از مهمترین مقاطع فولادی بررسی شده تا در جریان جزئیات بازار قرار گیرید. در نوسانات اخیر بازار فولاد، عوامل زیادی نقش داشتند که عمدتا همسو نبوده‌ اند. به همین خاطر، در بازه های زمانی مختلف توان یکی از آن‌ها به دیگری چربیده است و این نوسانات ایجاد شده‌اند.

آخرین تغییرات مقاطع فولادی

همان گونه که اشاره کردیم، بازار آهن و فولاد کشور در روزهای اخیر به صورت مداوم در نوسان بوده است. چند روز اخیر، مجددا قیمت مقاطع فولادی شروع به کاهش کرده و این روند تا همین امروز هم ادامه داشته است. با توجه به اهمیت اطلاع از قیمت روز این محصولات، در این بخش آخرین تغییرات قیمتی برخی محصولات مهم و پرکاربرد را بررسی کرده ایم:

قیمت میلگرد

در میان سایر محصولات فولادی، میلگرد زودتر خود را با روند بازار هماهنگ می کند. به عبارت دیگر، در بازار صعودی افزایش قیمتی زودتر و قابل توجه تر دارد. در بازار نزولی هم این روند حاکم است. بر اساس آخرین آمارها، نرخ فروش میلگرد بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش داشته است. به گونه ای که میانگین فعلی قیمت میلگرد به حدود ۱۷ هزار و ۴۲۵ تومان رسیده است. این کاهش میانگین قیمتی نسبت به روزهای قبل، به خوبی روند نزولی این مقطع مهم را در روزهای اخیر نشان می دهد.

قیمت تیرآهن

نرخ فروش این محصول در بخش کیلو فروشی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشته است. همچنین در بخش شاخه فروشی هم افت قیمتی ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی برای شاخه‌های مختلف ثبت شده است.

قیمت ناوادنی و نبشی

برخلاف عمده بازار آهن، قیمت امروز نبشی و ناودانی نسبت به روزهای قبل کاهش خاصی نداشت. البته هیچ گونه افزایشی هم در نرخ فروش آن‌ها اعمال نشده است. به این ترتیب، قیمت این مقاطع در اکثر مبادی فروش همچنان ثابت بود و تنها تعداد محدودی از مبادی کاهش قیمتی جزئی اعلام کردند.

نرخ فروش لوله و پروفیل

انواع پروفیل و لوله از جمله لوله مانیسمان، گازی، لوله داربستی و سایر موارد این چنینی هم روندی مشابه با عمده بازار آهن را طی کردند. به گونه‌ای که اکثر شرکت‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان نرخ فروش این محصولات‌شان را کاهش دادند.

قیمت ورق های فولادی

نرخ عرضه صفحات فولادی به عنوان یک محصول پایه و مهم در بازار فولاد هم مانند سایر مقاطع یک روند نزولی را پشت سر گذاشت. طوری که نرخ فروش ورق استیل و ورق سیاه در بیشتر بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش را تجربه کردند. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی هم به همین شکل کاهش یافته و به طور میانگین حدود ۱۰۰ تومان اُفت داشت.

عوامل موثر بر کاهش قیمت ها در بازار فولاد

در روزهای اخیر، عوامل زیادی در بازار آهن و فولاد کشور تاثیر داشته اند که برآیند آن‌ها به کاهش قیمت ها منجر شده است. برخی از مهمترین فاکتورهایی اثرگذار در روند این بازار به شرح ذیل می‌باشند:

کاهش نرخ جهانی فولاد

قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی چند ماهی است که روندی کاملا نزولی را طی می‌کند. اگر چه تاکنون بازار فولاد کشور در برابر این کاهش مقاومت زیادی داشته، اما در برخی موارد هم اثر آن اعمال شده است. دلیل اصلی کاهش قیمت مقاطع فولادی در بازار داخل را هم می توان همین افت قیمت در بازار جهانی دانست.

نرخ ارز

قیمت ارز و شیب افزایشی آن در چند ماه اخیر، همواره موجب بالا رفتن قیمت ها در بازار فولاد گردیده است. این موضوع حتی تاثیر کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی را هم تا حد زیادی خنثی کرده است. اما در روزهای اخیر، نرخ فروش دلار به کانال ۳‍۱ هزار تومان رسیده و در حال نوسان است. به هیمن دلیل، اثر افت قیمت جهانی فولاد که همچنان هم ادامه دارد، بیشتر بر بازار داخل اعمال شده است.

عرضه و تقاضا

نوسانات اخیر بازار، خریداران را هم با تردید مواجه ساخته است. به همین خاطر، تقاضا برای خرید محصولات فولادی هم در بازار بورس و هم در بازار آزاد با رکود همراه بوده است. این موضوع خود عامل دیگری است که در صورت تداوم، می‌تواند منجر به کاهش بیشتر نرخ فروش محصولات فولادی شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام