کشیده شدن ترمز بازار آهن بعد از یک رالی صعودی در دهۀ اول تیر ماه

 Vote: 0 person
کشیده شدن ترمز بازار آهن و فولاد بعد از یک رالی صعودی!

بازار آهن و فولاد کشور که در اولین فصل از سال ۱۴۰۱ یک روند صعودی را طی کرده بود، بالاخره در روزهای ابتدایی تابستان متوقف شد و تغییر جهت داد. از ابتدای امسال شاهد افزایش قیمت مقاطع فولادی بودیم که این بالا رفتن نرخ فروش محصولات بخصوص از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه بیشتر بود. اما این روند افزایشی در ابتدای فصل تابستان تغییر کرد و حرکت بازار در دهه اول تیر ماه شکل جدیدی به خود گرفت. به این صورت که قیمت محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش ثابت بود و یا اندکی کاهش داشت.

این تغییر روند ایجاد شده در دهه اول تیر ماه دلایل مختلفی داشته که دو مورد از مهمترین آن‌ها، نوسانات نرخ ارز و کاهش قیمت‌های جهانی بوده‌اند. با توجه به اهمیت تحلیل قیمت ها در بازار آهن و فولاد برای کسانی که در این حوزه یا صنایع مرتبط از جمله ساختمان‌سازی فعالیت دارند، در ادامه نوسانات بازار فولاد را در دهه اول تیر ماه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با آنلاین سازه همراه باشید.

بررسی قیمت مقاطع فولادی در دهه اول تیر ماه

همانطور که گفتیم، بعد از چندین روز حرکت صعودی بازار آهن، بالاخره روند تغییر کرده و به سمت کاهشی شدن سوق پیدا کرد. این شرایط بر تمام بازار حاکم شده و اکثر مقاطع فولادی با کاهش قیمت همره بودند. حال میزان این تغییرات برای برخی محصولات کمتر و برای برخی دیگر، بیشتر بود. در ادامه، تغییرات ایجاد شده در نرخ فروش برخی از مهمترین محصولات فولادی را بررسی کرده‌ایم.

آرماتور آجدار

میلگرد آجدار به طور معمول پیشگام در اعمال تغییرات بازار است. به عبارت دیگر، بازار فولاد در هر جهتی که حرکت کند، ابتدا تاثیرات آن بر روی نرخ فروش میلگرد قابل مشاهده خواهد بود. قیمت میلگرد در روزهای ابتدایی تیر ماه بین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار و ۱۰۰ بسته به نوع شرکت متفاوت بود. در واقع، نرخ میانگین فروش این مقطع مهم در حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشت. اما قیمت آن طی ده روز اول تیر ماه به صورت پیوسته کاهش پیدا کرد و نهایتا به بازه ۱۶ هزار و ۶۰۰ تا ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. یعنی اکنون نرخ میانگین آن چیزی در حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ می‌باشد که کاهشی ۷۵۰ تومانی را نسبت به ده روز قبل تجربه کرده است.

تغییرات قیمت تیرآهن

تیرآهن به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی، دهه اول تیر ماه را با کاهش محدود قیمت پشت سر گذاشت. در واقع، افت قیمت تیر فولادی در برابر میلگرد نامحسوس‌تر بود. به طور میانگین، قیمت تیرآهن در بخش کیلو فروشی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در بخش فروش شاخه‌ای هم بین ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان افت قیمت داشته که البته برای همه شرکت ها یکسان نبوده است. زیرا بسیاری از شرکت ها نرخ فروش تیرآهن شان را در روزهای گذشته ثابت اعلام کرده‌اند. اما ذوب آهن اصفهان جزء شرکت‌هایی بود که بیشترین کاهش قیمت در نرخ تیرآهن را ثبت کرد.

قیمت نبشی و ناودانی

همانند آرماتور آجدار، نبشی و ناودانی هم در ده روز ابتدایی تابستان یک کاهش قیمت محسوس را پشت سر گذاشتند. به طور میانگین، نرخ فروش نبشی و ناودانی شرکت‌های مختلف در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد که مقدار چشمگیری است. البته بیشترین کاهش قیمت هم مربوط به روزهای ابتدایی تیر ماه بود. در روزهای بعد، قیمت فروش نبشی و ناودانی در اکثر مبادی ثابت بوده یا کاهش کمی را تجربه کرده است. اگر چه تغییرات قیمتی این محصولات در شرکت های مختلف هم یکسان نبوده است.

نوسانات لوله و پروفیل

قوطی پروفیل و لوله هم از این حرکت نزولی بازار جا نمانده و با افت قیمت قابل توجه‌ای همراه بودند. با بررسی قیمت این مقاطع به صورت میانگین، می توان گفت که نرخ فروش آن ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش یافته است. چرا که قیمت این محصولات در ابتدای تیر ماه به صورت میانگین بین ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود؛ اما با گذشت یک بازه ده روزه به حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان رسید.

تغییر قیمت ورق های فولادی

نوسانات ایجاد شده در نرخ فروش ورق‌های فولادی تا حدودی متفاوت از سایر بازار بود. به این ترتیب که در چند روز اول بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. اما یکی دو روز قبل مجدد در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. پس به طور میانگین، یک کاهش بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را در دهه اول تیر ماه داشته است. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی هم عمدتاً با ثبات یا کاهش قیمت همراه بودند. اما به طور کلی، این پلیت‌ها نیز بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

عوامل موثر بر کاهش قیمت ها در بازار فولاد

افت قیمت در بازار آهن و فولاد کشور در ۱۰ روز ابتدایی تیر ماه تحت تاثیر عوامل گوناگونی رخ داده است که برخی از آن‌ها محسوس تر بودند. تصمیمات دولتی، مذاکرات برجام، نوسانات نرخ ارز و تغییرات قیمت جهانی از جمله مهمترین آن‌ها محسوب می‌شود. در ادامه، تغییرات نرخ ارز و قیمت جهانی مقاطع فولادی را به عنوان عوامل با تأثیر بیشتر بررسی می‌کنیم:

1- تغییرات نرخ ارز

روند صعودی قیمت های بازار آهن در یک ماهه انتهایی بهار تا حدود زیادی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز انجام شد. اما با ورود به فصل تابستان قیمت ارز هم شروع به کاهش کرد. نرخ فروش دلار که مدت زیادی در کانال ۳۲ هزار تومانی قرار داشت، اوایل تیر ماه به ۳۲ هزار و ۱۰۰ توما رسیده بود. کاهش قیمت ها هم چنان ادامه داشت تا هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شود. اما مجددا طی یکی دو روز به همان کانال ۳۱ هزار تومان برگشت. پس یکی از مهمترین دلایل افت قیمت ها در بازار آهن آلات را می‌توان همین کاهش نرخ ارز دانست.

2- کاهش جهانی قیمت آهن آلات

قیمت جهانی مقاطع فولادی که تقریبا در چند ماه اخیر نزولی بوده است، باز هم این شرایط را ادامه داده و در اوایل تیر ماه هم مجددا با کاهش همراه بود. البته در ماه های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز، این کاهش قیمت در کشور تقریبا بی‌اثر شده بود. اما با توجه به این که در دهه اول تیر ماه به صورت هم زمان نرخ ارز هم کاهش پیدا کرد، تاثیر کاهش قیمت جهانی هم بیشتر محسوس شد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام