آیا بازار مسکن از رکود خارج می شود؟

 Vote: 0 person
آیا بازار مسکن از رکود خارج می شود؟

با توجه به آمار رشد بازار مسکن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، می‌توان گفت این بازار پس از دو سال، تقریباً از رکود خارج شده است. چرا که این بازار در دومین ماه سال جاری حدود ۶.۱ درصد رشد را تجربه کرد که مقدار چشمگیری است. در واقع، این میزان افزایش دومین رکورد رشد بازار در یک سال اخیر بوده و از همین نظر اهمیت بالایی دارد. بر اساس آمارهای رشد بازار در سال‌های اخیر، ماه اردیبهشت همواره فرصتی مناسب برای رشد بازار مسکن بوده است. به این ترتیب که معمولا در ابتدای هر سال و در ماه فروردین، بازار در رکود فرو رفته و کم کم با رسیدن به اردیبهشت، این شرایط تغییر می‌کند.

اگر آمارها را بررسی کنیم‌، متوجه می‌ شویم که میزان رشد بازار مسکن در اردیبهشت ۱۳۹۹ حدود ۸.۶ و در همین ماه برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۴۵ درصد بوده است. این موضوع نه تنها در میزان رشد، بلکه در تعداد معاملات هم صادق بوده است؛ زیرا هر زمان تعداد معاملات بازار مسکن در فروردین ماه کاهشی شود، در اردیبشهت شرایط تغییر کرده و این تعداد افزایش پیدا می کرد. با این حال، بازار مسکن در دو سال اخیر به دلیل وجود شرایط کرونایی، برخلاف روند سابق عمل کرد بود و حتی در دومین ماه این سال‌ها هم تغییرات چندانی نداشت. تا این که نهایتا در اردیبهشت امسال، رشد چشم‌گیری را تجربه نمود.

آیا می‌ توان رشد ۶.۱ درصدی بازار مسکن را به منزله رونق این بازار در نظر گرفت؟

همان گونه که اشاره کردیم، بازار مسکن ایران پس از تقریبا دو سال، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ رشد مناسبی را تجربه کرده و از حالت رکود خارج شد. سؤال اینجاست که آیا می‌توان این حرکت بازار را به منزله رونق گرفتن آن در نظر گرفت یا خیر. ۶.۱ درصد رشد در این بازار به معنی ۶.۱ درصد تورم است که می‌تواند تا حدودی باعث کاهش قدرت خرید مردم شود.‌ با وجود این شرایط، حرکت اخیر را می‌توان به منزله رونق در بازار مسکن تلقی کرد. زیرا همزمان با رشد بازار، تعداد معاملات هم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند.

رشد بازار و افزایش تعداد معاملات به صورت همزمان اتفاق افتاده است که می‌تواند نوید رونق در بازار مسکن باشد. اما در مقابل، افزایش همزمان این مولفه‌ها به معنی رونق تورمی هم است. به طور کل، این تغییرات تا حدودی می‌تواند رکود دو ساله موجود در بازار مسکن را  خنثی کرده و باعث به جریان افتادن مجدد حرکت این بازار شود. همین موضوع یعنی کاهش رشد در دو سال اخیر هم تا حد زیادی می‌تواند بر افزایش سرعت رشد بازار مسکن در ماه‌های آتی تاثیرگذار باشد.

در کنار همۀ این‌ها، باید در نظر داشت که قیمت مصالح ساختمانی نسبت به یکی دو سال اخیر حدأقل 50 درصد و عوارض شهرداری حدود 40 درصد افزایش یافته است. این موارد، در کنار گرانی‌های اخیر آهن آلات، دست مردم عادی را برای ساخت خانه محدود کرده است. تنها سازندگان قدَر در صحنه باقی مانده‌اند و توانسته‌اند در ساخت و ساز مسکن فعالیت خود را حفظ کنند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک،در سال‌های گذشته افزایش بی رویۀ قیمت مسکن را داشته‌ایم و بازار مسکن دیگر کشش این افزایش قیمت را ندارد. از طرف دیگر، واقعیت اینکه، قدرت خرید دهک کم درآمد جامعه بسیار پایین است. این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها (چه در سال‌های گذشته در مورد مسکن چه در روزهای اخیر در مورد همۀ اجناس) فرصت خانه‌دار شدن را از بسیاری از مردم جامعه سلب کرده است. بنابراین، بازار مسکن زمانی به معنای واقعی از رکود خارج می‌شود که حدأقل 60 درصد مردم جامعه به راحتی توانایی خرید خانه را داشته باشند.

تاثیر رشد بازار مسکن در بازارهای موازی از جمله بازار آهن

یکی از مهمترین سوالات مردم این است که رشد و تورم ایجاد شده در بازار مسکن، چه تاثیری بر بازارهای مرتبط خواهد داشت. در این رابطه باید بگوییم که به دلیل گستردگی این بازار، هر گونه تغییر در آن می‌تواند به صورت مستقیم چندین بازار دیگر را هم با تغییرات مواجه سازد. بازار آهن آلات و مصالح ساختمانی از جمله مهمترین آن‌ها محسوب می‌شوند که رابطه مستقیمی با رشد مسکن دارند. با توجه به رشد ۶.۱ درصدی و افزایش معاملات مسکن در اردیبهشت ماه، می‌توان انتظار داشت که بازار آهن و فولاد هم با رونق قابل توجهی رو به رو شود.

در صورتی که حرکت رو به رشد بازار مسکن همچنان ادامه داشته باشد، رونق خرید و فروش در بازار فولاد ایجاد خواهد شد که می‌تواند خبر خوشی برای فعالان حوزه آهن و فولاد کشور و سایر بازارهای مرتبط باشد. رشد در بازار مسکن، بر دیگر حوزه‌های مرتبط نیز تأثیرگذار است و می‌تواند موجب رونق کسب و کارهای مرتبط با ساخت و ساز گردد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام