نوسانات و افزایش قیمت ها، پای ثابت بازار فولاد کشور!

 Vote: 1 person
نوسانات و افزایش قیمت، پای ثابت بازار فولاد کشور!

تقریباً می‌توان گفت، در حدود دو هفته است که بازار آهن و فولاد کشور دچار جوی متشنج و التهابی شده است. البته قبل از آن هم قیمت‌ها در این بازار به طور کلی یک روند صعودی را در پیش گرفته بود. اما در این بازه زمانی، شرایط به گونه‌ای بوده است که تقریبا هر روز قیمت‌ها نسبت به روز گذشته افزایش پیدا می‌کرد. در هفته چهارم خرداد هم وضعیت به همان شکل ادامه داشت و تا روزهای پایانیِ هفته، شاهده بالارفتن نرخ فروش آهن آلات در اکثر مبادی عرضه بودیم. اگر چه میزان تنش و درصد افزایش قیمت‌ها در محصولات مختلف با هم یکسان نبود.

نهایتا در روزهای پایانی هفته، کمی از سرعت نوسانی تغییر قیمت‌ها کاسته شده و بازار تا حدی متعادل‌تر شد. به این شکل که بسیاری از مبادی فروش قیمت محصولات خود را نسبت به روزهای قبل ثابت اعلام کرند. این در حالی بود که برخی دیگر هم چنان قیمت‌ها را افزایش دادند. شاید بتوان مهمترین دلیل این ثبات نسبی در آخرین روزهای هفته را هم متوقف شدن حرکت نرخ ارز دانست. چرا که قیمت دلار پس از چندین روز پیشروی، کمی عقب‌گرد داشته و وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد. در ادامه شرایط بازار در روزهای پایانی هفته را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نوسانات قیمتی مقاطع فولادی در هفته چهارم خرداد 1401

همانطور که اشاره کردیم، بازار در هفته گذشته جَوّ یک دست و افزایشی را تجربه کرده است. اگر چه میزان بالا رفتن قیمت‌ها در همه محصولات به یک شکل نبود، اما به هر حال تمام این مقاطع نسبت به روزهای قبل مقداری گران‌تر شده‌اند. با توجه به اهمیت بالای نوسانات قیمتی این محصولات به خصوص برای کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند، در ادامه تغییرات نرخ فروش برخی از مهمترین محصولات فولادی در بازار داخلی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

قیمت میلگرد

میلگرد همواره پیش از سایر محصولات فولادی به تحرکات بازار پاسخ داده و دچار نوسان قیمتی می‌شود. شاید مهمترین دلیل آن هم تقاضای بالای موجود برای آن باشد. به هر شکل، نرخ فروش این محصول در چند روز پایانی هفته جاری هم با افزایش بین ۵۰ تا ۵۰۰ تومان برای شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف همراه بوده است. نهایتا در آخرین روزهای کاری هفته یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه، سرعت صعودی نرخ آرماتور کاهش یافت و بیشتر مبادی قیمت آن را نسبت به قبل ثابت کردند. اگر چه تعداد کمی از شرکت‌ها باز هم نرخ فروش میلگردشان را بالا بردند!

تغییرات قیمت تیرآهن

تیرآهن هم دقیقا با جو کلی بازار هماهنگ بوده و بر اساس آن دچار تغییرات نرخ شد. به این شکل که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری تا ۸۰۰ تومان افزایش در قیمت کیلو فروشی آن گزارش شد. همچنین، در بخش شاخه‌ای هم این افزایش کاملاً قابل مشاهده بود و نرخ فروش بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بالا رفت. اما سرانجام در روزهای انتهایی هفته، قیمت این محصول هم به یک ثبات نسبی رسید. به گونه‌ای که بیشتر شرکت‌های عرضه کننده، نرخ فروش خود را ثابت نگه داشته و تنها یک یا دو شرکت افزایش قیمت ناچیزی داشتند.

انواع ورق فولادی

 ورق های فولادی نیز تا حدودی مانند قوطی و پروفیل عمل کردند. به این ترتیب که در ابتدای هفته، قیمت‌های فروش صعودی بوده و در انتهای آن به ثبات و کاهش قیمت رسیدند. نرخ فروش ورق گالوانیزه و روغنی ابتدا افزایشی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان را تجربه کرده و در روزهای آخر هفته هم در بیشتر مبادی فروش به ثبات رسید. اما قیمت ورق سیاه ابتدا در حدود ۴۵۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش یافت و در ادامه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان در اکثر مبادی فروش کاهش پیدا کرد.

قیمت نبشی و ناودانی

از دیگر مقاطع فولادی مهم و پرکاربردی که افزایش قیمت چشمگیری را بخصوص در روزهای ابتدایی هفته تجربه کردند، نبشی و ناودانی بود. این مقاطع هم در ابتدای هفته یک روند صعودی با شیب بالا را در پیش گرفته بودند؛ طوری که نرخ فروش این محصولات در مبادی مختلف بین ۱۰۰ تا ۹۰۰ تومان گزارش شد. همزمان با ایجاد ثبات در سایر بخش‌های بازار، قیمت ناوادنی و نبشی هم در آخرین روزهای هفته جاری به ثبات نسبی رسیده و بیشتر شرکت‌ها افزایش قیمتی را گزارش نکردند.

لوله، قوطی و پروفیل

روند قیمت این مقاطع فولادی تا حدی با روند کلی بازار متفاوت بود. به این ترتیب که در ابتدای هفته نرخ فروش آن ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش داشت. اما در ادامه و با رسیدن به روزهای آخر هفته، برخی از مبادی فروش کاهش قیمت را گزارش کردند. طوری که نرخ فروش قوطی و پروفیل در این بازه زمانی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش داشت. البته برخی از شرکت‌های عرضه کننده هم قیمت خود را ثابت نگه داشته و افت قیمتی خاصی گزارش نکردند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام