روند صعودی قیمت های بازار آهن در هفته سوم خرداد

 Vote: 1 person
روند صعودی قیمت های بازار آهن در هفته سوم خرداد

بازار فولاد سومین هفته از خرداد ماه را در حالی آغاز کرد که با چند روز تعطیلی همراه بود. زیرا هم شنبه و هم یکشنبه یعنی ۱۴ و ۱۵ خرداد به صورت رسمی تعطیل بوده و بازار بورس فعالیتی نداشت. با وجود این، شاهد رشد متداومی در قیمت انواع محصولات فولادی از ابتدای هفته تا آخرین روز آن بودیم. البته شروع این روند از روزهای پایانی هفته قبل یعنی حدود پنج شنبه گذشته آغاز شد که پس از سپری شدن تعطیلی‌ها، همچنان ادامه داشت.

این روند افزایشی قیمت‌ها در بازار فولاد کشور به شکل کاملا جامع انجام گرفت و انواع مقاطع را شامل شد. به عبارت دیگر، تنها یک یا چند محصول رشد قیمتی را تجربه نکردند؛ بلکه افزایش نرخ در همه مبادی فروش و همه محصولات وجود داشت. این در حالی است که بازار ارز هم که تاثیر مستقیمی بر بازار فولاد دارد، یک روند پرنوسان را طی می‌کند. اما بدون شک، نمی‌توان این افزایش ناگهانی و کلی در قیمت‌های بازار آهن را به نوسانات ارز نسبت داد. در ادامه، تغییرات قیمتی هر یک از مقاطع فولادی و مهمترین دلایل نوسانات ناگهانی به وجود آمده در این بازار را بررسی خواهیم کرد. با آنلاین سازه همراه باشید.

نوسان قیمتی انواع محصولات فولادی در هفته گذشته

همان گونه که اشاره شد، در هفته سوم خرداد، بازار طی یک حرکت صعودی، افزایش قیمت‌ها در تمامی مقاطع فولادی را تجربه کرد و این موضوع تنها شامل یک محصول یا تولیدات یک کارخانه خاص نبود. روند افزایشی در قیمت تعدادی از مهمترین محصولات بازار آهن از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و نادانی، لوله و پروفیل و انواع ورق در ادامه بیان شده است.

تغییرات قیمت میلگرد

در میان تمام محصولات فولادی، میلگرد بیشترین تنش‌های قیمتی را در هفته گذشته تجربه کرد. به این صورت که تقریبا در همه روزهای هفته، شاهد افزایش نرخ آرماتور آجدار بودیم. کارخانه‌های مختلف هر روز قیمت میلگرد تولیدی خود را افزایش می‌دادند. اگرچه افزایش نرخ میلگرد کارخانه‌های مختلف در روزهای مختلف با هم تفاوت داشت، اما نهایتا قمیت آرماتور آجدار به طور میانگین، حدود 1000 تومان افزایش را تجربه کرد. به این ترتیب که در ابتدای هفته گذشته حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ تا ۱۷ و ۳۰۰ بود و در انتهای هفته به بالای ۱۸ هزار تومان رسید.

تغییرات قیمت تیرآهن

نرخ تیرآهن هم مانند سایر مقاطع فولادی، یک روند صعودی را در هفته اخیر پشت سر گذاشت. البته نوسانات نرخ تیرآهن کمتر از میلگرد بود و در روزهای پایانی هفته، مقداری آرام‌تر شد. به طور کلی، قیمت تیر فولادی از ابتدای هفته در بخش کیلو فروشی بین ۲۵۰ تا ۵۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد. در بخش شاخه‌ای هم به طور میانگین شاهد یک افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی بودیم. البته برخی شاخه‌های پرتقاضا و محصولات شرکت‌های خاص، بیش از این مقدار هم در بخش شاخه‌ای افزایش را تجربه کردند.

قیمت نبشی و ناودانی

با توجه به این که نوسانات ایجاد شده در بازار آهن کلی بوده و همه محصولات را دربر می‌گرفت، نبشی و ناودانی هم از این روند مستثنی نبودند. اما افزایش نرخ این محصولات نسبت به میلگرد تا حد زیادی ملایم تر بود. به این شکل که قیمت ناودانی و نبشی به صورت میانگین در هفته گذشته بین ۱۰۰ تا ۵۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد. البته تعداد محدودی از شرکت ها هم قیمت فروش این دو محصول را ثابت نگه داشتند. حال آن که برخی کارخانه‌ها حتی بیشتر از این بازه، قیمت‌هایشان را افزایش دادند.

تغییرات نرخ انواع پلیت

پلیت فولادی به عنوان محصول پایه تولید بسیاری از مقاطع، در هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد. البته این افزایش نرخ فروش در مورد انواع ورق‌ها با هم تفاوت داشت و نسبت به سایر محصولات خفیف‌تر بود. به این صورت که قیمت ورق سیاه و استنلس استیل به طور میانگین با رشد حدود ۳۰۰ تومانی همراه بود. ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی هم بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. این تغییرات نرخ فروش تا حد زیادی بسته به شرکت ارائه دهنده، متفاوت بود.

نوسانات قیمت لوله و پروفیل

محصولات بخش لوله و پروفیل هم از سایر بازار جا نماند و افزایش بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را به صورت میانگین ثبت کردند. این در حالی است که برخی برندها، رشد قیمتی بیشتر از این مقدار داشته و تا ۷۰۰ تومان هم رسید. البته برخی شرکت‌ها هم نرخ فروش انواع لوله داربستی، گازی، مانیسمان و پروفیل خود را ثابت اعلام کرده و افزایش خاصی نداشتند.

مهمترین دلایل افزایش قیمت ها در هفته سوم خرداد

نوسانات قیمتی هفته گذشته در حالی رقم خورد که نرخ فروش محصولات فولادی در بازار جهانی ثابت بوده و حتی در برخی موارد روند کاهشی داشته است. بنابراین، نمی‌توان این موضوع یعنی تغییرات قیمت های جهانی بازار آهن و فولاد را دلیل افزایش قیمت ها در بازار داخل دانست. به همین دلیل، می‌توان دو موضوع مهم را جهت رسیدن به دلیل نوسانات هفته گذشته بررسی کرد. این موارد شامل تغییرات قیمتی در نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا می شوند:

 نوسانات نرخ ارز

در روزهای اخیر، به دلایل مختلف از جمله برجام و روابط ایران با غرب، بازار ارز بسیار مطلاتم است. برای مثال، نرخ دلار که در یک ماهه گذشته حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت، در انتهای هفته قبل کمی کاهش را تجربه کرد و به میانه کانال ۳۱ هزار تومان رسید. اما در روزهای مختلف این هفته، چندین بار تا مرز ۳۲ هزار تومان رسیده و در برخی موارد هم از آن عبور کرد؛ اما مجددا به کانال ۳۱ هزار تومان برمی گشت. اگر چه نوسانات در بازار ارز زیاد بود، اما نمی توان این موضوع را دلیل اصلی تغییرات ناگهانی قیمت ها در بازار آهن و فولاد دانست. چرا که این نوسانات ارز در یک ماه اخیر به همین شکل بوده است.

میزان عرضه و تقاضا

با توجه به آمار و شواهد موجود، می‌توان مهمترین دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار فولاد را همین فرایند عرضه و تقاضا دانست. چرا که کارخانه‌های عرضه کننده، تا حد زیادی تمایل به گسترش جو کمبود محصولات دارند! به همین خاطر، در بسیاری از موارد میزان عرضه خود را کاهش داده یا اصلا فروشی نداشته‌اند. این موضوع یعنی کاهش عرضه، افزایش تقاضا را در پی داشته که به صورت مستقیم باعث بالا رفتن نرخ فروش انواع محصولات فولادی به خصوص میلگرد شده است. این وضعیت در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا کاملا واضح است. طوری که چهارشنبه گذشته، مقاطع فولادی در بورس با استقبال کم نظیری رو به رو شد و بیش از ۹۰ درصد محصولات عرضه شده، معامله گردید.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام