تاثیر بورس کالا در تنظیم بازار فولاد طی هفته دوم خرداد

 Vote: 0 person
تاثیر بورس کالا در تنظیم بازار فولاد طی هفته دوم خرداد

 

بازار آهن و فولاد در دومین هفته از خرداد ماه هم روندی همراه با ثبات را در پیش گرفت و تغییرات خاصی در قیمت فروش اکثر مقاطع فولادی مشاهده نشد. البته نرخ فروش در برخی شرکت‌ها نوسانات کوچکی داشت که در مقابل کل بازار خیلی به چشم نمی‌آمد. شاید یکی از مهمترین دلاین ثبات قیمت‌ها در هفته دوم خرداد ماه را بتوان تاثیر بورس کالا و قیمت‌گذاری محصولات در آن دانست. چرا که بیشتر محصولات ارائه شده در بورس هم قیمتی تقریبا ثابت داشته یا حتی کمی ارزان‌تر از روزهای قبل معامله ‌شد.

در این میان اما نرخ ارز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و با یک شیب ملایم به سمت بالا حرکت می‌کند. قیمت دلار بازار آزاد در روزهای انتهایی هفته یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه کانال 31 هزار تومان را هم فتح کرد و تا 31 هزار و 250 تومان بالا رفت. دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار ارز را هم می‌توان اخبار مربوط به برجام دانست. در این شرایط، روند عرضه محصولات در بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی بر روند قیمت‌ها در کل بازار آهن تاثیر بگذارد. به پایان رسیدن تاریخ مصوبه أخذ مالیات صادرات هم می‌تواند پتانسیل زیادی برای انجام صادرات بیشتر ایجاد نماید.

از طرف دیگر، حرکت کاهشی قیمت جهانی فولاد هم تقریبا به پایان رسیده است. با بررسی همه این موارد، می‌توان انتظار داشت در هفته آینده روند افزایشی را شاهد باشیم. در ادامه شرایط عرضه، نرخ فروش و روند تغییرات قیمتی در بورس را بررسی خواهیم کرد.

بررسی آخرین تغییرات قیمتی در بازار آهن

قبل از آن که به شرایط بورس کالا در روزهای اخیر و تاثیر آن در قیمت‌گذاری محصولات فولادی بپردازیم، نرخ فروش برخی از مهمترین مقاطع فولادی را در انتهای هفته دوم خرداد، یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه مرور می‌کنیم. همان گونه که اشاره شد، بازار در کل این هفته را با یک روند آرام آغاز کرد. این شرایط تا پایان هفته ادامه داشته و در روزهای آخر هم قیمت مقاطع فولادی در اکثر مبادی فروش با تغییر چندانی همراه نبود.

میلگرد آجدار:

میلگرد آجدار به عنوان یکی از مهمترین محصولات فولادی به خصوص در حوزه ساختمان سازی و عمران، این هفته در بازه قیمتی حدود 17 هزار و 400 تومان تا حوالی 19 هزار تومان معامله شد. اگر چه قیمت فروش میلگرد در کارخانه‌ها و سایزهای مختلف، متفاوت بود، اما اکثر شرکت‌ها نوسان خاصی را در محصولات خود اعمال نکردند. به همین دلیل، روند قیمتی تقریباً ثابتی را برای میلگرد آجدار شاهد بودیم.

تیرآهن، نبشی و ناودانی:

مانند عمده بازار، قیمت تیرآهن هم در روزهای انتهایی هفته تغییر چندانی را تجربه نکرد. این ثبات نرخ فروش تیرآهن هم در بخش کیلو فروشی و هم در بخش شاخه‌ای وجود داشت. نبشی و ناودانی هم به همین شکل، با قیمتی مانند روزهای قبل سه شنبه و چهارشنبه را پشت سر گذاشتند. البته تنها یکی دو شرکت تغییرات کوچکی در قیمت فروش این محصولات اعمال کردند.

ورق، لوله و پروفیل:

قیمت انواع ورق فولادی از جمله ورق سیاه، گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی هم در اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمتی اعلام شد. اما لوله و پروفیل در روزهای انتهایی هفته حرکتی متفاوت با عمده بازار داشتند و نوسان کاهشی کوچکی را تجربه کردند. به گونه‌ای که نرخ فروش این مقاطع در حدود 100 الی 200 تومان کاهش پیدا کرد.

تغییرات قیمتی در بورس کالا

در هفته اخیر قیمت آهن آلات در بازار جهانی روندی رو به کاهش را تجربه کرد؛ اما بازار داخل تاثیر خاصی از این حرکت نپذیرفت. در حال حاضر به نظر می‌رسد شرایط اصلاح در بازار جهانی به اتمام رسید و نرخ شمش به قیمت پایه خود رسیده است. در این شرایط، قیمت فروش شمش در بورس کالا نسبت به آخرین قیمت پایه عرضه آن که 14 هزار و 570 تومان بود، حدود 700 تومان کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر، کاهش قیمت در بورس کالا با دو هفته تاخیر نسبت به بازار جهانی در حال رخ دادن است.

این موضوع یعنی کاهش قیمت نرخ شمش، به احتمال زیاد کاهش قیمت فروش میلگرد را هم در بازار بورس به دنبال خواهد داشت. البته این حرکت نزولی قیمت شمش در بازار بورس باعث شده تا بسیاری از عرضه کنندگان از عرضه محصولات نهایی در بورس کالا دست برداشته و فعلا نظاره‌گر باشند. از طرف دیگر، تاریخ مصوبه اخذ عوارض صادراتی هم به پایان رسیده و این خود می‌تواند موجب افزایش صادرات و کاهش عرضه در بازار داخل باشد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که در روز کاری بعدی بورس، نرخ فروش شمش در سقف قیمتی قرار بگیرد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام