تداوم کاهش قیمت ها و ضعف تقاضا در بازار فولاد

 Vote: 0 person
تداوم کاهش قیمت ها و ضعف تقاضا در بازار فولاد

بازار آهن آلات از ابتدای امسال یک روند تقریباً ثابت قیمتی (با گرایش به سمت بالا) را تجربه کرده و با رکود نسبی همراه بوده است. این شرایط در چند روز آخر اردیبهشت به دلیل نوسان ناگهانی نرخ ارز کمی تغییر کرد و باعث افزایش قیمت‌ها و تحرک در بازار شد. اما مجدداً بازار به حالت قبلی خود برگشت و شاهد کاهش و ثبات قیمت در بیشتر مبادی فروش آهن آلات بودیم. این روند در روزهای اخیر هم ادامه داشت و نرخ فروش بیشتر مقاطع فولادی، با کاهش یا ثبات قیمتی همراه بود.

البته نرخ ارز در این روزها همچنان روند صعودی داشته و کاهش قابل توجهی را تجربه نکرده است. به همین خاطر، علت سکون بازار را می‌توان در عوامل دیگری دانست که مهمترین آن‌ها ضعف تقاضا است. در واقع، میزان تولید کارخانه‌های کشور بیش از تقاضای بازار داخل بوده و مازاد تولید وجود دارد. از طرف دیگر، تصویب قوانین و مصوبه‌های گوناگون در زمینه صادرات هم در این شرایط بی‌تاثیر نبوده است. همه این‌ها در کنار هم موجب شده تا فعلاً یک روند کاهشی در قیمت محصولات فولادی را شاهد باشیم.

بررسی آخرین تغییرات قیمت مقاطع فولادی مهم

آن دسته افرادی که به صورت مستقیم در بازار آهن فعالیت دارند یا به شکل غیر مستقیم قیمت‌های این بازار در حوزه فعالیت‌شان تاثیر دارد، باید همواره بررسی‌های لازم را از این بازار داشته باشند. ساختمان سازی و عمران از جمله مهمترین حوزه‌ها است که نرخ فولاد و آهن تاثیر چشمگیری در قیمت تمام شده پروژه هایش دارد. به همین خاطر، در ادامه آخرین تغییرات قیمتی مقاطع فولادی مهم را بررسی کرده‌ایم.

میلگرد

از ابتدای هفته جاری قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش ثابت اعلام شده و در برخی موارد هم کاهش حدود ۱۰۰ تومانی گزارش شده است. البته در موارد محدودی هم نرخ این محصول مهم فولادی با افزایش همراه بوده که در مقابل عمده بازار قابل چشم‌پوشی است. به طور کلی، نرخ فروش میلگرد آجدار در روزهای ابتدایی هفته مانند بازه زمانی قبل از آن روند تقریبا ثابتی را طی می‌کند.

قیمت تیرآهن

تیرآهن به عنوان یکی از مهم ترین مصالح مورد نیاز در صنایع ساختمان سازی نیز دارای یک روند قیمتی مشابه با سایر بازار بود. به این صورت که نرخ عرضه تیرآهن در بخش کیلو فروشی با حدود 50 تومان کاهش همراه بوده است. تیرآهن شاخه‌ای هم در برخی شاخه‌ها کاهش 10 تا 20 هزار تومانی را تجربه کرده و در برخی دیگر ثابت بوده است.

قیمت نبشی و ناودانی

طبق بررسی های انجام شده از روند بازار،‌ این مقاطع فولادی معمولا بیش ترین ثبات را دارند و بعد از سایر محصولات بازار آهن حرکت می‌کنند. در همین راستا، قیمت ناودانی و نبشی در روزهای اخیر ثابت بوده و افزایش یا کاهش خاصی را تجربه نکرده است.

لوله و پروفیل

انواع لوله و پروفیل نسبت به سایر مقاطع فولادی نوسانات قیمتی مشهودی داشتند. این حرکت هم در بیشتر مبادی فروش به صورت نزولی بوده است. به این ترتیب که قیمت کلی انواع لوله و پروفیل در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش را تجربه کرده است.

قیمت انواع ورق

ورق‌های فولادی هم از سایر بازار جدا نبوده و روندی کاملا مشابه با سایر بخش‌های بازار آهن و فولاد را تجربه کرده‌اند. به این ترتیب که قیمت ورق سیاه و دیگر انواع ورق از جمله گالوانیزه، روغنی و رنگی نسبت به روزهای قبل تغییر خاصی نداشته و همچنان ثابت اعلام شده‌ است.

رکود ایجاد شده در بازار آهن چه دلیلی دارد؟

این که تقاضای زیادی در بازار آهن و فولاد مشاهده نمی‌شود و رکود نسبی ایجاد شده، دلایل زیادی دارد. یکی از مهمترین این موارد،‌ عدم تصمیم‌گیری خریداران و انتظار آن‌ها برای رسیدن به یک شرایط تعادل است. در واقع، این افراد منتظرند تا بازار به یک شرایط ثابت رسیده و آن موقع خریدشان را انجام دهند. از طرف دیگر، در روزهای اخیر کاهش جهانی قیمت‌ها را در بازار آهن و فولاد شاهد بوده‌ایم. اما این روند کاهشی بین‌المللی تاثیری در قیمت‌های بازار داخل نداشته است. این موضوع هم می‌تواند دلیل دیگری برای متقاضیان باشد که از خرید دست بکشند.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام