وضعیت بازار فولاد طی هفته اول خرداد ماه

 Vote: 1 person
وضعیت بازار فولاد طی هفته اول خرداد ماه

در اولین روز خرداد ماه برخلاف افزایش نرخ ارز، قیمت آهن آلات و فولاد به طور متوسط، تقریبا 200 تا 400 تومان کاهش پیدا کرد. به طور کلی، کاهش قیمت هر یک از محصولات آهنی و فولادی در تاریخ 01/03/1401 به شرح زیر می‌باشد:

  • قیمت میلگرد آجدار حدوداً 100 تا 400 تومان کاهش‌یافته است.
  • قیمت نبشی و ناودانی 200 تا 300 تومان کاهش پیداکرده است.
  • قیمت‌ پروفیل و انواع لوله داربستی، تیرآهن در بخش کیلو فروشی و پلیت گالوانیزه با کاهش 100 تا 200 تومانی همراه بوده است
  • قیمت تیرآهن در بخش شاخه فروشی تقریبا 10 تا 30 تومان کاهش یافت.

کارشناسان عامل این کاهش قیمت را در اولین روز خرداد ماه، کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان و کاهش قیمت‌های جهانی در نظر گرفته‌اند. البته کاهش صادرات محصولات آهن آلات و فولاد از ایران به دیگر کشورها را نیز می‌توان یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد و آهن برشمرد.

کارشناسان اذعان کردند با کاهش نرخ فولاد روسیه نسبت به فولاد ایران و با مشخص شدن عوارض صادراتی سنگین برای محصولات فولادی، طبیعتا ایران با از دست دادن بازار هدف خود و با کاهش صادرات آهن و فولاد مواجه می‌شود.

البته پس از آن، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت (صمت) با تکذیب این خبر اعلام کرد که ایران نه تنها بازار هدف خود را برای صادرات آهن و فولاد از دست نداده است، بلکه طبق آمار بخش گمرک، میزان صادرات در ماه‌های آتی نیز افزایش خواهد یافت. وی اذعان کرد که سیاست افزایش عوارض صادراتی و کاهش میزان صادرات، به‌منظور اصلاح بازار و تامین نیاز به مواد اولیه اجرا گردید. زیرا در غیر این صورت، انبارهای آهن و فولاد از محصولات خالی می‌شدند و کارخانه‌ها مواد اولیه موردنیاز خود را نداشتند.

وضعیت بازار فولاد در دومین و سومین روز خرداد ماه

در دومین روز خرداد ماه، در مقایسه با روز گذشته، قیمت برخی از محصولات فولادی و آهن‌آلات عمدتا ثابت و بدون تغییر باقی‌مانده بود. البته قیمت سایر محصولات فولادی و آهنی نیز نوسان چشمگیری را در دومین روز خرداد ماه تجربه نکردند. قیمت محصولات آهنی و فولادی در تاریخ 02/03/1401 در بازار آهن‌آلات به صورت اعلام زیر شد:

  • نرخ نبشی و ناودانی و همچنین پروفیل و انواع لوله داربستی بدون تغییر نسبت به روز گذشته و ثابت ماند.
  • آرماتور آجدار تقریبا با کاهش قیمت 50 تا 300 تومانی همراه بود.
  • تیرآهن نیز در بخش کیلو فروشی، 200 تا 300 و در بخش شاخه فروشی 10 تا 20 تومان کاهش قیمت داشت.
  • ورق گالوانیزه نیز با کاهش نرخ 200 تا 300 تومانی همراه بود.

 سوم خرداد ماه 1401

در سومین روز خرداد ماه، همچنان روند کاهشی قیمت در بازار آهن و فولاد ادامه پیدا کرد. در کنار سیر نزولی قیمت در بازار آهن، بازار ازر و دلار نیز دچار نوسان شد و افت قیمت جزیی را تجربه کرد. در این تاریخ در قیمت اغلب محصولات فولادی و آهن‌آلات تقریبا کاهش 200 تا 400 تومانی مشاهده شد. لیست افت قیمت در بازار آهن و فولاد در تاریخ 03/03/1401 به صورت زیر می‌باشد:

  • قیمت میلگرد آجدار 100 تا 400 تومان کاهش پیدا کرد.
  • قیمت لوله داربستی، پروفیل و همچنین نبشی و ناودانی با کاهش 100 تا 300 تومان اعلام شد.
  • اگرچه قیمت تیرآهن در بخش کیلو فروشی 200 تومان کاهش یافت، اما قیمت تیرآهن در بخش شاخه فروشی بدون تغییر و ثابت باقی ماند.
  • قیمت ورق گالوانیزه و تیرآهن نیز تغییر نکرد.

با ادامه این روند برخی از کارشناسان دلیل افت قیمت در بازار آهن و فولاد را ناشی از کمبود انرژی در صنعت تولید فولاد شناسایی کرده‌اند. زیرا با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش میزان مصرف برق، این احتمال وجود دارد که مانند سال قبل، اعمال خاموشی‌های گسترده و تعطیلی برخی از واحدهای کوچک منجر به کاهش تولید محصولات فولادی و محدود شدن مصرف انرژی در این صنعت شود.

علاوه بر این، مدیر عامل فولاد سنگان بیان کرد که کمبود انرژی، عامل مهمی در عدم بهره‌برداری از امکانات و فناوری‌های به‌روز در صنعت فولاد می‌باشد. همین عامل، طی سال‌های اخیر باعث کاهش ظرفیت تولید فولاد در کشور و کاهش صادرات محصولات فولادی شده است.

قیمت آهن آلات در چهارمین روز خرداد 1401

اگرچه برخی از شرکت‌ها تمایل به اصلاح قیمت در بازار آهن و فولاد دارند و سیر نوسان قیمت در بازار آهن نزولی می‌باشد، اما در چهارمین روز خرداد ماه نیز قیمت‌های محصولات آهنی و فولادی تقریبا ثابت و بی‌تغییر ماند. در این روزهای آغازین خرداد ماه که قیمت آهن‌آلات در حال اصلاح می‌باشد، همچنان متقاضیان زیادی برای خرید آهن‌آلات وجود ندارد. اغلب آن‌ها منتظر به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار فولاد و آهن می‌باشند.

قیمت‌های اعلام‌شده در تاریخ 04/03/1401 میزان افت قیمت محصولات آهنی را به صورت زیر نشان می دهد:

  • هیچ گونه افت قیمتی برای قیمت ورق گالوانیزه و همچنین پروفیل و انواع لوله داربستی گزارش نشده است
  • برخی از شرکت‌ها نرخ آرماتور آجدار و همچنین نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند. برخی کارخانه ها نیز برای این محصولات، کاهش 100 تا 200 تومانی را در نظر گرفتند.
  • قیمت تیرآهن در بخش کیلو فروشی 200 تا 400 تومان و در بخش شاخه فروشی 10 تا 30 تومان کاهش یافت.

بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده در چند روز اخیر می‌توان دریافت که بازار آهن آلات در حال کف‌یابی قیمت‌های محصولات عرضه‌شده در آن است. انتظار می‌رود تا ده روز آینده میزان تقاضای آهن‌آلات در بازار افزایش یابد. همچنین در پی آن، قیمت‌های به ثبات رسیده نیز در این بازار مشخص شوند.

البته لازم به ذکر است که نرخ در نظر گرفته‌شده برای قیمت شمش نباید بیشتر از مقدار نرخ صادراتی در نرخ نیما باشد. در نتیجه ممکن است برای آن، دامنه ۳ درصد اعمال نگردد و سقف نرخ آن بین ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفته شود. به همین دلیل است که قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات تا زمانی که به ثبات نرسد، روند کاهشی را در پیش خواهند گرفت.

عوامل مؤثر بر تقاضای محصولات آهنی

به طور کلی، عوامل زیر بر تقاضای محصولات آهنی تاثیرگذار است:

  • کم شدن میزان صادرات محصولات آهنی و فولادی در ایران
  • ورود محصولات فولادی روسیه به بازار صادرات آهن‌آلات
  • افت قیمت‌های جهانی محصولات فولادی به طور روزانه

بنابراین متقاضیان تا به ثبات رسیدن قیمت‌ها از خرید این محصولات منصرف می‌شوند و تا تعیین شدن قیمت نهایی صبر می‌کنند. در واقع کاهش قیمت جهانی محصولات فولادی از یک سو و افزایش نرخ دلار از سوی دیگر مانع از به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد می‌شود. 

ناگفته نماند که روند کاهشی قیمت مقاطع آهنی و فولادی تا زمانی ادامه خواهد یافت که نرخ تولید محصولات اولیه، پایین باشد. بنابراین، با افزایش قیمت محصولات اولیه، روند کاهش قیمت محصولات فولادی غیر ممکن است.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام