نوسان قیمت در بازار مسکن بازار به کدام سو می رود؟

 Vote: 1 person
نوسان قیمت در بازار مسکن بازار به کدام سو می رود؟

قیمت مسکن همواره با توجه به نرخ فولاد مورد استفاده در ساختمان‌سازی و سایر مصالح مربوطه تعیین می‌گردد. بنابراین جای تعجب نیست که قیمت مقاطع فولادی رابطه مستقیم با قیمت مسکن داشته باشد. مصالح فولادی و آهن آلات از اجزای پر کاربرد و مهم هر ساختمان به‌حساب می‌آیند. به همین دلیل افزایش نرخ مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود و بالعکس. شرایط سیاسی و تحریم‌ها، قیمت ارز و دلار نیز تأثیر مستقیم و بسزایی در نوسان قیمت ها دارد. در نتیجه، فعالان بازار مسکن و افراد فعال در صنعت ساختمان‌سازی به برنامه‌ای منسجم برای بررسی و تحلیل دقیق نوسان قیمت در بازار مسکن احتیاج دارند.

پیش‌بینی نوسان قیمت در بازار مسکن

نوسان قیمت در بازار مسکن در طی این سالها تحت تاثیر افزایش قیمت دلار، کمبود عرضه و عواملی از این قبیل بوده است. اما با مشاهده وضعیت قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به‌ویژه پایتخت، می‌توان انتظار تعادل نسبی و منطقی‌تر شدن قیمت مسکن را داشت.

اغلب کارشناسان فعال در بازار مسکن بر این باور هستند که پس از نیمه دوم سال ۹۸ تاکنون، افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر تورم و بسیار چشمگیر نبوده است! در حالی که در واقعیت و برخلاف این تحلیل، باز هم قیمت مسکن به اندازه قابل توجهی رشد کرد. همین مقدار افزایش قیمت مسکن، به اقشار متوسط و ضعیف جامعه فشار زیادی تحمیل کرده است. همچنین این نوسانات سینوسی قیمت مسکن تا پایان سال 99 ادامه یافت و در اوایل سال 1400 به ثبات رسید.

کارشناسان فعال حوزه مسکن با مشاهده قیمت‌های فعلی بازار مسکن پیش‌بینی کرده‌اند که در سال جاری (1401) با رکود معاملات، افت شدید میزان تقاضا و تعدیل چشم‌انداز تورمی، نوسان قیمت در بازار مسکن نیز کاهش پیدا کند.

عوامل تأثیرگذار بر نوسان قیمت در بازار مسکن

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت مسکن شامل مواردی همچون میزان عرضه، تقاضا، قیمت مصالح، قیمت ارز و غیره می‌باشد. به طور کلی می‌توان تاثیر قیمت مصالح، زمین و سایر هزینه‌ها بر قیمت مسکن را به ترتیب ۶۰ درصد، ۳۰ درصد، و ۱۰ درصد برآورد کرد. به همین دلیل، با افزایش قیمت مقاطع فولادی، پیش‌بینی شده است که در سال جاری قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر، بر اساس وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در امسال، انتظار کاهش قیمت مسکن وجود دارد. در ادامه، به معرفی و بررسی چند مورد از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت مسکن پرداخته شده است.

1- افزایش نرخ ارز و طلا

امروزه در تمام کشور مسائل اقتصادی به طور مستقیم و غیرمستقیم با نرخ طلا و ارز در ارتباط می‌باشند. همچنین نوسان قیمت در بازار مسکن ناشی از هر گونه تغییر و افزایش قیمتی در این زمینه است. البته ناگفته نماند که پیوستگی اقتصاد و ارز در کشور ما بیشتر از کشورهای دیگر می‌باشد.

2- ناکارآمد بودن نظام نظارتی و مدیریت بخش مسکن

اگر در کشور ما نظام نظارتی و مدیریت بخش مسکن دارای سیستم کارآمدی بود، تغییرات و افزایش سریع در قیمت مسکن رخ نمی‌داد. اغلب مصالح ساختمان‌سازی در داخل کشور تولید می‌شوند. اما تنها دلیل برای افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه، بیشتر شدن نرخ مسکن، عدم مدیریت کارآمد این بخش می‌باشد.

3- افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی

نوسان قیمت در بازار مسکن به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، امری طبیعی به نظر می‌رسد. در کشور ما منابع کافی برای تولید این مصالح وجود دارد. حتی ایران زمانی به عنوان صادرکننده آهن آلات و سایر مصالح ساختمانی به شمار می‌رفت. اما تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای دریافت سود بیشتر، نرخ آن‌ها را افزایش می‌دهند.

4- نفوذ دلال و واسطه‌گرها

امروزه نفوذ دلال‌ها و واسطه‌گرها در بازار مسکن به اندازه‌ایی است که بی شک می‌توان گفت قیمت مسکن و اینکه بازار مسکن به کدام سو می‌رود را آن‌ها مشخص می‌کنند. در واقع قدرتی که دلال‌ها و واسطه‌گرها در تعیین قیمت مسکن دارند، باعث خنثی شدن اغلب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در این زمینه می‌گردد.

در پی مداخله دلال‌ها و واسطه‌گرها، به‌جای اینکه مسکن به عنوان یک نیاز برای خانواده‌ها در نظر گرفته شود، به عنوان یک وسیله برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌گردد. همین امر باعث نوسان قیمت در بازار مسکن می‌شود.

5- میزان عرضه و تقاضا

به طور کلی، عرضه و تقاضا بر تغییر و افزایش قیمت هر نوع کالا و خدماتی تأثیرگذار است. قیمت مسکن نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. به‌عبارت دیگر، با افزایش میزان تقاضا، قیمت مسکن افزایش می‌یابد و با افزایش میزان عرضه، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. البته افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، ناشی از تغییر میزان عرضه و تقاضا نبوده است.

تأثیر تغییرات قیمت آهن بر نوسان قیمت بازار مسکن

آهن و مصالح فولادی از اصلی‌ترین مصالح در ساختمان‌ها می‌باشند. در نتیجه، تغییرات قیمت آن ها تاثیر بسزایی در نوسان قیمت در بازار مسکن خواهد داشت. زیرا حدوداً 80 درصد قیمت مسکن با توجه به قیمت آهن تعیین می‌شود. عمدتا تاثیر نوسان قیمت آهن به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت مسکن نمایان خواهد شد.

تاثیر مستقیم نوسان قیمت آهن آلات بر نوسان قیمت در بازار مسکن:

 افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی در هر کار یا صنعتی، باعث افزایش محصول نهایی آن صنعت خواهد شد. بسیاری از اجزاء یک ساختمان همچون اسکلت‌بندی، درب، پنجره و لوله ها از آهن و فولاد ساخته می‌شوند. بنابراین این امری طبیعی است که با تغییر قیمت این مصالح، خواسته یا ناخواسته قیمت مسکن نیز تغییر نماید. به عنوان مثال، اگر قیمت آهن آلات 100 درصد افزایش پیدا کند، در پی آن قیمت مسکن نیز حداقل 20 درصد افزایش خواهد داشت.

تاثیر غیر مستقیم قیمت آهن آلات بر نوسان قیمت در بازار مسکن:

افزایش قیمت آهن، بر دیگر هزینه‌های ساختمان‌سازی و قیمت مصالح ساختمانی دیگر مانند سیمان، آجر، گچ تاثیر خواهد داشت. بنابراین با وجود افزایش قیمت دیگر مصالح و افزایش هزینه ساخت‌وساز، انتظار می‌رود که قیمت مسکن نیز تغییر کند. البته لازم به ذکر است که تاثیر غیرمستقیم افزایش قیمت آهن، می تواند بسیار شدیدتر از تاثیر مستقیم آن باشد. حتی در برخی مواقع، آثار غیرمستقیم آن باعث ایجاد شرایط اضطراری در بازار مسکن می‌شود.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام