افزایش قیمت آهن آلات به دنبال نرخ ارز

 Vote: 0 person
افزایش قیمت آهن آلات به دنبال نرخ ارز

روزهای آخر هفته گذشته (هفته سوم اردیبهشت 1401) بود که قیمت‌ها در بازار آهن به صورت ناگهانی شروع به افزایش کردند. این در حالی اتفاق افتاد که بازار فولاد و آهن چندین روز را با ثبات نسبی پشت سر می‌گذاشت. مهم‌ترین دلیل این تحرک در بازار را می‌توان افزایش ناگهانی قیمت ارز دانست. زیرا دلار پس از مدت‌ها ابتدای کانال 28 هزار تومان را رها کرده و تا نزدیکی کانال 30 هزار تومان بالا آمده بود؛ اما این روند در آغاز هفته جدید هم ادامه داشت تا قیمت فروش اکثر محصولات فولادی مجددا افزایش دیگری را تجربه کند.

نرخ ارز و دلار در روزهای ابتدایی هفته چهارم اردیبهشت

 با توجه به این که قیمت ارز در روزهای اخیر مهم ترین فاکتور اثرگذار بر بازار آهن آلات بوده است، با بررسی نرخ ارز می‌توان تا حد زیادی متوجه تغییرات احتمالی در این بازار شد. همان گونه که اشاره کردیم، دلار در آخرین روزهای هفته قبل خود را تا ابتدای کانال 30 هزار تومان بالا کشید. این افزایش در روز شنبه هم ادامه داشت و توانست وارد این کانال شود. به گونه‌ای که در لحظاتی نرخ دلار تا 30 هزار و 750 تومان هم رسید. اما در ادامه روند کاهشی را پشت سر گذاشت و در نهایت با قیمت حدود 30 هزار و 100 تومان اولین روز هفته را به پایان رساند.

مجددا روز بعد یعنی یک شنبه نوسانات نرخ ارز شروع شده و این بار قیمت‌ها مجددا روند افزایش به خود گرفتند. به این ترتیب که نرخ دلار تا حدود 630 هزار و 350 تومان بالا آمد. این حرکت کافی بود که قیمت اکثر محصولات بازار آهن مجدد صعودی شده و نسبت به روزهای قبل افزایش یابد. البته تاثیر نرخ ارز بر همه بخش های کشور مشهود بوده و تنها بازار فولاد را در بر نگرفته است. اما بدون شک این بازار خیلی سریع تر از بازارهای موازی به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان می‌دهد.

آخرین تغییرات قیمت مقاطع فولادی

همان طور که گفتیم، نرخ ارز که حرکت صعودی خود را از اواخر هفته سوم اردیبهشت آغاز کرده بود، مجدداً افزایش پیدا کرد تا به بالای کانال 30 هزار تومان برسد. این حرکت موجب شد تا قیمت اکثر محصولات فولادی هم به دنبال آن روند صعودی در پیش گرفته و افزایشی را تجربه کنند. این بار برخلاف پنج شنبه گذشته، تغییرات قیمت توسط بیشتر کارخانه‌های تولید کننده اعلام شد. در ادامه، نوسانات ایجاد شده در قیمتِ تعدادی از مهمترین محصولات فولادی را آورده‌ایم. با آنلاین سازه همراه باشید.

قیمت تیرآهن:

تیرآهن از جمله محصولاتی بود که در چند روز اخیر افزایش قیمتی قابل توجهی را تجره کرده است. علاوه بر افزایش نرخ آن در روز پنج شنبه گذشته، روز قبل هم حرکت صعودی خود را ادامه داد. به این ترتیب که نرخ تیرآهن در بخش کیلو فروشی بین 100 تا 300 تومان و قیمت آن در بخش شاخه‌ای هم از 10 تا 100 هزار تومان افزایش داد.

قیمت میلگرد آجدار:

میلگرد هم که معمولا در بین سایر محصولات فولادی سریع تر به تغییرات ارز واکنش می دهد، در روز گذشته تقریبا با افزایش قیمت در همه سایزها و اندازه ها همراه بود. به طور کلی، قیمت میلگرد آجدار در شرکت‌های مختلف از 100 تا 400 افزایش را تجربه کرد. این در حالی است که نرخ میلگرد در روزهای قبل هم روند افزایش داشته است.

ورق های فولادی

برخلاف بیشتر مقاطع فولادی که روند افزایشی قیمت‌ها را پیش گرفته است، نرخ اعلام شده برای بیش‌تر ورق‌های فولادی در روز گذشته ثابت اعلام شد. این ثبات قیمت شامل ثبات قیمت ورق سیاه، استیل، گالوانیزه، روغنی و ورق رنگی بود. البته ورق‌های مذکور در روزهای انتهایی هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند و شاید دلیل توقف فعلی آن‌ها، همین حرکت قبلی باشد.

قیمت نبشی و ناودانی:

از جمله محدود محصولاتی که در روزهای انتهایی هفته گذشته تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرده و نرخ آن ها همچنان ثالت اعلام شد، نبشی و ناودانی بودند. اما این مقاطع فولادی هم سرانجام به نوسانات ارز واکنش نشان داده و تغییرات قیمتی را تجربه کردند. قیمت ناودانی و نبشی شرکت‌های مختلف در روز گذشته بین 100 تا 300 تومان افزایش داشت تا از سایر محصولات فولادی عقب نماند.

قیمت لوله و پروفیل:

انواع لوله و پروفیل هم در روز پنج شنبه هفته گذشته مانند نبشی و نادانی تغییرات قیمتی خاصی نداشتند. اما این محصولات هم در روز گذشته بین 100 تا 300 تومان گران‌تر شدند تا بتوانند خود را با سایر مقاطع فولادی همسو کنند. این روند افزایش قیمت بیشتر مقاطع این دسته از جمله لوله داربستی و لوله‌های گازی را شامل می‌شد.

روند قیمتی بازار آهن در روزهای آینده به چه صورت خواهد بود؟

کاملا مشخص است که نوسانات ایجاد شده در نرخ بیشتر محصولات فولادی به دلیل تغییرات نرخ ارز است. اما این موضوع تنها بازار فولاد را در بر نگرفته و بیشتر بخش‌های اقتصادی کشور را درگیر کرده است. به عبارت دیگر، قیمت بسیاری از محصولات مختلف با افزایش رو به رو شده‌اند. بدون شک، در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت بازار آهن تغییری نداشته و با همان نرخ های قبل با کار خود ادامه دهد. اگر چه قیمت های لحظه‌ای محصولات این بازار هم چنان به تغییرات ارز وابسته است.

طبق برخی اخبار منتشر شده از منابع غیر رسمی، دولت قصد دارد با تزریق ارز در بازار از افزایش قیمت آن جلوگیری کند. در صورتی که این روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز متوقف شود، می‌توان انتظار داشت که ترمز حرکت افزایشی در بازار آهن آلات هم کشیده شود. بنابراین، تعیین روند حرکتی قیمت‌ها در این بازار تا حد زیادی به نوسانات نرخ ارز در روزهای آینده بستگی دارد. اگرچه عواملی مانند تصمیمات دولتی و قطعی برق در تابستان هم می‌تواند بر آن تاثیر داشته باشد.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%0
 میانگین رای: 0 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام