حرکت بازار آهن در پایان سومین هفته اردیبهشت ماه 1401

 Vote: 1 person
حرکت بازار آهن در پایان سومین هفته اردیبهشت ماه 1401

قیمت‌ها در بازار آهن سرانجام بعد از چندین روز ثبات نسبی، تغییراتی را تجربه کرد. از ابتدای اردیبهشت ماه و حتی قبل‌تر از آن در اولین ماه بهار، بازار آهن‌آلات دچار رکود شده بود و قیمت بیشتر محصولات فولادی در یک نقطه مشخص ثابت بود. در برخی موارد هم تغییرات بسیار ناچیز قیمت تولیدات برخی کارخانه‌ها را شاهد بودیم. سومین هفته از اردیبهشت ماه هم با همین روند ثابت آغاز شد. اما در روزهای انتهایی هفته کم کم نوسانات آغاز گردیده و بیشتر مقاطع فولادی با افزایش قیمت مواجه شدند. با توجه به اهمیت روند قیمت‌های این محصولات بر سایر بازارهای موازی، در ادامه به شرح آخرین تغییرات پرداخته‌ایم. با آنلاین سازه همراه باشید.

دلیل تغییرات به وجود آمده در بازار آهن

در طول بازه زمانی بیش از یک ماه اخیر که بازار روندی ثابت را در پیش گرفته بود، ثبات قیمت ارز یکی از مهم‌ترین دلایل آن محسوب می‌شد. زیرا قیمت دلار برای چندین روز در ابتدای کانال 28 هزار تومان آرام گرفته و تغییراتی نداشت. اما سرانجام بازار ارز این ثبات قیمتی را از دست داده و در روزهای پایانی سومین هفته از اریبهشت ماه، شاهد افزایش نرخ ارز بوده ایم. دلار از کانال 28 هزار تومان خارج شده و به حوالی 30 هزار تومان رسید. به گونه ای که در آخرین روزهای هفته نرخ دلار بیش ار 29 هزار و 800 تومان در صرافی های مجاز لیست شد.

با توجه به این که سایر فاکتورهای اثر گذار بر بازار آهن نسبت به روزهای گذشته تغییر خاصی نداشت، نوسانات ایجاد شده در بازار ارز را می‌توان به عنوان مهمترین حرکت بازار در نظر گرفت. این روند که روز به روز موجب کاهش ارزش ریال ایران می‌شود، در صورت ادامه پیدا کردن می‌تواند قیمت ها را در بازار آهن و فولاد بیش از این هم افزایش دهد. چرا که علاوه بر تاثیر مستقیم قیمت‌ها در این بازار از نرخ ارز، تولیدکنندگان هم تمایل بیشتری به صادرات محصولات شان خواهند داشت. این موضوع در ادامه می‌تواند به افزایش تقاضا و کاهش عرضه منجر شود. نتیجه نهایی این حالت، افزایش قیمت محصولات فولادی است.

آخرین تغییرات قیمتی مقاطع فولادی

همان گونه که اشاره کردیم، افزایش نرخ ارز در آخرین روزهای هفته گذشته به ایجاد تحرکاتی در بازار آهن منجر شد. اگر چه بازار به خوبی فرصت واکنش به این نوسانات ارزی را پیدا نکرد، اما باز هم تغییرات در قیمت برخی از مهمترین مقاطع فولادی مانند تیرآهن و میلگرد کاملا مشهود بود. با توجه به اهمیت اطلاع از قیمت این محصولات برای کسانی که در صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع وابسته فعالیت دارند، در ادامه تغییرات قیمتی آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

قیمت میلگرد:

عموما قیمت میلگرد آجدار پیش از سایر محصولات فولادی با تغییرات عمومی بازار همسو می‌شود. در روزهای پایانی هفته گذشته هم این حرکت در قیمت آرماتور مشاهده شد. به این صورت که به طور میانگین افزایش قیمت 50 تا 150 تومانی را تجربه کرد. البته برخی از فروشندگان آهن آلات همچنان قیمت این محصول را ثابت اعلام کردند. اما روند کلی بازار برخلاف آن بود و افزایش قیمت‌ها را شاهد بودیم.

قیمت تیرآهن:

تیرآهن نیز به عنوان یکی از کاربردی ترین محصولات فولادی به خصوص در صنعت ساختمان سازی و عمران، با روند کلی بازار هماهنگ بود و با افزایش قیمت (هم در بخش کیلو فروش و هم شاخه‌ای) رو به رو شد. طبق آخرین قیمت معاملات تیرآهن در روزهای پایانی هفته سوم اردیبهشت، نرخ کیلو فروشی این محصول فولادی مهم بین 50 تا 100 تومان افزایش داشت. نرخ فروش شاخه‌ای تیرآهن هم افزایش 20 تا 30 هزار تومانی را تجربه کرد. البته همانند آرماتور آجدار، برخی فروشندگان هم قیمت تیرآهن را همچنان ثابت اعلام کردند.

صفحات فولادی:

صفحات فولادی هم به عنوان محصولات پایه در بازار آهن، روند قیمتی خود را با سایر بازار همسو کردند. طبق آمار معاملات در هفته گذشته، قیمت ورق سیاه، ورق استیل و سایر صفحات فلزی، با افزایش حدود 500 تومانی همراه بودد. همچنین، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم بین 200 تا 300 تومان افزایش پیدا کردند. در واقع می‌توان گفت روند کلی قیمتی ورق در بازار یک روند صعودی بود.

تغییرات نرخ سایر مقاطع فولادی:

قیمت نبشی، ناودانی، لوله و پروفیل:

برخلاف عمده بازار آهن و محصولات مهمی مانند میلگرد، تیرآهن و ورق که با افزایش قیمت همراه بودند، قیمت نبشی و ناودانی تغییرات چندانی را تجربه نکردند. بیشتر فروشندگانِ آهن آلات، نرخ فروش این محصولات را مانند روزهای گذشته اعلام کردند. لوله و پروفیل هم مانند نبشی تغییرات قیمتی خاصی نداشته و همچنان همانند قیمت‌های روزهای قبل معامله شدند. به این ترتیب می‌توان گفت، این بخش از بازار در پایان سومین هفته از اردیبهشت ماه 1401 همچنان روند ثابت قیمتی خود را حفظ کرد.

آیا افزایش قیمت ها در بازار آهن ادامه دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، مهمترین دلیل افزایش قیمت‌های اخیر در بازار آهن و فولاد، افزایش ناگهانی نرخ ارز بود. البته این افزایش قیمت‌ها تنها بازار فولاد را شامل نمی‌شود، بلکه سایر بخش های اقتصادی هم آن را تجربه کردند. اما این که افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد یا خیر، در اولین وهله به کنترل نرخ ارز بستگی دارد. اگر همچنان قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی افزایش پیدا کند، احتمال بالا رفتن مجدد قیمت محصولات فولادی زیاد است. در غیر این صورت بازار می‌تواند به ثبات خود ادامه دهد. اگر چه تصمیمات سیاسی و اقتصادی که در سطح کلان کشور یا به صورت اختصاصی در بازار آهن اتخاذ می‌شود نیز بی‌اثر نیست.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید و ما را در بهینه کردن مطالب یاری نمایید.
one star rate
%0
two star rate
%0
three star rate
%0
four star rate
%0
five star rate
%100
 میانگین رای: 1 نفر

نظرات ( 0 )


ارسال پیام